Mitä maksaa vanhuksen ympärivuorokautinen hoito
Vielä ne todella kaikki tulot?
Eikö sille ole mitään ylärajaa?
Kommentit (36)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Reipas ja tunnollinen lammas kirjoitti:
Muistaakseni joko 80 tai 85 prosenttia vanhuksen kuukausituloista. Kuitenkin niin, että vanhukselle itselleen pitää jäädä vähintää noin 160 €/kk.
Tämä,on oikea vastaus. Tuo jäljelle jäävä raha ei välttämättä riitä edes lääkkeisiin. Omaisuuteen ei vielä kosketa, mutta omaisuuden tuotto vaikuttaa maksuihin.
Mulla 3 läheistä hoivakodeissa eri puolella Suomea, joten ihan ajankohtainen asia.
Tämän takia esim.vanhuksen asuntoa ei laiteta vuokralle ettei hoitomaksu nouse. Ja metsää ei kannata myydä.
Metsä on vähän kinkkinen juttu, sillä metsästä arvioidaan laskennallinen tuotto, joka vaikuttaa hoitomaksuun. Joten metsä ennakkoperintönä jollekin. T. 3 vanh. Läheinen.
Vierailija kirjoitti:
Rikkaat varmaan menee yksityisiin laitoksiin
Tosirikkaat hoidetaan kotona loppuun saakka. Tiedän tapauksia, joissa vanhuksen luona on hoitaja 24/7.
Julkisella puolella köyhä kansaneläkkeestä nauttiva mummo ja rikas saavat saman hoidon mutta rikas maksaa enemmän.
Vierailija kirjoitti:
No sehän riippuu ihan siitä, millaiseen paikkaan menee ja mitä kaikkea palvelua ostaa.
Mihinkään muualle ei vain mennä kuin täysin itse kustannettavaan hoivakotiin. Muihin päästään, jos päästään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No sehän riippuu ihan siitä, millaiseen paikkaan menee ja mitä kaikkea palvelua ostaa.
Mihinkään muualle ei vain mennä kuin täysin itse kustannettavaan hoivakotiin. Muihin päästään, jos päästään.
Kyllä niihin muihinkin mennään, kun paikka saadaan. Oletko oikeasti varma, että haluat lähteä tälle hiusten halkomisen linjalle?
Vierailija kirjoitti:
Mutta eikös se ole aivan oikein, että "ne vie kaikki tulot"? Kun siellä hoivakodissa saa asunnon ja ruoan ja ympäri vuorokauden on hoitajat. Siitä jätetään 15 % tuloista kuitenkin omaan käyttöön. Minun mielestä saisivat ottaa huomioon myös omaisuuden. Itsehän se oma hoito kuuluisi maksaa, niin pitkälti kuin kykenee, eikä maksattaa toisilla.
Niin, toinen maksaa samasta hoidosta satasia, toinen tuhansia euroja.
Vierailija kirjoitti:
Julkisella puolella köyhä kansaneläkkeestä nauttiva mummo ja rikas saavat saman hoidon mutta rikas maksaa enemmän.
Sellaista on elämä yhteiskunnassa. Samahan pätee myös verovaroin kustannettavissa palveluissa. Rikas maksaa jopa 50% tuloistaan, toimeentulotuella elävä ei maksa senttiäkään. Molemmat saavat saman palvelun.
Todelliset kustannukset ovat eri asia kuin se jonka vanhus tänä päivänä maksaa. Kun kaikki vanhushoito yksityistettiin, alkoi sairas bisnes pyöriä. Politiikot hyppäsivät kyytiin ymmärtämättä mitä tapahtuu.
Vain muutama vanhus kykenee maksamaan todelliset kustannuksensa. Jos eivät kunnat pysty palaamaan entiseen, tiedossa on ankea tulevaisuus. Todelliset kustannukset kyetään hyvin maksamaan, mutta ei sitä, että joku yksityinen tekee jatkuvasti valtavia voittoja. Vanhusbisnes ei ole inhimillistä. Jonkun pitää havahtua.
Yksinkertainen matematiikka riittää näihin laskutoimituksiin. Työntekijät vanhustenhoidossa ovat pienipalkkaisia ihmisiä, lääkäreitä tarvitaan vain määräajoin samoin laboratoriota ja röntgeniä sekä erikoislääkäriä. Tilat ovat jo valmiina, mutta suunnittelu puuttuu täysin.
Ollaan menty metsään, mutta pitäisi miettiä paluuta normaaliin arkeen.
Kun vanhuksilla tehdään bisnestä, se on kaikkien puolueitten virhe, yksi ryhmä ei voi olla syyllinen. Yhdessä pitää myös korjata aikaansaatu onnettomuus.
Vierailija kirjoitti:
Mutta eikös se ole aivan oikein, että "ne vie kaikki tulot"? Kun siellä hoivakodissa saa asunnon ja ruoan ja ympäri vuorokauden on hoitajat. Siitä jätetään 15 % tuloista kuitenkin omaan käyttöön. Minun mielestä saisivat ottaa huomioon myös omaisuuden. Itsehän se oma hoito kuuluisi maksaa, niin pitkälti kuin kykenee, eikä maksattaa toisilla.
Oletko oikeasti sitä mieltä, että koko ikänsä töitä tehnyt säätäväinen mummo joutuu antamaan työllä hankitun omaisuutensa hoivakodille, kun toinen lusmu, joka ei ole säästänyt/tehnyt mitään, saa saman hoivan minimihinnalla.🤨
Tästä seuraa se, että kukaan ei kohta viitsi tehdä mitään.
Jäätävää maksella tonneja kuukaudessa siitä, että kielitaidoton hoitaja ei ymmärrä, mitä haluat ja vaipat vaihdetaan ehkä kerran päivässä.
Vierailija kirjoitti:
Käteen jäävä summa on min. 182 euroa kk, julkisen puolen hoitomaksusta siis.
Kustannetaanko omat lääkkeet vielä tuosta summasta? Ennen vanhaan hyvään aikaan vanhainkodissa lääkkeet kuuluivat vanhukselle hoitomaksuun julkisella puolella.
Kannattaa muuttaa Ruotsiin. Maksukatto on 200€ kuukaudessa tuloista ja omaisuudesta riippumatta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletko oikeasti sitä mieltä, että koko ikänsä töitä tehnyt säätäväinen mummo joutuu antamaan työllä hankitun omaisuutensa hoivakodille, kun toinen lusmu, joka ei ole säästänyt/tehnyt mitään, saa saman hoivan minimihinnalla.🤨
No kyllähän töitä tekemällä saa itselleen paremman elintason jo ennen sitä tulevaa hoitokotijaksoa. Eipä niillä ansaituilla rahoilla kuoleman jälkeen mitään tee, joten kannattaa tienata ja kuluttaa eläessään.
Mä ainakin teen töitä, jotta voin nauttia elostani nyt kun kroppa ja mieli toimii. En todellakaan ala elää minimituloilla vaan siksi, etten joutuisi maksamaan dementikkona kumulatiivisesti enemmin joskus kymmenien vuosien kuluttua, jos edes elän silloin.
-eri-
Vierailija kirjoitti:
^^Siis tuo 5000-6000e yhteiskunnan rahoittamana!
Kyllä! Ja heitä lääkitään ja ruokitaan ja ravaavat sairaalassa. Kuolemaa vaan pidennetään aivan turhaan!!!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun joku on vähävarainen tai pienituloinen, se ei tarkoita, että hän olisi lusmu.