Avokeittiöt, miksi niin monessa nykyään?
Mikä näiden pointti on, haluaako joku oikeasti keittiön olohuoneen seinälleen? Pitääkö neliössä oikeasti säästää niin paljon, ettei ole varaa tehdä kunnollista keittiötä ruokailutiloineen, ja viihtyisää olohuonetta?
Ymmärrän, että neliöt ovat kalliita, mutta sitä kuvittelisi, että olisi paljon parempi elämänlaatu jos olohuone olisi viihtyisä ja lisäksi olisi oikea keittiö?
Kommentit (39)
Seinäkeittiö 12 m2 "olohuoneessa" on ihan idioottimain2n mutta hyvin suunniteltuna toimii 40-50m2 tilassa.
Meillä on L muotoisessa tilassa oh+rt+avokeittiö 20+12+22m2, yhteensä 54m2 ja keittiössä ihan kaapistot 3 seinällä ja saareke keskellä. Kaapistot on iha. omassa tilassaan vaikka yksi seinä olohuonern suuntaan puttuukin.
Ehdottomasti neljänteenkin taloomme/asuntoon tulee avokeittiö, meille ehdoton
No ei se kyllä toimi suuremmassakaan. Miten kukaan haluaa keittiön häiriötä siihen oleskelutilaan jossa on tarkoituksena viettää mukavaa aikaa perheen kesken ilman häiriötä?
Meillä vietetään laatuaikaa yhdessä ruokaa laittaen, syöden ja toki iltaakin viettäen. En tiedä mikä siinä häiritsisi? Apk on lähes äänetön, liesituuletin vain hetken päällä jos paistan jotain. Uuni äänetön, mikro sanoo "pling". Ruoka tuoksuu heti - hyvälle - joten sekään ei häititse.
Ei ole kukaan häiriintynyt 28 avokeittiövuoden aikana
Samaa mieltä. Mun mielestä olkkarin on tarkoitus olla viihtyisä, ja keittiö ei sitä paranna. Mutta neliöistä nykyään säästetään aivan valtavasti...
Vierailija kirjoitti:
Seinäkeittiö 12 m2 "olohuoneessa" on ihan idioottimain2n mutta hyvin suunniteltuna toimii 40-50m2 tilassa.
Meillä on L muotoisessa tilassa oh+rt+avokeittiö 20+12+22m2, yhteensä 54m2 ja keittiössä ihan kaapistot 3 seinällä ja saareke keskellä. Kaapistot on iha. omassa tilassaan vaikka yksi seinä olohuonern suuntaan puttuukin.
No ei se kyllä toimi suuremmassakaan. Miten kukaan haluaa keittiön häiriötä siihen oleskelutilaan jossa on tarkoituksena viettää mukavaa aikaa perheen kesken ilman häiriötä?
Meillä vietetään laatuaikaa yhdessä ruokaa laittaen, syöden ja toki iltaakin viettäen. En tiedä mikä siinä häiritsisi? Apk on lähes äänetön, liesituuletin vain hetken päällä jos paistan jotain. Uuni äänetön, mikro sanoo "pling". Ruoka tuoksuu heti - hyvälle - joten sekään ei häititse.
Hyvässä keittiössä kokataan yhdessä ja vietetään sitä laatuaikaa. Sen jälkeen siirrytään olohuoneeseen, pois siitä keittiöstä. Ruokapöytä voi mun mielestä olla joko keittiössä tai olohuoneen yhteydessä, erillisestä ruokasalista en pidä.
Mun äidillä on ihana keittiö, siinä on keskellä keittiötä suuri 2m x 2m pöytä jonka ympärille mahtuu helposti 8 ihmistä, ja jos vähän tiivistää niin 12. Itse keittiötä on 2,5 seinällä, ja yksi seinä on kokonaan maisemaa ulos. Itselläni ei tuollaiseen varaa. Hän on asuntonsa ostanut aikoja sitten, on ihana ja lapsuuteni kotini.
Pienempäänkin keittiöön minun kotonani hyvin mahtuu laatuaikaa viettämään, meillä usein on 4-6 hlö yhdessä kokkailemassa, hyvään keittiöön mahtuu se ruokapöytä tai ainakin yhdessä istuttava korkeampi apupöytä. Parasta on, kun sen keittiön saa sitten jättää ja mennä kunnolliseen olohuoneeseen,pois keittiöstä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pitää avata lompakkoa isommalle jos haluaa erillisen keittiön. Monella ei ole varaa.
Nykyään tehdään avokeittiöitä myös isoihin asuntoihin, kun koko kiinteistö saneerataan. Samoin suuriin omakotitaloihin. Täysin järjetöntä. En ikinä hankkisi suurempaa asuntoa, jossa on avokeittiö. Keittiön ovet on saatava kiinni.
Mulle se ovi itsessään on aika turha, mut haluan kuitenkin oman huoneen sille keittiölle. Että se on se ruoanlaittotila jossa tehdään keittiöjuttuja. Olohuoneessa taas sitten vietetään muuta aikaa, ja sen pitää olla viihtyisä. Keittiö ei minulla saa näkyä olohuoneesta.
Ovi on tärkeä, koska se pitää käryt ja äänet (tiskikone, jne.) kurissa.
Vierailija kirjoitti:
Paremmin kai sitä laatuaikaa viettää jos on keittiö ja olohuone erikseen?
Ei olohuoneessa oleskelu ole kovin laadukasta jos siinä on keittiö vieressä, mieluummin olkkarissa katsoo vaikkapa taulua tai ikkunasta ulos.
Vierailija kirjoitti:
Pakkohan se on, kun kaikessa säästetään. Jopa asuinmukavuudessa. Mieluummin ottaisin myös kunnollisen keittiön ja kunnollisen olohuoneen, mutta menee kyllä heti kalliimmaksi. Köyhän on pakko asua tiiviisti.
Kun ei nuo uudet tilansäästökämpät edes ole halpoja. Vanhan asunnon saa halvemmalla ja niissä on usein erillinen keittiö.
Halpa fiilis tulee aina kun keittiö on olohuoneessa. Ei kiitos.
Vierailija kirjoitti:
Avokeittiö on avara ja mukava. Voi yhtä aikaa seurustella ja tehdä ruokaa. En tajua erillistä keittiötä ollenkaan.
Olen täysin samaa mieltä. Olen asunut yli 30 vuotta talossa, jossa on avokeittiö. En todellakaan haluaisi vaihtaa sitä erilliseen keittiöön.
Meillä tehdään ruokaa paljon, ja usein pitkän kaavan kautta. Erillinen keittiö on meillä aivan ehdoton.
Nykyään on Wolt, joten keittiö on ihan turha.
Tampereella myymättä isohkoja kalliita rivariasuntoja ja veikkaan tätä yhdeksi syyksi. Väkisin tungettu 4-5 pientä makuuhuonetta ja olohuoneen kuvatus on pieni nurkkaus, jonka kahdella seinällä on keittiökaappeja ja kiintokalusteita. Luulisi aika monen pärjäävän nykyään 3-4 makuuhuoneella, jos sen yhden voisi jättää keittiöksi ja olohuone olisi oikea olohuone.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Avokeittiö on avara ja mukava. Voi yhtä aikaa seurustella ja tehdä ruokaa. En tajua erillistä keittiötä ollenkaan.
Olen täysin samaa mieltä. Olen asunut yli 30 vuotta talossa, jossa on avokeittiö. En todellakaan haluaisi vaihtaa sitä erilliseen keittiöön.
Periaatteessa avokeittiö vielä voi menetellä, mutta se nykyajan avokeittiö on sellainen että ruokapöytä tulee keskelle olohuonetta, jos ruokapöydän haluaa ja olohuone tarkoittaa sohvaa ja televisiota sille ainoalle vapaalle seinälle, jossa ei ole ikkuna/ovi tai keittiö.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Enkä todellakaan keksi, mikä on se häiriö, jonka keittiö muka aiheuttaa olohuoneessa oleskeluun. Tiskikone on niin hiljainen, että sen ääntä tuskin huomaa, ja liesituuletin imee ruoanlaiton käryt nopeasti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvässä keittiössä kokataan yhdessä ja vietetään sitä laatuaikaa. Sen jälkeen siirrytään olohuoneeseen, pois siitä keittiöstä. Ruokapöytä voi mun mielestä olla joko keittiössä tai olohuoneen yhteydessä, erillisestä ruokasalista en pidä.
Mun äidillä on ihana keittiö, siinä on keskellä keittiötä suuri 2m x 2m pöytä jonka ympärille mahtuu helposti 8 ihmistä, ja jos vähän tiivistää niin 12. Itse keittiötä on 2,5 seinällä, ja yksi seinä on kokonaan maisemaa ulos. Itselläni ei tuollaiseen varaa. Hän on asuntonsa ostanut aikoja sitten, on ihana ja lapsuuteni kotini.
Pienempäänkin keittiöön minun kotonani hyvin mahtuu laatuaikaa viettämään, meillä usein on 4-6 hlö yhdessä kokkailemassa, hyvään keittiöön mahtuu se ruokapöytä tai ainakin yhdessä istuttava korkeampi apupöytä. Parasta on, kun sen keittiön saa sitten jättää ja mennä kunnolliseen olohuoneeseen,pois keittiöstä.
Meillä on erillinen keittiö ja erillinen ruokasali, jossa 16 hengen ruokapöytä. Isompikin mahtuisi. En ikinä haluaisi luopua kummastakaan (erillisestä keittiöstä ja ruokasalista)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Enkä todellakaan keksi, mikä on se häiriö, jonka keittiö muka aiheuttaa olohuoneessa oleskeluun. Tiskikone on niin hiljainen, että sen ääntä tuskin huomaa, ja liesituuletin imee ruoanlaiton käryt nopeasti.
Et taida laittaa paljon ruokaa tai järjestää illalliskutsuja
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Visuaalinen häiriö on aivan yhtälailla häiriö kuin äänikin. Olohuoneessa on tarkoitus viihtyä, ei katsella keittiön kaappeja. Mieluummin huonekasveja ja joku taulu, kuin keittiön kaappeja.
Toki ihmisiä on erilaisia, ja jotkut ovat visuaalisempia kuin toiset.
Keittiö olohuoneessa on lähinnä visuaalista saastetta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et taida laittaa paljon ruokaa tai järjestää illalliskutsuja
Kyllä meillä tehdään molempia. Sehän on nimenomaan avokeittiössä kivaa, että ei tarvitse mennä ruokaa laittaessaan eri huoneeseen, vaan voi jatkaa seurustelua vieraiden kanssa.
Kaikkeen tottuu. Meillä on nykyään avokeittiö, ja inhosin sitä alkuun. On siinä puolensa myös, kyllä... Mutta jos valita saisin, niin erillinen keittiö olisi kuitenkin mieluisampi, ja muuten yhtä mukavaa asuntoa emme voisi ostaa. Mutta ihan ok tämänkin kanssa elää, vaikka ei kuitenkaan yhtä mukavaa ole kuin oikea keittiö. Kaikkeen nyt kuitenkaan ei varaa ollut, mitä haluttiin, ja tämä oli se kompromissi.
En yhäkään ole avokeittiön suurin fani, mutta tämä on meille tällä hetkellä hyvä, ja tässä nyt asumme.
Erillisestä keittiöstä joutuu Helsingissä kantakaupungissa helposti maksamaan 80 000€ ylimääräistä. Ei mulla ole varaa, vaikka haluaisinkin.