Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

"Ahdistaako" ketään muuta pyhät kuten joulu ja pääsiäinen?

Vierailija
24.03.2026 |

Laitoin lainausmerkkeihin, koska ahdistun vain lievästi. Mutta joka kerta kyllä.

Jouluna on pimeää ja inhottavaa, pitää pönöttää ja joululaulut ovat synkkiä. Pääsiäisenä vasta kuolemakeskittynyttä onkin, ja jälleen kerran pönötystä. Iänikuiset koristeet ja kauppojen teennäinen hulabaloo. Ihanaa on sitten, kun se on ohi.

Jaksaako kukaan tätä tunnetta?

Kommentit (49)

Vierailija
1/49 |
24.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis JAKAAKO

Vierailija
2/49 |
24.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei.

Olen juhlapyhät töissä tuplapalkalla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/49 |
24.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ahdista, kun viis veisaan noista.

Vierailija
4/49 |
24.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kukaan ei ole aikoihin pakottanut minua viettämään mitään juhlaa, ei etenkään ankeasti. Jouluna ja pääsiäisenä keskitymme lähinnä koristeisiin ja hyvään ruokaan, ei ankeaan tai hartaaseen tunnelmaan. 

Vierailija
5/49 |
24.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä mua vähän ahdistaa, jos ihmiset kyselevät, mitä olen tehnyt esim. joulupyhinä? "No oliko hulinaa, pitikö ehtiä joka paikkaan?" kikatuksen säestyksellä. Miten sanoa, että olin yksin joulun? Pääsiäisen, vapun, juhannuksen? Ei se yksin oleminen sinänsä haittaa yhtään, mutta se oletus, että silloin on "hulinaa" tai kesälomalla matkustetaan ulkomaille. 

Vierailija
6/49 |
24.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei. Olen töissä koko pääsiäisen ja tulevan juhannuksen ja kiertävän työvuorolistan mukaan myös ensi joulun.

Vierailija
7/49 |
24.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun lapsuudessa koko Suomi pistettiin kiinni kaikiksi pyhiksi, se vasta ankeaa oli. Nyt voi elää kuin mitään pyhiä ei olisikaan.

Vierailija
8/49 |
24.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä ihmeen pönötystä jouluun ja pääsiäiseen liittyy? 

Vierailija
9/49 |
24.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Monilla liittyy. Some tulvii kuvia niihin aikoihin, sävy sävyyn koristelut, jopa kakun koristeet mätsää kaikkeen jne. 

Vierailija
10/49 |
24.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Monilla liittyy. Some tulvii kuvia niihin aikoihin, sävy sävyyn koristelut, jopa kakun koristeet mätsää kaikkeen jne. 

Ja someko on syypää siihen ettei ihminen voi elää oman näköistä elämää? 

Vierailija
11/49 |
24.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei.

Olen juhlapyhät töissä tuplapalkalla.

Minäkin olin ennen, mutta enää ei ole töitä :(  Sinne oli aina kätevä paeta elämätöntä elämää ja yksinäisyyttä.

Mutta ketjun aiheeseen, ahdistaa tai ehkä pikemminkin vituttaa/surettaa koska en saa viettää niitä haluamallani tavalla vaan olen aina yksin. Olisi ollut ihanaa luoda ensin puolison (ja myöhemmin oman perheen) kanssa omia traditioita ihan kaikkiin juhlapyhiin eikä ne välttämättä olisi ihan perinteisiä kaikilta osin olleet. Esim omalta puoleltani ei olisi ollut mitään "sukulaispönötystä" edes tarjolla, mutta toisaalta sitten pääsiäisenä olisi ihanaa lähteä joko mökille tai lappiin keväthangille.

Kotona tulee siis jumitettua tulevakin pääsiäinen vaikka olenkin oppinut olemaan yksin ja tekemään yksin niin en silti vieläkään ole niin epäsosiaalinen erakko että nauttisin yksintehdystä reissusta. 

Tiedän ettei kukaan tule kotoa hakemaan, mutta ei sitä seuraa muualtakaan löydy.

Vierailija
12/49 |
24.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa itse keksityltä ongelmalta. Aikuinen viettää valitsemallaan tavalla päivän kuin päivän, ja jos jotkut muut tykkää koristella ja leipoa niin miten ihmeessä se voi itseä ahdistaa, mitä muut tykkää tehdä. 

Vierailija
13/49 |
24.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikö nämä pysty tekemään vaikka tekoälyllä jos haluaa? Kotona voi sitten oikeasti näyttää ihan miltä vaan.

Vierailija
14/49 |
24.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ahdista, vaan tykkään viettää vuotuisia juhlia.

Miksi ap ei halua koristella omaakin kotiaan parilla tipulla? Silloin hän olisi mukana kollektiivisessa pääsiäisen vietossa, eikä tuntisi oloaan ulkopuoliseksi. Minulla nämä juhlat luovat yhteisöllisyyden tunnetta ja lisäksi merkkaavat vuodenkiertoa mukavasti.

Vierailija
15/49 |
24.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pitää olla hissukseen ja kuunnella joulurauhan julistus ja istua pitkään pöydässä syömässä tylsiä jouluruokia. Pääsiäisenä myös hissukseen ja joka paikasta puskee kärsivän Jeesuksen kuvaa ja jumalanpalvelusta. Kaikki on mustaa ja pääsiäinen kestää liian kauan. Ap

Vierailija
16/49 |
24.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pääsiäinen on ihana kevään juhla, johon ei liity liian paljon ns. kirjoittamattomia sääntöjä eikä älytöntä lahjahössötystä kuten jouluun, joka on aika raskas kaikkine velvollisuuksineen. Joulu tosin katkaisee kivasta pitkän pimeän ajan, ilman joulua talvi tuntuisi loppumattomiin pitkältä, siis kumpikin juhla on paikallaan. 

Vierailija
17/49 |
24.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse tykkään pääsiäisestä. To illasta ma iltaan tuplapalkka. Sitten pidän vapaata.

Vierailija
18/49 |
24.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pitää olla hissukseen ja kuunnella joulurauhan julistus ja istua pitkään pöydässä syömässä tylsiä jouluruokia. Pääsiäisenä myös hissukseen ja joka paikasta puskee kärsivän Jeesuksen kuvaa ja jumalanpalvelusta. Kaikki on mustaa ja pääsiäinen kestää liian kauan. Ap

Siis miksi pitää? Oletko 12v ja äiti pakottaa? 

Vierailija
19/49 |
24.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuulostaa itse keksityltä ongelmalta. Aikuinen viettää valitsemallaan tavalla päivän kuin päivän, ja jos jotkut muut tykkää koristella ja leipoa niin miten ihmeessä se voi itseä ahdistaa, mitä muut tykkää tehdä. 

Toisilla on läheisiä, mikä velvoittaa. Ap

Vierailija
20/49 |
24.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kiinnosta, paitsi kiva kun oluihin tulee juhlamakuja.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yhdeksän kaksi