Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mitä luulet, sairastutko muistisairauteen?

Vierailija
18.03.2026 |

Minä varmaan sairastun. Äidillä on alzheimer, olen jo nyt huomannut itsessäni paljon samoja piirteitä. Joudun hakemaan välillä sanaa yms. 

Kommentit (35)

Vierailija
1/35 |
18.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todennäköisesti kun suvussa paljon alzheimeria. Eiköhän se geeneissä kulje. 

Vierailija
2/35 |
18.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan varmasti. Nyt on jo outoja oireita. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/35 |
18.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isäni vaikuttaa jo vähän henkisesti pehmeältä ja viimeksi kauppareissulla aloin jo vähän miettimään kun sanoi että jonkun tavaran paikkaa muutettu, että nytkö se silläkin alkaa.

Vierailija
4/35 |
18.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan sama. Ei se muhun tehoo.

Vierailija
5/35 |
18.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika satavarmasti. Ja musta tulee tietty just se rivouksia huuteleva mummo, mikä on pahin mahdollinen laatu mielestäni. Oonkin pyytänyt, että jos näin käy, niin mut eutanasioidaan. Tai jos musta tulee kamala, esim. väkivaltainen. Se olis ihan hirveetä!!

Vierailija
6/35 |
18.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan varmasti jos niin pitkälle elän. Just todettiin diabetes ja sehän lisää riskiä.

Pelkään erityisesti loppuajan nälkä- ja janokuolemaa hoitohenkilökunnan toimesta.

7/35 |
18.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikea sanoa.  Mulla ei ole varhaisiän dementian geeniä, mutta myöhäisiän on.  Äitini muistisairaus alkoi hänen ollessaan 94v. On epätodennäköistä,  että eläisin niin vanhaksi. Toisaalta muistisairauksiakin on monenlaisia.  Sukurasitteesta on vaikea sanoa,  koska valtaosa suvustani on kuollut huomattavasti nuorempina kuin mun vanhemmat. Ei siis ehtinyt tulla muistisairauksia. 

Vierailija
8/35 |
18.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän sitä koskaan tiedä. Meillä ei suvussa muistsairauksia. Vanhempani, sedät ja tädit kaikki hyvämuistisin kuolivat 85-100 v.

Veli on nyt 99. Muisti vähän tekee kiusaa mutta sai lääkityksen ja ihan puhelimessa muisteltiin vanhoja asioita ja kertoi kunnostaan. Oon 81.

Vierailija
9/35 |
18.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Melko varmasti, toivottavasti jotain pettää ennen sitä.

Vierailija
10/35 |
18.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan varmasti jos niin pitkälle elän. Just todettiin diabetes ja sehän lisää riskiä.

Pelkään erityisesti loppuajan nälkä- ja janokuolemaa hoitohenkilökunnan toimesta.

Et sä siitä tiedä mitään. Olet jo pois tästä maailmasta. Tuon viimeisen vaiheen olen nähnyt.

Vierailija
11/35 |
18.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sukuni on pitkäikäistä ja henkisesti tervettä. Reumaa on mutta se on eri juttu.

Vierailija
12/35 |
18.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En muista.

Vierailija
13/35 |
18.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä, perintönä molemmilta puolilta sukua.

Vierailija
14/35 |
18.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kolme isovanhempaa dementikkoja, yksi kuoli alle 70v, joten ei ilm. vaan ehtinyt oireilla. Isän vanhimmalla siskolla todettu alzheimer alle 80v.

Hoitotahtoa olen itseäni paljon nuoremman siskoni kanssa käynyt läpi. Muhun saa laittaa paikantimen.

Vierailija
15/35 |
18.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi olla. Äitini ja hänen sisarensa dementoituivat jossain vaiheessa täytettyään 70 vuotta. Ensimmäisiä merkkejä tuskin kukaan huomasi. Äitini alkoi jossain vaiheessa nähdä ja kuulla harhoja. Loppuajan vietti sitten sängyssään kykenemättä liikkumaan.

Vierailija
16/35 |
18.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En taida, kun ei ole suvussa, toisella mummolla oli kyllä dementia mutta oli toistakymmentä aivoinfarktia vaikutti siihen, hänen lapsillaan ei ole ollut mitään, eikä äitini puolella kenelläkään. Kaikki ovat siis 80-90 vuotiaita nykyisin. 

Vierailija
17/35 |
18.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kolme isovanhempaa dementikkoja, yksi kuoli alle 70v, joten ei ilm. vaan ehtinyt oireilla. Isän vanhimmalla siskolla todettu alzheimer alle 80v.

Hoitotahtoa olen itseäni paljon nuoremman siskoni kanssa käynyt läpi. Muhun saa laittaa paikantimen.

Onko paikantimen laittaminen mahdollista? Muhunkin saa laittaa. Suvussa on useita naisia, jotka on kuolleet dementiaan. 

Vierailija
18/35 |
18.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perinnöllisyyttä siihen ei ole, mutta eihän se takaa mitään.

Vierailija
19/35 |
18.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikea sanoa. Suvussa kaikki kuolleet niin nuorena, että kenelläkään ei ehtinyt tulla mitään tuohon viittaavia oireita.

Vierailija
20/35 |
18.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En muista.