Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tupakantumpin heittäminen luontoon on ympäristöteko, linnut tykkää niistä.

Vierailija
19.03.2026 |

Puolalaisen Lódźin yliopiston tutkijat seurasivat sinitiaisia, jotka ovat kolopesijöitä. Niille kelpaa yhtä lailla puunkolo kuin ihmisen tekemä pönttökin. Sinitiaisen pesässä viihtyvät myös raatokärpäset ja monenmoiset verenmakustelijat, kuten punkit ja kirput.

Ne häiritsevät aikuisia lintuja ja erityisesti avuttomia poikasia.

Tutkijat tarkkailivat 99 sinitiaista kaupunkiympäristössä ja yliopiston läheisessä metsässä. Tutkijat antoivat linnuille pesiä varten kolmia erityyppisiä pönttöjä: tavanomaisia, jotka linnut sisustivat itse, steriloituja, joissa oli keinosammalta ja puuvillaa, sekä pönttöjä, joihin he laittoivat kaksi tupakantumppia.

Tutkijat havaitsivat, että steriileissä pesissä ja tupakantumppipesissä poikaset olivat verikokeiden perusteella terveempiä kuin tavanomaisissa pesissä eläneet.

Loisia oli eniten juuri tavanomaisissa pesissä. Tupakantumppipesissä loisia oli hieman vähemmän kuin tavanomaisissa. Kaikkein vähiten loisia oli steriileissä pesissä.

Tupakantumppeja käyttävät erityisesti pihapunavarpuset Meksikossa, jossa ilmiötä on tutkittu jo vuosikymmenten ajan.

https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000011889718.html

Kommentit (30)

Vierailija
21/30 |
19.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietenkin tupakantumpit tulee hävittää asianmukaisesti, siitä nyt ei ole kysymys tässä.

Sen haluan sanoa, kuten olen monessa muussakin keskustelussa jo sanonut, miksi ihmeessä ihmiset eivät tiedä, että markkinoilla on jo hyvän aikaa ollut maatuvia,  muovittomia filttereitä? Miksi niitä ei haluta käyttää valmissavukkeissa? Käärin itse omat savukkeeni, ja jos niitä filttereitä ei omassa lähikaupassa ole, olen pyytänyt tilaamaan. Aina ovat niitä tilanneet. Samoin pyydän hankkimaan hamppupapereita, joiden valmistuksen takia ei tarvitse kaataa puita.

Vierailija
22/30 |
19.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tietenkin tupakantumpit tulee hävittää asianmukaisesti, siitä nyt ei ole kysymys tässä.

Sen haluan sanoa, kuten olen monessa muussakin keskustelussa jo sanonut, miksi ihmeessä ihmiset eivät tiedä, että markkinoilla on jo hyvän aikaa ollut maatuvia,  muovittomia filttereitä? Miksi niitä ei haluta käyttää valmissavukkeissa? Käärin itse omat savukkeeni, ja jos niitä filttereitä ei omassa lähikaupassa ole, olen pyytänyt tilaamaan. Aina ovat niitä tilanneet. Samoin pyydän hankkimaan hamppupapereita, joiden valmistuksen takia ei tarvitse kaataa puita.

Ei kiinnosta

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/30 |
19.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jokainen lintu on kädestä pitäen tullut kiittämään, ku on lämmin, pehmee pesä, filsuilla vuorattu. Ne vielä osaa nokkia ne semmoseks puuvillapalloks, mikä on vähän ku untuvaa.

Jos et tupakoi, niin voit ostaa filsuja ja pudotella niitä puistoon.

Se onoikeesti ihan huuhaata se maatumisitkeminen. Mitä sinäkin tiedät eri isotooppien maatumisesta? Et yhtään mitään, mutta tumpit aina huolettaa niin p€rkelsti.

Isotoopit kyllä maatuvat täsmälleen samalla tavalla. Maatuminen on kemiallinen ilmiö ja isotooppijutut taas atomiytimien ominaisuuksia.

Vierailija
24/30 |
19.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jokainen lintu on kädestä pitäen tullut kiittämään, ku on lämmin, pehmee pesä, filsuilla vuorattu. Ne vielä osaa nokkia ne semmoseks puuvillapalloks, mikä on vähän ku untuvaa.

Jos et tupakoi, niin voit ostaa filsuja ja pudotella niitä puistoon.

Se onoikeesti ihan huuhaata se maatumisitkeminen. Mitä sinäkin tiedät eri isotooppien maatumisesta? Et yhtään mitään, mutta tumpit aina huolettaa niin p€rkelsti.

Isotoopit kyllä maatuvat täsmälleen samalla tavalla. Maatuminen on kemiallinen ilmiö ja isotooppijutut taas atomiytimien ominaisuuksia.

Kemiallisen lisäksi myös biologinen.

Vierailija
25/30 |
19.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotkut linnut, eivät kaikki.

Vierailija
26/30 |
19.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onneksi tupakoitsijoille tulee syöpä herkemmin. 😊 Kuolet pois pilaamasta maailmaa.

Tunnen useamman joka ei ikinä polttanut, mutta kuoli syöpään 

Vierailija
27/30 |
19.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se mikään ekoteko ole. Linnut pääsevät niiden avulla eroon loisista, mutta eivät ne tumpit terveellisiä linnuillekaan ole.

Vierailija
28/30 |
19.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pidin joskus talitiaista hölmönä kun kaiveli parvekkeella tupakkapurkkia ja sähläsi kauan, että sai tumpin mukaansa. Eihän se ollutkaan hölmö, vaan hommasi tuholaismyrkkyä pesäänsä. Ps. Nykyään on maatuvia filttereitä.

Vierailija
29/30 |
19.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokainen partsilta nurtsille heitetty natsa on käden ojennus linnuille.

Vierailija
30/30 |
19.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

a pienet lapset. Siksi käynkin röökillä hiekkalaatikolla.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kaksi seitsemän