Iltalehden juttu teini-ikäisistä lapsen vanhemmista joilla rahat ei oikein riitä, tarvitsevat esimerkiksi seurakunnan ruoka-apua
Sitä vähän ihmettelen että miksei ne omat vanhemmat eli lapsen isovanhemmat auta, eihän normaalisti lukioikäistä omilleen heitetä vaan vanhemmat kustantavat.
https://www.iltalehti.fi/perheartikkelit/a/718db2cc-5568-44e3-b817-36a6…
Kommentit (48)
nuori on terve ja saa terveitä lapsia. ei ole huono idea hankkia eka lapsi opiskelu aikana. toivon että nuoria perheitä tuetaan opiskelussa.
Vierailija kirjoitti:
19-vuotiasta ei ole kenenkään pakko rahallisesti auttaa. Ton ikäsen pitää jo tulla toimeen omillaan.
Eikö se nyt jo mene perille, että vanhemmilla on elatusvelvollisuus toisen asteen loppuun. Jos vanhemmat ovat esim. itse vähävaraisia, eivätkä pysty auttamaan, minusta yhteiskunnan tulisi silloin tulla apuun, koska on kohtuutonta pakottaa lukiolaista velkaantumaan. Päälle kun tulee miehillä vielä asepalvelus tai sivari ja varsinaiset opiskelut eli korkeakoulut ja yliopistot yms., joissa velkaantuminen on edes hieman paremmin perusteltavissa, vaikkei toivottavaa sielläkään. Lukioaikaiset velat ehtivät kasvattaa mojovat korot, ennen kuin niitä pääsee mahdollisesti kolmekymppisenä maksamaan. Pahimmillaan velkasumma yhteensä voi kohota lähelle 100 000 euroa ja korkojen kera esim. 20 vuoden maksuajalla takuulla ylikin. Miten tuollaisen velkataakan alta pääsee elämässä eteenpäin, saa asuntolainaa yms., jos työt ovat pienipalkkaista pätkää, jos niitä edes saa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
19-vuotiasta ei ole kenenkään pakko rahallisesti auttaa. Ton ikäsen pitää jo tulla toimeen omillaan.
Höpö höpö. Ota asioista selvää äläkä valehtele!
Tällaiset idioo tit pistää vihaksi.
Kyllä vanhemmilla on vastuu elättää.
https://www.minilex.fi/a/opiskelevan-lapsen-elatus
Elatusvelvollisuus voi kuitenkin jatkua täysi-ikäisyyden saavuttamisen jälkeen koulutuskustannusten vuoksi opiskelevan henkilön kohdalla, jos elatusvelvollisuus harkitaan kohtuulliseksi. Tätä velvollisuutta kutsutaan koulutusavustukseksi.
https://www.kela.fi/yhteistyokumppanit-elatustukiasiat-elatussopimus
Koulutusavustus
Elatussopimuksella voidaan sopia koulutusavustuksesta. Koulutusavustus tarkoittaa sitä, että elatusvelvollinen vanhempi maksaa lapsen koulutuksen kustannukset vielä senkin jälkeen, kun lapsi on täyttänyt 18 vuotta.
Jos etävanhempi ei halua tai kykene maksamaan tuota koulutusavustusta, niin ei siinä ole mitään tehtävissä. Pelkkää sanahelinää. Ei auta, vaikka lapsi veisi vanhempansa oikeuteen, jos vanhempi ei kykene maksamaan tai muuten kikkailee tulonsa niin, ettei ulosoton kautta saa mitään.
Ohis mutta ei se vauva ymmärrä rattaiden päälle kunhan ovat ehjät ja siistit. En olisi edes halunnut upouusia koska vanhoja ei kukaan välitä pölliä. Ei kommentoinut neuvola eikä kyllä kukaan muukaan.
Vierailija kirjoitti:
Minusta nuori perhe vaikutti reippaalta ja aikaansaavalta. Pitkästä aikaa positiiviseen sävyyn tehty juttu vaikka aihe tietysti tälle ja monelle muulle perheelle harmillinen. Tosi hienoa että haluaa käydä lukion loppuun ja jatkaa opintoja. Vauvan iskälle voimia työnhakuun!
Kyllä! Ja vaikuttaa todella ajattelevalta ja fiksulta nuorelta naiselta. Hän on itse varmaan halunnut nuorena äidiksi.
järkyttävää huomata täällä netissä kuinka paljon vihataan ihmisiä. Vaaditaan vain erinomaista täydellisyyttä kaikilta.
Tulee fyysinen pahoinvointi kun lukee näitä älyvapaita ja katkeria kommentteja. Mitä ihmisiä vaivaa?
Miksi ei nostaisi opintolainaa, kuten muutkin opiskelijat? Kyllä nyt on ihan itse aiheutettu ongelma tässä.
Ymmärrän kyllä tuon kysymyksen, että miksei vanhemmat auta, mutta eikös tuossa vanhemmat autakin ainakin jonkun verran?
Pointtini on se, että kuinka pitkälle vanhempien sitten pitäisi taipua? Eikö vanhemmat, eli tässä tapauksessa vauvan isovanhemmat siis, pääse koskaan ns. omilleen, nauttimaan itse omista tienesteistään ja tuloistaan, vaan aina on autettava rahallisesti niitä lapsiaan ja sitten vielä näiden perheitäkin?
Ei niillä isovanhemmillakaan välttämättä ole rahaa elättää heitä. Joillakin voi olla montakin lasta ja kaikille pitäisi aina vaan laittaa rahaa heidän elämisekseen. Miten se näin menee?
Itse en saanut koskaan vanhemmiltani rahaa sen jälkeen, kun minäkin 19-vuotiaana perheen perustin. Totta puhuen en saanut sitä ennenkään, olen hyvin köyhästä perheestä lähtöisin. Lapsen isä oli muutaman vuoden vanhempi minua ja opiskeli vielä ammattiopistossa. Hän sai jotain rahaa siitä kun teki opintojen ohella töitä, sillä me elettiin. Asuimme yhden vanhan talon yläkerrassa yhdessä huoneessa. Siitä se lähti.
Jos vanhempien pitää koko ajan auttaa aikuisia lapsiaan ja heidän perheitään, tässähän on nyt syntymässä tilanne, että yksi sukupolvi elättää ylipolvisesti kahta tai kolmea polvea eteenpäin. Heidän tulonsa on siis riitettävä siihen. Minua jotenkin on häirinnyt se, että aina kun lukee näistä nuorten rahavaikeuksista, aina ensimmäisenä kysytään, että eikö vanhemmat auta.
Olettaisin kuitenkin, että normaalit vanhemmat auttaa itse asiassa ihan valtavan paljonkin. Juuri kuulin yyhden isovanhemman sanovan, että osti ensimmäiselle lapsenlapselleen upouudet rattaat, ne kaikkein turvallisimmiksi ja parhaiksi testatut, koska lapselle on oltava parasta. Rattaat oli maksaneet minun kuukauden eläkkeeni.
Eikö tässä ole jotain vääristynyttä? Varattomat vanhemmat vie lastaan huippukalliissa rattaissa, koska lapsihan on niin ihana ja tarvitsee sellaiset? Minunkin lapseni oli ihana, mutta minun oli työnneltävä häntä vanhoissa käytetyissä romuissa, koska varaa ei ollut parempiin. Nykyaika vaatii liikaa, vaikka resurssit puuttuvat.
Minäkin olen auttanut aikuisia lapsiani kyllä, ajan henki on ollut tämä jo kauan. Muistan kuinka tajusin jossain vaiheessa elämääni, että vaikka lapseni ovat jo aikuisia, yhtäkään palkkaani en ole koskaan saanut käyttää vain omiin tarpeisiini. Joka ikisestä palkastani olen saanut jotain antaa niin lapsilleni kuin lapsenlapsilleni, aina on ollut jonkin tarve. Ja aika usein vielä eläkkeestänikin olen joutunut nipistämään.
En minä näitä nuoria syytä, vaan yhteiskuntaa. Jotain on niin pahasti pielessä, kun nuoret aikuiset ei pysty elättämään itse itseään. Yhteiskunta ei anna mahdollisuuksia hankkia elantoaan omalla työllään.
Miksi enää ei ole ns. työllistettyjä, joita meilläkin oli töissä vuosikausia aina puoli vuotta kerrallaan. Monet sai vaikuiten paikankin sitä kautta. Mihin hävisi se Rinteen malli? Miksi meillä ei enää tehdä työllistamiskokeiluja, joissa ihmiset laitetaan suoraan töihin?