Tykkääkö joku oikeasti suomalaisesta kotiruoasta? Vai syödäänkö niitä vain koska ei ole muuhun varaa?
Kommentit (205)
No mitä te niihin paisteihinne ja keittoihinne laitatte, jos eivät maistu miltään?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tykkään! Perinteinen ruskea kastike, makaronilaatikko, kananmunakastike ja makaronivelli on kaikki herkkuja kun ne tekee hyvin. Muu perhe ei niin välitä niin herkuttelen vellillä ja kananmunakastikkeella itse :D
Tilliliha
Tuo onkin tosi herkkua, kun sen tekee oikein. Oikealla tavalla tehtynä se ei edes muistuta koulujen tillilihoja.
Koulun tilliliha oli parasta.
Tykkäsin siitä minäkin, mutta minäpä kävinkin kouluni ennen keskuskeittiöiden aikaa. Kaikissa kouluissa ruoat tehtiin paikan päällä, eikä tuo tilliliha ikinä ollut limaista.
Sama kokemus. Meillä oli ihana keittäjä, joka teki hyvää kouluruokaa. Hänen miehensä oli koulun talonmies.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten tuo kotiruoka on tarkoitus käsittää? Jos tekee kotona sushia sitä ei lasketa, koska se ei ole perinteistä jo esivanhempien tekemää ruokaa? Sitä luulisi, että jokainen kokkaa sellaista ruokaa mistä tykkää.
Esim. Lihapullat, makaronilaatikko, kalakeitto, karjalanpaisti, pinaattiletut, hernekeitto
Minä tykkään ja syön näitä kaikkia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tykkään! Perinteinen ruskea kastike, makaronilaatikko, kananmunakastike ja makaronivelli on kaikki herkkuja kun ne tekee hyvin. Muu perhe ei niin välitä niin herkuttelen vellillä ja kananmunakastikkeella itse :D
Tilliliha
Tuo onkin tosi herkkua, kun sen tekee oikein. Oikealla tavalla tehtynä se ei edes muistuta koulujen tillilihoja.
En ole koskaan päässyt maistamaan tillilihaa, vaikka olen käynyt peruskouluni tilliliha-aikana. Ei vain jostain syystä kuulunut oman kunnnan ruokalistalle. Olisi kiva päästä joskus maistamaan hyvin tehtyä tillilihaa, suurin osa ikävistä muistoista tuntuu liittyvään juuri lihan laatuun ja koostumukseen.
En ole itse uskaltanut kokeilla tehdä, kun olen lukenut niin paljon kauhujuttuja :D
Olen syönyt tillilihaa, mutta ei se ole mitään tavallista kotiruokaa niin kuin ei ole kesäkeittokaan. Sitä minä inhosin, mutta tillilihaa ja kanaviillokkia söin mielelläni.
Ymmärrän kyllä, miksi kaikki eivät tillilihasta pidä. Liha oli hyvää, mutta muuten sen koostumus oli omituisen limainen. Ei siis läskisoosin tapaan ruskistettua, ei myöskään kananmunakastikkeen valkokastiketta vaan jotain kummallista siltä väliltä.
Limaisuus johtuu maissitärkkelyksestä, vaikka suurusteena pitäisi olla roux (rasva+vehnäjauho). Sen tulisi olla siis veloute-kastike, joka tehdään kuten valkokastike, mutta nesteenä on maidon sijasta liha-/kana-/kala-/kasvisliemi.
Suurtalouskeittiöissä maissitärkkelys on tietysti helpompi ja nopeampi, mutta siitä tulee helposti limaista, varsinkin jos ruokaa säilytetään pitkään lämpimänä
Hehe, hei verratkaa vaikka espanjalaiseen kotiruokaan. Mitä luulette, johtuuko rahasta?
Suomalainen kotiruoka on äärimmäisen hyvää, JOS se on ajan kanssa ja taidolla tehtyä.
Suomalaisen kotiruoan Grand Old Lady Mysi Lahtisen keittokirjojen mukaan kun tekee niin ei voi parempaa olla. Mutta se vaatii aikaa ja taitoa.
Minkä tahansa maan kotiruoka on pahaa jos se tehdään hutaisten ja liian vähän aikaa kypsyttäen.
Kokeile vaikka tätä reseptiä ja jos sulla on Hesarin tilaus, sen vanhoista numeroista löytyy Mysin reseptejä enemmän. Mysi on julkaissut yli 10 keittokirjaa, jotka on keräilykappaleita.
Ite tehdyt lihapullat ja makrulaatikko, niin hyvää
Vierailija kirjoitti:
Miettikää minkälaista ruokaa on läskisoosi. Läskiä käristetään pannulla ja sitten siinä rasvassa käristetään vehnäjauhoja. Lisätään suolaa ja vettä. Ja kylkeen keitetään perunoita jotka on hiilihydraattia täynnä ja vihertävät perunat vielä myrkyllisiäkin. Tuollaisella on suomalaiset ennen kasvatettu. No, lisäksi puolukkahilloa kun lapset laitettiin pakolla keräämään puolukoita eikä saanut tulla pois metsästä ennenkuin iso saavi oli täynnä.
Ihan superruokaa. Eikä mitään vihreitä perunoita käytetä.
monella huipputuloisella on varoja,mutta haluaa kotiruokaa kun kokee sen niin hyväksi. jopa pyytää anoppia kylään- tee karjalanpiirakoita, karjalanpaistia, kaalilaatikkoa, uunipuuroja, rieskaa, keittoja, silkaapihvit, sillilaatikkoa jne jne. olen kuullut, että voi kun sais ihan vaan mannavelliä savulihaleivän kanssa.
oli hänkin kyllästynyt ns trendiruokaan.
eli niistä pidetään jos osaaja tekee kunnon aineista. sopii köyhälle kuin rikkaalle tuo monipuolisuus.
Vierailija kirjoitti:
Miettikää minkälaista ruokaa on läskisoosi. Läskiä käristetään pannulla ja sitten siinä rasvassa käristetään vehnäjauhoja. Lisätään suolaa ja vettä. Ja kylkeen keitetään perunoita jotka on hiilihydraattia täynnä ja vihertävät perunat vielä myrkyllisiäkin. Tuollaisella on suomalaiset ennen kasvatettu. No, lisäksi puolukkahilloa kun lapset laitettiin pakolla keräämään puolukoita eikä saanut tulla pois metsästä ennenkuin iso saavi oli täynnä.
Ennen ihmisillä on ollutkin sen verran älyä päässä, että ovat heittäneet vihreät perunat suoraan tunkiolle. Sitä paitsi, liikuntaa on tullut töiden muodossa riittämiin, joten ruoasta on pitänyt saada helposti sekä energiaa että hiilareita. Siihen tarpeeseen yhdistelmä läskisoosi ja perunat leivän kanssa onkin ollut täsmäruoka.
Vierailija kirjoitti:
Suomalainen kotiruoka on pääasiassa moskaa joka lihottaa ja sairastuttaa kenet hyvänsä joka sitä syö
nälkäinen, harhainen mee hoitoon. sun läskit johtuu iltasyönti, sipsit alkot ja grilliruoka. juomista karttuu mössöö ympärille. onko nälkä, et osaa, kotonas ei tehty, eivät osanneet, sekoitat eineksiin vrt kuin kunnon raaka-aineet, pitkä kypsennys jne. onko nälkä, kade, oletko mt , oletko tervekään jos et syö hyvää ruokaa ja päivällä.
Suomalainen kotiruoka muuttuu, kuten muidenkin maiden keittiöt. Se, mikä oli kotiruokaa vaikka 30-luvulla, ei ole sitä enää tänä päivänä. Toki joitakin ruokia tehdään edelleen, mitä on tehty vaikka 100 vuotta sitten, maustaminen ja variaatiot muuttaa niitäkin. Minusta suomalainen ruoka on parhaimmillaan juuri sitä puhdasta, jopa ilmaista, laadukasta, esim. marjat, sienet, kala ja riista.
Alkoi tekemään mieli läskisoosia kun tätä ketjua luki, en ole vuosiin syönyt. Nam!
Mä tykkään suomalaisesta kotiruoasta. Perunamuusi, kaalilaatikko ja puolukkahillo, lohikeitto, lohi ja uunijuurekset, ohrapuuro, marjakiisselit... nam.
Ohis mutta maissitärkkelystä käytetään myös sen takia että on gluteeniton.
Meillä tykätään ihan tavallisesta ruoasta, allergiat hieman rajoittavat mutta ollaan opittu tekemään monia ruokia ne huomioiden. Joku sushibuffet tai kiinalainen olisi kauhistus, meillä myös kiinalainen vieras sanoi että heidän ruoka on tosi rasvaista ja suolaista vaikka kasviksia onkin. Söi mielellään tekemäni suomalaisen ruoan.
Oman perheen suosikkeja on nakkikastike ja perunat ja makaroni ja jauhelihakastike. Uunimakkaraa pyydetään myös ja retrosti lämpimiä voileipiä. Uudemmista varmaan tortillat kanalla tai jauhelihalla ja kanakastike ja nuudelit. Kasviksia laitan yleensä mukaan ruokaan, sosekeittoja teen välillä juureksista ja hernekeittoa on myös. Kananuggetit kerran viikossa :)
Vierailija kirjoitti:
Lihapullat, makaronilaatikko, kalakeitto, karjalanpaisti, pinaattiletut, hernekeitto Mautonta ja köyhää ruokaa.
Erittäin lapsellinen ihminen.
Mä olen syönyt broileria ekan kerran ollessani jotain 10v. Meidän kotiruokaa oli kalat, poro ja hirvi, sekä riistalinnut. Nykyään olen onnellinen kun muutaman kerran vuodessa saan hommattua pakkaseen poroa, pääsääntöisesti menee broileria tai jotain naudanlihaa
Lasketaanko kotona tehty ruotsalaistyylinen lohilaatikko Laxpudding suomalaiseksi kotiruuaksi. Tai aasialaisella tyylillä tehty broileri-nuudelivokki. Tai espanjalaistyylinen paella?
Kun on sata kertaa paistanut itsepyydettyjä ahvenia pannulla tai 30 kertaa 'kuhaa Mannerheimin tapaan' puhumattakaan vieä tavallisemmista ruuista, niin mielestäni ruoka pysyy edellee suomalaisena kotiruokana riippumatta siitä, mistä maasta tai maanosasta alkuperäinen resepti on peräisin.
Ja AP:lle.... jos itse valmistamasi ruoka ei maistu ja jonkun muun valmistamana maistuu, mitähän se kertoo taidoistasi keittiössä😅
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomalainen kotiruoka on pääasiassa moskaa joka lihottaa ja sairastuttaa kenet hyvänsä joka sitä syö
PASKATROLLI
Saatko jotain kiksejä näistä paskajutuista
Miksi sitten diabetes on epidemian tasolla Suomessa jos kerran suomalainen ruoka on kunnossa? Vai trollaanko sittenkään?
terveys olisikin kunnossa ja onkin niillä jotka valmistaa kunnon lihaa-kalaa-kasviksia jne. kotiruoka on laadukasta kun osaa.
he joilla diapetes jne, ovat niitä jotka syö iltaisin yhtä sun toista voileipää,lihapiirakkaa, pitsoo, sipsii, kaljaa, viinaa ja yötä päivää.
se 16h paasto unohtuu. röökiä jälkkäriksi.
grillit, mäkkärit. ei kotiruuan syy.
ihanat uuniruuat, uunipuurot, keitot, kalaa monenmoista, karjalanpiirakat ruistaikinaan, toki punainen liha ok mm karjalanpaisti hitaasti hauduttaen. perunoita, ohrariisiä, kiisselit kotimaiseen marjaan- ennemmin kuin irtokarkit, kotijäätelö ilman lisäaineita, saa herkutellakin pitkopullaa, täytekakku- ei lisäaineita.
liikkuu , ei juo liikaa ainakaan, ei röökaa- niin välttyy kyllä useimmilta sairauksilta ns elintapasairauksilta. nukkuu, sekin vaikuttaa diapetekseen.