Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Rantalomakohde Euroopassa, ei turistirysä

Vierailija
23.03.2026 |

Oon pääni puhki miettinyt mihin matkustais kesällä. Haluttais uima-allas ja ranta ja joku ihana rauhallinen paikka, mutta onko rauhallista paikkaa muualla kuin vuokraamalla talon? Halutaan kuitenkin hotelli ja sen palvelut, mm.ulkoistaa ruokailun.

Kaiken lisäksi pitäis olla budjettireissu. Löytyykö näillä spekseillä mitään? Tyydyttäis yyteriinkin JOS olisi varmaa, että kesäkuussa tarkenis, mutta kun nämä Suomen säät on mitä on varsinkin kesäkuussa.

Kommentit (336)

Vierailija
141/336 |
25.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lido di Jesolo, Venetsian vieressä. Sama kuin edellä, kesäkuussa rauhallista, mutta liki kaikki palvelut jo saatavilla. Hyviä ravintoloita ja rantaa, kulttuuria vieressä, jos vierailee Venetsiassa ja muualla lähiympäristössä. On myös edullinen vielä kesäkuussa - tai oli silloin kun siellä itse olin.

Lido di Jesolo on kyllä täynnä turisteja koko kesän. Eihän siellä käytännössä muuta olekaan kuin turisteille suunnattuja palveluita, kauppoja, huvituksia ja hotelleja.Itse kyllä tykkään, kuten koko Veneton alueesta, mutta ei se kyllä ap:n kriteereitä todellakaan täytä. Italia nyt ei muutenkaan ole mitenkään halvimmasta päästä.

Itse olin siellä ennen korona-aikaa ja aivan kesäkuun alussa eikä ruuhkaa todellakaan ollut. Kysyin tekoälyltä, kun ihmettelen, onko muuttunut:

Lido di Jesolo ei ole vielä kesäkuun alussa kaikkein ruuhkaisimmillaan, sillä varsinainen sesonki ja italialaisten omat lomat alkavat vasta myöhemmin kesäkuussa ja heinä-elokuussa. 

Tässä muutama huomio kesäkuun alusta:

Rento tunnelma: Kesäkuun alussa tunnelma on leppoisampi kuin keskikesällä, vaikka turisteja on jo liikkeellä.

Sää: Sää on lämmin ja miellyttävä, keskimääräisten korkeimpien lämpötilojen ollessa noin 2326 C.

Palvelut: Suurin osa palveluista, ravintoloista ja baareista on jo auki, sillä kesäkausi alkaa virallisesti kesäkuussa. 

Kesäkuun alku on siten hyvä ajankohta vierailla, jos haluaa nauttia rantaelämästä ilman pahimpia ruuhkia.

Vierailija
142/336 |
25.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Salou tai costa brava Espanja,halpaa hyvä ruoka 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/336 |
25.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Turun Ruissalo - jää Kanariat ja Turkit kakkoseksi!

Vierailija
144/336 |
25.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me matkustetaan kesällä rantalomalle Norjaan. On yksi Euroopan upeimmista maista.

Vierailija
145/336 |
25.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kotka ehdottomasti.

Vierailija
146/336 |
25.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Balkanille, Albaniaan. Sinne menee ihmiset vetämään halpaa alkoholia ja ruokaa, niin rannat on aika "tyhjät" eikä kaupustelijoita juurikaan ole.

Hyvät rannat!

Vierailija
147/336 |
25.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hassua. "Haluan lähteä turistiksi rantalomalle lämpimään maahan, jossa on hyvät hotellit ja muut palvelut --- mutta en halua että siellä on muita turisteja (kuin minä) eikä turismi ole pilannut paikkaa (ennen minua)."

Tämä. Ap:n toive lienee mahdotonta toteuttaa. Jo pelkästään se, että pitäisi päästä halvoilla lennoilla jonnekin rantakohteeseen, tarkoittaa sitä että kyseessä on nimenomaan turistirysä. Ja siihen kun lisätään toive hotellista ja uima-altaasta niin kyllähän tuo turistirysää tarkoittaa. Jostain on pakko tinkiä tuossa yhtälössä.

Jos jätetään pois vaatimus "ei ole turistirysä", mutta painotetaan halpuutta ja rantaa niin silloin kyseeseen tulisi vaikka Puolan Sopot/Gdansk tai Kroatian Makarska.

Jos jätetään pois vaatimus rannasta eikä haeta ihan kaikkein halvinta, niin silloin esim. voisi ottaa kohtuuhintaiset lennot Roomaan ja vuokrata jostain muutaman sadan kilometrin sätellä viininviljelyalueelta (esim. Umbria tai Etelä-Toscana) oman pienen huvilan jossa on uima-allas pihalla. Tässä vaihtoehdossa täyttyisi "ei turistirysä" ja olisi kuitenkin uima-alas, vaikkei rantaa. Ja jos huvila olisi lähellä jotain pikkukaupunkia tai kylää, ruokailunkin voisi ulkoistaa.

Italiassa, oli sitten Umbria tai Toscana, ei kyllä sitten ilman autoa tule oikein toimeen ollenkaan jos tuollaisia "pikkuhuviloita" vuokraa. Kauppaan ei pääse eikä mihinkään. Itse asun Toscanassa jo kauan, joten jotain tiedän tästäkin. Ennen muuttoani Italiaan kävin itse siellä sun täällä. Pari esimerkkiä olisi, lensin Bariin Pugliaan ja siitä pikkukaupunkiin nimeltä Mola di Bari. Hotelli erinomainen ja vain kadun yli kävely pientä kujaa pitkin ja sai olla rauhassa meren rannalla. Toinen esimerkki olisi Sisilia, (lentoa Cataniaan), paikka nimeltä Sant Alessio di Siculo, n. 30 km Taorminasta, myös meren rannalla. Rauhallista ja vain vähän turisteja. Taorminaan pääsi bussilla, mutta jos haluaa seutua katsella, kyllä pitää vuokrata auto. Luin ketjun ja huomaan, että suurin osa suosittelee turistirysiä. Suomesta näköjään mennään mielellään juuri niihin....

Vierailija
148/336 |
25.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pärnu.

Vierailija
149/336 |
25.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Batumi. Suosittelen. Ei vielä liikaa turistirysä ja hinnat suomalaisittain huokeat. Kolmen tähden hotellissa standardihuone 40-50 euroa yö. 

Joo. Batumi on aika kiva paikka. Kerran olen käynyt, jo tosin 8 vuotta sitten. Ei ollut silloin ainakaan hinnoilla pilattu. Eikä liialla turismilla. Nykyään ymmärtääkseni Riiasta sinne on suoria lentoja, kun Air Baltic sinne lentää. Toinen vaihtoehto on lentää ensin Tbilisiin ja sieltä jatkolento tai junalla kohteeseen. Suomen kansalaisilta ei edes vaadita viisumia Georgiaan, joten sikälikin on helppo kohde EU-alueen ulkopuolisessa Euroopassa. Kesällä tuolla on kyllä herkästi aika kuuma, joten helteitä voi olla tiedossa. Kohde sopii hyvin budjettimatkalaisenkin kukkarolle. 

Vierailija
150/336 |
25.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Apollomatkat Kreikan Karpathos.Rauhallinen,aito kohde .Tänään näyttää olevan -50 e.

Kesäkuussa jopa vain 600e/hlö allas hotellit.

Vierailija
151/336 |
25.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Katsoin juhannuksen seudun Apollomatkoja Karpathokselle.Hurjia alennuksia,hinnat jopa 400 pintaan

Vierailija
152/336 |
25.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hassua. "Haluan lähteä turistiksi rantalomalle lämpimään maahan, jossa on hyvät hotellit ja muut palvelut --- mutta en halua että siellä on muita turisteja (kuin minä) eikä turismi ole pilannut paikkaa (ennen minua)."

Tämä. Ap:n toive lienee mahdotonta toteuttaa. Jo pelkästään se, että pitäisi päästä halvoilla lennoilla jonnekin rantakohteeseen, tarkoittaa sitä että kyseessä on nimenomaan turistirysä. Ja siihen kun lisätään toive hotellista ja uima-altaasta niin kyllähän tuo turistirysää tarkoittaa. Jostain on pakko tinkiä tuossa yhtälössä.

Jos jätetään pois vaatimus "ei ole turistirysä", mutta painotetaan halpuutta ja rantaa niin silloin kyseeseen tulisi vaikka Puolan Sopot/Gdansk tai Kroatian Makarska.

Jos jätetään pois vaatimus rannasta eikä haeta ihan kaikkein halvinta, niin silloin esim. voisi ottaa kohtuuhintaiset lennot Roomaan ja vuokrata jostain muutaman sadan kilometrin sätellä viininviljelyalueelta (esim. Umbria tai Etelä-Toscana) oman pienen huvilan jossa on uima-allas pihalla. Tässä vaihtoehdossa täyttyisi "ei turistirysä" ja olisi kuitenkin uima-alas, vaikkei rantaa. Ja jos huvila olisi lähellä jotain pikkukaupunkia tai kylää, ruokailunkin voisi ulkoistaa.

Italiassa, oli sitten Umbria tai Toscana, ei kyllä sitten ilman autoa tule oikein toimeen ollenkaan jos tuollaisia "pikkuhuviloita" vuokraa. Kauppaan ei pääse eikä mihinkään. Itse asun Toscanassa jo kauan, joten jotain tiedän tästäkin. Ennen muuttoani Italiaan kävin itse siellä sun täällä. Pari esimerkkiä olisi, lensin Bariin Pugliaan ja siitä pikkukaupunkiin nimeltä Mola di Bari. Hotelli erinomainen ja vain kadun yli kävely pientä kujaa pitkin ja sai olla rauhassa meren rannalla. Toinen esimerkki olisi Sisilia, (lentoa Cataniaan), paikka nimeltä Sant Alessio di Siculo, n. 30 km Taorminasta, myös meren rannalla. Rauhallista ja vain vähän turisteja. Taorminaan pääsi bussilla, mutta jos haluaa seutua katsella, kyllä pitää vuokrata auto. Luin ketjun ja huomaan, että suurin osa suosittelee turistirysiä. Suomesta näköjään mennään mielellään juuri niihin....

Olen tuo jonka tekstiä kommentoit.

Juuri näin, auto on välttämättömyys tuollaisella reissulla. Itselläni auton vuokraus oli ennen vanhaan niin itsestään selvä osa loman kustannuksia, että se jäi mainitsematta, vaikka toki olisi pitänyt mainita. Ainakin Euroopassa auto on vuokrattu käytännössä aina, ellei ole kyseessä ihan puhdas kaupunkiloma. Usein myös kaukomailla auto kuuluu välttämättömyyksiin. Se on paras keino välttää turistirysät, joissa ei puolison kanssa viihdytä laisinkaan.

Nykyisin ei enää Euroopassa vuokrata autoa eikä käytännössä lennetäkään. Liikumme omalla matkailuautolla, mutta se on toinen tarina se.

Vierailija
153/336 |
25.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika monessa paikassa pystyy itse vaikuttamaan siihen jääkö turistirysän maku suuhun. Moni hiljaisempi paikka tarjoaa rannan ja edullisen majoituksen mutta uima-altaita ei ole niin yleisesti. Me ollaan oltu Pärnussa sekä kesäkuussa että syyskuussa onnistuneesti vaikka välillä satoi vettä. Heinäkuussa siellä paloi hermo koko perheellä, oli kuin eri kohde ja täpötäynnä. Uima-allasta ei meidän hotellissa ollut mutta meressä käytiin melkein joka päivä. 

Kesäkuussa Välimerellä on yleensä lämmin ja äkkilähdön voi saada edullisestikin. Kannattaa varmaan katsoa kokonaisuutta, huomioida liikkumiset, ruokailut ja myös kotimaan kulut ennen ja jälkeen matkan. 

Vierailija
154/336 |
25.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et maksa tonnia 3 ihmisen lentolipuista? No sitten on parempi mennä vaikkapa Kontulan uimahalliin. 

Vierailija
155/336 |
25.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viime vklna selasin lentoja ja äsken kun katoin niin hinta oli muutamassa päivässä nousuut 200 euroa. Lentojen hinnoissa kannattaa olla tarkkana. 

Lennot ja hotelli itse varattuna mahdollistaa peruutuksen / lentojen siirron jos esim lapsi sairastuu. Pakettimatkasta on vaikeampi saada rahaa takas, vaatii lääkrin ja oikeanlaisen lääkärintodistuksen ja siltikin ei meinaa homma toimia. (Vakuutuksen kanssa siis) 

Kesäkuu on Suomessa useim tosi viileä. Viime vuonna jäädyttiin ja tylsistyttiin kotona 10 asteen lämmöissä. Tuskin tänä vuonnakaan nähdään helteitä ennen heinäkuuta. 

Yksi vaihtoehto on ottaa äkkilähtö pakettina, nytkin myyvät joustolla ja alennuksilla että ilmeisesti kesä ei ole täynnä. Meidän perhe pääsis 3 tähden hotlaan parilla tonnilla, kreikka/turkki.

Vierailija
156/336 |
25.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten sinulla on varaa nirsoilla ettet halua turistirysään? Turistihan sinäkin olet, ja perseaukinen kaiken lisäksi.

Näin se ikävä kyllä on. Tilaahan aina löytyy ja turakaiset ovat poissa silmistä jos lompakko kestää viiden tähden ökyloundget joissa palvelu pelaa täysillä vuorokauden ympäri, on omat rannat jne.

Toinen hyvä vaihtoehto on joku Turkin tai Marokon syrjäinen kulma jonne lennetään kahdella-kolmella vaihdolla ja häädetään sängystä  uv-lampulla spotatut lutikat ennen nukkumaanmenoa. Näistä matkoista riittää sitten kertomista kotonakin!

Vierailija
157/336 |
25.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ohis mutta me jouduttiin perumaan nyt keväällä valmismatka kun lapsi sairastui. Rahat saatiin takaisin alle viikossa, kahdelta vakuutusyhtiöltä. Samoin viime kesänä kun saatiin mahatauti niin vakuutusyhtiö varasi lääkäriajan vielä Suomessakin. 

Vierailija
158/336 |
25.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko kukaan ollut rantalomalla Puolassa? Kuulostaa ehkä ihan älyttömältä mutta siellä on oikeasti kunnon hiekkarantoja ja rantahotelleja.

Ei ole älytöntä!  Puolan Sopot. Tosin en ole varma, onko takuulämmintä kesäkuussa.

Mutta olisi vielä tosi edullinen, kiva rauhallinen pikkukaupunki. Jos haluaa käydä isommassa kaupungissa, niin Gdansk on lähellä.

Ei ole takuuvarma lämpö kesäkuussa. Oltiin muutama vuosi sitten reissussa Puolassa kesäkuussa ja ilmat olivat yhtä huonot kuin ne voivat olla kesäkuussa Suomessakin.

Puolassa on kesällä meren rannalla ihan älyttömän paljon turisteja. Varsinkin jos on lämmintä ajavat puolalaiset, saksalaiset ja tsekit heti viikonlopuksi rannalle  rannalle. 

Vierailija
159/336 |
25.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Balkanille, Albaniaan. Sinne menee ihmiset vetämään halpaa alkoholia ja ruokaa, niin rannat on aika "tyhjät" eikä kaupustelijoita juurikaan ole.

Hyvät rannat!

Sääli! 

Tuo rajaa jo paljon paikkoja pois, viimeisin asia mitä haluan lomakohteeltani - ördääviä turisteja!

Rannat ovat upeita Albaniassa

Vierailija
160/336 |
25.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lennot Napoliin m-p n 200 e.Siitä paikallisjunalla Sorrentoa kohti Vico Equensen kylään,jossa hiekkaranta.Majoitukset edullisempia kuin Sorrentossa.Hyvät yhteydet Amalfiin,Positanoon ja Pompeijin laivalla/junalla.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kolme seitsemän