Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Uusi työ osoittautui hirveäksi

Vierailija
27.03.2026 |

Minut saatiin vaihtamaan työpaikkaa pari kk sitten. Vanhassa työssä ei ollut sinänsä mitään pielessä -toki paljon ylitöitä ja edeltäjäni vaihtuneet vuoden välein sen vuoksi. Pienen epäröinnin jälkeen tein päätöksen paremman palkan ja etemismahdollisuuksien vuoksi.

Alun pari viikkoa olivat ok. Ihmettelin vain, miksi tiimissä on ollut vaihtuvuutta, "vanhin" tekijä oli ollut talossa vuoden ja työtilanteesta huolimatta kaikki paitsi oma työsuhteeni olivat sijaisuuksia/määräaikaisuuksia. Hiljaista tietoa ei ollut saatavilla, ja ennen minua tehtävissäni oli ollut vaihdellen useita eri henkilöitä. Lisäksi esihenkilöni ilmoitti heti jäävänsä pitkäksi aikaa vapaille, sain sijaisen tilalleen.

Aloin kuulemaan talossa ikäviä asioita mm. uupumisista, huonosta käytöksestä ja ylitöistä. Työterveys kuormitettu, samoin työsuojelu. Minua onniteltiin pestistäni todeten "onnea todellakin tuohon matkaan". Todistin mm. suoraa huutoa toimistolla.

Perehdytyskin loppui kuin seinään, perehdyttäjä ei itse myös uutena osannut eikä ehtinyt. "Tässä nyt vaan on pakko mennä näillä speksein".  Omalla taustaosaamisella (pitkä ura) ei pitkälle pötkitä, talo niin suuri, kompleksit rakenteet ja järjestelmät. Jouduin vastuuseen (ilman mitään mandaattia) isosta ohjelmasta, jossa pitäisi tietää vuosien historia, edelliset kehitysprojektit ja paljon talokohtaista asiatietoa. Kohtasin edellisvuosien stipluihin pettyneet skeptiset sidosryhmät. Tiimistäni apukäsikassaraksi sain kokemattoman juniorin, jota minun käskettiin ajaa sisään ja ohjata.

Työajalla en ole ehtinyt perehtyä enää, ja töitä joutuu tekemään iltaisin. Hankeohjelma on todella massiivinen, raportteineen, rakenteiden analysointeineen, viestimisineen ja ohjeistamisineen. Sidosryhmät eivät itsenäisesti tee asioita, noudata aikatauluja tai kuuntele ohjeita. Minulla ei ole valtaa puuttua. Eteenpäin pitäisi asioita saada. Apukäteni ei osaa toimia itsenäisesti. 

Kuormituin, valvon yöt, illat menee vatvoen työasioita jos en niitä tee. Stressaan, väsyn ahdistun, jaksaminen ja ilo poissa. Tukea ei tule pyynnöistä huolimatta, kenties koska esihenkilösijainen ei osaa tehtäväkentästäni edes perusteita. Kysymyksiin vastaa kysymällä. Aika ei palaverirallissa riitä. Kritisoin sitten ääneen, että tiettyjä olennaisua tietoja ei ole saatavilla mistään, johtamista tulee sidosryhmille sivusta ja ylhäältä, päällekäisiä projekteja ei hallitse / omista kukaan. 

Tänään pomo ilmoitti, että apukäteni on nyt sairauslomalla. Kysyin, että onko syynä koko viimeisen 6 kk ylityömääränsä ja huutavat kollegat aiemmin vai joku muu. Kuulema minä, koska näytän ahdistuneelta ja stressaan, vaikutan onnettomalta ja näytän panikoivan. Keskustelin sitten tekijöistä, jotka ovat tähän johtaneet, mutta vain käsky tuli "olla käyttäytymättä niin etten stresssaa näkyvästi tai vaikuta ahdistuneelta, enkä saa avautua ongelmista. Tiimissä yhden kollegan tarjoamasta projektidokumentaatiosta olisin saanut hyödyllistä tietoa. Ei saa pyytää, koska avunpyyntö (?) kuormittaa -kaikilla on " omat työnsä". Kerroin, että olen kaipaan edes normiperustiedonjakoa, jotta pärjään.

Puranko työsuhteen koeajalla? En ole koskaan joutunut tällaiseen tilanteeseen, en saanut potkuja tai tällaista palautetta. Olo on typertynyt ja pettynyt. Ajatukset kiertävät nyt kehää, unta en ole saanut moneen yöhön. Olen niin uupunut, etten kykene juuri kuin toipumaan sohvalla enää. Kadun että lähdin tähän. Johtamis- ja kulttuuriongelmia on lienee turha yrittää ratkoa itse.

Kommentit (138)

Vierailija
41/138 |
28.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

No huhhuh ja höpsistä! Oliko ihmisen ainoa tarkoitus olla tuottava veronmaksaja? Itse yrittäjänä jo 30 vuotta ja tota samaa miellyttämisen ja täydellisyyden tavoittelua aikani harrastin vatsahaavaan asti, kunnes totesin, että hyvä on ihan tarpeeks. Tee se, mikä on minimi ja keskity enemmän omaan elämääs. Sut on sinne palkattu, kun muut ei osaa. Näytä 10pinnaa osaamisestas, älä 110! Älä irtisanoudu, ne tarvii sua enemmän kun uskaltavat kertoa, tsemppiä!

Vierailija
42/138 |
28.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen samassa tilanteessa kuin apn sairauslomalle päätynyt työkaveri. Eräät ihmiset eivät näe, miten heidän negatiivinen käytöksensä voi ahdistaa muita. Jos ap projisoi pahan olonsa johtuvan työyhteisöstä, ja ihan aina on jokin huonosti ja se huomataan tuoda joka vaiheessa esille ja syyllisiä etsien, takanapäin kelmeillen, se tekee työpaikasta hyvin raskaan. 

Jokaisella on vastuu työpaikan ilmapiiristä!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/138 |
28.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa todella hirveältä. Itse en jäisi tuohon tilanteeseen, vaan irtisanoutuisin koeajalla. 

Vierailija
44/138 |
28.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä ala?  Työnimikkeesi?

Vierailija
45/138 |
28.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todellinen tilanne siellä AP työpaikalla voi olla ihan toisenlainenkin, koska tuo on Ap subjektiivinen näkemys asiasta.

Vierailija
46/138 |
28.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa ihan pörssiyhtiön taloushallinnolta. Been there, done that.

Vierailija
47/138 |
28.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuulostaa ihan pörssiyhtiön taloushallinnolta. Been there, done that.

And get the fcking t-shirt😂

Vierailija
48/138 |
28.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä olen samassa tilanteessa kuin apn sairauslomalle päätynyt työkaveri. Eräät ihmiset eivät näe, miten heidän negatiivinen käytöksensä voi ahdistaa muita. Jos ap projisoi pahan olonsa johtuvan työyhteisöstä, ja ihan aina on jokin huonosti ja se huomataan tuoda joka vaiheessa esille ja syyllisiä etsien, takanapäin kelmeillen, se tekee työpaikasta hyvin raskaan. 

Sanopa tuo niille teinipissiksen tasolle jääneille vanhoille rouvalle, meilläkin ihmeellistä kuppikuntailua ja sisäpiirijuttuja, ei varmasti saa istua edes samaan kahvipöytään jos niillä jutut kesken:D kaikenmaailman kakkukahveja juovat ja mässäävät kun me rivityöntekijät kentällä raadetaan niska limassa  sit kehtaavat vielä valittaa asioista. 

Vierailija
49/138 |
28.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Että ihan oileastiko saikulle jotkut assarisnowflaket jäävät kun vähän harmittaa ja esimiehet syyttävät siitä sitten vielä muita katsomatta peiliin? 

Tuskin kukaan stressaa huvikseen tai tulee uuteen työpaikkaan pahoittamaan mieltään työkavereista. Tässähän on selvää että johtaminen näyttää olevan huonoa ja asioihin ei puututa vaikka sitä on yritetty ja yöunet menetetty. Minusta jos jonkun tulisi mennä työterveyteen on ap eikä jonkun ahdistumisesta ahdistuneen lumihiutaleen. Tulee olemaan työelämässä rankat ajat. 

Vierailija
50/138 |
28.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On muuten ihan htin törkeää tulla sanomaan että jonkun saikku johtuisi sinusta, edes vihjailla sitä. Eihän tuossa ajassakaan ehdi joku juniori avustavissa hommissa kuormittua. 

Ota kirjallisena pomosi väitteet, eli jos et ole käyttäytynyt huonosti, niin miten sinä vaikutat muihin, hengittämällä väärin vai istumalla kyyryssä vai mitä??

Tämä, eli mikäli ap on saanut moitteet siitä, että vaikuttaa stressaantuneelta, esihenkilö menee sellaisten asioiden äärelle joihin ei kannattaisi ja väistää täysin omat velvoitteensa. Hänen tehtävänsä olisi tukea ja kuunnella, ja pyrkiä vaikuttamaan tähän stressiin ja siitä kumpuavaan ahdistukseen.

Ei ihan miten vain voi puuttua persoonaan, koska se miten käyttäytyy ei ole sama kuin mitä tuntee, ja niitä tunteita ei käskemällä tai paheksumalla poisteta, sen kaikki tietävät. Lisäksi, miksi puhua tiimistä, jos tiimipalavereissa ei saa jakaa tietoa ja tehdä yhteistyötä? en jäisi paikkaan kannattelemaan ongelmapesää, jos ap:n tavoin saisin noottia jo tuollaisesta.

Kuulostaa siltä, että tehtävässä on ollut aiemmin vaikeuksia pärjätä, johto on vaihtanut tekijää, ja uusi esihenkilö ei ole tehtäviensä tasalla ja kostaa haastamisen tällä tavoin. Next! 

Vierailija
51/138 |
28.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aloitus oli kuin hepreaa olisi lukenut. Siis mitä ihmettä tällaisissa töissä tuotetaan?? Mikä on se tuote tai palvelu, ja kenelle, joka tuosta kaaoksesta syntyy? 

Ap, onko tuo tuon kaiken arvoista? Milloin ehdit nauttimaa tienaamistasi rahoista? Olet kai aika nuori ihminen vielä. Miten tuollaisessa tilanteessa pystyy etsimään puolisoa ja edes harkitsemaan perhettä? 

Minuakin kiinnostaisi tietää, onko kyseessä jokin julkisen puolen organisaatio vai iso yksityinen yritys. IT-ala vai mikä.

Vierailija
52/138 |
28.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa kamalalta ja sinua kohtaa kohtuuttomalta. Lähde,et jää katumaan sitä.

Vierailija
53/138 |
28.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aloitus oli kuin hepreaa olisi lukenut. Siis mitä ihmettä tällaisissa töissä tuotetaan?? Mikä on se tuote tai palvelu, ja kenelle, joka tuosta kaaoksesta syntyy? 

Ap, onko tuo tuon kaiken arvoista? Milloin ehdit nauttimaa tienaamistasi rahoista? Olet kai aika nuori ihminen vielä. Miten tuollaisessa tilanteessa pystyy etsimään puolisoa ja edes harkitsemaan perhettä? 

Minuakin kiinnostaisi tietää, onko kyseessä jokin julkisen puolen organisaatio vai iso yksityinen yritys. IT-ala vai mikä.

Ap tässä: en ala täällä avaamaan tarkemmin sitä missä työskentelen. Suuri organisaatio. 

En ole nuori enkä perheenperustamisvaiheessa. Varsin kokenut työelämässä, ja nyt ensi kertaa sen äärellä, että koen olevan paras vaihtaa maisemaa. Se varmaan parempi sekä oman terveyden että työnantajan näkökulmasta tässä pisteessä. Ottakoot uuden ihmisen selviytymään, mieluusti talon sisällä kauan olleen, niin ei tarvitse alkaa perehdyttämään. Talon sisältä vaan jostain syystä ei ole päädytty tällä kertaa rekrytoimaan. 

Olisihan se hienoa saada joku muutos asioihin, mm. niin että porukka tiimissä ja tässä tehtävässä ei vaihtuisi ja sisäiset ristiriidat plus ylityöt vähenisivät, mutta ei ole minun käsissäni.

Vierailija
54/138 |
28.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eniten tässä särähtää korvaan, että ap on ollut tässä työpaikassa vasta pari kuukautta. Alussa on usein hankalaa, kun joutuu opettelemaan niin  paljon uutta. Kannattaisiko kuitenkin vielä jatkaa ja katsoa, muuttuuko helpommaksi ajan kanssa? Jos vielä vuoden kuluttua tuntuu yhtä pahalta, sitten löisin hanskat tiskiin. 

Vierailija
55/138 |
28.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyse taitaa olla siitä, että tämä joku proggis on pissitty jo aiemmin ja nyt on ollut pakko saada joku uusi uhri sitä hoitamaan, täysin untuvikkona talossa ja vailla sitä tietopohjaa joka tarvitaan. Eli ei ole aikaa oppia, vaan pitää vain selvityä. Kokemusta on. Se hallinnan tunteen puute ja sisäinen paniikki on todella raskasta.

Vierailija
56/138 |
28.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Minut saatiin vaihtamaan...", ihan itse kai päätit vaihtaa. Vieritätkö muissakin asioissa vastuut muiden niskoille?

Et ole headhunttauksesta kuullut? Työ on myyyty kertomatta faktoja

Vierailija
57/138 |
28.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ai meinaat että ap on aiheuttanut takautuvasti nuo kaikki aiemmat henkilöstöongelmat ja siksi ilmapiiri on raskas? Että tuo jatkuva henkilöstön vaihtuvuus johtuukin siitä että ap tuli sinne töihin?

Jos tässä joku projisoi niin sinä, koska kuvailet jotain aivan toista tilannetta kuin mikä ap:n tilanne on, ja sen perusteella ap on muk jollain tavalla syyllinen sinunkin sairaslomaasi, koska joku toinen teki sinun työpaikallasi jotain muuta.

Minä en näe ap:n teksitssä mitään projisointia. Näen vain todella epäterveen työyhteisön jossa olisi jo korkea aika puhaltaa pilliin ja ilmiantaa pahimmat syöpäpesäkkeet. Jos ei löydy esimiehen esimiehen esimiestä, niin ei kun yhteyttä johonkin ip-lehteen samaan tapaan kuin sen Lissabonin suurlähetystön pikkudiktaattorin kanssa.

Vierailija
58/138 |
28.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kannata yksin lähteä noita ongelmia ratkomaan. Sinusta on tehty syntipukki, pomosi on epäkompetentti ja asiaton. Jos kaiken lisäksi ongelmat lakaistaan maton alle ja yksilöt kulutetaan loppuun, johto on sokea ja kädetön. 

Vierailija
59/138 |
28.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missä on esihenkilön vastuu kokonaisuudesta, ja mikä se on työnkuvaasi nähden? Ei kai valtaa ole ilman mitään vastuuta? Miksi sinne on palkattu sijainen joka sysää kaiken vastakysymyksillä sinulle? Vaikka olisi kuinka vaativa asiantuntijatyö, niin sitä pitää osata johtaa ja varsinkin alussa myös linjata ja tukea.

Onpa vihamielisen kuuloinen asenne tällä esihenkilötuuraajallasi. Ilmeisesti tullut vain hakemaan CV:hensä merkintää ulkoistaen itsensä kaikesta. Ja se että oikea esihenkilösi jää pois samantien, kertoo jostain. Ja se, ettei sinulle annettu tätä tietoa jotta olisit voinut harkita otatko työn vastaan.

Organisaation sisältä jos ei ole tähän saatu tai haluttu ketään, on myös erikoista, jos iso talo. Melkoista myös se, että kuvitellaan että yksilön kuormitustunne on aino  ongelma. 

Joo, pura työsuhde, vedä hetki happea ja hae työpaikka jossa ihmisellä on arvoa. Korporaatiot ovat kylmiä.

Vierailija
60/138 |
28.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Apn negatiivisuus on aloituksen perusteella oire eikä ongelmien pääsyy. Toki allekirjoitan osan mitä sanoit, mutta apn niskoille ei voi laittaa huonoa johtamista ja kohtuutonta työmäärää.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme seitsemän kolme