Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä luulet, sairastutko muistisairauteen?

Vierailija
18.03.2026 |

Minä varmaan sairastun. Äidillä on alzheimer, olen jo nyt huomannut itsessäni paljon samoja piirteitä. Joudun hakemaan välillä sanaa yms. 

Kommentit (35)

Vierailija
21/35 |
18.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todennäköisesti, kun isällä ja kummallakin isoäidillä oli. Poistun tältä planeetalta ensimerkeistä.

Vierailija
22/35 |
18.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aika satavarmasti. Ja musta tulee tietty just se rivouksia huuteleva mummo, mikä on pahin mahdollinen laatu mielestäni. Oonkin pyytänyt, että jos näin käy, niin mut eutanasioidaan. Tai jos musta tulee kamala, esim. väkivaltainen. Se olis ihan hirveetä!!

En tiedä toimiiko lainaus. Yritin lainata sitä kommenttia missä joku pelkäsi että hänestä tulee rivouksia huuteleva mummo. Anteeksi kun nauroin :D

Muistisairaudet ei ole naurun asia. Itsekin pelkään sitä. Isäni sairasti Alzheimeria. Ei ollut sieltä pahimmasta päästä ja vaippa-aika sekä jalattomuus jäi lopulta lyhyeksi. Isän 8:sta sisaruksesta neljällä oli muistisairaus. Aika kova prosentti. Loppujen kohtalot ei sen helpompia; ms-,tauti, syöpä (kuoli), onnettomuus. Yksi on elossa ja varmaan arpoo kohtaloaan.

Syöpä vei äidin. Että siinä ne vaihtoehdot. Meidän suvussa ei ole ollut ainuttakaan tervettä 75-vuotiasta, vaikka on molemmin puolin iso suku. Yksi sukulainen kun valmistui sairaanhoitajaksi, niin isäni kirjoitti onnittelukorttiin "toivoo: sairaat sukulaiset" :D

Voi että minulla on ikävä isää. Hänet menetti kolme kertaa. Kun sekoilu alkoi ja sai diagnoosin. Kun sairaus eteni. Isä oli siinä muttei ollutkaan. Silmien takana oli tyhjää. Sitten lopulta kuo lema.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/35 |
18.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äidillä oli alzheimer, hänen äidillä ja äidinäidin äidillä myös. Voi olla, että aikoinaan sanottiin dementia tai vain vanhuudenhöperö, mutta äitilinjalla kaikilla on tullut muistiongelmia vanhetessa. Vähän huolestuttaa, mutta jossain sanotiin, että se on elintavoista, ei geeneistä kiinni. 

Vierailija
24/35 |
18.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valitettavasti potentiaalinen skenaario. Suvussa ei ole ollut kellään koskaan, vaikka pitkäikäisiä. Alla neurokirurginen leikkaus vuosien takaa (aneurysma), joka tuotti toipumisyllätyksiä uudelleen"reitittymisen" takia. Nukkuminen siksi tärkeää. Paitsi oli ihan pielessä n. 3 vuotta sitten olkapään kiertäjäkalvosimen tulehduksen takia, koska hirveän kivun takia herää koko ajan, eikä voi nukkua yhtään pidempiä jaksoja. Juuri nyt toisessa olkapäässä. Tekee elämästä helvettiä nukkuessa JA hereillä. Muistisairaus on peloista suurin.

Vierailija
25/35 |
18.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Veli on nyt 99. Muisti vähän tekee kiusaa mutta sai lääkityksen ja ihan puhelimessa muisteltiin vanhoja asioita ja kertoi kunnostaan. Oon 81."

Jotkut muistaakin hyvin vanhoja aikoja, muttei enää uusia. 

Vierailija
26/35 |
18.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitkällä muistisairaudessa ei enää ymmärrä mikä on puhelin. Ei osaa soittaa, ei osaa vastata eikä ees puhua vaikka joku antaa linja auki puhelimen käteen.

Vierailija
27/35 |
18.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen varma siitä. Nyt 47 ja on jo merkkejä siitä. Muisti on hyvä mutta lyhyt. Jos en heti tee jotain asiaa mikä tulee mieleen vaikka töissä niin en välttämättä muista sitä hetken päästä.. Saattaa toki palata mieleen joskus paljon myöhemmin.

Vierailija
28/35 |
18.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistisairaus voi olla "pehmeä lasku kuolemaan" niillä, joiden muistot onnellisia. Toisilla kivikko, jos varhaisemmat muistot ikäviä, eikä parempia myöhäisempiä muista.

Vierailija
29/35 |
18.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos tulee, niin yksi eutanasia tänne, kiitos. Vaikka ulkomailla, jos Suomessa ei saa. 

Vierailija
30/35 |
18.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Perinnöllisyyttä siihen ei ole, mutta eihän se takaa mitään.

Miten niin ei ole perinnöllistä?

Meillä jo kolmatta sukupolvea muistisairautta. 

Vierailija
31/35 |
18.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaa, mä olen teinistä asti joutunut hakemaan sanoja.

Vierailija
32/35 |
18.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen varma siitä. Nyt 47 ja on jo merkkejä siitä. Muisti on hyvä mutta lyhyt. Jos en heti tee jotain asiaa mikä tulee mieleen vaikka töissä niin en välttämättä muista sitä hetken päästä.. Saattaa toki palata mieleen joskus paljon myöhemmin.

Miten tuo liittyy muistisairauteen?

On vaan niin paljon kuormaa monesta tahosta. Hyvä tehdä heti.

Stressi.

Vierailija
33/35 |
18.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Reipas ja tunnollinen lammas kirjoitti:

Vaikea sanoa.  Mulla ei ole varhaisiän dementian geeniä, mutta myöhäisiän on.  Äitini muistisairaus alkoi hänen ollessaan 94v. On epätodennäköistä,  että eläisin niin vanhaksi. Toisaalta muistisairauksiakin on monenlaisia.  Sukurasitteesta on vaikea sanoa,  koska valtaosa suvustani on kuollut huomattavasti nuorempina kuin mun vanhemmat. Ei siis ehtinyt tulla muistisairauksia. 

Geneettinen alttius on 25% luokkaa, loput 75% johtuu muusta. 

Vierailija
34/35 |
18.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Perinnöllisyyttä siihen ei ole, mutta eihän se takaa mitään.

Miten niin ei ole perinnöllistä?

Meillä jo kolmatta sukupolvea muistisairautta. 

Ymmärsin tuon niin, että kommentin kirjoittajalla ei ole muistisairauteen perinnöllisyyttä.

Vierailija
35/35 |
18.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi olla. Äitini puolelta löytyy alzheimeria ja äidillänikin se oli. Isäni eli yli 90 vuotiaaksi ja hänellä ei ollut alzheimeria.

Eiköhän tässä joku pommi jostakin suunnasta ehdi tappaa ennen kun muisti prakaa, ikää nyt yli 50.