Kahvigallup
Maistuuko teille muille odottajille kahvi odotusaikana? Mä olen ollut varsinainen kahvin kittaaja ennen raskautta, mutta nyt ei yksinkertaisesti maistu. En kuitenkaan halua kieltäytyä kylässä kahvista, ettei ihmiset heti arvaisi...
Onko kahvin kofeiini pahasta? Pitäisikö kahvi oikeasti jättää pois? Toisaalta musta tee on yhtä paha kuin kahvi. Pitäisikö sitten litkiä vihreää tai valkoista teetä?
Kommentit (12)
Kahvi alkoi tökkiä heti, kun raskauduin. Olin 3kk juomatta kahvia. Nyt pahoinvointi on lakannut ja kahvia on taas alkanut tehdä mieli. Tosin ei kavia mene entiseen malliin. Juon vain yhden kupin päivässä.
-Nelli rv 19
Ekaa odottaessa join vain kupillisen päivässä, tokaa en ollenkaan ja nyt kolmatta ei ollenkaan (siis 6viikolta lähtien) no heti kun nyytti sylissä niin maistuu taas kahvi.
Itsellä oli heti jyrkkä mielipide kahvin litkimisestä, kun lapsesta alettiin ensimmäisen kerran keskustella. Ei. Kofeiini ei tosiaan tee hyvää kasvavalle ihmisen alulle. Tosin minä nyt en muutenkaan juonut kahvia. Voin pahoin siitä ilman raskauttakin.
Join kyllä paljon teetä. Kolme litraa ei ollut edes paljoa silloin, kun tein koko illan koulutehtäviä. Tästä keskustelin neuvolassa heti ensimmäisellä käynnillä. Siellä vastaus oli selkeä. Kukaan ei voi ottaa minulta teetä pois, mutta ainakin minun tulisi vaihtaa se kokonaan vihreään teehen (join sitä jo valmiiksi aina, kun oli tarjolla).
Kokonaan neuvolatäti ei tyrmännyt kahvin tai teen juontia, mutta ainakin itse ajattelen, että vain paras on kyllin hyvää minun lapselleni. Suositus on, että ei kofeiinia raskausainakana tai imettäessä.
Ja tuosta, ettei kehtaa kieltäytyä vieraissa. Ymmärrän. Kahvin kanssa ei ole ollut ongelmaa, sitä kun en koskaan ole juonut. Oletkos kokeillut sanoa aina, että joit juuri ennen lähtöäsi? Tai että jo valmiiksi närästää ja pelkkä vesi voisi olla ok? Nämä toimivat jonkin aikaa :)
Minulla on ongelmana tupakointi. Itse poltin ennen kuin aloin lasta suunnittelemaan. Nyt ollut jo pitkän aikaa täysin ilman. Lopetin jo ennen raskautta. Mutta kuinka sanoa kaverille jossakin kahvilassa ollessasi, että ei mennä sinne tupakoivien puolelle. Normaalisti olen nímittäin istunut tupakoivien puolella, vaikken itse ole polttanutkaan. Suurin osa lähipiiristäni tupakoi. En kuitenkaan halua altistaa lastani edes passiiviselle tupakoinnille. Joten olen päättänyt, että istun kotona enkä lähde kahville, kunnes haluan muutenkin kertoa, mikä on homman nimi. On vain joskus aika ankeaa. Mies lähtee yhteisten kavereidemme kanssa kahville ja minä jään aina kotiin. Jotakin muutakin voisi keksiä :)
Kohtuullinen kahvi ei ole pahasta sikiölle. Itse juon kahvia, tosin nyt odotusaikana vain kupillisen päivässä. Aamukahvi on perinteisesti jäänyt heti pois kun olen raskaaaksi tullut, nyt olen viikolla 14 ja edelleen aamulla ei voi ajatella kahvia. Iltapäivällä töissä kuitenkin usein juon kupillisen kahvia.
Suosituksissa sanotaan kohtuullisen kahvin määrän olevan 3-4 kupillista, teetä kaiketi voi juoda enemmän. Vaikka ihmettelen miksi teetä voi juoda enemmän, koska se sisältää enemmän kofeiinia kuin kahvi.
Kummastuttaa kyllä, jos neuvolassa on suositeltu vihreää teetä, koska se voi lisätä keskenmenoriskiä. Idässä naiset ovat aikanaan juuri vihreää teetä juomalla yrittäneet raskaudenkeskeytystä.
Itse en kyllä usko, että kahvi on pahimmasta päästä. Enemmänkin rajoittaisin sokerin ja rasvan syöntiä, alkoholi ja tupakka kokonaan pois.
Ennen kanssa olin tosi kova juomaan kahvia. rv 7 en ole kärsinyt yhtään vaan heti tulee oksennus jos yritän juoda. Pelkästä kahvin keittämisestä oksennan siis siitä hajusta.
Nyt olen rv14 eikä vieläkään kärsi kahvia mutta jos myöhemmin pystyy juomaan niin juon. Teetä juon pari kupillista päivässä.
Olen muiden aikanakin myöhemmin juonu kahvia enkä usko siitä olevan mitään haittaa.
Ennen raskautta kippasin kyllä kahvia useita mukillisia päivässä, mutta olisko ollu n. rv 6, kun ei enää uponnu ei sit millää. Jo hajukin pisti etomaan. Pari viikkoa " tissuttelin" ruusunmarjateellä, mutta sit kävi seki tökkimää ja sen jälkeen oonki juonu kahvia tai teetä hyvin harvoin pienen kupillisen esim. kavereilla kyläillessä. Etenki sillon, kun raskaus oli vielä salaisuus ei todellakaan voinu kahvista kieltäytyä, kun kaikki tuntee mun tavat, mikä kahvin suurkuluttaja yleensä olen. Hampaat irvessä nopeesti nieleskellen oon joutunu välistä kahviaki sit juomaan. :(
Kummallista kyllä esikoisen raskausaikana kahvi maistui ihan normaalisti, olisko tää nyt sit eri sukupuolta..?!?!? ;)
Niin, ja suositusten mukaanhan ilmeisesti kahvia/teetä voi huoletta juoda 1-2 kupillista päivässä.
sapa rv 17+1
itse en koskaan ole kahvia paljoa juonut. n.2kuppia viikossa jos sitäkään. nyt raskausaikana on kahvi maistunut ihan normaalisti ja hetkittäin on tullut juotua kahvia paljon enemmän kuin normaalisti ja santsikuppeja on tullut kanssa juotua vaikka ennen kuppi/vajaa kupillinen per kahvihetki riitti hyvin.
emka rv33+1
Minä muistelen myös, että neuvolassa sanotiin, että kahvia max. kolme kupillista päivässä. Ja, että vihreä tee tosiaan lisäisi keskenmenon riskiä. Hassua kuinka suositukset vaihtelevat.
Itselle tulee kyllä kova kahvin himo, mutta puolen kupin jälkeen ei enää maistu hyvältä.
joskin kofeiinin liiallista saantia pitäisi välttää. Suositus neuvolasta on max 3 kkp tai 2 l kolajuomia päivässä. Itselleni kahvi maistuisi vähän liikaakin (minä onnekas säästyinkin raskauspahoinvoinnilta lähes kokonaan), mutta olen pitänyt tiukan linjan, että aamulla 1 kuppi kahvia ja sitten ei enempää. Juon vain espressoa, koska tavallinen kahvi närästää, ja sitä keitän aamulla 1 dl ja juon runsaan maidon kanssa, niin tuntuu enemmältä. Töissä juon teetä, joskaan en paljon, koska sekin sisältää kofeiinia (kyllä vain! - 2 kuppia mustaa tai 5 kuppia vihreää teetä sisältää saman verran kofeiinia kuin iso mukillinen kahvia, eli litratolkulla ei teetäkään pidä litkiä jos haluaa vauvaansa kofeiinilta säästää).
Ennen raskautta kahvia saattoi mennä 6-8 kuppia päivässä. Raskauden alussa ei maistunut mutta joskus ensimmäisen kolmanneksen jälkeen alkoi oikein kova kahvihimo. Olen juonut sen sallitut 2-3kuppia päivässä ja lisäksi kofeiinitonta, jos oikein on himottanut.
Jansku 39+1
muutaman kupillisen viikossa, yleensä kun olen kyläilemässä. Kotona ei tule juurikaan juotua. Vihreää teetähän ei saisi raskaana ollessa juoda, niin ainakin minun neuvolasta saamissa lapuissa lukee. Mieluummin siis sitä mustaa.
siihen asti olen ollut kahvikissa ja monta kuppia mennyt päivässä. Mutta nyt ei uppoa oikein mikään muu kuin raikas mehu, ei edes tee.
Kannattaa kuunnella omaa olotilaa eikä väkisin juoda kahvia tai muuta mikä ei maistu. Tulee vaan ekstrapaha olo. Oi kun saisi vastapuristetuista hedelmistä mehua... :))