Miksi jotkut pitävät kaikkea harmaasta perusarjesta poikkeavaa snobbailuna?
On kummallista, kuinka helposti kaikki arjesta poikkeava leimataan snobbailuksi. Tämänpäiväisestä palstan brunssikeskustelustakin näki hyvin, miten voimakkaasti osa ihmisistä reagoi jo pelkkään sanaan brunssi tai siihen, että joku viettää aikaansa sillä tavalla.
Kun joku tekee jotain vähän erilaista tai ehkä jopa kalliimpaa, kuten harrastaa vaikkapa laskettelua tai purjehdusta, se tulkitaan heti yritykseksi näyttää paremmalta kuin muut. Luoja paratkoon, jos vielä matkustaa Alpeille laskettelemaan tai lähtee lomalle johonkin vähänkin tasokkaampaan paikkaan. Samoin jos ostaa esimerkiksi MacBookin perusläppärin sijaan tai hieman paremman auton, on joidenkin silmissä heti snobi. Todellisuudessa kyse on usein vain siitä, että ihminen tekee asioita, joista hän aidosti nauttii, ja valitsee tuotteita, jotka kokee laadukkaiksi tai itselleen parhaiten sopiviksi.
Onko tällaisen kritiikin taustalla arvostelijan oma heikko itsetunto kun täytyy vähätellä toisten valintoja?
Kommentit (49)
Kun ei omat rahkeet tai edes mielikuvitus riitä niin vastaukset on mitä on
Vierailija kirjoitti:
Brunssi kuulostaa melko homolta.
Ensimmäinen abclla notkuva abina ilmottautuu?
Ap kuulostaa ylimieliseltä snobilta, joka ei ymmärrä lainkaan vähäosaisten suomalaisten elämästä ja sen haasteista hevon paskaa.
Perkele, jos ei ole rahaa ruokaan niin siinä paljon Alpeilla lasketella.
Vierailija kirjoitti:
Olet käsittänyt väärin, brunssilla ei harrasteta seksiä miesten kanssa vaan syödään erilaisia ruokia. Olet tainnut sekoittaa brunssisanan orgia-sanaan, joka tarkoittaa paremmin kuvaamaasi seksuaalista toimintaa.
Tämä palsta on täynnä köyhiä, työttömiä ja muuten vaan katkeroituneita elämänkoululaisia ja päälle lahkolaiset. Selittänee monet vastaukset, ei niistä kannata välittää.
Brunssi, höhö. Suomessa syödään aamiainen, lounas, päivällinen ja illallinen.
PU-HU SUO-ME-A !
Vierailija kirjoitti:
Ap kuulostaa ylimieliseltä snobilta, joka ei ymmärrä lainkaan vähäosaisten suomalaisten elämästä ja sen haasteista hevon paskaa.
En ole ihan varma, kirjoitatko tosissasi. Olen itse vähäosaisesta taustasta ja olen elänyt satunnaisesti viikonkin makaronilla, mutta nykyään pystyn käymään Alpeilla laskettelemassa. Kiitos Suomen koulutusmahdollisuuksien.
Kaikilla ei ole samaa kokeilunhalua, avarakatseisuutta ja/tai mahdollisuutta kokea erilaisia asioita elämässään. Ikävä kyllä, nämä henkilöt mieluiten peittävät vajaavuutensa puhumalla asioista negatiivisesti. Tietynlainen itsesuojeluvaisto, joka on ymmärrettävää, mutta hieman säälittävää.
Vierailija kirjoitti:
AP tässä. Olen itse vähäosainen kroonisen sairauden vuoksi, enkä todellakaan käy Alpeilla laskettelemassa. Brunssilla ehkä pari kertaa vuodessa. Kävisin toki mielelläni useammin, jos taloudellinen tilanteeni olisi toinen, mutta tällä hetkellä se ei ole mahdollista.
Ihmettelen silti sitä, miksi suutut ihmisille, jotka käyvät brunssilla tai laskettelemassa, vain siksi että sinulla ei ole varaa samaan. Tilanteesi on varmasti vaikea, enkä sitä vähättele. Mutta miksi muiden pitäisi elää samalla tavalla?
Eikö olisi reilumpaa hyväksyä, että ihmisillä on erilaiset elämäntilanteet ilman että siitä tarvitsee tehdä vastakkainasettelua?
Vierailija kirjoitti:
Kyllä se AP:kin hymy tulevaisuuden dystopiassa hyytyy. Nauti nyt toistaiseksi lapsellisista jipiijahuu-leikeistäsi. Taitaa olla melko tyhjä elämä sulla?
Pelkkää tyhjää paskaa tyhjäpäille elämän sisältönä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
AP tässä. Olen itse vähäosainen kroonisen sairauden vuoksi, enkä todellakaan käy Alpeilla laskettelemassa. Brunssilla ehkä pari kertaa vuodessa. Kävisin toki mielelläni useammin, jos taloudellinen tilanteeni olisi toinen, mutta tällä hetkellä se ei ole mahdollista.
Ihmettelen silti sitä, miksi suutut ihmisille, jotka käyvät brunssilla tai laskettelemassa, vain siksi että sinulla ei ole varaa samaan. Tilanteesi on varmasti vaikea, enkä sitä vähättele. Mutta miksi muiden pitäisi elää samalla tavalla?
Eikö olisi reilumpaa hyväksyä, että ihmisillä on erilaiset elämäntilanteet ilman että siitä tarvitsee tehdä vastakkainasettelua?
Minulla on kyllä rahaa, mutta kaikilla ei ole.
Kirjoitin vähän niin kuin heidän puolestaan.
Kehittyneen ihmisen yksi perusominaisuus on kyky samaistua toisen ihmisen elämään.
No jotkut tekee niin, että ostelee kaikenlaista kallista käsilaukuista autoihin ja lomamatkoihin ja sitten kavereille kertoessa hinta on se tärkein juttu. Täytyy muistaa mainita hinta, että varmasti käy selväksi, että rahaa on. Vaikka olisi lainalla ostettuja. Tälläinen ihmistyyppi on rasittava.
Sellainen, joka ostelee mitä haluaa, koska nauttii elämästään ja elintasostaan, on täysin ok eikä minulla ainakaan niskakarvat sellaisesta pystyyn nouse. Oman kokemuksen mukaan ne oikeasti vauraat ei kyllä koskaan hinnoilla leveilekään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä se AP:kin hymy tulevaisuuden dystopiassa hyytyy. Nauti nyt toistaiseksi lapsellisista jipiijahuu-leikeistäsi. Taitaa olla melko tyhjä elämä sulla?
Pelkkää tyhjää paskaa tyhjäpäille elämän sisältönä?
Tätä tarkoitin juuri aloituksellani :) En ole siinä tilanteessa, että voin sairauteni vuoksi tehdä hirveästi asioita, mutta nautin silti parhaani mukaan elämästäni: vietän aikaa luonnossa, luen kirjoja, maalaan ja olen perheen sekä ystävien kanssa. Elämässä olisi toki vielä enemmän sisältöä, jos minulla olisi mahdollisuus esimerkiksi lasketteluun tai maailman kiertelyyn. En kuitenkaan suutu niille, joilla on siihen mahdollisuus vaan päinvastoin kannustan ihmisiä nauttimaan elämästä niin paljon kuin mahdollista.
Vierailija kirjoitti:
No jotkut tekee niin, että ostelee kaikenlaista kallista käsilaukuista autoihin ja lomamatkoihin ja sitten kavereille kertoessa hinta on se tärkein juttu. Täytyy muistaa mainita hinta, että varmasti käy selväksi, että rahaa on. Vaikka olisi lainalla ostettuja. Tälläinen ihmistyyppi on rasittava.
Sellainen, joka ostelee mitä haluaa, koska nauttii elämästään ja elintasostaan, on täysin ok eikä minulla ainakaan niskakarvat sellaisesta pystyyn nouse. Oman kokemuksen mukaan ne oikeasti vauraat ei kyllä koskaan hinnoilla leveilekään.
Mä tunnen köyhiäkin ihmisiä, jotka aina mainitsevat paljonko jokin heidän ostama asia maksoi.
Vierailija kirjoitti:
Mutta miten se, että sinulle tuntematon ihminen käy laskettelemassa, liittyy siihen, ettei sinulla ole rahaa ruokaan? Kohdistat nyt turhautumisesi aivan väärään paikkaan.
Itse olen sitten varmaan oikein ylisnobi. Harrastan Islayn saaren viskejä, sikareita, piipun polttoa (siis harraste, eli kerran viikossa tai kuussa ns. sunnuntaipiippu), absintti-aiheisen kaman keräämistä, mekaanisia kelloja, kirjallisuutta, chilin kasvattamista, kesällä tietenkin panamahattu päässä ja broguet jalassa ja kohta tulee talouteen uusi Mäkki jolla aion ajaa laajoja kielimalleja paikallisesti. Eräänlainen hipster siis.
Entisenä työttömänä toimeentulotukiasiakkaana en kuitenkaan ole menettänyt mitään todellisuuden tajua, vaan muistan edelleen elävästi kun piti ensin viedä pullot kauppaan että sai rahaa ruokaan. Ja olihan se hyvää harjoitusta, jos tässä käy vielä huonosti ja joudun palaamaan sen aikaiseen elintasoon. Elämän sivu kun on pitkä...
Miksi kaikki on näin helvetin negatiivista ja ankeaa tällä palstalla?
Vierailija kirjoitti:
Miksi kaikki on näin helvetin negatiivista ja ankeaa tällä palstalla?
Tällä palstalla pyörii todella paljon omaan elämäänsä tyytymättömiä ihmisiä. Sen sijaan että suuntaisivat energiansa johonkin positiiviseen ja oman elämänsä parantamiseen, he katkeroituvat ja syyttävät muita.
Vierailija kirjoitti:
Brunssi, höhö. Suomessa syödään aamiainen, lounas, päivällinen ja illallinen.
PU-HU SUO-ME-A !
Miksi sitten ravintoloiden ruokalistoilla lukee aina brunssi?