Tykkääkö joku oikeasti suomalaisesta kotiruoasta? Vai syödäänkö niitä vain koska ei ole muuhun varaa?
Kommentit (205)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tykkään! Perinteinen ruskea kastike, makaronilaatikko, kananmunakastike ja makaronivelli on kaikki herkkuja kun ne tekee hyvin. Muu perhe ei niin välitä niin herkuttelen vellillä ja kananmunakastikkeella itse :D
Tilliliha
Tuo onkin tosi herkkua, kun sen tekee oikein. Oikealla tavalla tehtynä se ei edes muistuta koulujen tillilihoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten tuo kotiruoka on tarkoitus käsittää? Jos tekee kotona sushia sitä ei lasketa, koska se ei ole perinteistä jo esivanhempien tekemää ruokaa? Sitä luulisi, että jokainen kokkaa sellaista ruokaa mistä tykkää.
No on se aika surullista, jos suomalaisten kotiruoka on keskinkertaista sushia tai tex mex -tacoja. Sekö on meidän ruokakulttuuriamme?
On kuitenkin monia ihan hyviäkin suomalaisia kotiruokia, mitä voi laittaa.
Paistetut silakat, muusi, tilliä ja sitruuna. Hyvä lihamureke. Hyvä kotimainen rapusalaatti.
Hyvä kotimainen rapusalaatti onkin todellista suomalaisen rahvaan kotiruokaa. Jokainen suomalainen on syönyt sitä kyllästymiseen asti pikkulapsesta lähtien.
No ei todellakaan. Ei meidän kotiseudulla mitään rapuja ollut eikä ole. Ei meillä syöty rapuja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten tuo kotiruoka on tarkoitus käsittää? Jos tekee kotona sushia sitä ei lasketa, koska se ei ole perinteistä jo esivanhempien tekemää ruokaa? Sitä luulisi, että jokainen kokkaa sellaista ruokaa mistä tykkää.
No on se aika surullista, jos suomalaisten kotiruoka on keskinkertaista sushia tai tex mex -tacoja. Sekö on meidän ruokakulttuuriamme?
Paistetut silakat, muusi, tilliä ja sitruuna. Hyvä lihamureke. Hyvä kotimainen rapusalaatti.
Miksi pitäisi olla joko tai? Kaikki nuo mahtuu hyvin ainakin omalle ruokalistalle :)
Olen ostanut ruokatuskilta lihapullia ja perunamuusia. Todella hyvää kun siihen lisää herneitä lisukkeeksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tykkään! Perinteinen ruskea kastike, makaronilaatikko, kananmunakastike ja makaronivelli on kaikki herkkuja kun ne tekee hyvin. Muu perhe ei niin välitä niin herkuttelen vellillä ja kananmunakastikkeella itse :D
Tilliliha
Tuo onkin tosi herkkua, kun sen tekee oikein. Oikealla tavalla tehtynä se ei edes muistuta koulujen tillilihoja.
Koulun tilliliha oli parasta.
Vierailija kirjoitti:
Lihapullat, makaronilaatikko, kalakeitto, karjalanpaisti, pinaattiletut, hernekeitto Mautonta ja köyhää ruokaa.
Eli et osaa kokata, ps. mausteet on keksitty.
Tykkään; paljon kalaa, poroa ja hirveä, kanaa, äyriäisiä jne. Noihin yhdistetään sitten kauden kasviksia, ei voi tulla huonoa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tilliliha
En ole koskaan päässyt maistamaan tillilihaa, vaikka olen käynyt peruskouluni tilliliha-aikana. Ei vain jostain syystä kuulunut oman kunnnan ruokalistalle. Olisi kiva päästä joskus maistamaan hyvin tehtyä tillilihaa, suurin osa ikävistä muistoista tuntuu liittyvään juuri lihan laatuun ja koostumukseen.
En ole itse uskaltanut kokeilla tehdä, kun olen lukenut niin paljon kauhujuttuja :D
Miksi en tykkäisi, kun itse valmistamani kotiruoka on täsmälleen sitä, josta itse tykkään.
Miten niin muuhun varaa? Hyvää kotiruokaa voi valmistaa hyvinkin halvalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tilliliha
En ole koskaan päässyt maistamaan tillilihaa, vaikka olen käynyt peruskouluni tilliliha-aikana. Ei vain jostain syystä kuulunut oman kunnnan ruokalistalle. Olisi kiva päästä joskus maistamaan hyvin tehtyä tillilihaa, suurin osa ikävistä muistoista tuntuu liittyvään juuri lihan laatuun ja koostumukseen.
En ole itse uskaltanut kokeilla tehdä, kun olen lukenut niin paljon kauhujuttuja :D
Olen syönyt tillilihaa, mutta ei se ole mitään tavallista kotiruokaa niin kuin ei ole kesäkeittokaan. Sitä minä inhosin, mutta tillilihaa ja kanaviillokkia söin mielelläni.
Ymmärrän kyllä, miksi kaikki eivät tillilihasta pidä. Liha oli hyvää, mutta muuten sen koostumus oli omituisen limainen. Ei siis läskisoosin tapaan ruskistettua, ei myöskään kananmunakastikkeen valkokastiketta vaan jotain kummallista siltä väliltä.
Jos mielivaltaisesti päätetään että "kotiruoka" käsittää vain ne joista ei pidetä, niin tietenkään kotiruoasta ei pidetä.
Hö.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tilliliha
Koulun tilliliha oli parasta.
Tykkäsin siitä minäkin, mutta minäpä kävinkin kouluni ennen keskuskeittiöiden aikaa. Kaikissa kouluissa ruoat tehtiin paikan päällä, eikä tuo tilliliha ikinä ollut limaista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lihapullat, makaronilaatikko, kalakeitto, karjalanpaisti, pinaattiletut, hernekeitto Mautonta ja köyhää ruokaa.
Eli et osaa kokata, ps. mausteet on keksitty.
Se vasta taito on, että ei mausta noita ruokia yli eli pilalle.
Kotiruokaa on niin monenlaista. Sekin vaikuttaa onko tekniikka oikea, mitä aineksia käytät ja ovatko ne pakkasesta vai tuoreempia, ja tässäkin että kuinka tuoreita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tilliliha
Älä usko pelotteluja. Etsi joku vanhempi resepti vanhasta kunnon keittokirjasta. Se tulee muuten hyvää myös possunlihasta ja esim. Jalostajan tillilihakin on nimenomaan possusta tehtyä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvä kotimainen rapusalaatti onkin todellista suomalaisen rahvaan kotiruokaa. Jokainen suomalainen on syönyt sitä kyllästymiseen asti pikkulapsesta lähtien.
Etkö muista miten kaukopartiomiehille annettiin aina kolme annosta rapusalaattia mukaan?
Hernekeitto, lihapullat, makaronilaatikko ja kaalikääryleet yms. ei ole edes suomalaisia ruokia.
Kaalilaatikko ja -kääryleet, lohikeitto, peltipiirakka, savulohi, savumuikut, lihapullat ja mureke kanttarellikastikkeen kanssa, paisti ja uunijuurekset. Kyllä meillä syödään em ruokaa.
Ehkä useammin toki aasialaista, lähi-idän ruokaa tai eurooppalaisia pataruokia koska pidämme vahvemmista mauista
Jos mun kotiruoka on pasta carbonara tai butter chikken tai swedish meatballs, niin oisko se sitten niiku kunnon kotiruokaa.