Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Millaiset asiat ovat erityisen keskiluokkaisia?

Vierailija
29.03.2026 |

Saa ehdottaa. Yläpeukku jos olet samaa mieltä, alapeukku jos olet eri mieltä.

Kommentit (986)

Vierailija
961/986 |
19.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tallinnan risteily ja pakettimatkat etelään😀😀

Ei pakettimatkoissa ole mitään järkeä. Varaamalla itse lennot ja hotellit, pääsee paljon halvemmalla ja sujuvammin parempiin kohteisiin.

Toit juuri hauskasti esiin työväenluokan ihanteen: tee itse ja säästä. Keskiluokkainen on kiireinen, tekee uraa ja tienaa palkkansa muulla tavoin. Annan mielelläni ammattilaisen suunnitella minulle sopivan lomakohteen enkä käytä aikaani siihen, että etsin netistä halvimpia lentoja ja vertailen hotelleja. Olen usein saanut aivan loistavia lomia kun olen soittanut matkatoimistoon ja kertonut, mitä toivon. Mielelläni maksan ammattilaiselle hänen työstään. 

Nimenomaan työväenluokka on aina suosinut pakettimatkoja, muut suunnittelevat matkansa itse - vaikka se voikin tulla vähän kalliimmaksi.

Pakettimatkat ja all-inclusive-matkat ovat työväenluokan ja työväenluokasta itse luokkahypyn tehneiden valinta. Rahalle halutaan vastinetta ja lomalle mennään rentoutumaan. Kun on ketjuhotelli ja ketjuravintola, ei tule yllätyksiä. Eikä tarvitse huolehtia kuljetuksista tai vieraskielisistä ruokalistoista täynnä outoja ruokia. Pelkkää lepoa ja vaivatonta oloa.

Toisinaan pakettimatka on halvempi ja vaivattomampi ja riskittömämpi. Esimerkiksi kun tein reissun Agadiriin, käytin matkatoimistoa (TUI). Tämä sen takia että yleensä matkatoimistojen hinnat ovat melko kilpailukykyisiä koska ne ostavat hotelliöitä ja lentoja tukkuna. Olin myös sen verran ennakkoluuloinen (ensimmäinen reissu Afrikkaan), että halusin hotellin joka täyttää länsimaiset/pohjoismaiset vaatimukset. Lisäksi ajattelin että on ihan mukava jos kuljetetaan lentokentältä hotelliin ja takaisin. 

No, hinta oli kohtuullinen. Se meni oikein. Hotelli oli hyvä ja siisti, vaikka olikin muistaakseni vain kolme tähteä. Lähellä rantaa, lähellä keskustaa. 

Se mikä yllätti oli se, että yhtään TUIlaista ei näkynyt eikä kuulunut missään vaiheessa matkaa. Lentokenttäkuljetuksia ei ollut, hotellissa ei ollut TUIn kansiota, opasta tms. ei käynyt hotellilla. Oli TUIn appi, jossa AI vastaili hyödyttömästi. Kysyin retkistä Marrakeshiin, ja appi alkoi kertoa minulle Marrakeshin hotelleista. 

Mitään possujuhlia ei ollut, ei ollut edes muita suomalaisia. Ei opasta, ei infotilaisuuksia. Ei siinä mitään, pärjään kyllä ihan hyvin itseksenikin. Vähän ihmetytti mikä se matkatoimiston työ on, Ehkä se sitten on vain ostaa takuuvarmoja lentoja ja hotelliöitä tukussa. Ehkä se riittää.

Niin, tuohon vain sen verran, että Marokko on muslimimaa, minkä varmaan siellä huomasit. Sen takia niitä possujuhlia ei siellä harrasteta, kun eivät syö sikaa. Mutta olipa kyllä riisuttu palvelu tuossa kohteessa. Useinhan se on niin, että hinta ja laatu jonkin verran korreloivat, eli jos valitsee halvimman matkanjärjestäjän matkan, niin saa vähemmän palveluja kuin jos olisi valinnut jonkin toisen, jolla matka maksaa enemmän. 

Vierailija
962/986 |
19.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tallinnan risteily ja pakettimatkat etelään😀😀

Ei pakettimatkoissa ole mitään järkeä. Varaamalla itse lennot ja hotellit, pääsee paljon halvemmalla ja sujuvammin parempiin kohteisiin.

Toit juuri hauskasti esiin työväenluokan ihanteen: tee itse ja säästä. Keskiluokkainen on kiireinen, tekee uraa ja tienaa palkkansa muulla tavoin. Annan mielelläni ammattilaisen suunnitella minulle sopivan lomakohteen enkä käytä aikaani siihen, että etsin netistä halvimpia lentoja ja vertailen hotelleja. Olen usein saanut aivan loistavia lomia kun olen soittanut matkatoimistoon ja kertonut, mitä toivon. Mielelläni maksan ammattilaiselle hänen työstään. 

Nimenomaan työväenluokka on aina suosinut pakettimatkoja, muut suunnittelevat matkansa itse - vaikka se voikin tulla vähän kalliimmaksi.

Pakettimatkat ja all-inclusive-matkat ovat työväenluokan ja työväenluokasta itse luokkahypyn tehneiden valinta. Rahalle halutaan vastinetta ja lomalle mennään rentoutumaan. Kun on ketjuhotelli ja ketjuravintola, ei tule yllätyksiä. Eikä tarvitse huolehtia kuljetuksista tai vieraskielisistä ruokalistoista täynnä outoja ruokia. Pelkkää lepoa ja vaivatonta oloa.

Toisinaan pakettimatka on halvempi ja vaivattomampi ja riskittömämpi. Esimerkiksi kun tein reissun Agadiriin, käytin matkatoimistoa (TUI). Tämä sen takia että yleensä matkatoimistojen hinnat ovat melko kilpailukykyisiä koska ne ostavat hotelliöitä ja lentoja tukkuna. Olin myös sen verran ennakkoluuloinen (ensimmäinen reissu Afrikkaan), että halusin hotellin joka täyttää länsimaiset/pohjoismaiset vaatimukset. Lisäksi ajattelin että on ihan mukava jos kuljetetaan lentokentältä hotelliin ja takaisin. 

No, hinta oli kohtuullinen. Se meni oikein. Hotelli oli hyvä ja siisti, vaikka olikin muistaakseni vain kolme tähteä. Lähellä rantaa, lähellä keskustaa. 

Se mikä yllätti oli se, että yhtään TUIlaista ei näkynyt eikä kuulunut missään vaiheessa matkaa. Lentokenttäkuljetuksia ei ollut, hotellissa ei ollut TUIn kansiota, opasta tms. ei käynyt hotellilla. Oli TUIn appi, jossa AI vastaili hyödyttömästi. Kysyin retkistä Marrakeshiin, ja appi alkoi kertoa minulle Marrakeshin hotelleista. 

Mitään possujuhlia ei ollut, ei ollut edes muita suomalaisia. Ei opasta, ei infotilaisuuksia. Ei siinä mitään, pärjään kyllä ihan hyvin itseksenikin. Vähän ihmetytti mikä se matkatoimiston työ on, Ehkä se sitten on vain ostaa takuuvarmoja lentoja ja hotelliöitä tukussa. Ehkä se riittää.

Niin, tuohon vain sen verran, että Marokko on muslimimaa, minkä varmaan siellä huomasit. Sen takia niitä possujuhlia ei siellä harrasteta, kun eivät syö sikaa. Mutta olipa kyllä riisuttu palvelu tuossa kohteessa. Useinhan se on niin, että hinta ja laatu jonkin verran korreloivat, eli jos valitsee halvimman matkanjärjestäjän matkan, niin saa vähemmän palveluja kuin jos olisi valinnut jonkin toisen, jolla matka maksaa enemmän. 

No se possujuhla oli huumorintapaista, tarkoitin että minkäänlaista palvelua tai ohjelmaa ei järjestetty. TUI on ihan iso ja arvostettu kansainvälinen firma, joten tuli mieleen että onko tämä nykyään standardi, eli appi on käytössä, muuten olet omillasi? Silloin tarve käyttää matkatoimistoa pienenee edelleen. Matkatoimistot tietysti karsivat palvelua ja kuluja, niin kuin kaikki firmat nykyään. Ehkä paras käyttää yksinomaan booking.comia tästä  lähtien. Voisi katsoa mitä lennot Norwegianilla ja viikko tuossa hotellissa maksaisi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
963/986 |
19.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vene, omakotitalo, mökki, farmari / maasturimallin premium auto esim Audi tai Bmw.

Keskiluokkaisia? Nämä ovat mielestäni paljon sen yläpuolella.

Vierailija
964/986 |
19.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vene, omakotitalo, mökki, farmari / maasturimallin premium auto esim Audi tai Bmw.

Eikö nuo ole varakkaiden juttuja? Ei keskiluokan. Olen itse vakaope ja mies DI eikä ole tuollaisiin juttuihin varaa.

Vakaopena oleminen. 

Mikä on vakaope?

Vierailija
965/986 |
19.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen aina ajatellut, että minä varmaan olen oikein keskiluokkaisuuden perikuva. Lapsuus oli keskiluokkaisessa kodissa ja isovanhemmatkin keskiluokkaisia. Harrastuksina musiikkiopisto ja partio. Peruskoulun jälkeen lukio, eikä ammattikoulua edes harkittu vaihtoehtona. Yliopisto, elokuvaharrastus, maailmanympärimatka, hyvä työpaikka, hyvä auto, avioliitto, lapset kastettu vaikka ei olla uskovaisia, omakotitalo hyvällä alueella, mökki, vene, mukavia lomia, taidetta, teatteria ja oopperaa, golfia, hyvää ruokaa ja hyviä viinejä, etätöitä, sijoitussalkku. Kun ei enää mitään puutu, niin viimeisimpänä minikaivuri. 

Tämä oli ihana! 😂 Minikaivuri...😂 Sinulla on ihana suhtautuminen.

Vierailija
966/986 |
19.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikö nuo ole varakkaiden juttuja? Ei keskiluokan. Olen itse vakaope ja mies DI eikä ole tuollaisiin juttuihin varaa.

Vakaopena oleminen. 

Mikä on vakaope?

Selvisi aiemmin tässä keskustelussa, että kyse on tarhatädistä.

Vierailija
967/986 |
19.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Keskiluokkaisilla ei ole telkkaria olohuoneessa.

Minusta tuo telkkarittomuus olohuoneessa oli pikemmin sellaista 1970-luvun snobia mukasivistyneisyyttä. Omassa lapsuudenkodissani oli se kausi. Onneksi se aika meni jo ohi. 

Eikä ollut. Se telkkari on takka/peli/viihdehuoneessa ja niiden perheenjäsenten omissa huoneissa, ketkä sitä haluaa katsoa. Olohuone on erikseen, esim. vastaanottoja varten.

Ei keskiluokan kodissa mitään vastaanottoja varten olevaa olohuonetta ole erikseen. Keskiluokan koti on perhettä varten. Perhe on keskiluokkainen arvo. 

Myöskään erillisiä takkahuoneita ei enää nykyään rakenneta, nehän toimivat silloin aikoinaankin yleensä vain saunan pukuhuoneina, vaan uusissa taloissa takka on oleskelutilassa näkyvällä paikalla, jos sellainen on. Pelaaminen ja viihde eivät edusta lainkaan keskiluokkaisia arvoja. Ne ovat wt. Erillinen pelihuone tai viihdehuone voi olla korkeintaan uusrikkaan talossa. Jos keskilluokkaisella on talossa ylimääräinen huone, hän tekee siitä kirjaston, tai jos on oikein vannoutunut elokuvaharrastaja, voi ehkä tehdä elokuvahuoneen. Eikä ole enää nykyaikaa sekään 2000-luvun alun suuntaus, että makuuhuoneessa tai lasten omissa huoneissa on televisiot.

Meillä mökki maalla, pari vuotta vanha saksalaisvalmisteinen sähköauto (ei Audi, eikä wolksvagen). Itse pyöräilen töihin, kävelen paljon esim eilen askeleita tuli 37.000.

Asumme Helsingissä merenrannalla tilavassa asunnossa ja yksi huoneista voisi olla kirjastohuone tms, mutta sisustimme sen kahdelle pienelle koiralle omaksi huoneeksi. Eivät siellä käy kuin satunnaisesti kääntymässä, mutta meidän koirilla on oma huone.

Olemmeko keskiluokkaisia? En tiedä, opistoasteen tutkinnot, vakituiset työpaikat ja molemmat tienaa noin 80.000 euroa/vuosi.

Me emme juurikaan lentäen matkustele, viimeksi kävin tyttäreni kanssa  vuosi sitten Wienissä lomalla.

Käymme teatterissa, musiikkitalolla ja muutamia kertoja balettiesityksiä katsomassa.

Emme käy baareissa tai viihteellä missä alkoholi näyttelee pääosaa.

Ravintoloissa käymme syömässä.

Vaatteet eivät ole merkkikuteita, suosimme aika paljon merinovillasta tehtyjä vaatteita.

Minulla ei ole yhtään merkkilaukkua, nytkin laukkuna joku 35 euron halpis veska jossa saan kuljetettua harjan, rahakukkaron ja juomapullon.

Lahjoitamme jonkin verran rahaa eläinsuojeluun, avustamme toisinaan läheisiä ja tuttuja.

Meillä ei käy siivoojaa, me pidättäydymme perinteissä ja lauantai on meillä siivouspäivä jolloin viedään matot, vuodevaatteet ja koirien mökit sekä peitot ulos tuulettumaan. Vuodevaatteet vaihdetaan kerran viikossa. Siivoukseen menee melkein koko lauantai. Ikkunat pestään vähintään kaksi kertaa vuodessa. 

Meitä pidetään tylsänä pariskuntana, emme tupakoi, emme käytä alkoholia tai muita päihteitä.

Eletään sääntöjen ja ohjeiden mukaan. Emme metelöi, häiriköi tai pidä itsestämme ääntä.

Oma vapaa - ajan harrastus on roskien keräily. Yhdessä puolison kanssa käymme 3-4-vkossa salilla jossa vaihdelle kardio- ja lihaskuntotreeniä.

Vierailija
968/986 |
19.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ylin keskiluokka on lompakostaan todella tiukasti kiinni pitäviä, eli hyväntekeväisyyteen ei anneta rahaa, hyvä jos pari ropoa liikenee työkaverin 50-vuotispäiväkeräykseen, sekin hammasta purren. Näitä tyyppejä tässä on katseltu vuosikymmeniä.

Ei pidä paikkansa. Minun ylemmän keskiluokan lähipiirissäni ainakin lahjoitetaan säännöllisesti hyväntekeväisyyteen, mutta siitä ei pidetä meteliä. Nousukkaat ja juntit eivät ehkä sitten tee näin.   

Vierailija
969/986 |
19.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuija-aita

Tuija-aita on erittäin keskiluokkainen juttu! Kestävä, helppohoitoinen, tylsä. Ja yleensä juuri sen keskiluokan juttu, joka on viettänyt lapsuutensa kerrostalossa työläisperheessä tai alemman keskiluokan vähän köyhemmässä perheessä ja päässyt asumaan omakotitaloon. Ensimmäisen polven keskiluokka arvostaa helppohoitoista ja selkeää pihaa, ja yleensäkin kaikkea minimalistista ja selkeää, jota on helppo hallita. 

Ylempi keskiluokka on sallivampi ja voi asua kerrostalossakin jos se on keskustan arvoalueella, mutta jos asuu ok-talossa, niin arvostaa luonnon monimuotoisuutta. 

Tuija-aita on tylsä ja mielikuvitukseton, jos piha on pelkistetty, mutta ei se silti automaattisesti ole sitä. Meillä esimerkiksi on tuija-aita englantilaistyyppisen runsaan ja rönsyilevän puutarhan taustana, koska se on ikivihreä ja kasvoi nopeasti näkösuojaksi. No joo, ollaankin kyllä ylempää keskiluokkaa.

Vierailija
970/986 |
26.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko akateemisen yksinhuoltajaäidin, jolla hyvä työ ja palkka, kaksi lasta jonka toisen isä asuu muualla ja toisen isä kuollut, lapsilla harrastuksina luistelu, soittotunnit ja ratsastus, perhe liikkuu ja retkeilee yhdessä sekä lomilla tehdään ulkomaanmatkoja, perhe keskiluokkainen?

Oikeasti, ei kai tuota tarvitse edes kysyä!

Vierailija
971/986 |
26.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

pörssisähkö

veronpalautuksilla säästäminen, eli maksaa tarkoituksella liikaa veroja jotta saa kunnon palautukset

Vierailija
972/986 |
26.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Keskiluokkaisia? Nämä ovat mielestäni paljon sen yläpuolella.

Keskiluokka on aika laaja.

Vierailija
973/986 |
26.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Keskiluokkaisilla ei ole telkkaria olohuoneessa.

Minusta tuo telkkarittomuus olohuoneessa oli pikemmin sellaista 1970-luvun snobia mukasivistyneisyyttä. Omassa lapsuudenkodissani oli se kausi. Onneksi se aika meni jo ohi. 

Eikä ollut. Se telkkari on takka/peli/viihdehuoneessa ja niiden perheenjäsenten omissa huoneissa, ketkä sitä haluaa katsoa. Olohuone on erikseen, esim. vastaanottoja varten.

Ei keskiluokan kodissa mitään vastaanottoja varten olevaa olohuonetta ole erikseen. Keskiluokan koti on perhettä varten. Perhe on keskiluokkainen arvo. 

Myöskään erillisiä takkahuoneita ei enää nykyään rakenneta, nehän toimivat silloin aikoinaankin yleensä vain saunan pukuhuoneina, vaan uusissa taloissa takka on oleskelutilassa näkyvällä paikalla, jos sellainen on. Pelaaminen ja viihde eivät edusta lainkaan keskiluokkaisia arvoja. Ne ovat wt. Erillinen pelihuone tai viihdehuone voi olla korkeintaan uusrikkaan talossa. Jos keskilluokkaisella on talossa ylimääräinen huone, hän tekee siitä kirjaston, tai jos on oikein vannoutunut elokuvaharrastaja, voi ehkä tehdä elokuvahuoneen. Eikä ole enää nykyaikaa sekään 2000-luvun alun suuntaus, että makuuhuoneessa tai lasten omissa huoneissa on televisiot.

Meillä mökki maalla, pari vuotta vanha saksalaisvalmisteinen sähköauto (ei Audi, eikä wolksvagen). Itse pyöräilen töihin, kävelen paljon esim eilen askeleita tuli 37.000.

Asumme Helsingissä merenrannalla tilavassa asunnossa ja yksi huoneista voisi olla kirjastohuone tms, mutta sisustimme sen kahdelle pienelle koiralle omaksi huoneeksi. Eivät siellä käy kuin satunnaisesti kääntymässä, mutta meidän koirilla on oma huone.

Olemmeko keskiluokkaisia? En tiedä, opistoasteen tutkinnot, vakituiset työpaikat ja molemmat tienaa noin 80.000 euroa/vuosi.

Me emme juurikaan lentäen matkustele, viimeksi kävin tyttäreni kanssa  vuosi sitten Wienissä lomalla.

Käymme teatterissa, musiikkitalolla ja muutamia kertoja balettiesityksiä katsomassa.

Emme käy baareissa tai viihteellä missä alkoholi näyttelee pääosaa.

Ravintoloissa käymme syömässä.

Vaatteet eivät ole merkkikuteita, suosimme aika paljon merinovillasta tehtyjä vaatteita.

Minulla ei ole yhtään merkkilaukkua, nytkin laukkuna joku 35 euron halpis veska jossa saan kuljetettua harjan, rahakukkaron ja juomapullon.

Lahjoitamme jonkin verran rahaa eläinsuojeluun, avustamme toisinaan läheisiä ja tuttuja.

Meillä ei käy siivoojaa, me pidättäydymme perinteissä ja lauantai on meillä siivouspäivä jolloin viedään matot, vuodevaatteet ja koirien mökit sekä peitot ulos tuulettumaan. Vuodevaatteet vaihdetaan kerran viikossa. Siivoukseen menee melkein koko lauantai. Ikkunat pestään vähintään kaksi kertaa vuodessa. 

Meitä pidetään tylsänä pariskuntana, emme tupakoi, emme käytä alkoholia tai muita päihteitä.

Eletään sääntöjen ja ohjeiden mukaan. Emme metelöi, häiriköi tai pidä itsestämme ääntä.

Oma vapaa - ajan harrastus on roskien keräily. Yhdessä puolison kanssa käymme 3-4-vkossa salilla jossa vaihdelle kardio- ja lihaskuntotreeniä.

Kyllä, olette selvästi alempaa keskiluokkaa. 

Vierailija
974/986 |
27.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli keskiluokkaa on osapuilleen top 5% varakkain ja sivistynein osuus väestöstä?

Vierailija
975/986 |
27.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomalainen keskiluokka on laaja, noin 68 % väestöstä (n. 3,8 milj. henkeä) kattava ryhmä, joka sijoittuu tulojen ja ammattiaseman perusteella yhteiskunnan keskelle. Keskiluokkaan kuuluu tyypillisesti toimihenkilöitä, joiden käytettävissä olevat tulot ovat noin 75–200 % väestön mediaanitulosta. EVA:n mukaan keskituloinen tienaa noin 2625–7000 €/kk. 

Keskiluokan keskeiset piirteet Suomessa:

Tulo ja varallisuus: Tulohaitari on laaja, mutta keskiluokka on pysynyt taloudellisesti vahvana ja kasvanut vuodesta 1995.

Määrittely: Keskiluokka voidaan määritellä joko tulotason (mediaanitulo) tai ammattiaseman (ylemmät/alemmat toimihenkilöt) kautta.

Elämäntyyli:

Keskiluokkaiseen elämäntyyliin liitetään usein omistusasunto, akateeminen tai ammatillinen koulutus, auto ja säännölliset lomat.

Minä allekirjoitan tämän. Jos keskiluokkaan ei kuulu enemmistö tai ylipäätään "keskellä" oleva osuus väestöstä - ns. tavalliset ihmiset - ei se ole keskiluokkaa. 

Vierailija
976/986 |
27.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jostain lehdestä juuri katsoin jonkun jutun taas jostain keskiluokan/ylemmän keskiluokan pariskunnasta. Kaikki ovat samanlaisia, lukeepa mitä lehteä tahansa. Naisella tiukka ilme, rumat silmälasit, miesmäinen tyyli ja veemäinen olemus, onhan hän niin Tärkeä, Tehokas ja ennen kaikkea Koulutettu ihminen, joka voi katsoa toisia nenävartta pitkin. Miespuoleinen taas älykelloineen, sähköpyörineen ja muine vempaimineen luulee olevansa joku pikein älykäs ja tiedostava tyyppi. Tämä siis Suomessa. 

Sit nää matkustelee, mielellään paikoissa, missä voi golfata = esittää olevansa toimitusjohtajia😁

Vierailija
977/986 |
27.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jostain lehdestä juuri katsoin jonkun jutun taas jostain keskiluokan/ylemmän keskiluokan pariskunnasta. Kaikki ovat samanlaisia, lukeepa mitä lehteä tahansa. Naisella tiukka ilme, rumat silmälasit, miesmäinen tyyli ja veemäinen olemus, onhan hän niin Tärkeä, Tehokas ja ennen kaikkea Koulutettu ihminen, joka voi katsoa toisia nenävartta pitkin. Miespuoleinen taas älykelloineen, sähköpyörineen ja muine vempaimineen luulee olevansa joku pikein älykäs ja tiedostava tyyppi. Tämä siis Suomessa. 

Sit nää matkustelee, mielellään paikoissa, missä voi golfata = esittää olevansa toimitusjohtajia😁

Tapauskovaisia, käyvät kirkkokonserteissa näyttäytymässä ja antavat ymmärtää olevansa uskovaisia. 

Vierailija
978/986 |
27.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomalainen keskiluokka on laaja, noin 68 % väestöstä (n. 3,8 milj. henkeä) kattava ryhmä, joka sijoittuu tulojen ja ammattiaseman perusteella yhteiskunnan keskelle. Keskiluokkaan kuuluu tyypillisesti toimihenkilöitä, joiden käytettävissä olevat tulot ovat noin 75–200 % väestön mediaanitulosta. EVA:n mukaan keskituloinen tienaa noin 2625–7000 €/kk. 

Keskiluokan keskeiset piirteet Suomessa:

Tulo ja varallisuus: Tulohaitari on laaja, mutta keskiluokka on pysynyt taloudellisesti vahvana ja kasvanut vuodesta 1995.

Määrittely: Keskiluokka voidaan määritellä joko tulotason (mediaanitulo) tai ammattiaseman (ylemmät/alemmat toimihenkilöt) kautta.

Elämäntyyli:

Keskiluokkaiseen elämäntyyliin liitetään usein omistusasunto, akateeminen tai ammatillinen koulutus, auto ja säännölliset lomat.

Minä allekirjoitan tämän. Jos keskiluokkaan ei kuulu enemmistö tai ylipäätään "keskellä" oleva osuus väestöstä - ns. tavalliset ihmiset - ei se ole keskiluokkaa. 

Työväenluokkakin on keskellä. Siihen kuuluu n. 35% kansasta. 

Vierailija
979/986 |
27.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vähän outo ketju.

Suomessa tuloerot ovat suunnilleen maailman pienimmät. Pohjois-Korean tilastoihin en luota. Meillä tulotasoltaan keskiluokkaan kuuluu huima määrä ihmisiä sähkömiehistä lääkäreihin. Niillä tuloilla pystyy hankimaan omistusasunnon, auton, mahdollisesti kesämökin, matkustelemaan lomilla ja tekemään muita keskiluokkaisuuteen kuuluvia asioita. Ja se on ihan OK. Talo, mökki ja auto ovat ihan kivoja omistaa.

Keskiluokan sisällä siten harrastetaan monenlaisia asioita lätkämatseista oopperaan. Itse olen siellä ooppera- ja tennispuolella, mutta ihan varmasti keskiluokkaa.  Tiukasti riippuvainen joka kuukausi tilille tulevasta palkasta.

Minun näkökulmastani yläluokkaa edustavat ihmiset, joiden ei enää tarvitse käydä töissä toimeentulon takia. Tai ne, joiden "työtä" on lähinnä omien rahojen sijoittelu tai omaisuuden hoitaminen. 

Vierailija
980/986 |
27.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koronarokotekriittisyyden puute.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yhdeksän viisi