Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kaipaako muutkin keski-iässä synnyinseuduilleen?

Vierailija
21.03.2026 |

Nyt viisikymppisenä on iskenyt valtava kaipuu synnyinseudulle Kymenlaaksoon. Katselen google mapsista tuttuja maisemia ja haen paikkoja, joissa olen asunut. Yritän löytää töitä synnyinseudultani ja muuttaa sinne takaisin. Onko muilla tällaista?

Kommentit (24)

Vierailija
1/24 |
21.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis en, siellä on ankeaa ja paljon työttömyyttä. Pikku kylä ja kaikki kallista.

Vierailija
2/24 |
21.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei todellakaan ole.

Nyt 48vuotiaana olen iloinen että päässyt kotiseudun ympyröistä

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/24 |
21.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen synnyinseuduillani, joten en. Olen välissä ollut muualla, mutta nyt taas Tampereella. Täällä on hyvä. 

Vierailija
4/24 |
21.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei, kaipasin kyllä maalle mutten synnyinseudulle.

Vierailija
5/24 |
21.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samat fiilikset. Ajattelen kuitenkin, että kaipuu kohdistuu loppujen lopuksi tiettyyn aikaan enemmän kuin paikkaan.

Vierailija
6/24 |
21.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole ikävä.

Vierailija
7/24 |
21.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En kaipaa Vantaalle takaisin, jossa synnyin 1970-luvulla.

Kieltämättä voisin kaivata sitä 1980-luvun Vantaata, mutta kaupunki on muuttunut ihan erilaiseksi. 

Tosin tuontapaiseen tunnelmaan voi päästä maakuntien Suomessa vielä. 

Vierailija
8/24 |
21.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaipaisin, mutta sitä ei enää ole. Suurin osa rakennuksista on purettu ja aiemmin tyhjille tonteille samoin kuin pelloille on rakennettu kerrostaloja. Paikka on aivan vieraan näköinen.

Vierailija
9/24 |
21.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Parin vuoden päästä olen 40 ja kaipaan maaseudun rauhaa ennen kaikkea omaa taloa ja omaa pihaa. 

Otan vastamelukuulokkeet pois ->naapuri metelöi

Avaan oven ->naapuri
menen hissiin-> naapuri

Avaan talon ulko-oven-> ihmisiä
Menen lähi metsään -> ihmisiä.

Olishan se kiva jos on ihmisiä ympärillä mutta oispa sellaisia jotka saa valita kuten omia sukulaisia.

Vierailija
10/24 |
21.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En kaipaa länsihelsikiläiseen lähiöön jossa kasvoin, kaipaan maaseudulle, asun nyt Keski-Uudellamaalla ja haaveilen länsirannikolle muutosta.

Vierailija
11/24 |
21.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole. Olen asunut lapsuuteni ja nuoruuteni Espoossa ja nyt asun Helsingissä eli olen käytännössä koko ajan huudeilla.

N48

Vierailija
12/24 |
21.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aion muittaa Helsinkiin takaisin, pitäisi saada nykyinen asunto ensin myytyä. Vantaalla asuttu yli 40 vuotta. 

Vierailija
13/24 |
21.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaipaan kovasti 80-luvun Helsinkiä, mutta ei sitä enää ole. Nyky-Helsinkiin en muuttaisi ikipäivänä. 

Vierailija
14/24 |
21.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En, asun täällä. Tulin pakon edessä takaisin (työtilanne) ja jämähdin tänne. En haluaisi silti vanhuutta täällä viettää.

Vierailija
15/24 |
21.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsuudesta asti tutulle ja rakkaalle mökkipaikkakunnalle muuttaisin kyllä, jos se mahdollista olisi.

Vierailija
16/24 |
21.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En muista synnyinpaikastani mitään, mutta en myöskään kaipaa paikkoihin, joissa asuin ennen kuin täytin 20, en myöskään paikkoihin joissa asuin sen jälkeen. Nykyisessä paikassa olen viihtynyt viimeiset 25 vuotta.

Vierailija
17/24 |
21.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleinen juttu, mutta itseäni ei kiinnosta. Hetken aikaa oli sellainen tunne. 

Oikeasti en asu kovin kaukana. Ajan siitä läpi, jos käyn mökillä. Se on vanha mummola. Kaipaan sinne paljon enemmän. 

Vierailija
18/24 |
21.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Samat fiilikset. Ajattelen kuitenkin, että kaipuu kohdistuu loppujen lopuksi tiettyyn aikaan enemmän kuin paikkaan.

Juuri näin. Eikä siellä ole mikään enää samanlaista kuin nuoruudessa.

Katsos, kun sielläkään ei aika pysähdy odottamaan, että sinä joskus nostalgiapäissäsi haluat palata. Kannattaa säilyttää ne muistot pilaantumattomina.

Usko minua - kokemusta on. 

Vierailija
19/24 |
21.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En kaipaa, minä asun täällä. 

Vierailija
20/24 |
21.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Synnyinseudulla tulee käytyä muutama kerta vuodessa, siellä asuvat äiti ja sisko perheineen, ja olen nähnyt alueen muuttuneen, mutta ei nyt mitenkään radikaalisti. Kuitenkin sellainen pikkukaupungin elämän "helppous" on alkanut viehättää, tuttu murre, mentaliteetti ym. Asuminen halpaa, ei liikenneruuhkia. Helsingissä olen asunut 30 vuotta, enkä ole koskaan tänne kotiutunut, koko ajanhan tämä kaupunki menee huonompaan suuntaan.

-ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kuusi yksi