Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Pojalle vk-haalari, jossa ei sinistä?!

05.05.2007 |

Välikausihaalari koossa 116 siis haussa, ja värinä joku muu kuin sininen. Vaaleansininen voidaan vielä _hätätapauksessa_ tehosteena hyväksyä, mutta tummansininen on ihan ehdoton ei ei. Mieluummin päävärinä ruskea tai harmaa tms., ja tehosteena vaikka vihreää/limeä, oranssia, beigeä tms.

Jesperjuniorit on soiteltu, Jonathanin ruskea-vihreä puku on 116-senttisenä loppu jokseenkin joka paikasta, ainakin sellaisista, joista sen suht vaivattomasti saisi haettua tai lähetettyä jonkun hakemaan..

Huoh. Uskaltaisikohan tuon hankinnan jättää kesän aleihin..? Syksyksi nimittäin vasta olisi tarve, mutta pelkään joutuvani ostamaan tummansinisen, jos en ole ajoissa liikkeellä, ja syksyksi näillä näkymin tarvitaan välttämättä uusi puku, kun entinen alkaa käydä pieneksi.

Pk-seutu, apua? Tämä paikkakunta on jo koluttu läpi tuloksetta.. :S

Kommentit (38)

Vierailija
21/38 |
06.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

On vaan kokoa 92, mutta lienee isompiakin? Mielestäni on tosi kiva, meillä vielä baby-malli jossa hupussa korvat x). Ihan kestävältä on tuntunut. harmaassa ei edes heti näy kaikki lika. Asusteena vielä löytyi tarjouksesta reiman harmaa pipo ja lime pipo fleeceä. Jotka sopivat tismalleen väriensä puolesta haalariin, vaikka eri valmistajan ovatkin.

Vierailija
22/38 |
06.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei meidänkään poika vielä tuota 116 cm ole, vaan 103,5-senttinen 3½-vuotias eli hieman keskikäyrän yläpuolella, mutta nykyinen 104-senttinen haalari tuskin mahtuu enää syksyllä villavaatteiden kanssa, enkä viitsi 110-senttistä ostaa pojalle, joka nykyisellä kasvuvauhdilla on syksyllä todennäköisesti juuri tuon 110 cm (no, haalarin mitoituksesta riippuen toki, mutta ainakaan Reimatecistä en 104:n jälkeen ostaisi 110-senttistä vaan kokoa isomman). Siksi siis haussa noin iso haalari. Ja vielä ainakin ensi kevät ja syksy olisi tarkoitus haalaria käyttää, niin kotipihassa (jossa muuten naapureiden 5-vuotiaat ovat ihan tyytyväisinä vielä vk-haalareissaan) kuin päiväkodissakin.

Ja nuo suvaitsevaisuus- ja itsetuntojutut eivät todellakaan olleet mitään ihan läppiä. Jos joku tulee minulle sanomaan, että haalari on hänen mielestään vauvojen juttu, niin silloin se on hyvin suurella todennäköisyydellä sitä myös hänen lastensa mielestä. Eli silloin on mahdollista, että joku lapsi tuo myös päiväkodissa tuon näkemyksensä esiin toisen lapsen kannalta negatiivisessa sävyssä, ja tällöin on mielestäni paikka niin kodin kuin päiväkodinkin suvaitsevaisuuskasvatukselle. Ja todellakin luulen (ja tiedänkin), että jossain päin ollaan jo todella varhain hyvin vaatekriittisiä ja yleensähän tämä on nimenomaan kavereiden luomien paineiden vuoksi. Uskon siis vakaasti, että tietyillä alueilla esiintyy jo päiväkodissakin jos ei nyt varsinaista kiusaamista, niin ainakin tietynlaista toisten vaatteiden " kyttäämistä" negatiivisessa mielessä.

Itsetunnolla tarkoitin viestissäni lähinnä sitä, että minun tai poikani itsetunto ei siitä kolahda, jos jonkun mielestä 4-vuotias ei enää voi haalaria pitää, mutta toki turhan pahan mielen välttämiseksi toivottavaa olisi, ettei kukaan moista näkemystä esiin edes toisi - ainakaan pojan kuullen. Minusta 3-4-vuotiaani saa vielä olla niin lapsi, että haalari on hänen juttunsa. Vauvaksi tuo haluaa heittäytyä välillä muutenkin, niin pukeutukoon sitten myös vauvojen vaatteisiin.. ;)

Stine:

Meillä tyttö 6 v. kesällä ja 116 haalari olisi aivan liian suuri. En osannut kuvitella että joku 116 kokoa käyttävä ei osaisi laittaa itse vetoketjua kiinni.

Suvaitsevaisuuskasvatusläppä oli varmaan vain huono läppä? Samoin itsetunnon mukaan vetäminen... Vai luulitko Asseriina että mahdollisen kiusaamisen takia joku ei haalaria käyttäisi? Ihan väärin luultu jos niin teit.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/38 |
06.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu06:

On vaan kokoa 92, mutta lienee isompiakin? Mielestäni on tosi kiva, meillä vielä baby-malli jossa hupussa korvat x). Ihan kestävältä on tuntunut. harmaassa ei edes heti näy kaikki lika. Asusteena vielä löytyi tarjouksesta reiman harmaa pipo ja lime pipo fleeceä. Jotka sopivat tismalleen väriensä puolesta haalariin, vaikka eri valmistajan ovatkin.

Meillä on tismalleen sama haalari enkä ole löytänyt kivoja hattuja tuohon pukuun.

Nimim.hattuja metsästänyt ja toivonsa menettänyt...

Vierailija
24/38 |
06.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asseriina:

Ja nuo suvaitsevaisuus- ja itsetuntojutut eivät todellakaan olleet mitään ihan läppiä. Jos joku tulee minulle sanomaan, että haalari on hänen mielestään vauvojen juttu, niin silloin se on hyvin suurella todennäköisyydellä sitä myös hänen lastensa mielestä. Eli silloin on mahdollista, että joku lapsi tuo myös päiväkodissa tuon näkemyksensä esiin toisen lapsen kannalta negatiivisessa sävyssä, ja tällöin on mielestäni paikka niin kodin kuin päiväkodinkin suvaitsevaisuuskasvatukselle. Ja todellakin luulen (ja tiedänkin), että jossain päin ollaan jo todella varhain hyvin vaatekriittisiä ja yleensähän tämä on nimenomaan kavereiden luomien paineiden vuoksi. Uskon siis vakaasti, että tietyillä alueilla esiintyy jo päiväkodissakin jos ei nyt varsinaista kiusaamista, niin ainakin tietynlaista toisten vaatteiden " kyttäämistä" negatiivisessa mielessä.

Itsetunnolla tarkoitin viestissäni lähinnä sitä, että minun tai poikani itsetunto ei siitä kolahda, jos jonkun mielestä 4-vuotias ei enää voi haalaria pitää, mutta toki turhan pahan mielen välttämiseksi toivottavaa olisi, ettei kukaan moista näkemystä esiin edes toisi - ainakaan pojan kuullen. Minusta 3-4-vuotiaani saa vielä olla niin lapsi, että haalari on hänen juttunsa. Vauvaksi tuo haluaa heittäytyä välillä muutenkin, niin pukeutukoon sitten myös vauvojen vaatteisiin.. ;)

Viestieni pohjalta väännät tuollaista analyysia, olen pöyristynyt!

Koitin vilpittömästi auttaa sinua välttämään turhat hankinnat (varsinkin kun teillä vielä on takkeja ja housuja jo valmiiksi), ja ilmeisen hankalaksi osoittautuneen etsinnän, kun olet erittäin tarkka siitä mitä haet. Palkaksi tästä rupeat selittämään itsetuntosi vahvuudesta ja päiväkodin suvaitsevaisuuskasvatuksesta.

Ei tähän voi enää muuta todeta kuin että huh huh! On tainnut haalarista ja sen väristä tulla sinulle Asseriina vähän liian iso asia. Millaisessa haalarissa itse kuljet?

Vierailija
25/38 |
06.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Värinä muta-valkoinen-lime? Mielestäni ihan älyttömän ihanan värinen ja kiva muutenkin, ystävälläni on tällainen ja on ollut todella tyytyväinen!

http://www.reima.fi/products/product136.aspx <-- tuossa kuva

- SaraMarianna , jolla kaksi pientä tyttöä -

Vierailija
26/38 |
06.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en pitänyt ensimmäisen vastauksesi tyylistä tulla vastaamaan ihan muuta kuin mitä oli kysytty. Olen monesti muissakin avauksissa huomannut nimenomaan sinulla Stine olevan varsin kärkeviäkin vastauksia, ja varmaan siksi juuri sinulta tullut vastaus täysin ohi kysymyksen sai aikaan paljon normaalia suuremman sisuuntumisen. En kaivannut muuta kuin vastausta nimenomaiseen kysymykseen tietynlaisesta haalarista, sillä haalarin olen joka tapauksessa päättänyt hankkia.

Minusta ensimmäinen viestisi antoi nimenomaan ymmärtää, että tuon kokoiselle lapselle ei enää kannata haalaria hankkia, koska se on vauvojen juttu. Tätähän kai sanoitkin? Siihen siis vastasin, että meidän 4-vuotias voi kyllä haalaria käyttää, vaikka olisikin vauvojen juttu, sillä _minusta_ haalari on tuon ikäiselle vielä kätevin vaate tietyllä kelillä. Itsetunnostahan (lapsen tai vanhemman) siinä " voimisessa" kuitenkin jossain määrin on kyse? Vai miksi sitten ajattelit, ettei 116-senttisiä vaatteita käyttävä lapsi voi käyttää haalaria?

Sain tosiaan viestistäsi sen käsityksen, että lapsi on riskissä joutua kiusatuksi välikausihaalarista, jos ikää moiselle vaatteelle on " liikaa" . Ehkä et sitä sittenkään tarkoittanut sanoa, mutta koska näin luulin, ja koska täältä " maalta" katsottuna pk-seudun lasten vaatetus tuntuu välillä melkoiselta kilpavarustelulta, toin esiin tuon suvautsevaisuusnäkökulman ja sen, että en usko tuota ongelmaa olevan päiväkodissa, johon lapseni menevät. Olen pahoillani, jos laitoin sanoja suuhusi, tarkoitus ei ollut tulkita väärin.

Ja jos tosiaan juuri oikeanvärisen haalarin löytäminen olisi se itse haalarin löytämistä tärkeämpi asia, niin varmasti sitten tyytyisimme vain housuihin ja takkeihin, jos ei-sinistä haalaria ei löytyisi. Mutta kun haalarille nimenomaan on tarve, niin tottakai yritän ensisijaisesti edes etsiä sellaista, joka miellyttää myös värinsä puolesta. Jos sopivan väristä haalaria ei löydy, niin sitten hankitaan ei-sopivan värinen. Sekään vain ei täällä hieman kehäkolmosen sisäpuolta pienemmällä markkina-alueella ole mikään helppo homma, joten käännyin siksi pk-seutulaisten puoleen.

Ja ehkä haalarin väristä on sinun mielestäsi tullut minulle liian iso asia. Mutta onko tietyn värisen haalarin haluaminen jotenkin tuomittavampaa kuin esimerkiksi tietyn merkkisen? Minä nyt vain satun pitämään väreistä, joku toinen taas merkeistä. ;)

Niin ja mitä omaan haalariini tulee, niin muutama vuosi sitten kuljin vielä tiettyinä aikoina vuodesta tummanvihreässä haalarissa, mutta tänä keväänä se on saanut pysyä henkarissa. Mies kuitenkin veti vielä tuossa pari viikkoa takaperin päälleen punaisen haalarinsa. ;)

Stine:

Viestieni pohjalta väännät tuollaista analyysia, olen pöyristynyt!

Koitin vilpittömästi auttaa sinua välttämään turhat hankinnat (varsinkin kun teillä vielä on takkeja ja housuja jo valmiiksi), ja ilmeisen hankalaksi osoittautuneen etsinnän, kun olet erittäin tarkka siitä mitä haet. Palkaksi tästä rupeat selittämään itsetuntosi vahvuudesta ja päiväkodin suvaitsevaisuuskasvatuksesta.

Ei tähän voi enää muuta todeta kuin että huh huh! On tainnut haalarista ja sen väristä tulla sinulle Asseriina vähän liian iso asia. Millaisessa haalarissa itse kuljet?

Vierailija
27/38 |
06.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Katselin joskus keväällä noita Reiman haalareita, mutta silloin tuo Tapir ei mitenkään erityisesti kolahtanut. Mutta nythän se näyttää oikeastaan tosi kivalta! :) En ole livenä kenelläkään tuota nähnyt, mutta pitääpä pitää tuntosarvet pystyssä, jos jostain löytyisi oikean kokoinen.

SaraMarianna:

Värinä muta-valkoinen-lime? Mielestäni ihan älyttömän ihanan värinen ja kiva muutenkin, ystävälläni on tällainen ja on ollut todella tyytyväinen!

http://www.reima.fi/products/product136.aspx <-- tuossa kuva

- SaraMarianna , jolla kaksi pientä tyttöä -

Vierailija
28/38 |
06.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisin ostanut sen ellen olisi langennut Remuun.

WWW.Nallentassu.Fi myy tuota Tapir-pukua.

Vierailija
29/38 |
06.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitikö tuo maalaiset-kaupunkilaiset, hyvä itsetunto-huono itsetunto -asetelma vetää jo haalarin kokokeskusteluunkin?

Vierailija
30/38 |
06.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maire-Anneli:

Pitikö tuo maalaiset-kaupunkilaiset, hyvä itsetunto-huono itsetunto -asetelma vetää jo haalarin kokokeskusteluunkin?

Maalaisia me emme kyllä ole kuin lainausmerkeissä, mutta halusin vain kysyä, onko tuo, että vk-haalaria ei enää " iso" lapsi voisi käyttää jotenkin pk-seutulainen ilmiö, sillä täällä meillä (ihan kaupungissa, joskaan ei pk-seudulla) en ole huomannut, etteivätkö lapset enää 3-4 vuotta täytettyään käyttäisi kuin 2-osaisia pukuja, vaan haalareissa menevät niin 2- kuin 5-vuotiaatkin (toki myös 2-osaisissa, mutta mitään ehdotonta haalarien poisjättämisikää en ole huomannut).

Ja itsetuntoon viittasin tosiaan vain siinä mielessä, että meille tuo haalarin käyttö ei ole mikään itsetuntokysymys - ja tämä viittaus siltä varalta, että se jollekin sitä ehkä on. Meillä (siis meidän perheessä) lapsi voi käyttää haalaria vielä 4-5-vuotiaanakin.

Ihmeellistä, että joku jaksaa tulla ihan pelkästään tuota asiaa kommentoimaan ja päivittelemään. Enkä sitäpaitsi ymmärrä, mitä pahaa siinä edes on, jos vertailee eri alueiden tai kaupunkien käytäntöjä tai syitä jonkun vaatteen käytölle tai käyttämättömyydelle, kun alueellisia eroja kuitenkin varmasti on. Stine toi ihan hyviä pointteja 2-osaisten pukujen käytöstä esiin, mutta meillä taas on omat tarpeemme niiden lisäksi myös välikausihaalarille.

Vierailija
31/38 |
07.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hauska keskustelu enkä tietenkään malta olla työntämättä lusikkaani soppaan ;)

Asseriina:

Ja todellakin luulen (ja tiedänkin), että jossain päin ollaan jo todella varhain hyvin vaatekriittisiä ja yleensähän tämä on nimenomaan kavereiden luomien paineiden vuoksi. Uskon siis vakaasti, että tietyillä alueilla esiintyy jo päiväkodissakin jos ei nyt varsinaista kiusaamista, niin ainakin tietynlaista toisten vaatteiden " kyttäämistä" negatiivisessa mielessä.

Mihinkäs tämä " ehdottomasti ei sinistä haalaria" juttu sitten kuuluu jos ei vaatekriittisyyteen äidin puolelta :) ?

Niin ja oma 4 vuotias poikani ei myöskään halua enää pukea päälleen pukua vaan kuten itse sanoo on jo niin iso poika, että haluaa takin ja housut. Ja tähän ei nyt liity mitään pääkaupunkimaista vaatekriittisyyttä vaan sitä, että poika on itse ulkoillessaan tehnyt huomion, että isommilla on yleensä takki ja housut.

Mitä tulee vaatteiden pukemiseen päiväkodissa niin ei osaa myöskään laittaa takin vetoketjua itse kiinni, mutta kyllä siellä päiväkodissa joku täti sen yleensä ehtii vetäistä kiinni :)

Vierailija
32/38 |
07.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin ja itse kysymykseen:

Ticketillä oli kivoja haalareita eri väreissä :)

Vierailija
33/38 |
07.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä " maalla" tosiaan haalarit on vielä suosittuja pk:ssa kaiken ikäisillä. Meillä lasten 4-5v ryhmässä ei ollut talvellakaan yhdelläkään takki+housut yhdistelmää ja nytkin keväällä haalarit 90% lapsista.

Esikoinen on jo eskarissa, mutta sielläkin haalarit suositumpia vielä. Tosin tyttö sanoi yksi päivä, että yksi tyttö oli kysynyt siltä miksi pitää vielä haalaria (samainen tyttö oli joskus ihmetellyt miksei esikoisella ole koskaan hametta päiväkodissa). Johon esikoinen oli vastanut, että pääsee nopeasti ulos =) Esikoisella on kahden takit ja housutkin, mutta aina vaan vetää haalarin päiväkotiin ja yhtään en vastustele. Kouluun tuskin silti haalaria enää ostetaan.

Mutta tämä taitaa olla puhtaasti makuasia, niin lapsista kuin aikuisista ;)

Ja varmasti asuinpaikkakin vaikuttaa. Täällä esim on ollut vielä aamuisin pakkasiakin, joten haalari on vaikuttanut lämpöisemmältä päällä, vaikka tuskin käytännössä eroa juuri on.

Vierailija
34/38 |
07.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eilen Jumbon JJ:ssa oli yksi Jonathanin 116 cm lime haalari!

Vierailija
35/38 |
07.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rose:

Mihinkäs tämä " ehdottomasti ei sinistä haalaria" juttu sitten kuuluu jos ei vaatekriittisyyteen äidin puolelta :) ?

Tarkoitinkin tuolla varhaisella vaatekriittisyydellä nimenomaan lasten puolelta tulevaa kritiikkiä. Meillä ainakaan 3½-vuotiaalla pojalla ei ole kovin suurta väliä, millaisissa vaatteissa kulkee, ja niin kauan kuin näin on, aion käyttä oikeuttani ja mahdollisuuttani pukea hänet sellaisiin vaatteisiin kuin itse haluan. Ja jos poika ei halua tummansinistä, niin hyvä, koska en siitä itsekään välitä ja mies suorastaan kammoaa. :) Ja oikeasti tuota sinistä välttelen siksikin, että se ei edes ole poikani päällä kovin hyvännäköinen väri, vaan hänelle sopivat enemmänkin erilaiset murretut luonnonsävyt. Itsekin poika valitsee mieluummin ruskeaa, oranssia tai vihreää kuin sinisen sävyjä.

Niin ja oma 4 vuotias poikani ei myöskään halua enää pukea päälleen pukua vaan kuten itse sanoo on jo niin iso poika, että haluaa takin ja housut. Ja tähän ei nyt liity mitään pääkaupunkimaista vaatekriittisyyttä vaan sitä, että poika on itse ulkoillessaan tehnyt huomion, että isommilla on yleensä takki ja housut.

Mitä tulee vaatteiden pukemiseen päiväkodissa niin ei osaa myöskään laittaa takin vetoketjua itse kiinni, mutta kyllä siellä päiväkodissa joku täti sen yleensä ehtii vetäistä kiinni :)

Meillä poika ei tosiaan ole kiinnittänyt muidenkaan vaatteisiin suurta huomiota, itse taas olen sen verran havainnoinut, että meilläpäin näkee 5-vuotiaitakin vk-haalareissa. En siis ajatellut vielä olevan se aika, kun meillä on niistä luovuttava. Haluan siis haalarin pitää päiväkodissa ainakin vaihtoehtona, takki ja housut ovat toki myös käytettävissä aina tilanteen ja tarpeen mukaan. Ja eiköhän niitä tätejä löydy meidänkin lasten pk:sta vetoketjuja vetämään silloin kun pojalla on takki päällä. :)

Vierailija
36/38 |
07.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

mariko75:

Eilen Jumbon JJ:ssa oli yksi Jonathanin 116 cm lime haalari!

Vierailija
37/38 |
08.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onkin muuten aika jännä miten lapset alkavat itse aika pienestä valita tiettyjä värejä itselleen. Olen miettinyt miten paljon siitä tulee ns. sisäsyntyisenä ja miten paljon siihen itse vaikuttaa. Meillä poika pukee mielellään sinistä ja punaista päälleen. Tyttö taas ei laittaisi kuin vaaleanpunaista päälleen :)

Vierailija
38/38 |
08.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

ettei neljän vanha voisi pitää haalaria, koska on liian vanha siihen...

Onnekseni en satu asumaan seuduilla jossa näin ajatellaan. Asumme ihan suuressa kaupungissa ja kyllä suurimmalla osalla lapsista on päiväkodissa haalarit. Kouluunkin haalarit päällä näyttävät monet menevän.

Niin ja oma 2,5 vuotiaani ei haluaisi millään laittaa haalaria päälleen vaan inttää aina haluavansa takin. Toivottavasti hän isompana hoksaa kuinka kätevä se olisi pukea itse, koska aion hänelle haalareita ostella vielä monta vuotta.

Valitettavsti en osaa ap:n varsinaiseen kysymykseen vastata kun en tuon kokoisia haalareita ole katsellut. Oli vaan " pakko" laittaa mielipidettä kun jollain oli aika kärkevät mielipiteet.