Rokotekattavuus heikentynyt
Vain kahdessa maakunnassa se on säilynyt ennallaan. Pohjois-Karjala ja Kainuu.
Kommentit (28)
Ei kaikkia lapsia toki tarvitse rokottaa.
Vain ne, jotka haluaa pitää.
Vierailija kirjoitti:
Reipas ja tunnollinen lammas kirjoitti:
Mä sain lapsena rokotteet vain isorokkoa ja poliota vastaan. Kaikki muut nk lastentaudit sairastettiin. Vesirokko, vihurirokko, tuhkarokko, sikotauti... koulussahan ne yleensä tarttui. Mutta se oli sitä aikaa se.
Uskoisin, että suurin osa lapsensa rokottamatta jättävistä ajattelee niin, että ennenkin ne taudit vaan sairastettiin.
No jos noin ajattelee, saa olla kyllä aika tyhmä. Ei niitä vain sairastettu pois vaan niihin kuoltiin ihan urakalla. Ei sentään vesirokkoon toki.
Mä olen nyt jo vuosikymmeniä tätä ihmetellyt, olen sitä ikäluokkaa jota ei ole tuhkarokkoa vastaan rokotettu, kaikki sen sairasti enkä ikinä muista kuulleeni että siihen kukaan olis kuollut - siis esim. suvun, koulun, tuttavien, kotikylän piirissä. Enemmän silloin auton alle kuoltiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Rokotevastaisilta pitäisi evätä lääketieteellinen hoito. Ei se ihan niin mene että rusinasta syödään vain pullat.
Samaa mieltä.Jos eivät niitä ota painukoot muualle sairastamaan etteivät levitä sitä muihin dorkat.Hoidot saavat maksaa yksityisillä ja vielä kalleimmilla.
Mitä vielä pelkäät kun on rokotettu tautia vastaan ja on sulla suoja?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Rokotevastaisilta pitäisi evätä lääketieteellinen hoito. Ei se ihan niin mene että rusinasta syödään vain pullat.
Samaa mieltä.Jos eivät niitä ota painukoot muualle sairastamaan etteivät levitä sitä muihin dorkat.Hoidot saavat maksaa yksityisillä ja vielä kalleimmilla.
Mulla on ollut tänä talvena nolla nuhaa, vaikka olen koulussa töissä, eikä viruksia pysty välttelemään. Toisilla on vaan parempi vastustuskyky, ei siitä kannta vetää hernettä nenään.
Kertooko jotain myös alueen neuvolapalveluista? Itse Kainuusta. Olen ollut neuvolaan todella tyytyväinen samoin lapselliset ystäväni. Tuttu terveydenhoitaja lisää luottamusta ja varmasti osaltaan vaikuttaa rokotuskattavuuteen.
Ehkä tuo on vähän sellaista syklistä hommaa. Sitten kun taas saadaan muutama alentuneen kattavuuden turvien rellestävä räväkämpi epidemia ja muutamalle muksulle käy huonosti niin kattavuus paranee taas kummasti. Tyhmäähän se on lasten hengillä pelata mutta pitää muistaa että puolet ihmisistä on väkisinkin keskimääräistä tyhmempiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Reipas ja tunnollinen lammas kirjoitti:
Mä sain lapsena rokotteet vain isorokkoa ja poliota vastaan. Kaikki muut nk lastentaudit sairastettiin. Vesirokko, vihurirokko, tuhkarokko, sikotauti... koulussahan ne yleensä tarttui. Mutta se oli sitä aikaa se.
Uskoisin, että suurin osa lapsensa rokottamatta jättävistä ajattelee niin, että ennenkin ne taudit vaan sairastettiin.
No jos noin ajattelee, saa olla kyllä aika tyhmä. Ei niitä vain sairastettu pois vaan niihin kuoltiin ihan urakalla. Ei sentään vesirokkoon toki.
Mä olen nyt jo vuosikymmeniä tätä ihmetellyt, olen sitä ikäluokkaa jota ei ole tuhkarokkoa vastaan rokotettu, kaikki sen sairasti enkä ikinä muista kuulleeni että siihen kukaan olis kuollut - siis esim. suvun, koulun, tuttavien, kotikylän piirissä. Enemmän silloin auton alle kuoltiin.
Noin 100 lasta kuoli vuositain tuhkarokkoon 50-60-luvuilla, 70-luvulla tuli rokotteet. Tuon lisäksi sitten tietysti pysyväsi vammautuneet. Kyllähän liikenteessäkin 60-luvun loppua kohti kuoli porukkaa kuin kärpäsiä, mutta on tuo sili paljon.
Evoluutiolla ei varsinaisesti ole tekemistä ihmisten keksimien rokotteiden kanssa.