Kokoomusmedia yllättää: Työttömät tienaavat enemmän kuin työssä käyvät!
Ansiosidonnaista päivärahaa saava työtön voi yltää suurempiin kokonaisansioihin kuin moni pieni- tai keskituloinen kokoaikatyössä käyvä. Syynä on se, että vain osa tuloista vähentää päivärahaa. Käytännössä ansiosidonnaisella oleva työtön voi saada apurahoja ja erilaisia korvauksia jopa tuhansia euroja ilman, että ne vaikuttavat etuuteen.
Ansiosidonnaista maksavat työttömyyskassat. Kassan jäsenyys ei edellytä ammattiliittoon kuulumista, vaikka liitot viestinnässään joskus antavat näin ymmärtää.
Kansanedustaja Tere Sammallahti (kok.) ei pidä nykyistä järjestelmää kovin loogisena.
- Ei sekään ole optimaalista verorahojen käyttöä, Sammallahti toteaa Verkkouutisille.
https://www.verkkouutiset.fi/a/tyoton-voi-saada-tuhansia-euroja-enemman…
Vaalit taitavat olla tulossa.
Kommentit (135)
Itse olin aikoinaan vuoden ansiosidonnaisella. Tuet olivat vuodessa n. 40.000€ (sis. Myös vanhempainestuuksia, koska olin välillä myös isyysvapaalla) ja nostin samana vuonna 40.000€ pääomatuloja. 80.000€ vuodessa ja sai olla kotona pienen lapsen kanssa.
Kyllä tätä voisi vähän tiukentaa
Hei, sain idean. Laskemalla kansanedustajien palkkoja, kulukorvauksia ja taksietuja jne. jne. valtio ( eli me veronmaksajat) säästäisi paaaaaaaljon.
Kovapalkkaiset saavat suurta ansiosidonnaista
Oikeiston halpamaista propagandaa ja työttömien mustamaalausta taas!
Varmasti saa tuollaista väitettyä yksittäistä työtöntä etsiä todella tarkan suurennuslasin läpi, ei tällaista voi millään yleistää kaikkiin työttömiin!!
Minä olen pelkällä työmarkkinatuella + asumistuki ja tässä kuussa tuli odottamattomia menoja niin että seuraaviin tukiin saakka näen nälkää. Mm. kallis sähkölasku alkuvuoden riistohinnoista siirtolaskuineen, vaihdoin sähkö- ja puhelinliittymät halvempiin, entisten sopimusten rippeet ja uuden puhelinliittymän ensimmäiset laskut meni maksuun tämän kuun aikana, auto piti katsastaa, jne. vtullisen kallis maaliskuu -26 ja vielä on 11 päivää jäljellä, säästöt senkun sulaa prkele.
Verkkouutiset, eli kokoomuksen media on alkanut viime vuosina muistuttaa persujen mielipidelehteä Suomen uutisia. Ihan samanlaista valehtelua.
Kaiken lisäksi alkanut käyttää ihan samaa sanastoa, kuin persut. Siellä moititaan välillä wokea, välillä feministejä, ja aina Marinia ja kaikkia muitakin demareita.
Entinen sivistyspuolue on nykyään öyhötyspuolue.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi Tere on? Eivät työttömyyskassan rahat verovaroja ole.
Otapa selvää. Ansiosidonnaisesta työttömyyskorvauksesta kassat kustantaa 5% ja loput valtio,
Ehei. Kassat maksavat koko summan, ja saavat valtiolta tukea saman verran kuin on Kelan peruspäiväraha. Montako prosenttia se Kelan peruspäiväraha sitten kenenkin ansiosidonnaisesta on, vaihtelee sen mukaan kuinka suuri ansiosidonnainen on kyseessä. Ehkä jonkun aivan pienituloisen kohdalla voi ollakin, että ansiosidonnainen on vain sen 5 % suurempi kuin Kelan peruspäiväraha, mutta suurimmalla osalla ei varmasti näin ole.
Suomi voisi valita itse sopulinsa, valitaan vain sellaisia sopuleita jotka kykenevät tulemaan omillaan toimeen, tätä keinoa käyttää esim Monaco.
Minä saan työttömänä n. 7020e /vuosi. Onko tästäkin Tere kateellinen?
Ei työtön ole enää työtön, jos se saa apurahan eli juttu paskaa.
Toivon sydämestäni että kaikki saavat enemmän rahaa kuin tuon hieman yli 800 euroa mitä minä saan kelalta.
Vierailija kirjoitti:
Toivon sydämestäni että kaikki saavat enemmän rahaa kuin tuon hieman yli 800 euroa mitä minä saan kelalta.
Eiks summa ole 595, en saa noin paljon.
Mietin, että mitähän apurahoja ja korvauksia voi saada työttömänä ilman, että ne vaikuttavat työttömyyskorvaukseen? Itse en keksi muuta kuin matkakulukorvaukset ja verottomat päivärahat, jos työtön on esim. osa-aikatyössä ja tekee työmatkan. Mutta samat korvaukset se kokopäivätyössäkin oleva saisi, jos tekisi työmatkan. Samoin, jos joku saa työttömänä myös pääomatuloja, niin samat pääomatulot tulisivat vaikka olisi töissäkin.
Mikä oli tämä mystinen lisä, joka laskettiin ansiosidonnaisen päälle ja sitten valitettiin ansiosidonnaisen suuruutta?
Apuraha tarkoittaa sitä, että ihminen tekee töitä eikä ole enää oikeutettu ansiosidonnaisen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eiks summa ole 595, en saa noin paljon.
Siinä on asumistuki mukana.
Onhan siinä mainittu, ettei tarvitse liittyä ammattiliittoon, vaikka ne ammattiliitot niin haluavat. Pientä asenteellista infoa.
Ennen eläkkeelle jääntiäni minäkin olin eläkeputkessa ja pääomatuloni eivät vähentäneet ansiosidonnaistani.
Vierailija kirjoitti:
Verkkouutiset, eli kokoomuksen media on alkanut viime vuosina muistuttaa persujen mielipidelehteä Suomen uutisia. Ihan samanlaista valehtelua.
Kaiken lisäksi alkanut käyttää ihan samaa sanastoa, kuin persut. Siellä moititaan välillä wokea, välillä feministejä, ja aina Marinia ja kaikkia muitakin demareita.
Entinen sivistyspuolue on nykyään öyhötyspuolue.
Luulin, että se on persujen kanava, eikä Kokoomuksen? Höh.
Vierailija kirjoitti:
Kovapalkkaiset saavat suurta ansiosidonnaista
Totta kai, sehän on sidottu palkkaan.
Vierailija kirjoitti:
Minä saan työttömänä n. 7020e /vuosi. Onko tästäkin Tere kateellinen?
Sinulla on puoliso, joka maksaa osa kuluistasi. Ilman puolisoa saisit noin 16 000 e verottomana tilillesi. (lähde: Kela.fi)
Ihan pokkanako kauhistellaan määräaikaista ansiosidonnaista ja samaan aikaan työttömäksi jäänyt kansanedustaja saa vuosikymmeniä ties mitä korvauksia?