Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Eikö iltalehden tytöt osaa kielioppia? Se on Norrisin eikä Norriksen

Kommentit (49)

Vierailija
41/49 |
21.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei osaa suomen kieltä palstamammatkaan, hih :)

Monilla sanoilla on useampi muoto. Oma inhokki on se miten nykyään käytetään muotoa lapsien kun pitäisi olla lasten. Molemmat varmaan oikein mutta tuo ensimmäinen näyttää ja kuulostaa nelivuotiaan kielenkäytöltä. 

Sekä lapsien että lasten on ihan yhtä oikein. 

Vierailija
42/49 |
21.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

A. Älä tytöttele, se ei ole nykypäivää.

B. Kielioppi ei tuota määrää. Vrt. Hjallis - Hjalliksen, ei Hjallisin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/49 |
21.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sama kuin Kempeleessä vs. Kempeleellä. Tai Laukaassa vs. Laukaalla. Molemmat oikein, vain eri alueilta. Ei se poista etteikö itselle se "väärä" tapa ärsyttäisi. Oma inhokki on ketä -sanan käyttö, ilmeisesti turun seudulla. Kuka laittoi sipulia keittoon (minun mielestä oikein) sanotaan siellä ketä laittoi sipulia keittoon. Hyi että. 

Vierailija
44/49 |
21.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näitä virheitä on joka lehdessä nykyään niin paljon ettei edes jaksa ärsyttää. Kirjoitettu kieli on muuttunut ja se on fakta.

Jaksaa yhä ärsyttää minua.

Vierailija
45/49 |
21.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo ja myös kirjoittavat, että Petteri Orvon / Orvolla.

En tiepä, onko Petteri Orpolla vanhemmat elossa, että onko hän siis orpo,(ja miksi se asia olisi olennaista mainita pääministeriin liittyvässä päivänpolitiilassa) mutta sukunimi kirjoitetaan genetiivissä Orpon.

Oikea taivutusmuotohan on Orvon, jota itsekin käytän, jos joskus Orvosta kirjoitan. Orpo itse haluaa käyttää ja toivoo muidenkin käyttävän astevaihtelutonta muotoa, mutta ei ole väärin, jos taivuttaa nimen suomen kielen sääntöjen mukaan eli Orvon. 

Ei Iltalehtikään aina taivuta sitten oikeaoppisesti:

Orpon mukaan Ukraina on tällä hetkellä alistettu tukea jarruttavan Unkarin sisäpolitiikan välineeksi

https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/b84cda66-8d0d-4832-9a0b-ddbf732b6…

Vierailija
46/49 |
23.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei saa tytötellä, aloittaja on vangittava.

Vierailija
47/49 |
23.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo ja myös kirjoittavat, että Petteri Orvon / Orvolla.

En tiepä, onko Petteri Orpolla vanhemmat elossa, että onko hän siis orpo,(ja miksi se asia olisi olennaista mainita pääministeriin liittyvässä päivänpolitiilassa) mutta sukunimi kirjoitetaan genetiivissä Orpon.

Oikea taivutusmuotohan on Orvon, jota itsekin käytän, jos joskus Orvosta kirjoitan. Orpo itse haluaa käyttää ja toivoo muidenkin käyttävän astevaihtelutonta muotoa, mutta ei ole väärin, jos taivuttaa nimen suomen kielen sääntöjen mukaan eli Orvon. 

Ei Iltalehtikään aina taivuta sitten oikeaoppisesti:

Orpon mukaan Ukraina on tällä hetkellä alistettu tukea jarruttavan Unkarin sisäpolitiikan välineeksi

https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/b84cda66-8d0d-4832-9a0b-ddbf732b6…

Kaipa journalistin on ensisjaisesti asiallista taivuttaa kuten nimen kantaja itse toivoo. 

Vierailija
48/49 |
23.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä olen laittanut suoraan toimittajalle palautetta, jos on ollut vääriä taivutusmuotoja. He ovat kiittäneet ja korjanneet juttuun oikean muodon. 

:D

Vierailija
49/49 |
23.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Artistit vetivät kappaleen". Oisko toi kuitenkin oikeassa muodossa "muusikot esittivät kappaleen"?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan seitsemän yksi