Mitä luulet, sairastutko muistisairauteen?
Minä varmaan sairastun. Äidillä on alzheimer, olen jo nyt huomannut itsessäni paljon samoja piirteitä. Joudun hakemaan välillä sanaa yms.
Kommentit (35)
Ihan varmasti. Nyt on jo outoja oireita.
Isäni vaikuttaa jo vähän henkisesti pehmeältä ja viimeksi kauppareissulla aloin jo vähän miettimään kun sanoi että jonkun tavaran paikkaa muutettu, että nytkö se silläkin alkaa.
Aika satavarmasti. Ja musta tulee tietty just se rivouksia huuteleva mummo, mikä on pahin mahdollinen laatu mielestäni. Oonkin pyytänyt, että jos näin käy, niin mut eutanasioidaan. Tai jos musta tulee kamala, esim. väkivaltainen. Se olis ihan hirveetä!!
Ihan varmasti jos niin pitkälle elän. Just todettiin diabetes ja sehän lisää riskiä.
Pelkään erityisesti loppuajan nälkä- ja janokuolemaa hoitohenkilökunnan toimesta.
Vaikea sanoa. Mulla ei ole varhaisiän dementian geeniä, mutta myöhäisiän on. Äitini muistisairaus alkoi hänen ollessaan 94v. On epätodennäköistä, että eläisin niin vanhaksi. Toisaalta muistisairauksiakin on monenlaisia. Sukurasitteesta on vaikea sanoa, koska valtaosa suvustani on kuollut huomattavasti nuorempina kuin mun vanhemmat. Ei siis ehtinyt tulla muistisairauksia.
Eihän sitä koskaan tiedä. Meillä ei suvussa muistsairauksia. Vanhempani, sedät ja tädit kaikki hyvämuistisin kuolivat 85-100 v.
Veli on nyt 99. Muisti vähän tekee kiusaa mutta sai lääkityksen ja ihan puhelimessa muisteltiin vanhoja asioita ja kertoi kunnostaan. Oon 81.
Melko varmasti, toivottavasti jotain pettää ennen sitä.
Vierailija kirjoitti:
Ihan varmasti jos niin pitkälle elän. Just todettiin diabetes ja sehän lisää riskiä.
Pelkään erityisesti loppuajan nälkä- ja janokuolemaa hoitohenkilökunnan toimesta.
Et sä siitä tiedä mitään. Olet jo pois tästä maailmasta. Tuon viimeisen vaiheen olen nähnyt.
Sukuni on pitkäikäistä ja henkisesti tervettä. Reumaa on mutta se on eri juttu.
Kyllä, perintönä molemmilta puolilta sukua.
Kolme isovanhempaa dementikkoja, yksi kuoli alle 70v, joten ei ilm. vaan ehtinyt oireilla. Isän vanhimmalla siskolla todettu alzheimer alle 80v.
Hoitotahtoa olen itseäni paljon nuoremman siskoni kanssa käynyt läpi. Muhun saa laittaa paikantimen.
Voi olla. Äitini ja hänen sisarensa dementoituivat jossain vaiheessa täytettyään 70 vuotta. Ensimmäisiä merkkejä tuskin kukaan huomasi. Äitini alkoi jossain vaiheessa nähdä ja kuulla harhoja. Loppuajan vietti sitten sängyssään kykenemättä liikkumaan.
En taida, kun ei ole suvussa, toisella mummolla oli kyllä dementia mutta oli toistakymmentä aivoinfarktia vaikutti siihen, hänen lapsillaan ei ole ollut mitään, eikä äitini puolella kenelläkään. Kaikki ovat siis 80-90 vuotiaita nykyisin.
Vierailija kirjoitti:
Kolme isovanhempaa dementikkoja, yksi kuoli alle 70v, joten ei ilm. vaan ehtinyt oireilla. Isän vanhimmalla siskolla todettu alzheimer alle 80v.
Hoitotahtoa olen itseäni paljon nuoremman siskoni kanssa käynyt läpi. Muhun saa laittaa paikantimen.
Onko paikantimen laittaminen mahdollista? Muhunkin saa laittaa. Suvussa on useita naisia, jotka on kuolleet dementiaan.
Perinnöllisyyttä siihen ei ole, mutta eihän se takaa mitään.
Vaikea sanoa. Suvussa kaikki kuolleet niin nuorena, että kenelläkään ei ehtinyt tulla mitään tuohon viittaavia oireita.
Todennäköisesti kun suvussa paljon alzheimeria. Eiköhän se geeneissä kulje.