Miten varmistaa 12kk vanhan kalsiumin saanti? Paljonko maitotuotteita?
Juuri 12kk täyttänyt lapseni saa vielä rintamaitoa 2-3krt vuorokaudessa, eli ensimmäiseksi aamulla, illalla nukkumaan käydessä sekä toisinaan myös päiväunille mennessä.
Aamupalalla syödään luonnonjugurttia alle desin (hedelmien kera) ja kerran päivässä pari ruokalusikallista raejuustoa ruoan kanssa.
Janojuomana meillä on vesi. Aamu ja iltapuurot teen veteen, niinkuin muullekin perheelle. Pitäisikö siirtyä tekemään puurot maitoon? Paljonko muiden vuosikkaiden ruokavalioon kuuluu maitotuotteita?
Kommentit (6)
Tosiaan suositus on n 5dl maitotuotteita päivässä ja tämä sisältää jogurtit, puurot jne. Meillä samanlainen tilanne, vuoden ikäinen poika saa vielä rintamaitoa 3-4krt päivässä, eikä tämä 5dl maitotuotteita todellakaan täyty. Hän ei suostu juomaan maitoa, joten lisään lorauksia maitoa puuroihin ja ruokiin, lisäksi syö jogurttia n.1dl päivä, raejuustoa vähän. Kovat juustot ovat hänen mielestään herkkua, joten annan päivittäin siivun juustoa. Välillä syö kaupan valmisjauhepuuroja ja näissähän on maitojauhe valmiina, näistä ei kylläkään oikein välitä vaan kunnon hiutalepuuro on meillä in. Puurojen tekeminen maitoon on yksi ratkaisu, jos haluat lisätä maidon määrää. Myös kastikkeet kannattaa nesteyttää maidolla ja kermaakin voi jo käyttää lorauksia.
Mareila: Teilläkään ei poika juo maitoa ja olet lopettanut imetyksen, mitä hän nyt sitten juo ja mistä? Meillä tämä juominen on todella ongelma. Poika ei juo vettä, ei mehua, ei mitään muuta suostu juomaan kuin rintamaitoa. Ihan hänen syntymästään asti olen yrittänyt opettaa veden juonnille, mutta ei kelpaa. Pillimehusta saattaa hörpätä pari kertaa ja lusikalla ottaa vähän vettä tai mehua, mutta on todellakin kyse milleistä. Kaikki mahdolliset myynnissä olevat pullot ja mukit on ostettu, mutta mikään ei miellytä. Alan olemaan epätoivoinen, sillä mielelläni alkaisin imetystä lopettaa, mutta pakkohan hänen jostain on nesteitä saatava. Kaikki kokemukset huonosti juovista lapsista otan siis ilomielin vastaan!
Meidän poika juo joko nokkamukista tai ihan lasista, joko itse tai niin, että minä autan. Lasi on tosi pop, rakastaa juoda siitä =) Juomana meillä on vettä ja mehua (sokeritonta) yleensä laimennan mehun ja annan niin. Itse aloitin juomisen tarjoamisen aina aterioiden aikana, silloin vettä, poika joi mitä joi. Kun poika tajusi, että juon lasista, alkoi itse innostua siitä.
Usein jos kitisee, niin koitan tarjota juomista, huomasin, että välillä tarjosin väärään aikaan juotavaa, moni kitinä johtui janosta, aikasemmin kun tottui antamaan rintaa, niin ajattelin, että juominen " kuuluu" ruokapöytään. PIkkuhiljaa siitä se lähti, toivottavasti teilläkin lähtee sujumaan =)
Mareila+Poika
kun maito ei maistu. Lopetin imetyksen 1v 2 kk iässä, eikä juomana ole uponnut kuin vesi. Pieniä määriä jäätelöä, jugurttia menee, murojen kanssa maitoa. Sain vinkin, että juotavat jugurtit voisi mennä, ja nimenomaan se mansikanmakuinen. nyt se uppoaa tuttipullosta, vaikka muuten käytössä nokkamuki. Laimennan juotavaa jugurttia vielä maidolla n. 20-40 ml. Murskaan yhden kerran päivässä 500mg kalcipos tabletin ruoan sekaan. Elokuussa menemme ravitsemusterapeutille kun paino ei nouse ja maitotuotteet ei maistu, jotta saadaan kalsium kohdalleen.
Meidän tytölle - nyt 1 v 9 kk - ei juurikaan ole koskaan maito maistunut. Neuvolasta meille kerrottiin että 5-6 dl maitotuotteita täytyisi lapsen saada päivittäin ruokavaliostaan. Ja kuten täällä joku totesi, siihen kuuluvat kaikki maitotuotteet. Minä olen alusta asti tehnyt puuro maitoon, siitä tyttöni saa päivittäin jo n. 4 dl maitoa. Samoin annan välipalana jogurtteja tai viilejä. Myös juustoa tarjoilen päivittäin, mm. ruuan yhteydessä raejuustoja ja leivän päällä muuten. Olen laskeskellut, että tämän pitäisi riittää kalsiumin saannin turvaamiseksi. Maitoa tyttö saattaa juoda hyvinä päivinä vain parisen desiä, yleensä vain muutaman huikan ruuan yhteydessä.
Olen myös pohtinut noita kalkkilisiä mutta 1½-v. neuvolassa todettiin vielä, että ei tarvitse jos muuten maitotuotteita saa menemään hyvin.
että lapsihan saa myös sinun syömääsi kalsiumia rintamaidon kautta. Tosin en ole varma miten näin siolla imeytyy jne.
Meidän lapsi ei syö mitään maitotuotteita allergian vuoksi ja saa sen vuoksi 500mg Calsium Sandoz-porejauheen korvikkeen seassa ( ikää siis 1v 8kk).Eli tuo 500mg riittää, vaikkei käytä ollenkaan maitotuotteita. Voisi myös ottaa purutablettina, jos haluaisi.
Muistaakseni suositus on 5-6 dl, meidän kuopus (14kk) saa aamuisin, iltaisin ja välipalana jogurttia/rahkaa n1-2 dl kerrallaan. Sitten annan Minisun d-vitamiini tabletteja, joihin on lisätty kalsiumia. Maitoa ei poika suostu juomaan eikä syö puuroa. Imetys loppui meillä 2 viikkoa sitten.
Mareila+Poika