Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mikä on käytännössä Aspergerin ja autismin ero?

Vierailija
19.03.2026 |

Kiinnostaa tietää.  Voiko Aspergerista sanoa että hän on autistinen?

Kommentit (48)

Vierailija
21/48 |
19.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aspergereja ei luokitella enää erikseen vaan puhutaan yleisesti autismikirjon häiriöstä.

Joo tiedän. Mikä se ero oli sitten?

Aspergerista puhutaan nykyään korkeasti funktioivana autismina (HFA, high functioning autism). Se on eräänlainen 'eliittiryhmä' autismin sisällä joka yleensä kyllä pärjää riittävän hyvin yhteiskunnassa, kun aivotoiminta riittää maskaamaan neurotyypillistä ihmistä riittävän uskottavasti. 

Esim. Elon Musk sai aikuisiällä aspergerin diagnoosin.

Huom. ihan perusautistikin voi pärjätä työelämässä, mutta yleensä näillä on hyperfiksaatioita. On esim. pakkomielteisesti harrastettu ohjelmointia 12-vuotiaasta saakka ja siitä tulee elämän mittainen ura ilman että opiskele missään koulussa päivääkään tietojenkäsittelytieteitä.

Sitten autismin skaalan alapäässä on niitä jotka tarvitsevat ympärivuorokautista hoitoa, ölisevät, tarvitsevat suojakypärää etteivät törmää seinään jne., siksi sitä sanotaankin kirjoksi.

No mihin mun kaltaiset ihmiset sun mielestä kuuluu? En ole ikinä pystynyt maskaamaan tai toimimaan hyvin yhteiskunnassa vaikka on normaali ÄO. :D

Harva perustason autisti pystyy maskaamaan riittävästi että saa perheen, lapsia, rahaa jne.

Itse en ainakaan ole ikinä onnistunut. Käytännössä elämä on mennyt kuntoutustuen ja tk-eläkkeen välillä seilaten.

Vierailija
22/48 |
19.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aspergereja ei luokitella enää erikseen vaan puhutaan yleisesti autismikirjon häiriöstä.

Aspergereilla on aina vähintään normaali älykkyys.

Ymmärtääkseni myös tavallinen autisti voi olla normaaliälyinen?  Mielestäni ihmisten leimaaminen älykkyyden perusteella on kyllä hieman ongelmallista.

Ei kai kehitysvamman diagnosointi ole leimaamista? 

Ei diagnoosi olekaan. Tarkoitin samankaltaisten diagnoosien ja ongelmien erottamista vaan sen perusteella kenellä on normaali äo ja kenellä ei.

En tiedä mitä yrität sanoa. Aspergerin ja korkean ÄO:n välillä on todella selkeä yhteys.

https://pmc.ncbi.nlm.nih.gov/articles/PMC4927579/

There is convergent evidence showing that high functioning autism and high IQ share a diverse set of convergent correlates, including large brain size, fast brain growth, increased sensory and visual-spatial abilities, enhanced synaptic functions, increased attentional focus, high socioeconomic status, more deliberative decision-making, profession and occupational interests in engineering and physical sciences, and high levels of positive assortative mating.

Tarkoitin sitä että osa aspergereista kokee olevansa arvokkaampia ja parempia ihmisiä kuin alhaisen älykkyyden autistit

Se on kusipäistä käytöstä. Kukaan ei ole toista parempi siksi että on lykästänyt geenilotossa. Sitä paitsi se että saa korkean ÄO:n tai korkeapalkkaisia töitä ei sulje pois sitä että aspergerillakin on todella usein masennusta, sosiaalista burnoutia maskaamisen jälkeen, ahdistushäiriöitä, paniikkihäiriöitä jne. n. 10x enemmän kuin neurotyypillisellä. Lisäksi osalla pariutuminen voi tuottaa suuria ongelmia siksi koska älystä huolimatta soidinmenot eivät meinaa luonnistua (oli sitten mies tai nainen - joskin naisen helpompi aspergerina saada seuraa vaikka olisi mikä tuppisuu).

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/48 |
19.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Molemmat ovat kehitysvammaisia ja näyttävät tältä:

PS

Kuvan henkilö on 31 v ja asuu äitinsä kanssa. 

Vaikuttaa tavalliselta autistilta. Ei erityisen korkea ÄO mutta ei myöskään imbesilli. Sosiaaliset taidot aika nolla. Tosin häpeän tunne 0 ja uskaltaa kuvata itseään nettiin.

Vierailija
24/48 |
19.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aspergereilla on yleensä normaali äo, tai tavanomaista korkeampi. Ovat ns. high function- autisteja, jotka siis yleensä omaavat hyvän tai riittävän hyvän toimintakyvyn tullakseen toimeen itsenäisedti yhteiskunnassa. Jenkkikriteereillä suurin osa suomalaisista menisi as-diagnoosin alle, koska ujous, syrjäänvetäytyvyys ja epäsosiaalisuus on siellä suurempi haitta kuin Suomessa.

Periaatteessa as ja normo eroavat toisistaan kuten microsoft -ja apple- tietokoneet. Prosessit on erilaiset, mut ulospäin näkyvä lopputulos on sama.

Autisteilla, siis perinteisen jaon autisteilla on usein matala äo, ovat useammin non-verbaaleja, eivät pärjää yhteiskunnassa ilmn tukitoimia, tai tarvitsevat hoitolaitostasoisen ympäristön.

Näiden kahden ääripään väliin jää sitten valtava joukko ihmisiä, joilla on autismin kurjon dg, ja heidän joukossaan oli sitten se veteen piirretty raja as- ja aitismidiagnoosin välillä. Janan eri päiden välillä ero on selkeä.

^ Itsellä pikkulapsesta asti AS-diagnoosi ja olen itse välimuotoa. Tarkoitan itseni tapauksessa keskivertoa korkeampaa ÄO mutta tarvitsen tukea ja en pärjää täysin itsenäisesti. Tuntuu että mun kaltaiset ihmiset on tavallaan jätetty heitteille kun ei pärjää yksin mutta ei myöskään ole tarvetta vahvasti tuettuun asumiseen ja on kuitenkin normaalitason ÄO.

Olen as ja siinä janan ääripäästä. Korkea äo joo, mutta erittäin hyvät maskaustaidot (ts. osaan näytellä sosiaalisesti taitavaa). Tarvitsen kuitenkin paljon latausaikaa yksin, se tuo haasteita parisuhteeseen, lasten kanssa sitä ongelmaa ei ole. 70-luvun alun lapsena olen pääsyt helpommalla, koska esim. lukeminen oli ihan hyväksytty harrastus, eikä tarttenut harrastaa mitään pakkopartiota (ateistille muutenkin hankala) tai break dancea. Hyvän koulumenestyksen takia sai olla rauhassa kaikelta hössötykseltä.

Mä olen siis päässyt tosi helpolla, tein itse as-diagnoosin itselleni joskusv 10v, kun kirjastoautossa ei ollut enää muuta luettavaa kuin lääkärikirjat ja psykologia. Kun tiesin "missä mättää" niin oli helppo sit näytellä normoa.  Virallisen dg:n sain vasta liki 40v.

Vierailija
25/48 |
19.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aspergereilla on aina vähintään normaali älykkyys.

Ymmärtääkseni myös tavallinen autisti voi olla normaaliälyinen?  Mielestäni ihmisten leimaaminen älykkyyden perusteella on kyllä hieman ongelmallista.

Ei kai kehitysvamman diagnosointi ole leimaamista? 

Miten se voi olla "kehitysvamma", jos merkittävällä osalla esim. Piilaakson koodareista, tieteentekijöistä ja esim. keksijöistä on asperger tai nyk. autismin kirjon diagnoosi?

Ja kuten joku ketjussa mainitsi, maailman rikkain ihminen on tällä hetkellä autisti. Joskin hyvin lapsellinen sellainen.

Kai tajuat että teille vammaisille kerrotaan tuota satua, että teillä olisi parempi olla eikä ahdistaisi niin paljon?

Vierailija
26/48 |
19.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aspergereilla on yleensä normaali äo, tai tavanomaista korkeampi. Ovat ns. high function- autisteja, jotka siis yleensä omaavat hyvän tai riittävän hyvän toimintakyvyn tullakseen toimeen itsenäisedti yhteiskunnassa. Jenkkikriteereillä suurin osa suomalaisista menisi as-diagnoosin alle, koska ujous, syrjäänvetäytyvyys ja epäsosiaalisuus on siellä suurempi haitta kuin Suomessa.

Periaatteessa as ja normo eroavat toisistaan kuten microsoft -ja apple- tietokoneet. Prosessit on erilaiset, mut ulospäin näkyvä lopputulos on sama.

Autisteilla, siis perinteisen jaon autisteilla on usein matala äo, ovat useammin non-verbaaleja, eivät pärjää yhteiskunnassa ilmn tukitoimia, tai tarvitsevat hoitolaitostasoisen ympäristön.

Näiden kahden ääripään väliin jää sitten valtava joukko ihmisiä, joilla on autismin kurjon dg, ja heidän joukossaan oli sitten se veteen piirretty raja as- ja aitismidiagnoosin välillä. Janan eri päiden välillä ero on selkeä.

^ Itsellä pikkulapsesta asti AS-diagnoosi ja olen itse välimuotoa. Tarkoitan itseni tapauksessa keskivertoa korkeampaa ÄO mutta tarvitsen tukea ja en pärjää täysin itsenäisesti. Tuntuu että mun kaltaiset ihmiset on tavallaan jätetty heitteille kun ei pärjää yksin mutta ei myöskään ole tarvetta vahvasti tuettuun asumiseen ja on kuitenkin normaalitason ÄO.

Olen as ja siinä janan ääripäästä. Korkea äo joo, mutta erittäin hyvät maskaustaidot (ts. osaan näytellä sosiaalisesti taitavaa). Tarvitsen kuitenkin paljon latausaikaa yksin, se tuo haasteita parisuhteeseen, lasten kanssa sitä ongelmaa ei ole. 70-luvun alun lapsena olen pääsyt helpommalla, koska esim. lukeminen oli ihan hyväksytty harrastus, eikä tarttenut harrastaa mitään pakkopartiota (ateistille muutenkin hankala) tai break dancea. Hyvän koulumenestyksen takia sai olla rauhassa kaikelta hössötykseltä.

Mä olen siis päässyt tosi helpolla, tein itse as-diagnoosin itselleni joskusv 10v, kun kirjastoautossa ei ollut enää muuta luettavaa kuin lääkärikirjat ja psykologia. Kun tiesin "missä mättää" niin oli helppo sit näytellä normoa.  Virallisen dg:n sain vasta liki 40v.

Ohessa video minusta:

Vierailija
27/48 |
19.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä tiedän, että teille muutamalle autisti-asperger-jankkaajalle on tosi vaikea hyväksyä sitä, että iso osa as-ihmisistä on teitä paremmin pärjääviä niin älyllisesti kuin sosiaalisesikin.

Se on ihan teidän oma ongelmanne, että ette ymmärrä. Ja kertoo aika aljon teistä itsestänne.

Vierailija
28/48 |
19.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä tiedän, että teille muutamalle autisti-asperger-jankkaajalle on tosi vaikea hyväksyä sitä, että iso osa as-ihmisistä on teitä paremmin pärjääviä niin älyllisesti kuin sosiaalisesikin.

Se on ihan teidän oma ongelmanne, että ette ymmärrä. Ja kertoo aika aljon teistä itsestänne.

Ja sinun mielestä pelkkä älykkyys kertoo ihmisarvon?

Vierailija
29/48 |
19.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No, tuollainen jankkaus kertoo aika paljon siitä, että mitä arvoja puuttuu.

Itse en ole sanallakaan asettanut kenenkään IHMISarvoa mitattavaksi.

Olen esittänyt, että tavanomainen/korkea äo ja hyvät (maskatut) sosiaaliset taidot helpottavat elämää verrattuna matalaan äo:hon.

Vierailija
30/48 |
19.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen esittänyt, että tavanomainen/korkea äo ja hyvät (maskatut) sosiaaliset taidot helpottavat elämää verrattuna matalaan äo:hon.

Yhdelläkään oikeasti aspergerilla ei ole hyvät sosiaaliset taidot. Ottaisit selvää asioista.

Vierailija
31/48 |
19.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yhdelläkään oikeasti aspergerilla ei ole hyvät sosiaaliset taidot. Ottaisit selvää asioista.

Ei pidä paikkaansa. 

Vierailija
32/48 |
19.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei pidä paikkaansa. 

No kerro miten asperger ilmenee tälläisessä sosiaalisesti hyvän Aspergerin tapauksessa? Odotan vastaustasi.

Vierailija
33/48 |
19.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niillä, jotka ovat saaneet aikaisemmin aspergerdiagnoosin, ei voi olla normaalia matalampi äo eikä myöskään merkittävää puutetta tai viivästymää kielen kehityksessä. Myös nonverbaalilla autismin kirjon henkilöllä voi olla nonverbaalein keinoin mitattuna normaali tai jopa korkea äo, mutta silti tällainen henkilö sai ennen automaattisesti autismidiagnoosin.

Vierailija
34/48 |
19.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niillä, jotka ovat saaneet aikaisemmin aspergerdiagnoosin, ei voi olla normaalia matalampi äo eikä myöskään merkittävää puutetta tai viivästymää kielen kehityksessä. Myös nonverbaalilla autismin kirjon henkilöllä voi olla nonverbaalein keinoin mitattuna normaali tai jopa korkea äo, mutta silti tällainen henkilö sai ennen automaattisesti autismidiagnoosin.

Miten on mahdollista että sain lapsena aspergerdiagnoosin vaikka mulla oli kielen kehityksen viivästymää? Onko diagnoosi väärä?

Vierailija
35/48 |
19.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei pidä paikkaansa. 

No kerro miten asperger ilmenee tälläisessä sosiaalisesti hyvän Aspergerin tapauksessa? Odotan vastaustasi.

No en kyllä ala kirjoittaa mitään kattavaa listaa kaikista eri tavoista, millä asperger voi ilmetä. 

Ne mahdolliset hyvät sosiaaliset taidot toki usein on pitkällisen harjoittelun tulosta, eivätkä tule luonnostaan. 

Asperger voi ilmetä esim. aistiyliherkkyyksinä, voimakkaina ja rajoittuneina erityismielenkiinnon kohteina, stimmailuna (esim. jotain toistuvia liikkeitä, liikesarjoja ym.), echolaliana (sanojen tai tavujen toisteluna), voimakkaana uupumisena sosiaalisen kanssakäymisen jälkeen, fyysisenä kömpelyytenä, tietynlaisista sosiaalisista normeista piittaamattomuutena, tunteiden normaalia voimakkaampana kokemisena, korostuneena tarpeena rutiineille ja vaikeutena sopeutua äkillisiin muutoksiin jne. vaikka mitä muuta. 

Itselläni esim. esiintyy aika monta noista listaamistani, mutta ei kaikkia. Ja olen tälleen vähän vanhemmalla iällä oppinut ihan siedettävät sosiaaliset taidot, nuorempana varmaan olin aika pihalla sellaisista asioista. 

Vierailija
36/48 |
19.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten on mahdollista että sain lapsena aspergerdiagnoosin vaikka mulla oli kielen kehityksen viivästymää? Onko diagnoosi väärä?

Jännä. Diagnostisissa kriteereissä mun mielestä mainitaan nimenomaan, että ei kielellisen kehityksen viivästymää. 

Vierailija
37/48 |
19.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Autismin kirjo on laaja ja siihen kuuluu myös asperger, joka ei nykyisin enää ole erillinen "diagnoosi". 

Vierailija
38/48 |
19.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siten on mahdollista, että  kriteeristö on muuttunut. Se, mikä oli sinun lapsuudessasi, ei välttämättä ole enää 

Vierailija
39/48 |
19.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuo väite, että matala äo poissulkee as-diagnoosin, on huuhaata. On vain harvinaista, että as-henkilöllä olisi kehitysviivästymiä. Suurella osalla kuitenkin kehitys etenee normaalissa aikataulussa.

Vierailija
40/48 |
19.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei pidä paikkaansa. 

No. As saattaa olla se, joka ensimmäisenä ottaa käyttöön työelämän muoti-ilmiöt. Pidetäänpä biotauko!

As saattaa olla se, joka palaverin jälkeen käy vessassa. Ei siksi, että olisi pissahätä, vaan siksi, että vessakopissa voi istua pöntöllä hiljaa 3min puhumatta kenellekään ja kuuntelematta ketään.

As voi olla se, joka on mukana jokaikisessä virkistysryhmässä, koska hänen voi olla vaikea sanoa ei.

As voi olla se, joka kieltäytyy tulemasta kolmanteen karaokebaariin ja lähtee sen sijaan nukkumaan.

As voi olla se, joka lahjoittaa joka kuukausi kodittomille kissoille, SPRlle tai Luontoliitolle.

As voi olla se, joka harrastaa maantiepyöräilyä.

Eli et tunnista tuollaista hyvät sosiaaliset (maskaus) taidot omaa as-henkilöä mistään. Ellei hän itse kerro.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yksi kuusi