Farmariauto, riittävän isot sisätilat?
Moi kaikki,
Mies lähetti minut kysymään että mikä olisi hyväksi havaittu auto näillä varustuksilla:
- farmarimalli
- isot sisätilat: takapenkille pitää mahtua kaksi taaperon turvaistuinta sekä minun iso takapuoli keskipenkille (!!)
- mielellään etupenkin airbagin voisi lukita pois
- hintaluokka käytettynä 10-15 000 eur
Olen väittänyt miehelle, että Vauvasta löytää vastauksen kaikkeen, jospa tähänkin :)
Coe + tytöt 03/05 ja 10/06
Kommentit (25)
jos farkkua halajat niin suosittelen passattia!! VW-Passat on ainakin sisältä sen verran tilava että sinne saa mahtumaan 3 turvaistuinta taakse (tai 2 istuinta ja aikuinen) ja etupenkkiläisillekkin jää hyvin tilaa!
Meillä Opel vectra (farmari) ja sinne ei ainakaa mahdu takapenkille 3 istuinta, 2 istuinta menee ja yksi lapsi keskelle ilman istuinta
Peugeot 307SW - valitettavasti minulla ei ole Suomen hinnoista mitään käsitystä.
Tuo on farkku johon saa takapakkariin 2 lisäpaikkaa eli 7 istuinta tarvittaessa. Normaali takarivi on 3-paikkainen niin että siinä on 3 erillista istuinta. Meillä oli koeajossa takapenkillä iso mies ja kaksi lastenistuinta, hyvin mahtui. Katso Pökötin webbisivuilta, siellä on hyviä kuvia sisätiloistakin.
Peräkontti on suuri, mahtuu hyvin koko perheen matkatavarat. citikassa on hyvä hinta-laatusuhde. käytettyjä saa alle 15000 euron. Hintaan sisältyy yleensä, airbagit etu-ja takamatkustajille, automaatti-ilmastointi ym.
Autovinkkiä en osaa antaa, mutta sen vinkin, että älkää ihmiset koskaan luottako etuistuimen poislukittuun airbagiin!!!! Aina voi käydä inhimillisiä erehdyksiä, että poislukittu ei olekaan poislukittu ja vaikka olisikin poislukittu niin voi silti paukahtaa kolarissa.
Se on ihan tilaihme auto! Meillä mahtuu hyvin kaksi turvaistuinta taakse ja minä tarvittaessa väliin. Sekä peräkonttiin mahtuu kaksostenrattaat plus muut tavarat viikonkin reissulle.
Citroen C5. Suurin osa muista mainituista ovat yleensä kalliimpia, paitsi jos kilometrejä on takana jo runsaasti tai kyseessä on ns. karvalakkimalli ilman - no, MITÄÄN.
Meillä kyseinen farmari ja hyvin mahtuu kaksi turvaistuinta selät menosuuntaan - meillä täsmälleen samanikäiset lapset kuin teillä. Meidän istuimet ovat sivupaikoilla, mutta tuoli menisi varmasti keskipaikallekin jolloin kyytiin mahtuisi ainakin hoikahko aikuinen (eikun laihduttamaan ;D). Ja eteen mahtuvat kaksi isokokoista vanhempaa.
Airbagin saa kytkettyä pois, mutta minäkään en täysin luota tähän ominaisuuteen, eikä tarvitsekaan kun istuimet mahtuvat taakse.
Meillä takana matkustaa pojat turvaistuimessa ja -kaukalossa ja hyvin mahtuu tällainen hiukan leveämpikin mamma keskelle. Ja eteen mahtuu kyllä hyvin istumaan pitempikin ihminen. Niin, ja takaboksissa matkaa kahden koiran lisäksi vaunut ja paljon tavaraa (osa on toki pakko survoa etupenkille). Käytettynä varmaan saa tuolla teidän budjetilla...
Omega caravan. Meillä on ja en pois vaihtaisi!
Meillä on Peugeot SW 307, ja ehdottomasti sitä suosittelen. Meillä on kaksi lasta ja hyvin mahdutaan koko porukka autoon, takakontiin saa mahtumaan tosi hyvin tavaraa.
Todella tilava sisältä. Sopii hyvin istumaan äiti vielä kahden istuimen väliin:) Takapenkille sopii myös kolme istuintakin! Takaluukku on niin iso, etten ole vastaavaa vielä nähnyt farmariautossa. Sopii todella paljon tavaraa. Muutenkin kaikin puolin hyvä ja turvallinen auto. Voin suositella!
Minäkin olen monesta paikasta lukenut ja kuullut, ettei kannata luottaa " lukittaviin" turvatyynyihin. Ne saattavat silti laueta joissakin virhetapauksissa!
Kiitos, esittelen ketjun miehelle :)
Joku mainitsi Toyota Avensiksen. Se meillä on nyt ei-farkkuna, vm. 98 kuulemma ja siinä on kyllä tosi nafti takapenkki! Vinossa saa istua jo nyt kun siinä on kaukalo + turvaistuin :/ Kahden istuimen kanssa ei varmasti mahdu lainkaan. Tai sitten mä oon niiiiiin levee...
Mutta oisko vuosimallissa eroa?
Entäs noista poislukittavista airbageista: Mäkin olen kuullut samaa että niissä voi olla vikaa. Mutta meillä on sellainen pulma että esikoisemme voi pahoin autossa ja mun on pitkällä matkalla pakko istua takapenkillä hänen vieressä (tarkkailemassa ja pitämässä paperia/pussia). Jos meitä kolmannella lapsella siunataan niin ei oikein olisi muuta mahdollisuutta kuin laittaa vauva etupenkkipaikkaan? Onkohan sitten noita kokonaan airbagittomia etuistuimia vielä? Tämä tosin ei ole ihan tämän päivän juttu, mutta mietityttää jo valmiiksi.
Coe
Kävimme jo koeajolla ja sovittamassa istuimia, ja kolme istuinta mahtui takapenkille mainiosti. Eli eiköhän väliin aikuinenkin mahdu. Turvatyynyn poislukitsemisesta en edes kysynyt.
Meillä on vm 2001 farmari-Vectra ja sinne takapenkille mahtuu kaksi turvaistuinta mutta ei ketään istuinten väliin istumaan (eikä kyllä kolmatta istuintakaan). Istuimina Graco Cosmic XTP ja Graco Rally Sport. Tuossa uusimmassa korimallissa farmari-Vectraan ehkä saattais mennäkin kolme istuinta tai kaksi istuinta ja yksi aikuinen vierekkäin. Mutta sitä autoa ei kyllä taida saada ostettua 10000-15000 euron hinnalla :(
Meillä on käytössä Citroen C5 farkku, jota kyllä kaikki myyjät markkinoi tilavimpana farkkuna. Takana on kolme lasta, joiden istuimet mahtuvat sinne ihan ok (tällä hetkellä 2xturvavyöistuin ja 1 HTS be safe Kid turvaistuin). Takakontti on iso (menee esim. tuplarattaat ja paljon muuta kamaa ihan kevyesti). Auto irtoaisi myös teidän budjetilla eli on isoista farkuista sieltä halvimmasta päästä. Ja sitten se negatiivinen puoli; meillä on ehkä joku heikompi yksilö, mutta autossa on kyllä ihme pikkuvikaa vähän väliä ja talvella ei ole kyllä mikään ihanne auto, kun ikkunat jäätyy sisältä... Itse, jos budjetti antaisi periksi, vaihtaisin kyllä tila-autoon, kyllä se olisi kolmen lapsen kanssa varmaan paras. Ja siitä airbagista eli meillä on joskus ollut tarvetta laittaa yksi istuimista eteen, kun on ollut joku lasten kaveri kyydissä ja olen sen kytkenyt pois päältä; tosin olen itsekin joskus miettinyt että onko se varmasti turvallista. Onneksi niitä tilanteita tulee kuitenkin harvoin, että näin täytyy toimia.
siihen mahtuu 3 turvaistuinta naama menosuuntaan takapenkille. Meillä on usein on ollut 2 turvaistuinta ja aikuinen takapenkillä. Citroenin tila-auto (C4 Picasso) kannattaa myös käydä kokeilemassa, 5-henkisellä tuttavaperheellä on sellainen.
farmarin entisenä omistajana minä en voi yhtyä katriina30:n mielipiteeseen. Juuri takapenkin ahtauden vuoksi vaihdettiin nyt kolmatta lasta odottaessa isompaan. Avensiksen takapenkille mahtui mainiosti Graco Cosmic ja Britax Two-way Elite, mutta muuta ei sitten mahtunutkaan. Ei kaponen aikuinenkaan, hätäiseen pikkulapsi.
Suosittelen tila-autoa, joskin se sitten menee vähän kalliimmaksi hankinnaksi kuin aloittajan toive oli..
Suosittelen ehdottomasti! Erilliset takapenkit joissa siirto- ja selkänojan säätömahdollisuus tekevät takapenkistä todella monikäyttöisen. Kolme istuinta mahtuu helposti. Takapaksi voisi tietysti olla isompikin (siis mihin autoon muka mahtuu riittävästi tavaraa?!?) mutta versossa on mielestäni hinta-laatu -suhde hyvin kohdallaan ja vähän kun pakkaa järjestelmällisemmin (eli minä pakkaan ja mies katsoo ;-)) niin jo vain sopii. Ehdoton plussa on erittäin edulliset huollot, muutama vuosi sitten ajoin vielä sitikalla mutta toyotan käyttää merkkihuollossa viisi kertaa yhden sitikkahuollon hinnalla...
smaug
Hei!
Kannattaa tutustua Peugeot Parneriin/Citroen Berlingoon (sama auto, keulassa vain eri merkki). Ko. auto ei ole varsinaisesti farkku vaan nk. " pieni tila-auto" ja tilaa siinä tottatotisesti on aivan järkyn paljon. En ole mitään tavallista henkilöautoa tavannut, jossa olisi takapenkillä yhtä runsaasti tilaa.
Auto on
- tosi tilava, etupenkillä vielä polville paljon tilaa vaikka takapenkillä iso turvaistuin.
- kohtuullinen kulutus
- mukava ajoasento, näkee hyvin kun istuu pikkasen korkeammalla kuin tav. henkilöautossa.
- erittäin mukava - niinkuin ranskalaiset yleensä.
- istuu haaveilemaanne hintahaitariin täydellisesti
Meillä ko. autoja on ollut kaksi ja tykättiin hirviästi. Nyt on ollut pakko vaihtaa pois kun lapsia on neljä eikä kaikki olisi enää mahtuneet kyytiin.
Suosittelen!
ONNANNAA
Minkä ikäisissä Passateissa on tilaa kolmelle istuimelle takapenkillä? Uusimmissa malleissa vai jo 90-luvun malleissakin?
Oliko siihen tullut jokin lakimuutos, että noihin farkkuihin ei saisi enää laittaa lisäistuimia taakse? Muistan lukeneeni jostakin? Tietääkö kukaan tästä?
paitsi tuosta hinnasta en osaa sanoa eri merkkien kohdalla.
Etsimme itse samoilla kriteereillä eli pitäisi olla kaksi istuinta + aikuinen takapenkillä ja tilaa tavaroille... Eikä ole oikein hyvää löytynyt - niin että hintakin olisi passeli. Farkuista Ford Mondeo on tässä suhteessa tilava auto, riippuu toki istuimista ja pyllyn/hartioiden leveydestä ;-), Opelin vectra (?) ehkä kanssa onnistuu. Mersulla varmaan myös.
Mutta parhaiten tuo tilavuusongelma tuntuisi ratkeavan ns. tila-autoilla, joissa takapenkit on kaikki ns. erillisiä - silloin jää tilaa sille aikuisellekin riittävästi. Merkistä riippuu sit se, kuinka paljon jää tavaratilaa!
WW caddy, tourneo ja tourain (ford/ww en muista kumpi) on tuossa suhteessa hyviä Toyota corolla verso (rattaat mahtuu kyllä vähän nihkeästi takatilaan muiden tavaroiden lisäksi), Renault skenic, se isompi johon saa periaatteessa 7 paikkaa - jolloin ei sit tavarat mahdu enää mukaan kyllä, mutta 5 paikkkaisena toimii hyvin). Näissä vaan hinta on vähän suolaisempi, mutta käytettyjäkin löytynee.