Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Riittääkö 50 mg rautalisä per päivä ferritiinin nostoon?

Vierailija
27.03.2026 |

100 mg tekee vatsavaivoja. 50 mg vatsa kestää.

Ferritiini 9. Erittäin runsaat menkat 4 viikon välein.

Kommentit (27)

Vierailija
21/27 |
27.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla pitkä historia raudanpuuteanemian kanssa, ja rautalisät olleet yksi helvetti. Nyt alkoi taas kokeilut, kun Hb 96 ja ferritiini 7. Kuukauden Sideral-kuurilla Hb 100, ferritiini 5. Seuraavaksi kokeilin Puhdistamon Tripla rautaa 50mg päivässä. Kahden päivän jälkeen heräsin yöllä niin järkyttävään vatsakipuun, että mietin jo, pitääkö olla päivystykseen yhteydessä. Nyt aloitan Nôgelin superraudan, otan ensin muutaman päivän 30mg päivässä ja jos vatsa kestää, kokeilen 60mg. Jos ei onnistu, lähden yksityiseltä kysymään infuusiota.

Vierailija
22/27 |
27.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Caprilon ei sovi, kun tulee taukoamaton päänsärky. Ehkäisyä en enää tarvitse.

Olen esivaihdevuosissa ja pahat oireet, sain Terolut keltarauhashormonia kierron 2 vikaksi viikoksi tasaamaan kiertoa. Vähentääkö se itsessään myös vuodon määrää? Sain myös pienen määrän estrogel geeliä, jota laitetaan päivittäin.

Minulla ei ainakaan auttanut muuta kuin hoitamaan vuotohäiriöitä (menkat tulivat 2 krt kuukaudessa). Vuoto oli jopa runsaampaa Terolutin kanssa, mutta tuli niiden aikana vain 1 krt kuussa. En minäkään ehkäisyn takia syö minipillereitä, mutta niillä anemisoivat vuodot jäi kokonaan pois. Estrogeenia en ole kokeillut, koska minulla on esteitä sen käytölle. Olen se, jolla ferritiini oli kolme. 

Mikä este sinulla on estrogeenin käytölle?

Eikö Terolut ole samaa tavaraa kuin minipillerit eli keltarauhashormonia?

Minulla on migreeni ja myoomia. Estrogeeni laukaisee jatkuvan migreenin ja on ruokaa myoomille. Toki jos aivan kamalat vaihdevuosioireet iskee päälle, kai sitä sitten on keskusteltava uudelleen lääkärin kanssa vaihtoehdoista. Ja kyllä, ne kumpikin sisältävät keltarauhashormonia. Minulla auttaa runsaisiin vuotoihin, jos keltarauhashormonia ottaa joka päivä. Itse syön nyt Slindaa ja jätän lumepillerit välistä. Terolutiakin (ja vastaavia esim. Orgametril) voi syödä jatkuvasti. Olen tehnyt myös näin. Niissä taitaa vain olla enemmän hormonia ja itselleni niistä tuli jatkuvalla käytössä sivuoireita. Jos haluaa kaikista matalahormonisimman vaihtoehdon, taitaa järkevin olla kierukka. Se sitten toimii tai ei. Pitkä on itselläkin ollut matka.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/27 |
27.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Syö mieluummin 500g punaista lihaa per päivä. 

Edes tuo määrä ei auta, jos on paha raudanpuuteanemia jo kehittynyt. Se määrä, mitä pitäisi punaista lihaa syödä, saadakseen ferritiini 9 nousemaan, on niin suuri, ettei kukaan pysty syömään niin suuria määriä. Olikohan se jotain 3 kiloa lihaa joka päivä.

Vierailija
24/27 |
27.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Syö mieluummin 500g punaista lihaa per päivä. 

Edes tuo määrä ei auta, jos on paha raudanpuuteanemia jo kehittynyt. Se määrä, mitä pitäisi punaista lihaa syödä, saadakseen ferritiini 9 nousemaan, on niin suuri, ettei kukaan pysty syömään niin suuria määriä. Olikohan se jotain 3 kiloa lihaa joka päivä.

Liha korjaa myös muita ongelmia kun kasvien antiravinteet jää syömättä tai määrät vähenevät.

Vierailija
25/27 |
27.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla pitkä historia raudanpuuteanemian kanssa, ja rautalisät olleet yksi helvetti. Nyt alkoi taas kokeilut, kun Hb 96 ja ferritiini 7. Kuukauden Sideral-kuurilla Hb 100, ferritiini 5. Seuraavaksi kokeilin Puhdistamon Tripla rautaa 50mg päivässä. Kahden päivän jälkeen heräsin yöllä niin järkyttävään vatsakipuun, että mietin jo, pitääkö olla päivystykseen yhteydessä. Nyt aloitan Nôgelin superraudan, otan ensin muutaman päivän 30mg päivässä ja jos vatsa kestää, kokeilen 60mg. Jos ei onnistu, lähden yksityiseltä kysymään infuusiota.

Onko sullakin syynä erittäin runsaat menkat?

Vierailija
26/27 |
27.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko sullakin syynä erittäin runsaat menkat?

Ennen niitä pidettiin yhtenä syynä tilanteeseen syömishäiriön ohella. Nyt on jo vuosia menkat olleet paljon aiempaa niukemmat, luojan kiitos.

Vierailija
27/27 |
27.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Veriletut on hyvä raudan lähde ja imeytyy hyvin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi neljä kaksi