Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olivatko vanhempasi (lapsuudessasi) empaattisia ja kivoja?

Vierailija
19.03.2026 |

Vai jotain muuta, mitä?

Kommentit (14)

Vierailija
1/14 |
19.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luulin, että olivat. Kunnes näin mitä oikea empatia on. Todellisuudessa isä oli välttelevä ja mutsi kontrolloiva, manipuloiva ja piti varpaillaan koko lapsuuden. Palkitsi ja rankaisi ilman johdonmukaisuutta, täysin omien mielialojen mukaan.

Vierailija
2/14 |
19.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä, isä etenkin. Äitikin oli useimmiten, mutta hänellä on epävakaa persoonallisuus, joten huonoina hetkinä tai stressaantuneena raivosi ja ilkeili. Sain kuitenkin lapsena paljon lämpöä ja rakkautta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/14 |
19.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Te pystytte hyvin kuvailemaan. Minä jotenkin en, vaikka sana on muuten hallussa. Ap

Vierailija
4/14 |
19.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhoina ihmisinä ovat nykyisin varsin leppoisia.

Nuorempana isäntä otti toisinaan viinaa ja alkoi aina silloin rähisemään.

Vierailija
5/14 |
19.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos empatia on sitä että remmiä tulee harva se päivä, niin kyllä.

Vierailija
6/14 |
19.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isä oli hyvin lämmin, empaattinen ihminen. Äiti myös ystävällinen, mutta hieman etäinen. Koti oli turvasatamani. 

Vierailija
7/14 |
19.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Te pystytte hyvin kuvailemaan. Minä jotenkin en, vaikka sana on muuten hallussa. Ap

Tuo voi kertoa siitä, että jotain vikaa siellä oli. Lapsi on vanhemmilleen todella lojaali, ja vaatii ensin tilanteen rehellistä näkemistä ja vielä rohkeutta sanoa se ääneen! Ennenkuin itse pystyin, en muistanut lapsuudesta paljon mitään ja ajattelin sen olleen ihan ok. Kunnes hyvä ystävä sanoi niistä asioista, joita muistin, että toi ei todellakaan ollut ok! Siitä se muisti alkoi palautua, kun ensin hyväksyi, ettei se perhe ehkä ollutkaan niin jees.

Vierailija
8/14 |
19.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eivät olleet. Empatiaa riitti niin pitkälle kuin ymmärrystä, eli ei pitkälle. Kyky asettua mun asemaan täys nolla, mutta multa kyllä osattiin vaatia itsen uhraamista, jatkuvaa joustoa ja ikuista ymmärrystä. Aina vika piti löytää itsestä. Eivät kasvattaneet vaan pitivät joskus enemmän joskus vähemmän kontrollissa ja poissa tieltä, silmistä ja etenkin tarvitsemasta mitään. 

Vierailija
9/14 |
19.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuo voi kertoa siitä, että jotain vikaa siellä oli. Lapsi on vanhemmilleen todella lojaali, ja vaatii ensin tilanteen rehellistä näkemistä ja vielä rohkeutta sanoa se ääneen! Ennenkuin itse pystyin, en muistanut lapsuudesta paljon mitään ja ajattelin sen olleen ihan ok. Kunnes hyvä ystävä sanoi niistä asioista, joita muistin, että toi ei todellakaan ollut ok! Siitä se muisti alkoi palautua, kun ensin hyväksyi, ettei se perhe ehkä ollutkaan niin jees.

Oli paljonkin vikaa, muistan mutten pysty kaikkea jäsentelemään. Ap

Vierailija
10/14 |
19.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eivät olleet. Isä vihainen, epävakaa ja arvaamaton, yleensä pahalla päällä tai hyvällä tuulella vain humalassa. Äiti pinna kireällä ollut kontrolloiva suorittaja. Ja myös toi että aina löytyi syy itsestä. Viljeli aina kovasti sananparsia ja jäänyt niin mieleen tuo "kyllä sika syitä löytää, maa kova, kärsä kipeä. Todella ala-arvoista sanoa lapselle, joka ei vaikka juuri jaksaisi tehdä jotain koska väsyttää. Eli ei empatian häivääkään.

Vierailija
11/14 |
19.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eivät paljoakaan. Isästä en niin paljoa muista, koska hän kuoli ennekuin kouluun ennätin. Hän kuitenkin tuli toimeen ihmisten kanssa.

Äiti oli kokenut häntä kuluttavia asioita, kuten isän kuoleman, ja hän voi pahoin. Muuta hän ei pahoinvoinnilleen osannut tehdä kuin kipata sitä toisten niskaan. Enimmäkseen huusi kunnes sai tahtonsa läpi. Olisi kai mun osata taluttaa hänet lekuriin, mutten osannut. Mutta levätkööt rauhassa.

Vierailija
12/14 |
19.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eipä oikeastaan.

Selkään tuli monesti, tukkapöllyä useammin ja luunappeja säännöllisesti. Kellarissa tuli vietettyä paljon aikaa häpeämässä kuin myös pienissä vaatteissa ulkona pakkasella. Isä vittuili päin naamaa ja kertoi nauttivansa siitä. 

Vierailija
13/14 |
19.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isäni on edelleen hyväntahtoisin ja kiltein ihminen jonka olen tavannut. Oli sitä lapsuudessanikin. Äitini puolestaan oli hirviö.

Vierailija
14/14 |
19.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä he olivat sellaisia. Eivät halailijoita, mutta hyviä kuuntelemaan ja keskustelemaan. Äidillä oli vielä hauska huumorintaju ja hän käytti sitä nokkelasti meidän murrosiän aikana ilman, että niistä me lapset  olisi loukkaannuttu. Se oli sellaista hyvää huumoria, joka kolahti teinin kapinavaiheessa ja sai nauramaan ( tietysti itsekseen omassa huoneessa kuin olisi äidille näyttänyt miten se nauratti). Huumori on aika hyvä kasvatuskeino, jos siinä ei pilkata ja loukata ketään. Se lähensi äitiin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän seitsemän yhdeksän