Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Harhautetaanko työnhakijoita usein työsuhteen muodosta?

Vierailija
18.03.2026 |

Aiemmin tänä vuonna olin saamassa työpaikan. Sopimusta allekirjoittaessa selvisi että minun piti olla kevytyrittäjänä vaikka ilmoituksessa puhuttiin työsuhteesta. Kävelin heti ulos. Onko muilla ollut tällaista?

Kommentit (30)

Vierailija
21/30 |
18.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olin työttömänä, hain aivan älyttömästi töitä. Asun Helsingissä. Yhtenä päivänä puhelin soi ja todella oloinen ääni kertoi hän haluaa nähdä minut. 
Paikka oli Nurmijärvellä ja sieltäkin vielä sivussa.

Olin kaupungilla ja sanoin voinkonsoittaa. Etsin tiedot työpaikasta, mitä kaikkea muuta ja sijainnin. Siitin takaisin ja kysyi eikö voida pitää zoomissa, kun kohteeseen on vaikea päästä. Sanoi kyllä sinun pitää tulla töihinkin, yritä järjestää. 
Serkkuni ystävä oli töissä lähellä paikkaa, menin aamulla tälle ystävälle Vantaalle, sieltä kyytiin ja kävelib loppumatkan.

Kun olin kohteessa, ei tyyppi ollut tullut töihin.

Odottelin tunnin verran, sitten tuli ja sanoi voisinko tulla sittenkin joku toinen päivä. Kerroin on vähän haasteellista. Titesi vaan mene vaikka syömään ja tule parin tunnin päästä.

Lopukta otti mut vastasn ja tarjosi palkatonta työharjoittelua.

Kysyin miksi ei sanonut heti. Vastasi en olisi tullut muuten, nyt hän voi myydä minulle paikan.

Lsitoin hänelle laskun matkakuluists, joita ei tietenkään maksanut.

Te kerroin mitä oli tapahtunut

Mitenniin olisi myynyt sinulle paikan?

Vierailija
22/30 |
18.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sinisilmäisiä kusetetaan aina.

Työmaailma on pelkkää kusetusta. Firma kusettaa asiakasta, työnantaja työntekijää ja työntekijä työnantajaa

Entisessä työpaikassani kaikki oli niin valvottua että oletus tuntui olevan jo sanattomasti lähtökohtainen: työntekijä varastaa heti tilaisuuden tullen. Ja tämä tunne kannusti löytämään porsaanreikiä ja vedättämiskeinoja italialaisesta tehokkuudesta lähtien tai olemattomien työtuntien vedättämistä asiakkaalta että itse saisi lisätunteja liksaan työnantajan puolestaan laskuttaessa satasen tunnilta olemattomasta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/30 |
18.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työmaailma on pelkkää kusetusta. Firma kusettaa asiakasta, työnantaja työntekijää ja työntekijä työnantajaa

Entisessä työpaikassani kaikki oli niin valvottua että oletus tuntui olevan jo sanattomasti lähtökohtainen: työntekijä varastaa heti tilaisuuden tullen. Ja tämä tunne kannusti löytämään porsaanreikiä ja vedättämiskeinoja italialaisesta tehokkuudesta lähtien tai olemattomien työtuntien vedättämistä asiakkaalta että itse saisi lisätunteja liksaan työnantajan puolestaan laskuttaessa satasen tunnilta olemattomasta.

Paitsi että ylilaskutus on petos.

Vierailija
24/30 |
18.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

-Työsopimukseen kannattaa vaatia selkeä työnkuva. Ei se mitä pomo keksii milloinkin sillä silloin tulee simputusta. -Nollatunti sopparit ja proviikoilla voi pyyhkiä pyllyä. 

-Sitten jos vapaa-ajalla/lomalla pomo soittaa niin silloin napsahtaa päivän palkka heti kun vastaa puhelimeen eli hälytysluontoinen työ. 

-vuosittain vähintään 5% korotus palkkaa eli elintasoindeksi korjaus.

Kaikki nämä pitää kirjata sopimukseen.

Anskumä arvaan, sulla ei taida työsopparia olla ollenkaan? Tai jos on, niin ilmeisesti firmaan, joka on todella epätoivoinen.

Vierailija
25/30 |
18.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Uusi pomoni selitti hieman erikoista työsopimustani siten, että minun ei tarvitsisi olla huolissani, koska määräaikaiselta vaikuttava sopimukseni uusisi itsensä automaattisesti joka vuosi eläkeikääni saakka. Uskoin tämän, koska pomoni vaikutti asialliselta ja koska minä olin vain onnessani päästessäni töihin. 

Viiden vuoden erinomaisen työnteon jälkeen hallinnosta ilmoitettiin, että virka ja virkasuhde lopetetaan. Pomoni tarjosi minulle samaa työtä freelancerina. Sitten asiaa selviteltiinkin virkamieslautakunnassa ja tapahtuma katsottiin laittomaksi irtisanomiseksi.

Pomo on jo eläkkeellä, mutta organisaatio on säännöllisesti käräjillä laittomien potkujen vuoksi. Ei kyllä lohduta yhtään tietää, että en ollut ensimmäinen enkä viimeinen. 

Mikä oli pomon tutkintotausta?

Vierailija
26/30 |
18.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työntekijät vetää kotiin päin silloin kun sille on syy ja se syy on huono palkka. Ei kukaan pölli mitään tarralappuja tai kyniä tai niittejä jos tienaa riittävästi tonneja.

Vierailija
27/30 |
18.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

-Työsopimukseen kannattaa vaatia selkeä työnkuva. Ei se mitä pomo keksii milloinkin sillä silloin tulee simputusta. -Nollatunti sopparit ja proviikoilla voi pyyhkiä pyllyä. 

-Sitten jos vapaa-ajalla/lomalla pomo soittaa niin silloin napsahtaa päivän palkka heti kun vastaa puhelimeen eli hälytysluontoinen työ. 

-vuosittain vähintään 5% korotus palkkaa eli elintasoindeksi korjaus.

Kaikki nämä pitää kirjata sopimukseen.

Anskumä arvaan, sulla ei taida työsopparia olla ollenkaan? Tai jos on, niin ilmeisesti firmaan, joka on todella epätoivoinen.

Kuuluun siihen satojen tuhansien ryhmään nimeltään työttömät. Opiskelen kuitenkin hallintotieteitä jotta saatais tähän maahan sellainen esimies joka ei kuseta.

Vierailija
28/30 |
18.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Uusi pomoni selitti hieman erikoista työsopimustani siten, että minun ei tarvitsisi olla huolissani, koska määräaikaiselta vaikuttava sopimukseni uusisi itsensä automaattisesti joka vuosi eläkeikääni saakka. Uskoin tämän, koska pomoni vaikutti asialliselta ja koska minä olin vain onnessani päästessäni töihin. 

Viiden vuoden erinomaisen työnteon jälkeen hallinnosta ilmoitettiin, että virka ja virkasuhde lopetetaan. Pomoni tarjosi minulle samaa työtä freelancerina. Sitten asiaa selviteltiinkin virkamieslautakunnassa ja tapahtuma katsottiin laittomaksi irtisanomiseksi.

Pomo on jo eläkkeellä, mutta organisaatio on säännöllisesti käräjillä laittomien potkujen vuoksi. Ei kyllä lohduta yhtään tietää, että en ollut ensimmäinen enkä viimeinen. 

Mikä oli pomon tutkintotausta?

Väitöskirjaansa teki siinä työnsä ohessa. Ja aika usein työnsä sijastakin. 

Hän oli erittäin hyvä pomo nuo viisi vuotta. Sitten, kun vein irtisanomisen virkamieslautakuntaan, alkoikin tulla puukkoa selkään.  

Vierailija
29/30 |
18.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

On harhautettu juuri sillä tavalla, että kysytty palkkatoivetta, ja oletuksena ollut että on palkkasuhde. Sitten viimeisellä haastattelukierroksella tullutkin ilmi, että pitäisi tehdä työ kevytyrittäjänä tuolla samalla summalla, mutta maksaa siitä itse kaikki sivukulut. Neljä kierrosta ja kaiken maailman tehtäviä oli. Tuollaisen kusetusyrityksen jälkeen meni maku koko firmaan. 

Vierailija
30/30 |
18.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Omaan työsopimukseeni oli kirjattu työnimikkeen lisäksi: ja kaikki muut työnantajan osoittamat tehtävät.

Palkka ei ollut neuvoteltavissa vaikka mitä paskahommia kaadettiin päälle. Perheyritys.

Älkää koskaan menkö perheyritykseen.

Tuo on kyllä aika yleinen, että pitää suostua ensisijaisten omien töiden lisäksi tekemään muutakin. Se voi olla hyväkin, jos työpaikalla ei vaikka aina ole tarpeeksi sitä työtä tarjolla, mitä tulit ensisijaisesti tekemään, niin silloin irtisanominen ei uhkaa aivan niin helposti. Eikä niistä satunnaisista muista töistä tosiaan yleensä mitään ekstraa makseta. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kaksi yksi