Miksi jotkut pitävät kaikkea harmaasta perusarjesta poikkeavaa snobbailuna?
On kummallista, kuinka helposti kaikki arjesta poikkeava leimataan snobbailuksi. Tämänpäiväisestä palstan brunssikeskustelustakin näki hyvin, miten voimakkaasti osa ihmisistä reagoi jo pelkkään sanaan brunssi tai siihen, että joku viettää aikaansa sillä tavalla.
Kun joku tekee jotain vähän erilaista tai ehkä jopa kalliimpaa, kuten harrastaa vaikkapa laskettelua tai purjehdusta, se tulkitaan heti yritykseksi näyttää paremmalta kuin muut. Luoja paratkoon, jos vielä matkustaa Alpeille laskettelemaan tai lähtee lomalle johonkin vähänkin tasokkaampaan paikkaan. Samoin jos ostaa esimerkiksi MacBookin perusläppärin sijaan tai hieman paremman auton, on joidenkin silmissä heti snobi. Todellisuudessa kyse on usein vain siitä, että ihminen tekee asioita, joista hän aidosti nauttii, ja valitsee tuotteita, jotka kokee laadukkaiksi tai itselleen parhaiten sopiviksi.
Onko tällaisen kritiikin taustalla arvostelijan oma heikko itsetunto kun täytyy vähätellä toisten valintoja?
Kommentit (49)
Vierailija kirjoitti:
Itse olen sitten varmaan oikein ylisnobi. Harrastan Islayn saaren viskejä, sikareita, piipun polttoa (siis harraste, eli kerran viikossa tai kuussa ns. sunnuntaipiippu), absintti-aiheisen kaman keräämistä, mekaanisia kelloja, kirjallisuutta, chilin kasvattamista, kesällä tietenkin panamahattu päässä ja broguet jalassa ja kohta tulee talouteen uusi Mäkki jolla aion ajaa laajoja kielimalleja paikallisesti. Eräänlainen hipster siis.
Entisenä työttömänä toimeentulotukiasiakkaana en kuitenkaan ole menettänyt mitään todellisuuden tajua, vaan muistan edelleen elävästi kun piti ensin viedä pullot kauppaan että sai rahaa ruokaan. Ja olihan se hyvää harjoitusta, jos tässä käy vielä huonosti ja joudun palaamaan sen aikaiseen elintasoon. Elämän sivu kun on pitkä...
Minä join aamulla French press -kahvia suodatinkahvin sijaan, ostin kaupasta hummusta, artesaanileipää ja burrataa. Käyn pilateksessa ja ratsastamassa, ja teen välillä juusto- ja viinitarjoiluja illanistujaisiin. Niin, ja kasvatan minäkin chilejä ja yrttejä. Kai tämä sitten on jonkun mielestä snobbailua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Brunssi, höhö. Suomessa syödään aamiainen, lounas, päivällinen ja illallinen.
PU-HU SUO-ME-A !
Miksi sitten ravintoloiden ruokalistoilla lukee aina brunssi?
Ainoastaan jossain snobien paikoissa, ei normaalien ihmisten mestoissa. Onks tää brunssi jotain swedujen pelleilyä vai mitä ehmettiä? Brunssi, ei saatana.
Ihan tavallisten ihmisten ravintoloita nuo ovat, eivät mitään eliitin salakerhoja. Eikä kaikki brunssit ole mitään fine dining -ravintoloita. Voit mennä brunssille vaikka Fazerin kahvilaan.
Voit varma olla, että en mene brunssille tai mihinkään muuhunkaan lapselliseen hienostelutapahtumaan.
Menen vaikka metsään ja pistän nuotion tulille ja makkarat paistumaan tai saaristoon ja sauna lämpiämään ja oluet kylmenemään.
Tuo kaikki elitistinen ketkuilu on minulle täysin vierasta ja vastenmielistä.
Mitä elitististä ja hienostelevaa on siinä, että syö aamupäivällä jugurttia ja mysliä, munakasta ja suolaista piirakkaa ja juo kahvia ja mehua päälle?
Ei noiden syömisessä mikään olekaan elitististä ja hienostelevaa, mutta tämän tapahtuman kutsuminen brunssiksi taas on. Silkkaa lapsellista brassailua.
Käytäthän sinäkin vierasperäistä sanaa brassailla, vaikka voisit ihan hyvin sanoa vaikka kehuskella tai rehvastella.
Itse olen huomannut, että kun/jos on vähävarainen ajattelee näin. Itse olen duunariperheestä ja ajatusmaailma lapsuudenkodissa oli ja on edelleen juuri tämä. En siis puhu vanhemmilleni tai sisaruksilleni brunsseista, kolmen ruokalajin menuista, viinin juomisesta ravintolassa, hotelliöistä, teatteriesityksistä, laitepilateksesta... Ne asiat ei kuulu heidän todellisuuteen ja keskustelen heidän kanssaan tavallisimmista heidänkin arkeaansa liittyvistä asioista. Jutellaan kävelylenkeistä, tv-ohjelmista, siivouksesta, kesäteatterista. Ja olisihan se tosi yksipuolista keskustella jonkun kanssa asioista, jotka ei heidän elämäänsä kosketa.
Brunssi on Suomessa nyt jotenkin hienoa ja luksusta.
Vierailija kirjoitti:
PU-HU SUO-ME-A !
Joo: se on tosi luontevasti "loumiainen" suomeksi.
Vierailija kirjoitti:
Itse olen huomannut, että kun/jos on vähävarainen ajattelee näin. Itse olen duunariperheestä ja ajatusmaailma lapsuudenkodissa oli ja on edelleen juuri tämä. En siis puhu vanhemmilleni tai sisaruksilleni brunsseista, kolmen ruokalajin menuista, viinin juomisesta ravintolassa, hotelliöistä, teatteriesityksistä, laitepilateksesta... Ne asiat ei kuulu heidän todellisuuteen ja keskustelen heidän kanssaan tavallisimmista heidänkin arkeaansa liittyvistä asioista. Jutellaan kävelylenkeistä, tv-ohjelmista, siivouksesta, kesäteatterista. Ja olisihan se tosi yksipuolista keskustella jonkun kanssa asioista, jotka ei heidän elämäänsä kosketa.
Itse olen myös duunariperheestä ja vietän aika lailla samanlaista elämää kuin sinä kerrot. Sama juttu minulla, lapsuudenperhe ei tunnu olevan kiinnostunut mistään, mitä teen, enkä oikein voi näistä keskustella heidän kanssaan ja se on kuin puhuisi hepreaa. Itse taas voin ihan hyvin jutella niin kodittoman kuin miljonäärinkin kanssa ja kuunnella, mitä he tekevät elämässään, vaikka en itse eläisikään samanlaista elämää. Ylipäätään on kiinnostavaa kuulla, miten erilaiset ihmiset elävät.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
PU-HU SUO-ME-A !
Mutta kun brunssi ei ole mitään noista. Se sana kyllä löytyy Kielitoimiston sanakirjasta, eikä sitä ole merkitty siellä mitenkään kartettavaksi. Sille ei ole siellä suomalaisempaa vastinetta, koska sellaista ei ole, ainoastaan selitys, että se tarkoittaa aamiaisen ja lounaan välimuotoa. On ihan normaalia, että kieleen lainataan sanoja muista kielistä, vai paheksutko myös sanoja radio, televisio ja internet?
Brunssi on aamiaisen ja lounaan yhdistelmä tai välimuoto (engl. brunch = breakfast + lunch).
Brunssi aloitetaan yleensä kello 1112, ja se voi kestää aina kello 15 asti. Brunssin juomiin kuuluvat tavallisesti kahvi ja tee, erilaiset mehut sekä erikoisuutena myös samppanja tai kuohuviini. Brunssissa ruoat on aseteltu noutopöytään. Brunssi on peräisin Englannista, mutta on tullut tunnetummaksi amerikkalaisena pyhäaamiaisena?. Amerikkalaiseen brunssiin kuului alun perin munakokkelia, munakkaita, hyydytettyjä munia ja pekonia sekä aamiaismakkaroita. Brunssin luonteeseen kuuluu vapaamuotoisuus ja mutkattomuus.
https://fi.wikipedia.org/wiki/Brunssi#:~:text=Brunssi%20on%20aamiaisen%….
Mikä se semmoinen runssi oikein on?
Ihan turha nimike. Käytännössä mikä tahansa hotelliaamiainen on tarjoiluiltaan sama kuin "brunssi". Erotuksena että Suomessa yleensä kuohuviini puuttuu.