Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ihmistä muistuttavat robotit tulivat.Suomeen Selvitimme, mitä töitä ne ryhtyvät ensin tekemään

Vierailija
29.03.2026 |

Humanoidirobotit hämmästyttävät kiinalaisilla nettivideoilla, mutta niistä saa väärän kuvan robottien kyvyistä. Silti niitä tullaan näkemään Suomessa työelämässä jo tänä vuonna ja pian Tesla aloittaa robottien sarjavalmistuksen. Miten käy, jos robottia tönäisee?

Tartu käteen.

Humanoidiroboteilla on monenlaisia ratkaisuja kädeksi. Dobot Atomin -robotin käsi muistuttaa ihmisen kättä ja pinta on silikonimaisen tahmea.

https://www.talouselama.fi/uutiset/a/98c9fcf8-9944-42d2-9ff8-31810de431…

Kommentit (48)

Vierailija
1/48 |
29.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisin ottaa työkaveriksi sellaisen.

Vierailija
2/48 |
29.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voittaa moottoriturpaisen räpätätin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/48 |
29.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ratkaisu hoitajapulaan, eivät tarvitse  taukoja, lomia eivätkä edes palkkaa

Vierailija
4/48 |
29.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmaan seksityötä, miehille.

5/48 |
29.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä haluaisin kotiini tuollaisen.  Voisi tehdä täällä kaikki tylsät kotityöt. Muun aikaa vaikka istua mun kanssa sohvalla ja katsoa Netflixiltä jotain.  Mulla edessä viinilasillinen ja robotilla piuha seinässä akun lataamista varten. 

Vierailija
6/48 |
29.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ymmärrä miksi robotin pitää muistuttaa ihmistä. Kai se voisi tehdä samoja hommia ulkonäöstä riippumatta.

Vierailija
7/48 |
29.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eivät istu kahvihuoneessa kaiken päivää valittamassa ja kätisemässä, mätystämässä pullaa, leventämässä perseitään ja ulisemassa kuin hallitus on huono ja kuinka lisää liksaa tarvitaan, kun tatauointien, muoviräpsyttimien, tupakan, siiderin, suklaan ja tuikkukuppien hinnat on nousseet :D

Vierailija
8/48 |
29.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ymmärrä miksi robotin pitää muistuttaa ihmistä. Kai se voisi tehdä samoja hommia ulkonäöstä riippumatta.

Sitä minäkin olen ihmetellyt. Nelijalkainen,  ja useammalla tarttumaraajalla varustettu kapine hoitaisi hommat tehokkaammin ja pysyisi  pystyssäkin tukevammin

Vierailija
9/48 |
29.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Söpöjä.

Vierailija
10/48 |
30.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sellainen siivouskärryä muistuttuva kapistus jolla olisi muutamam tarttumaraaja, kamera ja kyky vastata kysymyksiin. ja useamman lajin työ hoitusi kerralla kun selkäkoreissa olisi  erilaisia työkaluja ja muuta tavaraa kuten vessapaperia, pyyhkeitä, vaippoja yms, ajatellen esim vanhustenhoitoa. 

Siivousrobolla olisi tietenkin siivousvälineet mukanaan ja hyllyjärjestelijä järjestelisi viidellä raajallaan kauppojen hyllyja lukien  pöivöykset ja poistellen vanhentunutta tavaraa. 

Wolt-kuskien työkin houtuisi, onhan jo  noita ruokarobotteja, mutta isommat pyörät ja pari  tarttumaraajaa auttaisi selviämään vaihtelevista olosuhteistakin paremmin.

Vierailija
11/48 |
14.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Not NECESSARILY replacement for human workers..."

"Human worker was fir.... eh, I mean, "re-skilled"..."

Miksei Suomessa ketään "re-skilled" vaan kylmästi irtisanotaan ja se on ainoa vaihtoehto? Jos nyt tuokaan on edes totta mitä väitetään...

Vierailija
12/48 |
14.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja suurin osa ihmisistä saa nauttia runsaasta vapaa-ajasta, kuten kai viisikymmentäluvulta asti on unelmoitu. Vaan vieläkään ei ole ratkaistu, miten he kuluttavat vapaa-ajallansa? 

Vierailija
13/48 |
14.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja suurin osa ihmisistä saa nauttia runsaasta vapaa-ajasta, kuten kai viisikymmentäluvulta asti on unelmoitu. Vaan vieläkään ei ole ratkaistu, miten he kuluttavat vapaa-ajallansa? 

50-luvulla ei hoksattu että koneiden vapauttamilla ihmisillä ei ole rahaa mitä käyttää vapaa-aikanansa. Vai oliko ajatuksena silloin että ihmiset saisi perustuloa koneiden tekemästä työstä, niinhän sen pitäisi olla mutta ahneet sijoittajat esti tämän, valikoivat vain "rusinat pullasta", automaatio kyllä kelpasi, mutta ei napannut maksaa ihmisille perustoimeentuloa :/ Pahuus voitti jälleen kerran...

Vierailija
14/48 |
14.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No ei ainakaan rahaa. Ilmaisen rahan ovat kustantaneet ne jotka työskentelevät verokortilla ja niiden määrä tulee vähenemään.

Vierailija
15/48 |
14.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näissähän on monissa hommissa vielä se, että eivät tarvitse valoa, eivätkä lämpöä, jota moni ei heti tule ajatelleeksi.

Vierailija
16/48 |
14.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Automaatiota tehdään nyt väärin, koska työt eivät lopu mutta palkanmaksu loppuu ja tästä ajatuksesta pitäisi päästä irti.

Homma pitäisi tehdä kuten pyykinpesukoneen kanssa, että siitä on valtava hyöty ihmiselle, kun ei tarvitse joka päivä itse nyrkkipyykätä, tämä on se toimiva malli.

Vierailija
17/48 |
14.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Reipas ja tunnollinen lammas kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä haluaisin kotiini tuollaisen.  Voisi tehdä täällä kaikki tylsät kotityöt. Muun aikaa vaikka istua mun kanssa sohvalla ja katsoa Netflixiltä jotain.  Mulla edessä viinilasillinen ja robotilla piuha seinässä akun lataamista varten. 

Itse en haluaisi edes tuollaista. Minusta elämä ilman noita pieniä askareita olisi tosi tylsää ja tyhjää. Toki jos vanhemmiten tulee vaikka toimintarajoitteita, sitten robottiapu olisi hyvä. Mutta niin kauan kuin pystyn, haluan itse siivota ja laittaa ruokaa ja leikata nurmikon yms.

Vierailija
18/48 |
14.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pääasia että se on valkoinen...

Vierailija
19/48 |
14.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Reipas ja tunnollinen lammas kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse en haluaisi edes tuollaista. Minusta elämä ilman noita pieniä askareita olisi tosi tylsää ja tyhjää. Toki jos vanhemmiten tulee vaikka toimintarajoitteita, sitten robottiapu olisi hyvä. Mutta niin kauan kuin pystyn, haluan itse siivota ja laittaa ruokaa ja leikata nurmikon yms.

Aina voi juoda tylsyyteensä!

Vierailija
20/48 |
14.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

50-luvulla ei hoksattu että koneiden vapauttamilla ihmisillä ei ole rahaa mitä käyttää vapaa-aikanansa. Vai oliko ajatuksena silloin että ihmiset saisi perustuloa koneiden tekemästä työstä, niinhän sen pitäisi olla mutta ahneet sijoittajat esti tämän, valikoivat vain "rusinat pullasta", automaatio kyllä kelpasi, mutta ei napannut maksaa ihmisille perustoimeentuloa :/ Pahuus voitti jälleen kerran...

Se perustulo on minusta myös lähinnä dystopia, vaikka monet siitä unelmoi. Toki se on parempi kuin nälkään kuoleminen, mutta en mä ainakaan haluaisi olla täysin valtion almujen varassa elämässäni. Sitähän se perustulo on. Nyt jo näkee aika jyrkkää vastakkainasettelua eri väestöryhmien välillä, ja ihmisillä on kauhean kovia ja kylmiä ulostuloja milloin mistäkin. Se valtio voisi koska vaan päättää esim. vähentää tai lopettaa perustulon maksun tietyiltä ryhmiltä. 

Muutenkin, se perustulo jos sitä aletaan maksaa, olisi jonkinlainen minimi jolla pysyy hengissä, ei mitään millä voi elää mukavaa elämää. Elon Musk, Sam Altman yms. kannattavat sitä, mutta ei hyvää hyvyyttään, vaan koska näkevät että jos heidän tekoälynsä ja robottinsa vie kaikilta työt eikä ihmisillä ole millä elää, niin tulee valtavat kapinat. Mutta jos niille annetaan almuina sen verran rahaa, että leipää on pöydässä, ja ehkä vähän sirkushuvejakin, niin köyhdytetyt massat pysyvät riittävän tyytyväisinä etteivät ala kapinoida. Vanha leipää ja sirkushuveja -malli.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän viisi kaksi