Millaiset asiat ovat erityisen keskiluokkaisia?
Saa ehdottaa. Yläpeukku jos olet samaa mieltä, alapeukku jos olet eri mieltä.
Kommentit (292)
Pääasia jotta Hiukka parempaa kaikki mitä naapurilla, vaikkei oikeesti ois ees varaa, mutta velkaa saa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vene, omakotitalo, mökki, farmari / maasturimallin premium auto esim Audi tai Bmw.
Eikö nuo ole varakkaiden juttuja? Ei keskiluokan. Olen itse vakaope ja mies DI eikä ole tuollaisiin juttuihin varaa.
Ei, kyllä nuo ovat ylemmässä keskiluokassa ihan vakiokalustoa. Audit ja Bemarit ehkä enemmän nousukkailla, pidemmän keskiluokkaisen taustalla omaavilla on mieluummin Volvo tai muu laadukas, mutta vähemmän huomiota herättävä merkki.
Volvoja on tosin kaikilla duunareista rikkaisiin. Lexus on perinteinen piilorikkaan auto.
Vuokrasin kerran matkoilla Lexuksen ja oli kyllä harvinaisen paska auto. Huono ajaa, hallintalaitteet sekavat ja muutenkin muovinen verrattuna omaan Mersuun, jossa on kojelauta ja ovet, jne verhoiltu eikä jotain muoviosia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä on aiemmin mainittu Laru? Lasun tiedän, mutta se ei ole keskiluokkaista.
Lauttasaari.
Se on kyllä Lauttis
Laru se on. Ootko böndeltä?
Lauttis on uusi keskusta, Laru koko saari.
Lauttis on alkuperäinen, ainakin 100 vuotta vanha nimitys. Laru on nuorison hömpötyksiä jostain 50-luvulta.
Laru on kallion spurgujen (omasta mielestään aidot stadin kundit ja gimmat) nimitys Lauttasaarelle. Saarelaiset itse ovat aina puhuneet Lauttiksesta tai ihan vaan saaresta. Eli puhumalla Larusta osoitat olevasi ulkopuolinen, ehkä vielä sellainen, joka säälittävästi yrittää olla niin saarelta, niin saarelta.
Vierailija kirjoitti:
Uskomattoman tylsä keskustelun aihe! Mutta jatkakaa vaan :D
Päin vastoin, nämä ovat sitä parasta av:ta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä on aiemmin mainittu Laru? Lasun tiedän, mutta se ei ole keskiluokkaista.
Lauttasaari.
Se on kyllä Lauttis
Laru se on. Ootko böndeltä?
Lauttis on uusi keskusta, Laru koko saari.
Lauttis on alkuperäinen, ainakin 100 vuotta vanha nimitys. Laru on nuorison hömpötyksiä jostain 50-luvulta.
Laru on kallion spurgujen (omasta mielestään aidot stadin kundit ja gimmat) nimitys Lauttasaarelle. Saarelaiset itse ovat aina puhuneet Lauttiksesta tai ihan vaan saaresta. Eli puhumalla Larusta osoitat olevasi ulkopuolinen, ehkä vielä sellainen, joka säälittävästi yrittää olla niin saarelta, niin saarelta.
En tiedä Kalliosta, enkä ole elänyt 100 vuotta sitten, mutta olen 70-lukulainen syntyperäinen larulainen ja kolmannen polven paljasjalkainen stadilainen, ja ainakin me ja kaikki kaverit ollaan puhuttu aina Larusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vene, omakotitalo, mökki, farmari / maasturimallin premium auto esim Audi tai Bmw.
Eikö nuo ole varakkaiden juttuja? Ei keskiluokan. Olen itse vakaope ja mies DI eikä ole tuollaisiin juttuihin varaa.
Ei, kyllä nuo ovat ylemmässä keskiluokassa ihan vakiokalustoa. Audit ja Bemarit ehkä enemmän nousukkailla, pidemmän keskiluokkaisen taustalla omaavilla on mieluummin Volvo tai muu laadukas, mutta vähemmän huomiota herättävä merkki.
Volvoja on tosin kaikilla duunareista rikkaisiin. Lexus on perinteinen piilorikkaan auto.
Vuokrasin kerran matkoilla Lexuksen ja oli kyllä harvinaisen paska auto. Huono ajaa, hallintalaitteet sekavat ja muutenkin muovinen verrattuna omaan Mersuun, jossa on kojelauta ja ovet, jne verhoiltu eikä jotain muoviosia.
Mistä kukin tykkää. Mun kokemuksien mukaan Mersu on "prameampi", kaikki näyttää hienolta ja kalliillta, ja ulkomuodosta näkyy heti mitä merkkiä auto on. BMW:ssä on panostettu ajotuntumaan ja tietynlaiseen urheilullisuuteen. Audi on siltä väliltä. Lexus on luotettava ja mukava, mutta ei alleviivaa laatua mitenkään. Ihmisille joille on ok, että sitä luullaan tavan Toyotaksi.
Tässä ketjussa kyllä yliarvioidaan keskiluokkaa oikein olen takaa. Kuvaukset kuulostavat joltain vanhan rahan stereotypioilta. Yläluokka on asia erikseen.
Vierailija kirjoitti:
Tässä ketjussa kyllä yliarvioidaan keskiluokkaa oikein olen takaa. Kuvaukset kuulostavat joltain vanhan rahan stereotypioilta. Yläluokka on asia erikseen.
Eihän. Keskiluokka on just tuollaista keskikuivaa porukkaa 😁
Yläluokkaahan meillä ei edes ole.
Vierailija kirjoitti:
Pääasia jotta Hiukka parempaa kaikki mitä naapurilla, vaikkei oikeesti ois ees varaa, mutta velkaa saa.
Olen aina ajatellut, että keskiluokkaisella ei ole enää velkaa viisikymppisenä, vaan omaisuus on netto-omaisuutta. Käytännössä siis maksua on nopeutettu perinnöillä.
Osoittaa kyllä melkoista kypsymättömyyttä, jos käy oopperassa tai baletissa siksi, että haluaa antaa itsestään sivistyneen kuvan muille, tai jos toisaalta kuvittelee, että ihmiset käyvät niissä vain näyttäytymässä muille. Meitä klassista musiikkia, oopperaa ja balettia aidosti rakastavia on kuitenkin paljon.
Ehkä sellainen tietty teennäisyys ja halu toimia kuten muut kuuluu ainakin osaan keskiluokkaa. Siksi kaikilla tuntuu olevan samanlainen tyyli, samanlainen koti ja samat harrastukset. Ollaan sovinnaisia tylsyyteen saakka.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ketjun mukaan keskiluokka on sivistynyttä, tyylitietoista, rahaa ei haluta näyttää koska se on itsestäänselvyys.
Ei vastaa minun havaintojani. Ylemmässä keskiluokassakin on ihan tyypillistä, että puhutaan autojen vimpaimista ja ostetaan kalusteet IKEAsta pl. Lokki-valaisin. Isännällä on kirjastohuoneen sijaan harrastushuoneessa pleikkari, ja lomalla käydään etelän aurinkorannalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen aina ajatellut, että keskiluokkaisella ei ole enää velkaa viisikymppisenä, vaan omaisuus on netto-omaisuutta. Käytännössä siis maksua on nopeutettu perinnöillä.
Höpön löpön. Asuntoa on vaihdettu kalliimpaan pariinkin otteeseen ja lainaa on vielä jäljellä. Autojen osareita ei ole koskaan maksettu loppun koska aina viimeisen isomman erän lähestyessä on vaihdettu uudempaan. Monella on tämä tilanne.
"Keskiluokkaisilla" tuloilla ei tehdä ihmeitä. Kalliimpi asunto, hienompi auto ja pari lomamatkaa niin ero siivoojan/huoltomiehen palkkoihin on sillä kuitettu, ja rahoja lasketaan yhtä lailla.
Vierailija kirjoitti:
Mulla on kyllä mielikuva, että jotkut isot kihot on ainakin menneinä aikoina kulkeneet julkisilla. Muistan sellaisia juttuja lukeneeni, nimiä ei vaan nyt tule mieleen.
Prsesidenttien lapset j(Ahtisaaren )ja puolisot (Arajärvi) ajelivat ratikalla. Tosin eivät ole keskiluokkaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Höpön löpön. Asuntoa on vaihdettu kalliimpaan pariinkin otteeseen ja lainaa on vielä jäljellä. Autojen osareita ei ole koskaan maksettu loppun koska aina viimeisen isomman erän lähestyessä on vaihdettu uudempaan. Monella on tämä tilanne.
"Keskiluokkaisilla" tuloilla ei tehdä ihmeitä. Kalliimpi asunto, hienompi auto ja pari lomamatkaa niin ero siivoojan/huoltomiehen palkkoihin on sillä kuitettu, ja rahoja lasketaan yhtä lailla.
Minun tuttavapiirissäni ei kellään ole enää viisikymppisenä asuntolainaa. Myös auton vaihto tehdään käteisellä - hintaluokassa 35000 - 50000 euroa. Ihan keskiluokkaa olemme.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Keskiluokkainen ymmärtää usein sen verran taloudesta, että ei välttämättä ole järkevää maksaa lainoja pois, vaikka olisi ylimääräistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ketjun mukaan keskiluokka on sivistynyttä, tyylitietoista, rahaa ei haluta näyttää koska se on itsestäänselvyys.
Ei vastaa minun havaintojani. Ylemmässä keskiluokassakin on ihan tyypillistä, että puhutaan autojen vimpaimista ja ostetaan kalusteet IKEAsta pl. Lokki-valaisin. Isännällä on kirjastohuoneen sijaan harrastushuoneessa pleikkari, ja lomalla käydään etelän aurinkorannalla.
Riippuu varmaan ihan piireistä ja siitä, miten sinne ylempään keskiluokkaan on päätynyt. Oma perhe on juuriltaan vanhaa rahaa ja sivistyneistöä, ja ylempään keskiluokkaan on tavallaan pudottu jostain korkeammalta. Lapsesta asti perinteet, käytöstavat ja sivistys olivat itsestäänselvyys, eikä rahalla leveilty vaikka sitä olikin, sehän olisi ollut huonoa käytöstä.
Tunnen paljon vastaavia keskiluokkaisia, vaikka harvalla on ihan yhtä pitkät juuret taustalla. Mutta tunnen myös ylempään keskiluokkaan omalla työllään nousseita, joilla on vähintään yhtä tarkka maku ja laaja sivistys, ja toisaalta ison joukon myös heitä, joilla tuo omasta näkökulmastani henkinen työväenluokkaisuus näkyy asenteissa ja maussa. Siinä ole mitään pahaa, enemmänkin on rikkaus, että meitä on monenlaisia sekä keskiluokan sisällä että muuten.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Keskiluokkaisilla" tuloilla ei tehdä ihmeitä. Kalliimpi asunto, hienompi auto ja pari lomamatkaa niin ero siivoojan/huoltomiehen palkkoihin on sillä kuitettu, ja rahoja lasketaan yhtä lailla.Minun tuttavapiirissäni ei kellään ole enää viisikymppisenä asuntolainaa. Myös auton vaihto tehdään käteisellä - hintaluokassa 35000 - 50000 euroa. Ihan keskiluokkaa olemme.
Moni on kuitannut lainat perinnöllä, ja ainakin omassa hyvätuloisessa lähipiirissä on aika harvinaista, että lainoja olisi muuten ehditty maksaa kovin nuorena. Minä esimerkiksi olen pitkäikäisestä suvusta, jossa lapset on saatu suht nuorena (25-30v), joten hyvin epätodennäköistä ja ei-toivottavaa, että lainoja saisi kuitattua perinnöllä ennen viisikymppisiä. Olen myös elänyt pitkän ja huolettoman nuoruuden niin, että varsinainen isompi talolaina on otettu vasta lähempänä neljääkymppiä. Makselen sitä tässä vaiheessa elämää ihan mielelläni. Iso perintö on tulossa joskus, toivottavasti vasta pitkälti eläkeikäisenä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Keskiluokkaisilla" tuloilla ei tehdä ihmeitä. Kalliimpi asunto, hienompi auto ja pari lomamatkaa niin ero siivoojan/huoltomiehen palkkoihin on sillä kuitettu, ja rahoja lasketaan yhtä lailla.Minun tuttavapiirissäni ei kellään ole enää viisikymppisenä asuntolainaa. Myös auton vaihto tehdään käteisellä - hintaluokassa 35000 - 50000 euroa. Ihan keskiluokkaa olemme.
Ihan jo kurkistus tilastoihin paljastaa asian olevan toisin. Vain pieni osa (noin 10 %) uusista autoista maksetaan kerralla käteisellä.
Isolla osalla viisikymppisistä on asuntolainaa. Elämän varrella jos pari kertaa vaihtaa isompaa asuntoon niin kyllä sitä tuossa iässä on vielä maksettavana. Ostaa vaikka ensin nuorena aikuisena kerrostalokaksion ja sitten perheellistymisen myötä muutetaan rivitaloon ja keski-ikäisenä omakotitaloon. Joku tämmöinen kehityskaari voisi olla tyypillinen keskiluokkaiselle perheelle.
"Moni on kuitannut lainat perinnöllä"
Kannattaa muistaa sellainen seikka, että puolet saaduista perinnöstä on arvoltaan alle 15 000 €. Semmoisella ei vielä mitään omakotitalon asuntolainoja maksella pois tai ostella käteisellä uusia autoja.
Samaten jos perinnöksi tulee suvussa kulkenut kesämökki ja pari hehtaaria metsää niin ei niistä yleensä haluta luopua. Ne metsät on voineet kulkea suvussa monen sukupolven ajan.
Olen ihan ylpeästi keskiluokkainen. Molemmilla vakiduunit, yliopistokoulutus, omakotitalo, pari autoa, kesämökki, koira, 2 lasta vuorostaan yliopistossa. Harrastuksina liikunta, matkustelu, kulttuuri. Kesäisin mökkeily. Sopivasti myös sosiaalista elämää. Syödään hyvin viikonloppuisin. Elämä on mukavaa ja aika perus. En oikeastaan keksi, mitä muuta haluta.