Mitä on mielestänne ok tehdä jos on burn outin takia pitkällä sairaslomalla?
Toki varsinainen diagnoosi on yleensä masennis tmv. Mutta onko tuollon mielestänne ok esim. matkustella, käydä teatterissa, juhlimassa jne? Tai onko mitään mitä ei olisi suotavaa tehdä silloin? Jos esim. jonkun fyysisen vaivan takia on sairauslomalla ei katsota hyvllä jos vaikka tekee rakennustöitä mutta onko psyykkiset syy ihan eri asia ja silloin voi tehdä mitä vaan?
Kommentit (33)
Mitä tahansa. Mutta jos on oikeasti sairas, ei jaksa mitään, joten feikkaajan tunnistaa siitä, että tämä tekee kaikkea kivaa, tosisairas ei pysty moiseen.
Tee kaikkea mistä sulle tulee hyvä tai edes parempi mieli!
Luuletko että masennuksesta pääsee eroon makaamalla hiljaa pimeässä pahoja ajatuksia ajatelleen? Täytyy itsekin vähän nähdä vaivaa ja yrittää kohti valoa ja iloa.
Tee kivoja asioita kuntouttaaksesi itsesi työkykyiseksi.
Jouduin burn outin vuoksi saikulle syksyllä. Lepäsin, luin, kävin kävelyllä ja keräsin voimia niin että jaksoin taas pitää kotia kunnossa, tehdä ruokaa ja peseytyä säännöllisesti. Ei todellakaan ollut voimia juhlia, saati matkustella. Muutenkin kyllä viihdyn paljon kotona. Ehkä joku toinen lepäisi siellä matkakohteessa.
Jos b o johtuu siitä että olisi pitänyt revetä useampaan paikkaan ja/tai tehtävään yhtäaikaa palautumiseen tarvitaan tekemättömyyttä.
Jos b o johtuu siitä että itsestä riippumattomista syistä ei saa tehtyä hommia eteen päin tarvitsee palautumiseen menoa ja meininkiä.
Itse tiedät mikä on tilanteesi.
Mun työpaikalla yks tyyppi oli 9 kk pois burnoutin vuoksi ja rakensi sinä aikana talon lapselleen. Ei sitä ainakaan kukaan paheksunut, päinvastoin.
Tottakai voi tehdä juuri sitä mikä itsestä tuntuu hyvältä ja minkä kokee jaksavansa.
Luonnossa liikkuminen on ihan parhaasta päästä tuossa tilanteessa.
Luonto on paras lääke. Nyt on kevät ja kohta tulee mustarastaat. Iltaisin kävelyä luonnossa lintuja kuunnellen. Ei kännykän toljotteluja. Uutisten lukeminen pois. Some pois. Kaiken hidastaminen vaikka väkipakolla.
Vierailija kirjoitti:
Mun työpaikalla yks tyyppi oli 9 kk pois burnoutin vuoksi ja rakensi sinä aikana talon lapselleen. Ei sitä ainakaan kukaan paheksunut, päinvastoin.
Jaa minusta kyllä väärin
Vierailija kirjoitti:
Mulle lääkäri sanoi että tee asioita mistä nautit.
Ryyppäsin ja kävin maksullisissa naisissa kuukausikaupalla... M54
Siis peukut siitä, että teit, mistä nautit.
Olin n20v sitte vakavasti masentunut,lääkäri sanoi tee sitä mistä pidät.Minä aloin kävelee,aloitin kuntosalin kevyesti,joskus kävin tanssipaikoissa kuuntelemassa musiikkia,ulkoilu teki hyvää.No välillä oli päiviä,että olin koko päivän petissä ja pyykkivuori/tiskivuori kasaantui. Mutta selvisin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jaa minusta kyllä väärin
Miksi tämä olisi ollut väärin? Tuo henkilö oli työkyvytön mentaalisen vamman vuoksi, ei fyysisen rajoitteen vuoksi. Jos talon rakentaminen edesauttoi henkisen työkyvyn palaamista niin sehän oli vain hyvä.
Kollega oli juuri uupumuksen vuoksi saikulla. Virallisesti mielipiteeni on, että hyvä tehdä kaikkea mikä rentouttaa ja mistä tulee hyvä mieli. Epävirallinen ajatukseni on, että kyllä vi**taa katsoa lomailijan jokapäiväisiä somepäivituksiä, jossa koko ajan tuntuu viettävän erittäin hauskaa. Välillä ollaan Aurinkorannalla, välillä laskettelemassa tai konsertissa. Joka päivä jotain erikoista, mihin meillä työssäkäyvillä ei ole mahdollisuutta.
Työmme on erittäin stressaavaa, se on selvää varmasti jo jokaiselle, joka tätä vaikeaa tehtävää hakee. Jos ei kestä, niin voisi katsoa muita töitä, eikä kaataa vielä omaa osaansa muiden niskaan.
Vierailija kirjoitti:
Kollega oli juuri uupumuksen vuoksi saikulla. Virallisesti mielipiteeni on, että hyvä tehdä kaikkea mikä rentouttaa ja mistä tulee hyvä mieli. Epävirallinen ajatukseni on, että kyllä vi**taa katsoa lomailijan jokapäiväisiä somepäivituksiä, jossa koko ajan tuntuu viettävän erittäin hauskaa. Välillä ollaan Aurinkorannalla, välillä laskettelemassa tai konsertissa. Joka päivä jotain erikoista, mihin meillä työssäkäyvillä ei ole mahdollisuutta.
Työmme on erittäin stressaavaa, se on selvää varmasti jo jokaiselle, joka tätä vaikeaa tehtävää hakee. Jos ei kestä, niin voisi katsoa muita töitä, eikä kaataa vielä omaa osaansa muiden niskaan.
Tee itse perässä, daa
Vierailija kirjoitti:
Jos on henkilö, joka nimenomaan tykkää rakentaa, se on hermolepoa ja irrottautuu arjesta, asia on ok. Ihmiset ovat niin erilaisia.
Kaveri sai burnoutin ja lääkäri kehotti menemään jonnekin Kreetalle, kauas pois.
Burnoutista toipuvana voin sanoa, että sekin on yksilökohtaista mikä on parasta. Itsellä burnis johtui ylivirittyneestä hermostosta, toisilla se voi johtua alivireydestä, masennuksesta, traumoista, sosiaalisesta jännityksestä. Burnout eli uupumus tulee siitä, kun joutuu olemaan liian kauan ympäristössä, joka ei ole itselle sopiva.
Ylivireyttä hoidin yinjoogalla, meditaatiolla, loin rauhallisen ympäristön, jossa voi oikeasti rauhoittua. Vähensin sosiaalisia tilanteita ja aloin opetella lukemaan kehoani. Jotta tunnistaisin tilanteet, jotka ovat minulle liikaa. Ja opettelin sanomaan ei. Lomareissu ei olisi ollut hyväksi, sillä uusi ympäristö olisi kuormittanut hermostoa entisestään. Jollekin toiselle se antaa irtipäästön arjesta ja etäisyyttä omaan elämään.
Mulle lääkäri sanoi että tee asioita mistä nautit.
Ryyppäsin ja kävin maksullisissa naisissa kuukausikaupalla... M54