Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Voiko ystävälle sanoa näin?

Vierailija
24.03.2026 |

Hän tuo aina tullessaan syötävää, uskoo jos sanon ettei pullaa tms. mutta sitten tuo jotain vaalea leipää, vaikka yritän laihduttaa (ja olen jo laihtunut 14 kg ennen kuin joku tulee aukomaan päätään). 

Olisiko ok sanoa suoraan tai laittaa viesti: Älä tuo yhtään mitään syötävää/juotavaa. Minä tarjoan koska olen kutsunutkin sut. Jos sun on ihan pakko jotain tuoda niin tuo vaikka kukkia. Kahvi ja tee myös ok. Mutta siis pakko ei ole tuoda mitään, halusin vain korostaa että ei syötävää, juotavaa koska yritän laihduttaa. 

Voin tietysti lyhentää tuon viestin napakan lyhyeksi, mutta perusajatus on tuo.

--> Kukat eivät pilaa kenenkään laihdutusta ja tuovat yleensä vain hyvää mieltä (ainakin minulle). Mutta olisiko tökeröä sanoa noin ihan suoraan. Että älä tuo mitään tai tuo kukkia, mutta älä mitään syötävää/juotavaa. 

Kommentit (94)

Vierailija
81/94 |
24.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minusta olisi todella tökeröä että toivotaan kallista kahvipakettia tai kukkakimppua jos on kutsuttu kahville ja haluaisin syödä itse voileivän tai pullan siinä kahvini kera myös sinulle tarjoten. Mitä sinä sitten tarjoaisit vieraalle ettei tarvitse tyhjään mahaan juoda kahvia? 

Ei se ole toive vaan VAIHTOEHTO. Tee ei maksa kuin muutaman euron, ja ei sitä kahvipakettia ole pakko tuoda. Kukat maksavat 4,99 e ja halvempiakin on. Ja edelleen, kirjoitin että pakko ei ole tuoda mitään. Ymmärretty? Ja tietenkin tarjoan vieraalle syömiset, itse syön mitä syön jos dieetillä olen. 

Ap

Tuosta saa kuvan, että nyt niitä kukkia pitää viedä. Mun lähellä on vaan kalliita kukkia. 

Keskustele kaverisi kanssa. Viesteistä voi saada väärän käsityksen.

Okei. Pitääpä vääntää rautalangasta, tai sitten, kuten tuo tekoälykin ehdotti, pidän viestin lyhyenä ilman pidempää selitystä, niin ei anna tilaa väännölle. Eli älä tuo mitään syömisiä/juomisia, minä tarjoan kun olen kutsunutkin. Ystävälle voi lisätä että olen dieetillä ja syön oman välipalani kahvin kanssa, sinulle tarjoan :) 

Ap

Miksi et soita hänelle ja kerro asiasta? Miksi pelleile viestillä? 

Mä olen kerran yksi ilta soittanut ja tuputusasia käytiin läpi. Sanoin jopa että en ehkä tule enää kanssasi tilaisuuksiin. Silloin hän vaikutti ymmärtävän ja hetkeksi lopettikin, mutta sitten se alkoi taas. 

Ap

Kuulostatte kummatkin hieman yksinkertaisilta...

En voi uskoa että kenelläkään on tällainen ongelma.

Mutta joo, joskus dieetatessa ne ruokailutilanteet kannattaa pitää yksin. 

No minä en ainakaan ole yksinkertainen, taidat itse olla. Ja kyllä tämä on ihan totta mitä kerron. Olet onnekas jos olet välttynyt tuputtajilta, kunpa minäkin olisin.

Ap

Että ole joo eikä tuo kaveriskaan kun kummallekaan vaan ei uppoa tajuntaan 👍

Se että jollakulla ei jakelu pelaa, ei ole minun vikani eikä tee minusta yksinkertaista ja olen fiksu. 

Ap

Väite on toki looginen, mutta silti jään kaipaamaan evidenssiä fiksuuden tueksi. Missä se näkyy? Käytät sen ilmeisesti kokonaan siilipuolusteluun? Etkö huomaa itse, miten erikoiselta noin lähellä pintaa asuva kestoaggressio näyttää ulospäin? Ei siinä mitään, ihmisellä saa olla juuri ne sielunvammat kuin mitkä hän on sattunut vaivoikseen saamaan. Mutta vedät ystäväksi ihmisiä, joilla on mielistelyntarve lähellä pintaa, ja sinun herkkä ärtymisesi ruokkii sitä. Älä ole vihainen ystävälle siitä, että hänellä on omantyyppisensä sielunvamma. Voit puolustaa omaa tilaasi olematta hyökkäävä ja ilkeä, ja voit käyttää hiukan aikaa miettiäksesi ystäväsi tarpeita. Mitä jos sanoisit hänelle, että pidät hänestä ilman tuliaisiakin ja olisi varmaan hyväksi teille molemmille, että hän uskaltaisi tulla ihan ilmankin, kun taas sinä joudut vaikeuksiin kokiessasi tuliaistilanteen helposti painostavaksi ja saatat sen takia ylireagoida.

Kai tiedät, että painoa ei pudoteta dieetillä vaan elämäntapamuutoksella, koska dieetti päättyy joskus ja sitten olet helposti vaikeuksissa? Vai onko kurinpito itselle ja muille tärkeämpää kuin fyysinen ja henkinen hyvinvointi ja mielekäs elämä ja rennommat ja vapautuneemmat ystävyyssuhteet? 

Jos söisinkin itse kurinalaisesti, niin en kyllä muita vaadi tekemään niin (kuten kirjoitit kurinpito itselle ja muille). Kuten ei kellään ole oikeutta yrittää käännyttää minua syömään mitään mikä ei kuulu suunnitelmaani.

Ap

Haluaisitko selittää asiaa vielä vähän lisää?

Vierailija
82/94 |
24.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko vaikeeta sanoa että laihdutan enkä nyt syö pullaa enkä muutta lihottavaa.  Jo on idea ystä vyys niin sekestää normaalin sanomisen. 

Ap ei voi sanoa, koska silloin kävisi ilmi, että hön sanoo, että ei syö, mutta oikeasti syö. Vetää kaksin käsin pullat suuhunsa,kun ystävä lähtee. 

No en kuule vedä, daiju. Eipä silti joku laihduttaja voisi niin tehdäkin ja sellaiselle onkin hyvä ettei ota yhtään pientä palaakaan. 

Ap

Huomaatko miten mulkerosti kommentoit ihmisille, ap? Mitä jos katsoisit sinne daijupeiliin kerran ja opettelisit olemaan ihmisiksi? 

Kuule, huomaatko että kommentoin kirjoittajalle joka kommentoi minulle mulkerosti ilman syytä? Niin se metsä vastaa kuin sinne huudetaan. Luepa uudelleen se kommentti mitä hän minulle kirjoitti ja johon vastaukseni kohdistin: 

"Ap ei voi sanoa, koska silloin kävisi ilmi, että hön sanoo, että ei syö, mutta oikeasti syö. Vetää kaksin käsin pullat suuhunsa,kun ystävä lähtee."

Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/94 |
24.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sinun laihdutuksesi ei mene pilalle palasta leivonnaista. On siinä kans ystävä. Häpeäisit. 

Nopeampaa laihtuminen kuitenkin on, kun ei syö pullaa ;)

Vierailija
84/94 |
24.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minusta olisi todella tökeröä että toivotaan kallista kahvipakettia tai kukkakimppua jos on kutsuttu kahville ja haluaisin syödä itse voileivän tai pullan siinä kahvini kera myös sinulle tarjoten. Mitä sinä sitten tarjoaisit vieraalle ettei tarvitse tyhjään mahaan juoda kahvia? 

Ei se ole toive vaan VAIHTOEHTO. Tee ei maksa kuin muutaman euron, ja ei sitä kahvipakettia ole pakko tuoda. Kukat maksavat 4,99 e ja halvempiakin on. Ja edelleen, kirjoitin että pakko ei ole tuoda mitään. Ymmärretty? Ja tietenkin tarjoan vieraalle syömiset, itse syön mitä syön jos dieetillä olen. 

Ap

Tuosta saa kuvan, että nyt niitä kukkia pitää viedä. Mun lähellä on vaan kalliita kukkia. 

Keskustele kaverisi kanssa. Viesteistä voi saada väärän käsityksen.

Okei. Pitääpä vääntää rautalangasta, tai sitten, kuten tuo tekoälykin ehdotti, pidän viestin lyhyenä ilman pidempää selitystä, niin ei anna tilaa väännölle. Eli älä tuo mitään syömisiä/juomisia, minä tarjoan kun olen kutsunutkin. Ystävälle voi lisätä että olen dieetillä ja syön oman välipalani kahvin kanssa, sinulle tarjoan :) 

Ap

Miksi et soita hänelle ja kerro asiasta? Miksi pelleile viestillä? 

Mä olen kerran yksi ilta soittanut ja tuputusasia käytiin läpi. Sanoin jopa että en ehkä tule enää kanssasi tilaisuuksiin. Silloin hän vaikutti ymmärtävän ja hetkeksi lopettikin, mutta sitten se alkoi taas. 

Ap

Kuulostatte kummatkin hieman yksinkertaisilta...

En voi uskoa että kenelläkään on tällainen ongelma.

Mutta joo, joskus dieetatessa ne ruokailutilanteet kannattaa pitää yksin. 

No minä en ainakaan ole yksinkertainen, taidat itse olla. Ja kyllä tämä on ihan totta mitä kerron. Olet onnekas jos olet välttynyt tuputtajilta, kunpa minäkin olisin.

Ap

Että ole joo eikä tuo kaveriskaan kun kummallekaan vaan ei uppoa tajuntaan 👍

Se että jollakulla ei jakelu pelaa, ei ole minun vikani eikä tee minusta yksinkertaista ja olen fiksu. 

Ap

Väite on toki looginen, mutta silti jään kaipaamaan evidenssiä fiksuuden tueksi. Missä se näkyy? Käytät sen ilmeisesti kokonaan siilipuolusteluun? Etkö huomaa itse, miten erikoiselta noin lähellä pintaa asuva kestoaggressio näyttää ulospäin? Ei siinä mitään, ihmisellä saa olla juuri ne sielunvammat kuin mitkä hän on sattunut vaivoikseen saamaan. Mutta vedät ystäväksi ihmisiä, joilla on mielistelyntarve lähellä pintaa, ja sinun herkkä ärtymisesi ruokkii sitä. Älä ole vihainen ystävälle siitä, että hänellä on omantyyppisensä sielunvamma. Voit puolustaa omaa tilaasi olematta hyökkäävä ja ilkeä, ja voit käyttää hiukan aikaa miettiäksesi ystäväsi tarpeita. Mitä jos sanoisit hänelle, että pidät hänestä ilman tuliaisiakin ja olisi varmaan hyväksi teille molemmille, että hän uskaltaisi tulla ihan ilmankin, kun taas sinä joudut vaikeuksiin kokiessasi tuliaistilanteen helposti painostavaksi ja saatat sen takia ylireagoida.

Kai tiedät, että painoa ei pudoteta dieetillä vaan elämäntapamuutoksella, koska dieetti päättyy joskus ja sitten olet helposti vaikeuksissa? Vai onko kurinpito itselle ja muille tärkeämpää kuin fyysinen ja henkinen hyvinvointi ja mielekäs elämä ja rennommat ja vapautuneemmat ystävyyssuhteet? 

Jos söisinkin itse kurinalaisesti, niin en kyllä muita vaadi tekemään niin (kuten kirjoitit kurinpito itselle ja muille). Kuten ei kellään ole oikeutta yrittää käännyttää minua syömään mitään mikä ei kuulu suunnitelmaani.

Ap

Haluaisitko selittää asiaa vielä vähän lisää?

Ymmärsit kyllä. Siltä varalta että täällä olisi joku oikeasti niin tyhmä ettei ymmärtäisi, niin: jos joku sanoo että lähde tuonne syömään, voit ottaa pienemmän annoksen lasagnea ja enemmän salaattia jos mietit sitä ruokavaliotasi, niin en mene vaan syön kotona sen minkä olen suunnitellut syöväni. En heitä hukkaan, en siirrä seuraavaan päivään koska suunnittelen syömiset yleensä etukäteen, enkä pakasta vaikka voisikin, en kenenkään mieliksi vaan syön mitä syön. 

Ap

Vierailija
85/94 |
24.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanoisin vaan että laihdutan, kahvipöytään ei mitään syötävää

Vierailija
86/94 |
24.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sinun laihdutuksesi ei mene pilalle palasta leivonnaista. On siinä kans ystävä. Häpeäisit. 

Nopeampaa laihtuminen kuitenkin on, kun ei syö pullaa ;)

Jep :)  Ja voi sen pullan jättää väliin vaikka ei laihduttaisikaan. Käyn kyllä lähes päivittäin kävelylenkillä jos sää sallii, mutta en tee sitä kuluttaakseni jotain pullaa. 

Ap

Vierailija
87/94 |
24.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei. Tietenkään ystävälle ei voi noin sanoa.

Haluaisitko avata asiaa hieman enemmän? 🤔

Vierailija
88/94 |
24.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

mitä ap tarjoaa vieraalle, porkkanatikkuja... yks leivos silloin tällöin pilaa mitää. syö myöhemmin kevyemmin tai happihyppely.

Tarjoan vieraalle mitä normaalisti tarjoaisin. Itse syön mitä dieettiin kuuluu. 

Ap

Voitko selittää vähän lisää? 

No jos normaalisti ostaisin pullapitkon (hän syö pullaa) niin tarjoaisin sitä. Ja suolaisena ehkä jotain pasteijoita, syö jos tykkää. Itse söisin sitä mitä dieettiin kuuluu (esim. välipalana rahkaa ja marjoja/puolikas hedelmä jos haluaa halvemmalla. Ei sen kummempaa. 

Ap

Eli ostat ja tarjoat vieraalle pullaa? Jos vieras tuo pullaa mukanaan, niin se ei käy? 

Vierailija
89/94 |
24.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

mitä ap tarjoaa vieraalle, porkkanatikkuja... yks leivos silloin tällöin pilaa mitää. syö myöhemmin kevyemmin tai happihyppely.

Tarjoan vieraalle mitä normaalisti tarjoaisin. Itse syön mitä dieettiin kuuluu. 

Ap

Voitko selittää vähän lisää? 

No jos normaalisti ostaisin pullapitkon (hän syö pullaa) niin tarjoaisin sitä. Ja suolaisena ehkä jotain pasteijoita, syö jos tykkää. Itse söisin sitä mitä dieettiin kuuluu (esim. välipalana rahkaa ja marjoja/puolikas hedelmä jos haluaa halvemmalla. Ei sen kummempaa. 

Ap

Eli ostat ja tarjoat vieraalle pullaa? Jos vieras tuo pullaa mukanaan, niin se ei käy? 

Jos en syö dieetillä pullaa niin mieluummin sanon sen etukäteen jotta toinen ei loukkaannu eikä tilanne mene kiusalliseksi. Siksi mainitsen asian. Ja noin niin kuin muutenkin  minä tarjoan jos olen kutsunut kylään hänet. Niinhän hänkin tarjoaa jos on kutsunut minut. 

Ap

Vierailija
90/94 |
24.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Entä jos hän kuitenkin tuo? 

Ap

Vierailija
91/94 |
24.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Parempi kun ei ole naisten kanssa tekemisissä. Miesten kanssa kaveeraaminen voi olla helpompaa, jos siis ymmärtävät että nainen tosiaan haluaa olla vain kaveri. Homomiesten kanssa kaveeraaminen voisi olla helpointa? 

Vierailija
92/94 |
24.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Tarjoat sitä sille vieraalle. Mitä teet sillä pullapitkolla, jota ostit vierasta varten?

Vierailija
93/94 |
24.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Tunge se vaikka suolees

Vierailija
94/94 |
24.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä tuon mukana leipäjuustoa. Syön sitten itse. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kaksi yksi