Tykkääkö joku oikeasti suomalaisesta kotiruoasta? Vai syödäänkö niitä vain koska ei ole muuhun varaa?
Kommentit (82)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten tuo kotiruoka on tarkoitus käsittää? Jos tekee kotona sushia sitä ei lasketa, koska se ei ole perinteistä jo esivanhempien tekemää ruokaa? Sitä luulisi, että jokainen kokkaa sellaista ruokaa mistä tykkää.
No on se aika surullista, jos suomalaisten kotiruoka on keskinkertaista sushia tai tex mex -tacoja. Sekö on meidän ruokakulttuuriamme?
On kuitenkin monia ihan hyviäkin suomalaisia kotiruokia, mitä voi laittaa.
Paistetut silakat, muusi, tilliä ja sitruuna. Hyvä lihamureke. Hyvä kotimainen rapusalaatti.
Hyvä kotimainen rapusalaatti onkin todellista suomalaisen rahvaan kotiruokaa. Jokainen suomalainen on syönyt sitä kyllästymiseen asti pikkulapsesta lähtien.
Teen kaikenlaista kotiruokaa. Osa ihan perinteisiä suomalaisia laatikoita, lihapullia jne. Aika paljon keksin itse erilaisia ruokia. Vaihtelevalla menestyksellä, mutta aina ne syötäviä ovat. En ikinä tee mitään reseptiä seuraamalla. Perusruoat osaan tehdä ilman reseptiäkin ja itse säveltämäni pöperöt teen arvioiden, millainen maistuisi hyvältä. Olen siis luova kotikokki.
Itse ainakin rakastan makaronilaatikkoa. Tosin jauhelihan tilalla käytämme kasvisjauhista tai soijarouhetta, koska emme syö lihaa. Myös perinteinen jauhelihakastike spaghetin kanssa oli yksi ykkösruoka, kun liha vielä maistui. En ole vielä saanut yhtä hyvää kasvisversiota aikaiseksi.
Vierailija kirjoitti:
Joku jo mainitsi pastat. Pasta carbonaraa pekonilla, munalla ja hyvällä juustolla! On hyvää ja halpaa. Ei se terveellistä ole mutta vähällä rahalla pääsee. kunnon lihapullat, muusit ja reilu salaatti on hyvää kotiruokaa. Naudan filepihvi jos on rahaa enemmän käytössä.
Ei carbonarassa ole pekonia.
Matkapäiviä tulee vuodessa sellaiset 90-100. Ympäri maailmaa. Olen myös kaikkiruokainen, ja syön mielelläni paikallista ruokaa, mihin ikinä joudunkin.
Silti on aina ikävä (eikä maailmalta saa):
Ruisleipää, erityisesti jälkiuunileipää
Suomalaisia uusia perunoita (mauttomia saa)
Kuhaa, muikkua, silliä, ahvenfileitä
Rasvatonta piimää
Suomalaisia mansikoita (mauttomia saa kyllä), lakkahilloa
Muikun- ja lohenmätiä
Kanttarellikastiketta, sienisalaattia, tattikastiketta
Graavilohta
Kaalikääryleitä
Hirven paistia
Kaikki ovat meidän perheessä kotiruokaa. Ei ehkä ihan arkiruokaa, mutta kotona tehdään kuitenkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten tuo kotiruoka on tarkoitus käsittää? Jos tekee kotona sushia sitä ei lasketa, koska se ei ole perinteistä jo esivanhempien tekemää ruokaa? Sitä luulisi, että jokainen kokkaa sellaista ruokaa mistä tykkää.
No on se aika surullista, jos suomalaisten kotiruoka on keskinkertaista sushia tai tex mex -tacoja. Sekö on meidän ruokakulttuuriamme?
On kuitenkin monia ihan hyviäkin suomalaisia kotiruokia, mitä voi laittaa.
Paistetut silakat, muusi, tilliä ja sitruuna. Hyvä lihamureke. Hyvä kotimainen rapusalaatti.
Hyvä kotimainen rapusalaatti onkin todellista suomalaisen rahvaan kotiruokaa. Jokainen suomalainen on syönyt sitä kyllästymiseen asti pikkulapsesta lähtien.
Mä en ole ikinä syönyt rapusalaattia, vaikka lapsuudessa aika perinteisiä suomalaisia ruokia on syöty ja monia syön vieläkin.
N37
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joku jo mainitsi pastat. Pasta carbonaraa pekonilla, munalla ja hyvällä juustolla! On hyvää ja halpaa. Ei se terveellistä ole mutta vähällä rahalla pääsee. kunnon lihapullat, muusit ja reilu salaatti on hyvää kotiruokaa. Naudan filepihvi jos on rahaa enemmän käytössä.
Suomalaisen kotikokin keittiössä on. Koita jotenkin pärjätä sen tosiasian kanssa, ei kannata ainakaan yöuniaan sen takia menettää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi olla pekonia tai pancettaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Me ei juurikaan käydä ravintoloissa, vaikka olisi varaakin. Syy on siinä, että kotona saa aina parempaa ruokaa.
Kiitos vaimo.
Meillä kahden hengen aikiuistaloudessa molemmat osataan tehdä parempaa ruokaa kuin ravintolassa, asiaa ei ole sukupuolitettu millään lailla.
Tykkään! Perinteinen ruskea kastike, makaronilaatikko, kananmunakastike ja makaronivelli on kaikki herkkuja kun ne tekee hyvin. Muu perhe ei niin välitä niin herkuttelen vellillä ja kananmunakastikkeella itse :D
Suomalaisessa kotiruoassa ei käytetä suolaa eikä mausteita.Tai käytetään niin varovaisesti että ruoka ei maistu miltään. (Poislukien karjalanpiirakat.) Lomalle pakkaan aina suolaa, Tabascoa ja vessapaperia.
Vierailija kirjoitti:
Mikä vika suomalaisessa kotiruoassa? Parasta herkkua.
Yleensä siitä vielä erottaa, mitä syö. Liha maistuu lihalta, kala kalalta jne, eli aineksia ei ole liikaa peitetty maustepatterilla. Toisaalta ei tarvitsekaan, koska kauppojen lihat ovat tuoreita eikä täällä lihat happane liian kuumuuden takia.
Ainakin minä tykkään. Ravintoloissa en käy. Varaa on mutta haluan syödä rauhassa hiljaisuudessa kotona enkä kuunnella syödessäni ihmisten ääniä.
Vierailija kirjoitti:
kertokaas te jotka ette syö suomalaista kotiruokaa mitä te itse teette ruoaksi?
Tämän sun kommentin alla on hyvä vastaus. :D Eli jotain, joilla on joku outo nimi, mutta ovat sitä samaa perus lihaa ja kasvista vähän tuhdimmilla mausteilla vaan. Jossain ketjussa aiemmin joku hienostelija kertoi, mitä ruokaa oli tehnyt. Piti ihan googlata, kun ruoan nimi oli ihan hepreaa. No se oli lihapataa kasviksilla ja mausteilla. 😅 Suomessa samaan ruokaan pistetään perinteisesti suolaa, pippuria ja vähän jotain yrttejä, tuossa versiossa oli vain enemmän mausteita. Ou jee, ollaan me hienoja!
Vierailija kirjoitti:
Suomalainen kotiruoka on pääasiassa moskaa joka lihottaa ja sairastuttaa kenet hyvänsä joka sitä syö
Höpö, höpö pälli! Juttus o typeriä...
Luin: Tykkääkö joku oikeasti suomalaisesta kotirouvasta? Vai syödäänkö niitä vain koska ei ole muuhun varaa?
Vierailija kirjoitti:
Tykkään! Perinteinen ruskea kastike, makaronilaatikko, kananmunakastike ja makaronivelli on kaikki herkkuja kun ne tekee hyvin. Muu perhe ei niin välitä niin herkuttelen vellillä ja kananmunakastikkeella itse :D
Tilliliha
ihan mielenkiinnosta kysyn, turhaan tosin, miten kauan meni kun keksit tuon täysin älyttömän aloituksesi
Kyllä meillä tykätään. Suomalainen kotiruoka on edullista ja hyvän makuista. Joka muuta väittää, niin ei osaa ruokaa tehdä, tai makupaletti on sitten ihan jotain muuta.
Kotiruokaa kun syö päivittäin, niiin jää säästöön muita huvituksia varten tai sitten gourmet raflaa varten