Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Voiko ystävälle sanoa näin?

Vierailija
24.03.2026 |

Hän tuo aina tullessaan syötävää, uskoo jos sanon ettei pullaa tms. mutta sitten tuo jotain vaalea leipää, vaikka yritän laihduttaa (ja olen jo laihtunut 14 kg ennen kuin joku tulee aukomaan päätään). 

Olisiko ok sanoa suoraan tai laittaa viesti: Älä tuo yhtään mitään syötävää/juotavaa. Minä tarjoan koska olen kutsunutkin sut. Jos sun on ihan pakko jotain tuoda niin tuo vaikka kukkia. Kahvi ja tee myös ok. Mutta siis pakko ei ole tuoda mitään, halusin vain korostaa että ei syötävää, juotavaa koska yritän laihduttaa. 

Voin tietysti lyhentää tuon viestin napakan lyhyeksi, mutta perusajatus on tuo.

--> Kukat eivät pilaa kenenkään laihdutusta ja tuovat yleensä vain hyvää mieltä (ainakin minulle). Mutta olisiko tökeröä sanoa noin ihan suoraan. Että älä tuo mitään tai tuo kukkia, mutta älä mitään syötävää/juotavaa. 

Kommentit (88)

Vierailija
41/88 |
24.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anna vieraan syödä pullansa. 

Vierailija
42/88 |
24.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko vaikeeta sanoa että laihdutan enkä nyt syö pullaa enkä muutta lihottavaa.  Jo on idea ystä vyys niin sekestää normaalin sanomisen. 

Juu olen sanonut ja hän jopa ymmärsi pulla-asian. Mutta hänellä on kait jokin pakko tuoda jotain kuten tuoreleivän ja joskus hän antoi mukaan hedelmiä kun lähdin hänen luotaan. No onhan niissäkin energiaa ja hedelmäsokeria. Hän vielä sanoi en antanut pullaa. Eli joku pakko antaa/tarjota jotain on tuossa taustalla. Jatkossa lienee parempi se älä tuo/anna yhtään mitään syötävää tai juotavaa, en ota vastaan. Ei selittelyjä. Selkeä ei mitään. Jos ei siitä mene jakeluun niin sitten on jo kumma. 

Ap

Ei helevetti sentään 😂

Onko toi nyt tarkoitettu piruiluksi minulle vai miksi? Jos naurattaa, niin totta tuo on mitä kerroin. Kerran hän antoi mukaansa sellaisen kaupan valmissalaattisekoituspussin. No eihän siinä, mutta jos seuraavien päivien ruokailuihin ei kuulu salaatti niin en sitä tuon vuoksi väkisin syö, ja laitan kyllä salaattiin yleensä vähän kastiketta joten lisäkaloireita tulisi, joten se salaatti menisi hukkaan. Sen takia olisin antanut vaihtoehdon tuoda vaikka kukkia (niitä saa halvalla, hedelmät ja pullat voivat tulla jopa kalliimmaksi), kun hänellä tuntuu olevan pakko antaa jotain. Mutta sen ei ole pakko olla syötävää. 

Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/88 |
24.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Etkö sä .....nan tilitantti vieläkään tajua että MÄ EN HALUA SITÄ SUN PULLAA TAI MUUTAKAAN, KOITAN TÄSSÄ LAIHDUTTAA!!!"

NO TEE LÄSKI PERKELE MITÄ LYTÄÄ .TYÖNNÄ PERSREIKÄÄSI MUUAN PULLA ÄLÄKÄ PASKOJA KYSELE.  💩💩💩💩💩💩💩💩💩💩💩💩

Vierailija
44/88 |
24.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Etkö todella pysty olemaan itse syömättä suuria määriä jos ystävä haluaa kahvin kanssa herkutella itse jollain hyvällä? Tuo on aika epäkohteliasta ettei vieras saisi kahvileipää koska sinä olet laihduttamassa. Tuollainen täydellinen ehdottomuus ei ole terveellistäkään, elämäntapamuutos ei toimi jos siinä ei voi joustaa pullan verran kuussa. 

Siis tietenkin hän saa syödä pullan ja minä sen tarjoan jos kerta kutsun 🤦 Mutta hän on sellainen joka tuo tullessaan... kerran kielsin pullat mutta toi sen vaalean leivän. Ja tu on typerää että eikö voi joustaa pullan verran. Jos ei voi niin ei voi, jokaisen oma valinta. Onko sitä pullaa pakko mässyttää vaikka ei laihduttaisikaan? Ja voin ihan hyvin syödä oman välipalani kahvin kanssa ja hänelle pulla. Ei ole mitenkään epäkohteliasta. Epäkohteliasta olisi, jos hän loukkaantuisi kun en poikkea dieetistäni. 

Ap

Heh. Et siis hänen loukkantumisensa pelossa uskalla sanoa asiaa selkeästi, ja nyt kiukuttelet palstalla jo etukäteen.

Oletteko oikeasti edes ystäviä? Mielessäsi ajattelet, että "ystäväsi" pyrkii tahallaan sabotoimaan dieettisi. Kaipaisiko "ystäväsi" mielestäsi laihdutusta, mutta et kehtaa sanoa sitäkään? 😏

Itse en haluaisi vapaaehtoisesti viettää aikaa ihmisen kanssa, joka ei halua ymmärtää minua ja pitää vääntää henkilökohtaisista asioista.

Eiköhän se ole niin päin että pullan tarjoaja ei tahdo ymmärtää minua vaikka sanoo... Olen sanonut selkeästi ja usein. Hän on myös noteerannut laihtumiseni, joten ei pitäisi olla vaikeaa. 

Ap

Onpa sulla tyhmiä kavereita.  🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

Ei toi naurun asia ole. Hän on muutoin kiva ihminen, joten olisi aika ikävää (ja naurettavaa) jos välit menisivät poikki tämän takia. 

Ap

Vierailija
45/88 |
24.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko vaikeeta sanoa että laihdutan enkä nyt syö pullaa enkä muutta lihottavaa.  Jo on idea ystä vyys niin sekestää normaalin sanomisen. 

Juu olen sanonut ja hän jopa ymmärsi pulla-asian. Mutta hänellä on kait jokin pakko tuoda jotain kuten tuoreleivän ja joskus hän antoi mukaan hedelmiä kun lähdin hänen luotaan. No onhan niissäkin energiaa ja hedelmäsokeria. Hän vielä sanoi en antanut pullaa. Eli joku pakko antaa/tarjota jotain on tuossa taustalla. Jatkossa lienee parempi se älä tuo/anna yhtään mitään syötävää tai juotavaa, en ota vastaan. Ei selittelyjä. Selkeä ei mitään. Jos ei siitä mene jakeluun niin sitten on jo kumma. 

Ap

Ei helevetti sentään 😂

Onko toi nyt tarkoitettu piruiluksi minulle vai miksi? Jos naurattaa, niin totta tuo on mitä kerroin. Kerran hän antoi mukaansa sellaisen kaupan valmissalaattisekoituspussin. No eihän siinä, mutta jos seuraavien päivien ruokailuihin ei kuulu salaatti niin en sitä tuon vuoksi väkisin syö, ja laitan kyllä salaattiin yleensä vähän kastiketta joten lisäkaloireita tulisi, joten se salaatti menisi hukkaan. Sen takia olisin antanut vaihtoehdon tuoda vaikka kukkia (niitä saa halvalla, hedelmät ja pullat voivat tulla jopa kalliimmaksi), kun hänellä tuntuu olevan pakko antaa jotain. Mutta sen ei ole pakko olla syötävää. 

Ap

Älä anna mitään vaihtoehtoja. Ehkä hän ei tuo mitään mukanaan. 

Vierailija
46/88 |
24.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minusta olisi todella tökeröä että toivotaan kallista kahvipakettia tai kukkakimppua jos on kutsuttu kahville ja haluaisin syödä itse voileivän tai pullan siinä kahvini kera myös sinulle tarjoten. Mitä sinä sitten tarjoaisit vieraalle ettei tarvitse tyhjään mahaan juoda kahvia? 

Ei se ole toive vaan VAIHTOEHTO. Tee ei maksa kuin muutaman euron, ja ei sitä kahvipakettia ole pakko tuoda. Kukat maksavat 4,99 e ja halvempiakin on. Ja edelleen, kirjoitin että pakko ei ole tuoda mitään. Ymmärretty? Ja tietenkin tarjoan vieraalle syömiset, itse syön mitä syön jos dieetillä olen. 

Ap

Tuosta saa kuvan, että nyt niitä kukkia pitää viedä. Mun lähellä on vaan kalliita kukkia. 

Keskustele kaverisi kanssa. Viesteistä voi saada väärän käsityksen.

Okei. Pitääpä vääntää rautalangasta, tai sitten, kuten tuo tekoälykin ehdotti, pidän viestin lyhyenä ilman pidempää selitystä, niin ei anna tilaa väännölle. Eli älä tuo mitään syömisiä/juomisia, minä tarjoan kun olen kutsunutkin. Ystävälle voi lisätä että olen dieetillä ja syön oman välipalani kahvin kanssa, sinulle tarjoan :) 

Ap

Miksi et soita hänelle ja kerro asiasta? Miksi pelleile viestillä? 

Mä olen kerran yksi ilta soittanut ja tuputusasia käytiin läpi. Sanoin jopa että en ehkä tule enää kanssasi tilaisuuksiin. Silloin hän vaikutti ymmärtävän ja hetkeksi lopettikin, mutta sitten se alkoi taas. 

Ap

Kuulostatte kummatkin hieman yksinkertaisilta...

En voi uskoa että kenelläkään on tällainen ongelma.

Mutta joo, joskus dieetatessa ne ruokailutilanteet kannattaa pitää yksin. 

No minä en ainakaan ole yksinkertainen, taidat itse olla. Ja kyllä tämä on ihan totta mitä kerron. Olet onnekas jos olet välttynyt tuputtajilta, kunpa minäkin olisin.

Ap

Oon hoikka enkä tosiaan ole välttynyt tuputtajilta ja kommentoijilta ja oon kans ollut millon milläkin kuurilla tai kokeilulla. Ei mulle / kaverilleni ole ollut ongelmaa siinä, että kaveri syö donitsia ja itse oon syömättä tai vedän viherpirtelöä tai korkeintaan raakakaakaota, mitä nyt 🤦 Tai toisinpäin. Tutut myös tietää että juon kahvin vaan kahvina eikä vieraammatkaan ole loukkaantunut kieltäytymisestä.

Yleensä on ollut tosin helpoin sanoa, että söin just, en tosiaan jaksa yhtään, se ilmeisesti validi syy.

Ei ole pakko ottaa vastaan vaikka tarjotaan.

Vierailija
47/88 |
24.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Etkö sä .....nan tilitantti vieläkään tajua että MÄ EN HALUA SITÄ SUN PULLAA TAI MUUTAKAAN, KOITAN TÄSSÄ LAIHDUTTAA!!!"

NO TEE LÄSKI PERKELE MITÄ LYTÄÄ .TYÖNNÄ PERSREIKÄÄSI MUUAN PULLA ÄLÄKÄ PASKOJA KYSELE.  💩💩💩💩💩💩💩💩💩💩💩💩

Kummalle tuo oli tarkoitettu, tuputtajalle vai kieltäytyjälle?

Ap

Vierailija
48/88 |
24.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sun ei ole pakko syödä sitä mitä tuo. Älä syö. Tai heitä roskiin myöhemmin. Osa tuo itselleen, kun syötte pöydässä. Voit viestiä.

toivon, että itket ja näet nälkää, kukaan ei heitä tuoretta ruokaa roskiin ikinä.  anna takaisin ne ruuat sille ystävälle ja perustele. joillakin ei ole aina ruokaa. noloakin. toivottavasti saat etukäteen suusi auki.

ja jos yhden jonkun herkkupalan ottaa, se ei kokonaisuutta horjuta.  jos muuten osaat säännöstella ettet ratkea . viipale jotain tai leivos ei haittaa prosessia. kulutase pois ja kun raamit ok, ei haittaa.  oletko liian ehdoton.

Vierailija
49/88 |
24.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minusta olisi todella tökeröä että toivotaan kallista kahvipakettia tai kukkakimppua jos on kutsuttu kahville ja haluaisin syödä itse voileivän tai pullan siinä kahvini kera myös sinulle tarjoten. Mitä sinä sitten tarjoaisit vieraalle ettei tarvitse tyhjään mahaan juoda kahvia? 

Ei se ole toive vaan VAIHTOEHTO. Tee ei maksa kuin muutaman euron, ja ei sitä kahvipakettia ole pakko tuoda. Kukat maksavat 4,99 e ja halvempiakin on. Ja edelleen, kirjoitin että pakko ei ole tuoda mitään. Ymmärretty? Ja tietenkin tarjoan vieraalle syömiset, itse syön mitä syön jos dieetillä olen. 

Ap

Tuosta saa kuvan, että nyt niitä kukkia pitää viedä. Mun lähellä on vaan kalliita kukkia. 

Okei. Pitääpä vääntää rautalangasta, tai sitten, kuten tuo tekoälykin ehdotti, pidän viestin lyhyenä ilman pidempää selitystä, niin ei anna tilaa väännölle. Eli älä tuo mitään syömisiä/juomisia, minä tarjoan kun olen kutsunutkin. Ystävälle voi lisätä että olen dieetillä ja syön oman välipalani kahvin kanssa, sinulle tarjoan :) 

Ap

Mä olen kerran yksi ilta soittanut ja tuputusasia käytiin läpi. Sanoin jopa että en ehkä tule enää kanssasi tilaisuuksiin. Silloin hän vaikutti ymmärtävän ja hetkeksi lopettikin, mutta sitten se alkoi taas. 

Ap

No minä en ainakaan ole yksinkertainen, taidat itse olla. Ja kyllä tämä on ihan totta mitä kerron. Olet onnekas jos olet välttynyt tuputtajilta, kunpa minäkin olisin.

Ap

Että ole joo eikä tuo kaveriskaan kun kummallekaan vaan ei uppoa tajuntaan 👍

Vierailija
50/88 |
24.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

mitä ap tarjoaa vieraalle, porkkanatikkuja... yks leivos silloin tällöin pilaa mitää. syö myöhemmin kevyemmin tai happihyppely.

Vierailija
51/88 |
24.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Njaa.

Mun kaverit ei tuo ikinä mitään. Tietävät että mieluummin juon kuin syön.

Vierailija
52/88 |
24.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rstkaisu: tapaatte kahvilassa. Jokainen saa juoda, syödä tai olla ilman oman maun mukaan.

Vierailija
53/88 |
24.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse kysyisin vieraaksi mennessäni dieetillä olevalta ystävältä, mitä hän VOI syödä- ja mitkä on ehdoton ei. Ostaisin jotain mikä sopii molemmille.

Haaste toki, että jos ystävä ei tiedä dieetistä.

Itsekin olen tässä talven aikana pudottanut useamman kilon painoa, mutta en ole lähtenyt millekään ehdottomuus-linjalle. Jos äitini tuo pullaa, otan palan ja jos menen lounastapaamiseen, syön parhaani mukaan. Kun lapsilla on karkkipäivä niin en kiellä itseltäni sitä 5-10 irtokarkkia. Syy: ehdottomuus ei toimi pidemmän päälle. Olen onnistunut pudottamaan painoa sallivasta dieetistä huolimatta, kunhan muuten syön sen loput 95% ajastani terveellisesti enkä muulloin käytä esim sokeria tai vaaleita jauhoja.

Vierailija
54/88 |
24.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Ap

Ap

Ap

Että ole joo eikä tuo kaveriskaan kun kummallekaan vaan ei uppoa tajuntaan 👍

Se että jollakulla ei jakelu pelaa, ei ole minun vikani eikä tee minusta yksinkertaista ja olen fiksu. 

Ap

Vierailija
55/88 |
24.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Etkö todella pysty olemaan itse syömättä suuria määriä jos ystävä haluaa kahvin kanssa herkutella itse jollain hyvällä? Tuo on aika epäkohteliasta ettei vieras saisi kahvileipää koska sinä olet laihduttamassa. Tuollainen täydellinen ehdottomuus ei ole terveellistäkään, elämäntapamuutos ei toimi jos siinä ei voi joustaa pullan verran kuussa. 

Hyi, miksi pitäisi syödä pullaa? T. Hoikka 

hoikatkin syö pullaa, kausituotteita kuten laskiaispullia, täytekakkuja- kohta tulevat mansikkakakut. 

Vierailija
56/88 |
24.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehk  vieraalle ei maistu sinun tarjottavat ja tuo omat syömiset mukanaan. Ei sinun ole pakko niitä syödä.

Vierailija
57/88 |
24.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Rstkaisu: tapaatte kahvilassa. Jokainen saa juoda, syödä tai olla ilman oman maun mukaan.

Ollaan niinkin tehty ja joskus hän on että "ootko ihan varma ettet ota mitään?" Siis täyspäisen ihmisen syömisistä tai syömättä jättämisistä alkaa huolehtia. Ei viitsisi kahvilassa siinä muiden kuullen kovin painavasti sanoa mutta teen senkin jos on pakko. 

Ap

Vierailija
58/88 |
24.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sinun laihdutuksesi ei mene pilalle palasta leivonnaista. On siinä kans ystävä. Häpeäisit. 

normaalilla ei mene elämä pilalle leivoksesta mm tai tuutista- mutta jos toi ap onkin ruokaholisti.  tavis juo pullon viiniä, mutta holisti vetääkin 7v solkenaan. eli ap  holisti ja mättäääää ettei loppua tule jos syö yhden laskiaispullan kerran kk.   onko jotain psyykessä...

Vierailija
59/88 |
24.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ehk  vieraalle ei maistu sinun tarjottavat ja tuo omat syömiset mukanaan. Ei sinun ole pakko niitä syödä.

Ei sen niitä mulle tarvitse tarjota ja jos tuo omat mukanaan niin siitäkin voi sanoa (jos tykkää toimia noin). En loukkaantuisi vaan söisin mitä söisin ja hän saisi syödä omansa.

Ap

Vierailija
60/88 |
24.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ollaan niinkin tehty ja joskus hän on että "ootko ihan varma ettet ota mitään?" Siis täyspäisen ihmisen syömisistä tai syömättä jättämisistä alkaa huolehtia. Ei viitsisi kahvilassa siinä muiden kuullen kovin painavasti sanoa mutta teen senkin jos on pakko. 

Ap

Et näköjään tee 🤣

Etkä mäkään ihan täysipäiseltä kuulostaa kun sivutollulla jankkaat, perustelet ja ihmettelet asiaa, mikä ei edes ole ongelma.

Illalla on varmaan jo 30 sivua. Käy vaikka lenkillä välillä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi seitsemän seitsemän