Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

ByPias myi 4,5 euron huivia 60 eurolla

Vierailija
24.03.2026 |

https://yle.fi/a/74-20216431

 

Yle selvitti, että vaatebrändi Bypias on tilannut vaatteita kiinalaisesta pikamuodin tukusta Italiassa.

 

Yle löysi Praton tukusta huivin 4,50 eurolla. Bypias on myynyt samaa huivia 60 eurolla.

 

Bypiasin perustaja Pia Erlund myöntää ostaneensa pienen erän asusteita Praton kiinalaistukusta, mutta yhteistyö kyseisen toimijan kanssa on päättynyt.

 

Prato on pikamuodin keskus, jonka tehtaita on yhdistetty työntekijöiden hyväksikäyttöön.

 

- -

 

Erlund kommentoi, että mikäli huivia on markkinoitu Bohemiana-malliston alla, kyse on inhimillisestä virheestä, eikä yrityksen järjestelmällisestä toimintatavasta.

Kommentit (271)

Vierailija
181/271 |
06.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomalaiset ovat pihejä ja kulutusta karttavia, järkeviä ihmisiä. Turha kuluttaminen eli tuhlaaminen ei anna toivottua hyvää oloa muille kuin ahneille kauppiaille. Tämä filosofia onkin kerryttänyt kivasti massia tileilleni. Tämä on pelkästään positiivinen juttu. 

Vierailija
182/271 |
06.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huivin suunnittelu ja ompelu on yksi vaatetusalan helpoimpia juttuja, materiaali siinä maksaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
183/271 |
07.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Praton hikipajat tänään taas YLEn uutisissa:

 

https://yle.fi/a/74-20224352

Vierailija
184/271 |
09.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eipä ollut eilen tungosta avajaisissa..

Vierailija
185/271 |
09.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eipä ollut eilen tungosta avajaisissa..

Kävitkö siellä vai kuljitko ohi?

Vierailija
186/271 |
10.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nyt poistuu näköjään tiuhaan ketjuja.

Huomasin saman. Onneks muilla foorumeilla bypiasista saa puhua.

Eli millä foorumeilla? 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
187/271 |
10.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eipä ollut eilen tungosta avajaisissa..

Ok, kerro lisää! Menikö kaikki 50 hodaria, tai ne kakut joita oli varattu 30-40 hengelle? Mietinkin, että varmaan on hiljaista ollut kun ei Madame lauantai-illan livessäkään maininnut mitään siihen suuntaan, että kylläpä oli hulinaa avajaisissa tänään. Oliko Madame itse paikalla siellä myös? 

Vierailija
188/271 |
11.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vakavinta siinä vissiin on se että mainostaa niitä itsesuunnittelemikseen

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
189/271 |
11.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vakavinta siinä vissiin on se että mainostaa niitä itsesuunnittelemikseen

Ei vissiin enää mainosta tällaista. 

Vierailija
190/271 |
12.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei varmaan mainosta enää kun KKV muutenkin kannoilla harhaanjohtamisesta niin markkinoinnissa kuin myös lupauksissaan nettisivuilla olevien auditointien ja kotimaan valmistuksen suhteen! Uusimpana taisi olla tämä pohjoismainen pellava josta miesten vaatteita muka on tehty? Harmi vaan että pohjoismaista pellavaa ei ole saatavilla vaateteollisuuteen tällä hetkellä ;P

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
191/271 |
12.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nyt poistuu näköjään tiuhaan ketjuja.

Huomasin saman. Onneks muilla foorumeilla bypiasista saa puhua.

Eli millä foorumeilla? 

Threadsissa näytti olevan myös kommentointia liittyen niihin podcasteihin (pinnalla&korporaatio) joissa tästä firmasta puhuttu. 

Vierailija
192/271 |
12.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luulin aiemmin nimen perusteella, että tämä firma tekee ohitusleikkauksia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
193/271 |
14.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

https://yle.fi/a/74-20221760

 

Tässä olisi esimerkkiä ahneelle ja huijaavalle Pialle.

Vierailija
194/271 |
14.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En oikeasti ymmärrä tätä itkua. Jos pidät tuotteesta, sulla on sille käyttöä ja hinta on sellainen minkä olet valmis maksamaan niin hittoako se sulle kuuluu kuinka paljon myyjän kate on. Kustannuksia yrittäjälle kun on muitakin kuin pelkkä tuotteen hankintahinta. Jos mielestäsi saat jonkin tuotteen halvemmalla netistä toisaalta niin senkus tilaat.

En ole jaksanut seurata mistä koko kohussa on kyse joten kommentti koskee otsikon esimerkkiä. Kiinapaskan myyjät pitäisi velvoittaa kertomaan alkuperä jo siksi että noissa on liian usein terveydelle haitallisia jäämiä. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
195/271 |
14.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

https://yle.fi/a/74-20221760

 

Tässä olisi esimerkkiä ahneelle ja huijaavalle Pialle.

Sympaattisen oloinen yrittäjä. Ihan tuntematon minulle. Kalliita vaatteita, mutta jos minulla olisi varaa, niin ostaisin tuhannesti mieluummin häneltä, kuin Bypiasilta tusinakiinakrääsää.

Vierailija
196/271 |
14.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En oikeasti ymmärrä tätä itkua. Jos pidät tuotteesta, sulla on sille käyttöä ja hinta on sellainen minkä olet valmis maksamaan niin hittoako se sulle kuuluu kuinka paljon myyjän kate on. Kustannuksia yrittäjälle kun on muitakin kuin pelkkä tuotteen hankintahinta. Jos mielestäsi saat jonkin tuotteen halvemmalla netistä toisaalta niin senkus tilaat.

En ole jaksanut seurata mistä koko kohussa on kyse joten kommentti koskee otsikon esimerkkiä. Kiinapaskan myyjät pitäisi velvoittaa kertomaan alkuperä jo siksi että noissa on liian usein terveydelle haitallisia jäämiä. 

No ei kai se kate kuulukkaan asiakkaalle, mutta se kuuluu mistä tuote oikeasti on peräisin, jos haluaa oikeasti ostaa eettisillä periaatteilla. En halua tukea yrittäjää, joka teettää vaatteita riistopaikoissa. Noiden työntekijöiden olot on todella kauheita. Lisäksi tietysti tuotteen laatu ja jäämät. Nehän on ihan temulaatua. Monet ihmiset valittaa kun vaatteet hajoaa käytössä ja byPias ei suostu palautuksiin. 

Vierailija
197/271 |
14.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mene hyvin yrityksellä, jolla on joka ikinen päivä alennusmyynnit menossa.

Vierailija
198/271 |
14.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Firman Bypias-tuotemerkin oikeinkirjoituksessa ei ole mitään järkeä. Koko firman nimessä se on vielä järjellisesti By Pia's.

Suomeksi Bypias kääntyisi "Pioilta" ( pia-nimi pienellä kirjoitettuna yhdistettynä artikkeliin by, mutta heittomerkki puuttuu ilmaisemassa genetiiviä, jolloin "pias" merkkaa monikkoa, by-artikkeli tuo siihen sijamuodoista ablatiivin, lopputulos, merkkaa: "pioilta").  Mutta niitähän on vain yksi!

Tavoitteena varmaan ollut suomenkielinen merkitys "Pialta", mutta sitä se ei nyt tarkoita.

Jos firmalla on epäselkeä tai teennäinen nimi, ei kannata odottaa liikoja sen toiminnalta. Suomen kielen pahoinpitely tässä liittynee englannin kielen käyttöön netissä? Halutaan näyttää kansainväliseltä ja tyylikkäältä. 

Vierailija
199/271 |
14.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Firman Bypias-tuotemerkin oikeinkirjoituksessa ei ole mitään järkeä. Koko firman nimessä se on vielä järjellisesti By Pia's.

Suomeksi Bypias kääntyisi "Pioilta" ( pia-nimi pienellä kirjoitettuna yhdistettynä artikkeliin by, mutta heittomerkki puuttuu ilmaisemassa genetiiviä, jolloin "pias" merkkaa monikkoa, by-artikkeli tuo siihen sijamuodoista ablatiivin, lopputulos, merkkaa: "pioilta").  Mutta niitähän on vain yksi!

Tavoitteena varmaan ollut suomenkielinen merkitys "Pialta", mutta sitä se ei nyt tarkoita.

Jos firmalla on epäselkeä tai teennäinen nimi, ei kannata odottaa liikoja sen toiminnalta. Suomen kielen pahoinpitely tässä liittynee englannin kielen käyttöön netissä? Halutaan näyttää kansainväliseltä ja tyylikkäältä. 

No mitä muuta voi odottaa ihmiseltä, joka on koulutukseltaan kampaaja?

Vierailija
200/271 |
14.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tosi paljon vaatteita tuolla kaupassa, monta sataa erilaista. Siinä on Pialta kulunut tovi jos toinenkin kun on kaikki ihan itse suunnitellut.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kaksi kuusi