Kuinka usein on normaalia supistella rv 25?
Odotan toista lasta ja ensimmäisen kanssa supisteluja (mahan kovettumisia) ei ollut kuin vasta viimeisillä viikoilla, nyt olen 25. viikolla ja muutamana päivänä on supistellut useita kertoja päivässä. Mitäs luulette, onko ihan normaalia? Illalla ehkä supistelee hiukan enemmän, mutta kyllä niitä on aika tasaisesti tullut päivän mittaan. Luulisi, että toisessa raskaudessa supistelee hieman aiemmin kuin ensimmäisessä, mutta onkohan tämä ihan normaalia? Kellään kokemusta vastaavasta? Mitään kivuliaita nämä eivät ole, mutta aina vatsan kovettumisen aikaan tuntuu hieman vaikealta hengittää. Soitan kyllä huomenna neuvolaan, mutta ihan vaan kokemuksia ajattelin kysyä...
Kommentit (6)
Olet varmasti oikeassa, että kannattaa mennä käymään lääkärissä. Pelottaa vaan jo valmiiksi, että jos joudun vuodelepoon, mitenköhän meidän arki rullaa sen jälkeen... Mutta eipä sitä kai auta etukäteen murehtia.
Koita jaksaa ja turha murehtiminenkaan ei kyllä auta. Niin ja yksi vinkki; mulle sanottiin että mahaa ei saa painella/ edes kädellä koittaa supistaako; sillä sekin saattaa provosoida supistuksia.
Lääkäritkin välttää turhia sisätutkimuksia noilla viikoilla.
että jos hermostun, niin melkein heti supistaa... Aika vaikea vaan pysytellä viilipyttynä tuon uhmiksen kanssa :) Vetta olenkin juonut aika paljon, auttaisikohan magnesium?
ap
Mulla oli myös sama tilanne, esikoiselta supisteli vain loppuraskaudessa ja toiselta alkoi supistella ennen 30. viikkoa. Suppareita tuli aika tiheäänkin joskus, mutta en välittänyt niistä, koska luulin sen olevan normaalia. Kivuttomia kun olivat.
33+ viikolla lorahti lapsivettä ja sairaalassa löydettiin streptokokki bakteeri +++ kohdunsuulta, joka aiheuttaa ennenaikaisia supistuksia ja lapsiveden menoa.
Lapsi syntyi sitten rv 35+ ja lääkäri muuten ihmetteli, miksei niihin supistuksiin oltu puututtu ja nimenomaan tuota näytettä otettu kohdunsuulta jo aiemmin.
Neuvolan täti ei silloin sanonut mitään, vaikka kerroin, että supistelee joskus tiheäänkin...
Eli, kannattaa varmaan kysyä tuosta näytteestä? Varmuuden vuoksi!
Se streptokokki kun hoitamattomana on lapselle vaarallinen, alatie synnytyksessä ainakin.
mulla supisteli kanssa raskauden puolivälistä lähtien. Viikolla 32 kohdunsuu oli lyhentynyt. Viimeisen kuukauden aikana supistuksia oli selvästi vähemmän ja täysaikainen lapsi syntyi. Täysvuodelevossa en ollu, sairaslomalla kylläkin.
Streptokokkinäytettä multa ei otettu, otetaan kuulemma vaan jos synnytys ennenaikaisesti käynnissä. Sitäpaitsi streptokokki kohdunsuulla täysaikaisissakin raskauksissa kohtuullisen yleinen, aiheuttaa vain harvoin vauvalle ongelmia.
Itselläni supisteli koko raskauden ajan pahimmillaan 2-3min välein tuntikausia; mutta ne olivat kuin olivatkin harmittomia ja raskaudet /2 kpl) ovat kumpikin olleet täysiaikaisia. Syntyikö esikoisesi millä rv:llä?
Joka tapauksessa supistuksista kannattaa käydä lääkärintarkastuksessa; parempi levätä varmuuden vuoksi kuin luottaa siihen ettei kohdunsuulla olisi tapahtunut mitään.