Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Millaiset asiat ovat erityisen keskiluokkaisia?

Vierailija
29.03.2026 |

Saa ehdottaa. Yläpeukku jos olet samaa mieltä, alapeukku jos olet eri mieltä.

Kommentit (292)

Vierailija
241/292 |
30.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisi mielenkiintoista tietää kunkin kommentoijan oma tausta, jonka vinkkelistä näkemyksiään keskiluokasta esittää. Tässäkin ketjussa keskiluokan, ylemmän keskiluokan ja ainakin "alemman yläluokan", jos sellaista haluaa nähdä, raja tuntuu varsin häilyvältä. Olen kommentoinut näitä ketjuja aiemminkin, enkä ole ihan varma että mihin lokeroon oman lapsuusperheeni sijoittaisin. Yhtäältä voisi kai puhua työläisperheestä, mutta en osaa sijoittaa kotiamme ja elämäämme monien nykypäivän ihmisten mielikuviin "duunareista". Sukujuuret ovat kuitenkin vanhan ajan maalaisympäristössä ja talonpoikaismaailmassa. Itse koin lapsuudenperheeni olevan jossain yhteiskunnan keskitasoilla, oli paljon varakkaampia ihmisiä, mutta myös vähäosaisempia, ja meillä oli perusasiat kunnossa ja varaa matkustella ainakin kotimaassa sekä Ruotsissa ja Norjassa. Aikuisena olen itse opiskellut maisteriksi ja työskentelen koulutusta vastaavalla alalla vakivirassa ihan mukavalla palkalla.

Itselleni keskiluokkaisuus tuo mieleen ensisijaisesti taloudellisen vakauden: ei välttämättä ole varaa kaikkein kalliimpiin harrastuksiin ja kuukausittaisiin lomareissuihin (nämä olisivat enemmän sitä ylempää keskiluokkaa), mutta kaupassa ei tarvitse miettiä että mitähän sitä kehtaisi ostaa. Arvomaailmaan kuuluu pyrkimys ymmärtää ympäröivää maailmaa ja omaa paikkaansa siinä ja olla itse hyödyksi muille. Mahdollisesti työttömänä ollessa elämä voi olla niukempaa, mutta silloinkaan ei pistetä asioita ranttaliksi vain ranttaliksi pistämisen ilosta, vaan keskiluokkaisuus näkyy pyrkimyksenä mennä eteenpäin ja pitää arki kasassa. Hillitty ja toisia kunnioittava käytös on itsestäänselvyys.

Vierailija
242/292 |
30.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pörssiyhtiön toimari istuu spugejen seassa metrossa ja saa aika ajoin oksut tai bisukat syliin. 

Kiitos hyvistä nauruista 😂

Sitä ennen se on polttanut takkahuoneensa, koska av:lla sanottiin, että se on nykyään w t merkki. Siirsi tietty ensin telkkarin olohuoneeseen. 

Tuo oli sinun oma tulkintasi. Viestissä luki, ettei uusiin taloihin enää nykyään rakenneta erillisiä takkahuoneita. Takkahuoneet olivat muotia joskus 70-80-luvulla, silloin lättäkattoisiin tiilitaloihin tehtiin saunan yhteyteen takkahuone, jota käytettiin usein pukuhuoneena. Nykyään uusissa taloissa jos on takka, se rakennetaan varaavana ja olohuoneeseen, jolloin se on varalämmönlähde, tai jos siinä on leivinuuni, se voi olla myös keittiön lähellä. Mutta sille ei siis tehdä erillistä huonetta. 

Takkahuone on vain nimitys sille toiselle vähän pienemmälle olohuoneelle. Olkoot sitten vaikka viihdehuone? Sekin oli jonkn mielestä w t. Meillä takka olohuoneessa sekä siellä toisessa pienemmässä olohuoneessa. Miten on siis nykyään mielestäsi oikein sanoa, jos ei takkahuone? Talo rakennettu tällä vuosituhannella. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
243/292 |
30.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitää harrastaa kulttuuririentoja, ettei luulla juntiksi. Vaikka oikeasti ei kiinnosta.

Vierailija
244/292 |
30.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pitää harrastaa kulttuuririentoja, ettei luulla juntiksi. Vaikka oikeasti ei kiinnosta.

Itseasiasa totta joidenkin kohdalla. Itse kävin aikaisemmin useita kertoja vuodessa teatterissa, oopperassa, baletissa. Sitten tajusin, että mua ei oikeastaan kiinnosta ja penkitkin kovat, eikä tarpeeksi jalkatilaa. Kävin vaan, koska olin tottunut käymään lapsesta asti. 

Vierailija
245/292 |
30.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hirveä pahoittelu, jos vierashuoneen sängyssä ei ole yhteensopivat tyynyliina, pussilakana ja aluslakana. Niin, ja se vierashuone

Vierailija
246/292 |
30.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keskiluokkaisuuden kova ydin on se, että tehdään asioita ja elämänvalintoja sen perusteella mitä muut niistä ajattelevat. Asumis-, auto-, ammatti- ,matkailu- harrastus- ja vapaa-ajanviettotapavalinnat. Noin alkuun. Ihan sama kuinka varakas on. 

Vierailija
247/292 |
30.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kehtaa kertoa lomailevansa halpisturistirysissä, vaikka itseasiassa viihtyy siellä hyvin. 

Vierailija
248/292 |
30.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ai jaa? Meillä on työpaikalla pari akateemista korkeakoulutettua niin junttia kuin olla ja voi. Ei osata käyttäytyä, luullaan itsestään liikoja, inhotaan hyviä käytöstapoja ja kaikkea kulttuurin liittyvääkään. Miten kuvailisit heitä? 

Vierailija
249/292 |
30.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olemme akateemisia ja asumme Hekalla. Lapsen kavereiden vanhemmat ovat merkonomeja tms ja omistavat ok talonsa, saaneet apua omilta vanhemmiltaan. Meidän lastamme on jopa kiusattu köyhyyden ja asumisnuodon takia. 

En tiedä miten nämä Suomessa määritellään.

Vierailija
250/292 |
30.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keskustelutyyli. Puheenaiheet on tarkasti valittuja ja sosiaalisesti hyväksyttyjä, ääni rauhallinen ja tasainen, ja nauretaan ja osoitetaan hillitysti tunteita sopivissa kohdissa. Saatetaan heittää nokkela tai ihan hauska juttu sinne, tänne, mutta ei aleta heittämään huulta, tai olla sarkastisia. Kysytään asiallisesti muutama kysymys ihmisiltä töistä, perheestä ja siitä, miten päivä on mennyt, mutta ei pommitella kysymyksillä. Puhutaan selkeällä ja kuuluvalla äänellä, mutta ei koroteta ääntä. Ei pälätetä, mutta ei nyhjätä hiljaa. Kerrotaan muutama asia itsestä. Ei liikaa, mutta ei niin vähän, että vaikuttaisi turhan salamyhkäiseltä. Ei näprätä puhelinta, mutta kutimet voi ottaa esille. Jos porukasta löytyy joku, jolla on yhteinen harrastus, tai kiinnostuksenkohde, kuin itsellä, niin jutellaan aiheesta kohtalaisen kiinnostuneesti, ei hyperfiksoituneesti. Keskusteluissa ei hypitä sivuraiteille, vaan ensin keskustellaan loppuun aihe x, sitten siirrytään aiheeseen y. Ei käytetä juuri anglismeja, ja vältetään kovin raskasta slangia. Kiroillaan vähän, tai ei ollenkaan. Jokainen osallistuu keskusteluun enemmän, tai vähemmän.

Aivan toista, kuin alaluokkaisessa porukassa, jossa vitsailu, leikin lasku ja herjan heitto alkaa jo tutustumisvaiheessa. Puheenaihe saattaa olla mikä vain tuulesta temmattu, ja se voi lennosta muuttua. Puheenaiheissa ei ole tärkeysjärjestystä, mennään sillä, että mistä saa kiintoisaa juttua aikaiseksi, eikä sillä, mikä on kehittävää ja hyödyllistä. Saatetaan jutella jääkiekosta kolme tuntia, musiikista puoli tuntia ja sitten käyttää kaksi minuuttia kuulumisten vaihteluun. Tai jutella kymmenestä eri aiheesta vartin sisällä. Kiroilua enemmän ja tunteita ilmaistaan äänellä ja eleillä paljon voimakkaammin. Isommissa porukoissa on yleensä useampi sivustaseuraaja, jotka eivät sano juuri mitään, ja ne muutamat, jotka pitää showta yllä. Ollaan suorapuheisempia, mutta myös tylympiä ja riitaisampia. Turhat (ja tarpeellisetkin) kohteliaisuudet on harvinaisempia.

Olen siis alaluokkaisesta perheestä lähtenyt nousukas, ja alussa olin uudessa ympäristössäni, kuin kala kuivalla maalla

Vierailija
251/292 |
30.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vene, omakotitalo, mökki, farmari / maasturimallin premium auto esim Audi tai Bmw.

Eikö nuo ole varakkaiden juttuja? Ei keskiluokan. Olen itse vakaope ja mies DI eikä ole tuollaisiin juttuihin varaa.

Mihin teidän rahat menee? Ei varaa autoon tai mökkiin? Duunareillakin on nuo!

Auto on vanha Golf mökkiä ei ole eikä varaa hankkia tai ylläpitää. Vuokralla asumme ja säästämme omistusasuntoon.  Vanhemmilta ei olla kumpikaan saatu mitään eikä saada. Kaksi lasta. 

En tunne pk seudulla ketään kuka olisi ostanut mökin alle 50 vuotiaana, ne mökit joita ihnisillä on ovat perittyjä tai vanhempien mökkejä. 

Hah.

Ostin mökin 35 veenä ja talon 40 veenä.

50 veenä velattomia toki ne.

Menestyksen salaisuus toki onkin poismuutto kalliista pk seudusta. Pks hinnat ovat järkyttävät ja kadut turvattomat.

Terv inssinen

Vierailija
252/292 |
30.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valkoisuus niin sisustuksessa kuin seurassa.

Vai kuinka moni keskiluokkainen muka sisustaa kotinsa tummaan rokokootyyliin ja hengaa romanien kanssa?

Keskiluokkainen tietysti itse luulee sisustavansa hyvällä ja valikoidulla maulla ja olevansa hyvin suvaitsevainen ihminen. 

Myös tämä harha jo itsessään kuuluu keskiluokkaisuuteen.

Vierailija
253/292 |
30.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos minä katson ympärileni, niin palstan mukaan tällä keskivertoa huomattavasti varakkaammalla alueella on:
Köyhälistöä 20%
Työväenluokkaa 40%
Alempaa keskiluokkaa 30%
Ylempää keskiluokkaa 10% 
Rikkaat kuuluvat palstan kuvausten perusteella ylempään keskiluokkaan.

En mitenkään pysty allekirjoittamaan palstan kuvausta keskiluokasta asemastaan varmana olevana sivistyneistönä jolla on ajattoman tyylikäs mutta rajoja rikkova sisustus, kirjastohuone ja viinikellari, ja kalliit autot lähinnä itsestäänselvyyksinä joista olisi suorastaan rahvaanomaista keskustella naapurin kanssa.
Ihan ylemmältä keskiluokaltakin löytyy Lokki-valaisinta ja lisähuoneesta löytyy todennäköisemmin isännän Playstation kuin kirjasto. Naapurin kanssa puhutaan Teslan varusteista ja työprojekteista, jättäen mainitsematta pelon siitä, että YT:t ovat tulossa kesällä.

Vierailija
254/292 |
30.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pyörätien keskellä ajaminen, keskioluen juominen, keski-suomessa lomailu, keskiasteen kolutus., palkka lähellä keskipalkkaa.

Vierailija
255/292 |
30.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä menee kyllä keskiluokka ja yläluokka sekaisin. Suomalaisista suurin osa kuuluu keskiluokkaan ja meno on ihan tavallista. 

Vierailija
256/292 |
30.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Keskustelutyyli. Puheenaiheet on tarkasti valittuja ja sosiaalisesti hyväksyttyjä, ääni rauhallinen ja tasainen, ja nauretaan ja osoitetaan hillitysti tunteita sopivissa kohdissa. Saatetaan heittää nokkela tai ihan hauska juttu sinne, tänne, mutta ei aleta heittämään huulta, tai olla sarkastisia. Kysytään asiallisesti muutama kysymys ihmisiltä töistä, perheestä ja siitä, miten päivä on mennyt, mutta ei pommitella kysymyksillä. Puhutaan selkeällä ja kuuluvalla äänellä, mutta ei koroteta ääntä. Ei pälätetä, mutta ei nyhjätä hiljaa. Kerrotaan muutama asia itsestä. Ei liikaa, mutta ei niin vähän, että vaikuttaisi turhan salamyhkäiseltä. Ei näprätä puhelinta, mutta kutimet voi ottaa esille. Jos porukasta löytyy joku, jolla on yhteinen harrastus, tai kiinnostuksenkohde, kuin itsellä, niin jutellaan aiheesta kohtalaisen kiinnostuneesti, ei hyperfiksoituneesti. Keskusteluissa ei hypitä sivuraiteille, vaan ensin keskustellaan loppuun aihe x, sitten siirrytään aiheeseen y. Ei käytetä juuri anglismeja, ja vältetään kovin raskasta slangia. Kiroillaan vähän, tai ei ollenkaan. Jokainen osallistuu keskusteluun enemmän, tai vähemmän.

Aivan toista, kuin alaluokkaisessa porukassa, jossa vitsailu, leikin lasku ja herjan heitto alkaa jo tutustumisvaiheessa. Puheenaihe saattaa olla mikä vain tuulesta temmattu, ja se voi lennosta muuttua. Puheenaiheissa ei ole tärkeysjärjestystä, mennään sillä, että mistä saa kiintoisaa juttua aikaiseksi, eikä sillä, mikä on kehittävää ja hyödyllistä. Saatetaan jutella jääkiekosta kolme tuntia, musiikista puoli tuntia ja sitten käyttää kaksi minuuttia kuulumisten vaihteluun. Tai jutella kymmenestä eri aiheesta vartin sisällä. Kiroilua enemmän ja tunteita ilmaistaan äänellä ja eleillä paljon voimakkaammin. Isommissa porukoissa on yleensä useampi sivustaseuraaja, jotka eivät sano juuri mitään, ja ne muutamat, jotka pitää showta yllä. Ollaan suorapuheisempia, mutta myös tylympiä ja riitaisampia. Turhat (ja tarpeellisetkin) kohteliaisuudet on harvinaisempia.

Olen siis alaluokkaisesta perheestä lähtenyt nousukas, ja alussa olin uudessa ympäristössäni, kuin kala kuivalla maalla

Mä en tunnista kumpaakaan tyyliä. Ei ole tullut vastaan missään piireissä tuollaista. Ei duunaripiireissä käyttäydytä tuolleen levottomasti. Siellä ollaan ihan yhtä hiljaisia ja/tai vähäsanaisia kuin muissakin porukoissa. Mä olen kummissakin porukoissa käynyt kääntymässä.

Vierailija
257/292 |
30.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jostain lehdestä juuri katsoin jonkun jutun taas jostain keskiluokan/ylemmän keskiluokan pariskunnasta. Kaikki ovat samanlaisia, lukeepa mitä lehteä tahansa. Naisella tiukka ilme, rumat silmälasit, miesmäinen tyyli ja veemäinen olemus, onhan hän niin Tärkeä, Tehokas ja ennen kaikkea Koulutettu ihminen, joka voi katsoa toisia nenävartta pitkin. Miespuoleinen taas älykelloineen, sähköpyörineen ja muine vempaimineen luulee olevansa joku pikein älykäs ja tiedostava tyyppi. Tämä siis Suomessa. 

Haha, tämä kyllä kuvaa osuvasti aika montaa tuntemaani keskiluokkaista. Onneksi meitä on muunlaisiakin. Itse olen vanhan rahan suvusta ja mies duunaritaustainen, joten meidän perheessä porvariston hillitty charmi sulautuu saumattomasti juntteiluun. Onneksi kummallakaan ei ole suurta tarvetta sulautua suureen keskiluokkaiseen massaan :D

Vierailija
258/292 |
30.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vene, omakotitalo, mökki, farmari / maasturimallin premium auto esim Audi tai Bmw.

Eikö nuo ole varakkaiden juttuja? Ei keskiluokan. Olen itse vakaope ja mies DI eikä ole tuollaisiin juttuihin varaa.

Ei, kyllä nuo ovat ylemmässä keskiluokassa ihan vakiokalustoa. Audit ja Bemarit ehkä enemmän nousukkailla, pidemmän keskiluokkaisen taustalla omaavilla on mieluummin Volvo tai muu laadukas, mutta vähemmän huomiota herättävä merkki. 

Vierailija
259/292 |
30.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei, kyllä nuo ovat ylemmässä keskiluokassa ihan vakiokalustoa. Audit ja Bemarit ehkä enemmän nousukkailla, pidemmän keskiluokkaisen taustalla omaavilla on mieluummin Volvo tai muu laadukas, mutta vähemmän huomiota herättävä merkki. 

Volvoja on tosin kaikilla duunareista rikkaisiin. Lexus on perinteinen piilorikkaan auto.

Vierailija
260/292 |
30.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hirveä pahoittelu, jos vierashuoneen sängyssä ei ole yhteensopivat tyynyliina, pussilakana ja aluslakana. Niin, ja se vierashuone

Kaikki muut paitsi puhtaan valkoiset lakanat ovat aika keskiluokkaista