Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi vanhuksille ei pueta rintaliivejä hoitolaitoksissa?

Vierailija
21.03.2026 |

Olen nähnyt kuvia vanhainkodeista, laitoksista (tämäkin ihmetyttää sen ei pitäisi olla laillista, miten muistisairas voi antaa suostumuksen päivittäisiin Facebook kuviin koko kansalle?) 

Ja olen ihmetellyt sitä kun naisten rinnat riippuu siellä täällä paidan alla. Siis ei ole liivejä pantu selvästikkään.

No, eihän tämäkään taaskaan mikään juttu ole a-c kupin rinta-naisille. Mutta mutta, kun meitä E, F, G, H---- kuppisiakin on paljon.

Pitääkö tämäkin kirjata hoitotahtoon? En halua että jotkut sukulaiset tulee katsomaan minua vanhana ja  rinnat roikkuu siellä täällä selvästi. Tai vielä pahempaa kuvataan Facebookkiin

Vastaappas, hoitajat? Onko se laiskuutta? Miksi et ite jätä liivejä pois päiväksi?

Ja, ei ne ei makaa vuoteessa yöpuku päällä, vaan ovat tekemässä jotain askartelua, syövät pöydässä, päivävaatteet , normaalit vaatteet päällään. Ei ole yö.

Ja vielä kysymys.MIKSI NÄITÄ KUVATAAN ACEBOOKKIINN JOKA PÄIVÄ?????

Kommentit (95)

Vierailija
81/95 |
21.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Take it or liivit. Monet valitsevat ensimmäisen vaihtoehdon. 

Vierailija
82/95 |
21.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Puristaa. Se joka haluaa liivit kai saa?

Tietysti.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/95 |
21.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jumalauta jos ei edes vanhainkodissa saa olla tissit vapaana siellä täällä roikkuen. En pidä liivejä kotona, vain töissä jotain ettei nännit paista läpi pervojen asiakkaiden iloksi. Omat mummoni ovat 90v eikä he enää pidä liivejä, rinnatkin on "kuihtuneet" niin että tuskin painavat puoltakaan siitä mitä nuorempana. Ei heille varmaan sitten vanhainkodissakaan enää aleta liivejä pukea.

Vierailija
84/95 |
21.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En mäkään pidä kotona rintaliivejä. Miksi vanhusten pitäisi?

luitko kohdan kirjoituksessa KUPPIKOOSTA??

Yksikään F kuppinen nainen ei ole hetkeäkään , edes YÖLLÄ ilman tukevia liivejä.

Tärkeimmät huomiot:

Mukavuus: Tiukat tai kaarituelliset liivit voivat häiritä nukkumista ja painaa ihoa.

Terveysmyytit: Rintaliivien käyttö ei ehkäise rintojen roikkumista, eikä se myöskään aiheuta syöpää.

Vaihtoehdot: Jos koet rinnat raskaiksi ilman tukea, pehmeä toppi tai yöpuku voi olla parempi vaihtoehto. 

Iltalehti

Iltalehti

+3

Vierailija
85/95 |
21.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en ainakaan halua pitää liivejä ellei ihan pakko. Isot rinnat on ja mieluiten ilman liivejä.

Vierailija
86/95 |
21.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaatteiden hankita hoivakodeissa kuuluu asiakkaalle, tai jos tämä ei itse pysty, omaiselle. Usein omaisetkin laiminlyövät läheisiään siten, etteivät huolehdi läheisensä vaatetustarpeista. Tuodaan vaatteita jotka ovat vääränkokoisia, eivät sovellu laitosympäristöön (tekokuitua, huonosti pestäviä, nyplääntyviä, kutistuvia) Vaatteiden tulee olla sellaisia, että ne voidaan pestä 60 asteessa.  Jos naisella on rintaliivejä - nekin ovat  yleensä jotain vuodelta miekka ja kirves, liian pienet ja kiristävät, hankaavat, Ei näissä paikoissa ole rahkeita pyörittää rintaliivejä jossain matalissa hienopesuohjelmissa.  Ja ne liivit ovat juurikin bakteereille ja sienelle muheva kasvualusta.

Hyvät vaatteet ovat sellaiset kotivaatteet, mukavat joustavaa materiaalia, tarpeeksi väljät (helppo pukea ja riisua) Liian pienet vaatteet eivät tunnu mukavalle - moni vanhus on jo niin jäykistynyt, että tiukkojen vaatteiden pukeminen on hankalaa. Vanhusten liikkuminenkin vaikuttaa asiaan. Olisiko kiva istua pitkä päivä (et siis itsenäisesti kykyne enää siirtymään pyörätuolista tai edes liikuttamaan käsiäsi) tuolissa, kun rintaliivit puristavat,kutittavat ja hankaavat?

Vierailija
87/95 |
21.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla ei tule mieleenkään pitää liivejä nukkuessa vaikka päivällä en voi olla ilman.

Vierailija
88/95 |
21.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko sinulla E -> kuppikoko?

Vierailija
89/95 |
21.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vaatteiden hankita hoivakodeissa kuuluu asiakkaalle, tai jos tämä ei itse pysty, omaiselle. Usein omaisetkin laiminlyövät läheisiään siten, etteivät huolehdi läheisensä vaatetustarpeista. Tuodaan vaatteita jotka ovat vääränkokoisia, eivät sovellu laitosympäristöön (tekokuitua, huonosti pestäviä, nyplääntyviä, kutistuvia) Vaatteiden tulee olla sellaisia, että ne voidaan pestä 60 asteessa.  Jos naisella on rintaliivejä - nekin ovat  yleensä jotain vuodelta miekka ja kirves, liian pienet ja kiristävät, hankaavat, Ei näissä paikoissa ole rahkeita pyörittää rintaliivejä jossain matalissa hienopesuohjelmissa.  Ja ne liivit ovat juurikin bakteereille ja sienelle muheva kasvualusta.

Hyvät vaatteet ovat sellaiset kotivaatteet, mukavat joustavaa materiaalia, tarpeeksi väljät (helppo pukea ja riisua) Liian pienet vaatteet eivät tunnu mukavalle - moni vanhus on jo niin jäykistynyt, että tiukkojen vaatteiden pukeminen on hankalaa. Vanhusten liikkuminenkin vaikuttaa asiaan. Olisiko kiva istua pitkä päivä (et siis itsenäisesti kykyne enää siirtymään pyörätuolista tai edes liikuttamaan käsiäsi) tuolissa, kun rintaliivit puristavat,kutittavat ja hankaavat?

Minusta jo itselle vaatteiden ostaminen on työlästä saati sitten toiselle, jonka vaatekoosta en ole varma. Itse olen miettinyt miten käy, jos oma äiti joutuu laitokseen. Hänellä on vähän vaatteita, suunnilleen narulta päälle ja takaisin pyykkiin. Muutaman kerran oli puhetta, että mennään ostamaan hänelle vaatteita. Minä ehdotin kauppoja, jossa myyjä etsii sopivat. Äiti ei suostunut vaan hän olisi halunnut halpakauppaan, jossa minä olisin etsinyt hänelle vaatteet. Siihen en suostunut, joten ostamatta jäi. Rahaa hänellä olisi kyllä riittänyt ostoksiin.

Vierailija
90/95 |
21.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sinänsä ymmärrän, miksi halutaan 60 asteessa pestäviä vaatteita, mutta onko teille hoivakotien henkilökunnalle ihan tuntematon ilmiö se, että vaatteiden pesuohjelämpötilat ovat laskeneet myös puuvillaisten kohdalla yleisesti ainakin 40, välillä jopa 30 asteeseen? 60 asteessa pyykättäviä vaatteita on todella vaikea löytää. Itse omistan vain muutaman, jotka ovat joko vanhoja tai hankittu kirpputorilta. Toki osa 40-pesuohjeisista voi todellisuudessa kuuttakymppiäkin kestää, mutta mistäs sen voi tietää?

Vierailija
91/95 |
21.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko sinulla E -> kuppikoko?

Olen eri, mulla oli D-kuppi 20 kg sitten. Nyt varmaan E tai F. En käytä liivejä koskaan. Toppi alla ja löysä pusero päällä. 

Vierailija
92/95 |
21.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Laitetaan, jos asiakkaalla on liivit. Harvoilla on. 

Mistä joku saisi ne, ellei käy jonkun kanssa ostoksilla. Tai ole rahaa. Ei kaupat myy edes kokoja.

Ne hoivakotiin päässeet tai joutuneet eivät todellakaan käy missään kaupoissa shoppailemassa. Jos omaisettei sen vertaa huolehdi, että vanhuksella olisi edes tarpeeksi alusvaatteita, pesutarvikkeita jne, niin kyllähän hoitajat jostain niitä kaivavat. 

On vissiin jotain vanhusten nettikauppoja, josta saa heille helposti puettavia vaatteita. Monet suostuvat käyttämään vain niitä pehmeitä aika pitkälahkeisia alushousuja. Jos joutuu päivän makaamaan pitkällään, niin kyllä ne pitsiset hepenet alkaisivat painaa.

Juuri sitä varten esim vanhukselle kuuluu eläkkeestään rahaa hoivamaksn jälkeen jotain 100 euroa, jolla voi sitten ostaa vähän ekstraa siihen, mitä laitos tarjoaa, esim voi tilata hiusten leikkauksen, kunsihoidon tms. Tai uudet alusvaatteet.

Vierailija
93/95 |
21.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ota liivit mukaan ja vaadi apua pukemiseen. Itse olen mieluummin ilman liivejä.

Vierailija
94/95 |
21.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Laitetaan, jos asiakkaalla on liivit. Harvoilla on. 

Mistä joku saisi ne, ellei käy jonkun kanssa ostoksilla. Tai ole rahaa. Ei kaupat myy edes kokoja.

Ne hoivakotiin päässeet tai joutuneet eivät todellakaan käy missään kaupoissa shoppailemassa. Jos omaisettei sen vertaa huolehdi, että vanhuksella olisi edes tarpeeksi alusvaatteita, pesutarvikkeita jne, niin kyllähän hoitajat jostain niitä kaivavat. 

On vissiin jotain vanhusten nettikauppoja, josta saa heille helposti puettavia vaatteita. Monet suostuvat käyttämään vain niitä pehmeitä aika pitkälahkeisia alushousuja. Jos joutuu päivän makaamaan pitkällään, niin kyllä ne pitsiset hepenet alkaisivat painaa.

Juuri sitä varten esim vanhukselle kuuluu eläkkeestään rahaa hoivamaksn jälkeen jotain 100 euroa, jolla voi sitten ostaa vähän ekstraa siihen, mitä laitos tarjoaa, esim voi tilata hiusten leikkauksen, kunsihoidon tms. Tai uudet alusvaatteet.

Itse täytin juuri 73vuotta ja kyllä nykyisin pyrin hankkimaan ja pukemaan helposti puettavia hieman kokoani isompia kestäviä,  hankaamattomia ja puristamattomia vaatteita. 

Ihokin on nyt jo jotenkin ohuempi ja kuivempi, että esimerkiksi nuo pidempi lahkeiset alushousut ovat hyvät, ettei iho rikkoonnu huomaamatta.

Diabetes ja monet muut sairaudet tahtovat rajata elämää ilmankin, että pitäisi miettiä toisten järkytystä joistain rintaliiveistä. 

Sopivan kokoiset urheiluliivit on helpompaa pukea ylle tarvittaessa.

Jopa sukkien laittaminen on usein niksauttanut vioittuneen selkänikaman pois paikoiltaan.

Anopin ollessa aikoinaan hoivakodissa niin sieltä kyllä sai aina listaa tarvittavista vaatteista jne. 

Ei olisi tullut mieleenkään viedä jotain vanhoja kinttanoita mummolle.

Vierailija
95/95 |
21.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

On paljon näitä, jotka ovat kotona ilman rintsikoita ja jonnekin lähtiessään pukevat rintsikat. Avitin liki 80v rouvaa viitisen vuotta sitten ja hän oli silloin sellainen. Nyt hiljattain avitin häntä taas ja kysyin laittaako ne. Ei laittanut, muuten kyllä laittoi siistit vaatteet lähtiessään jonnekin.

Itse käytän toppimallisia rintsikoita. Korkeintaan kesähelteillä laitan kovat, hakaselliset liivit. Vaatteita olen hankkinut, jos vaikka sydäri yllättää ja sukulaiset voi katsoa kaapit läpi eikä tarvi lähteä heti kauppaan. Muakin arveluttaa,  ettei vaatteet kestä 60 asteista pyykkiä. Mistä sellaisia löytää?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yksi yhdeksän