Avokeittiöt, miksi niin monessa nykyään?
Mikä näiden pointti on, haluaako joku oikeasti keittiön olohuoneen seinälleen? Pitääkö neliössä oikeasti säästää niin paljon, ettei ole varaa tehdä kunnollista keittiötä ruokailutiloineen, ja viihtyisää olohuonetta?
Ymmärrän, että neliöt ovat kalliita, mutta sitä kuvittelisi, että olisi paljon parempi elämänlaatu jos olohuone olisi viihtyisä ja lisäksi olisi oikea keittiö?
Kommentit (39)
Samasta syystä, kun asunnot on nykyään putkimaisia, pimeitä loukkoja. Kerrosneliöt halutaan käyttää hyödyksi.
Pakkohan se on, kun kaikessa säästetään. Jopa asuinmukavuudessa. Mieluummin ottaisin myös kunnollisen keittiön ja kunnollisen olohuoneen, mutta menee kyllä heti kalliimmaksi. Köyhän on pakko asua tiiviisti.
Vanhemmissa rakennuksissa on vielä erillisiä keittiöitä olemassa, mutta ne ovat hintavia. Vanha rakennuskanta on muutenkin mukavampaa asua.
Pitää avata lompakkoa isommalle jos haluaa erillisen keittiön. Monella ei ole varaa.
Etsi pienempää tai maksa enemmän. Erillinen keittiö on nykypäivänä sellaista luksusta, johon pitää laittaa ylimääräistä rahaa ja aika paljonkin vielä.
Avokeittiö on avara ja mukava. Voi yhtä aikaa seurustella ja tehdä ruokaa. En tajua erillistä keittiötä ollenkaan.
Erillinen keittiö on luksusasumista. Jopa ruokapöydälle ei monissa nykyään ole paikkoja, ja makuuhuoneessa on kaksi ovea niin, että sängyn ympäri ei pääse kävelemään. Molemmille sängyn puolille siis oma ovensa. 😁
Aivan typerää nykyrakentaminen, tässä pitäisi olla jotain säädöksiä huoneiden minikoolle. Makuuhuone, jossa pitää kiertää olohuoneen kautta sängyn toiselle puolelle on aivan naurettavaa.
Rahasta sekin on tosiaan kiinni. Keittiön ystävä olen minäkin, kammoksun noita olohuoneen seiniä joiksi keittiöitä nkykyisin kutsutaan.
Tietenkin siksi, että siinä yhdistää olohuoneen ja keittiön samaan huoneeseen. Ja itse pidän sellaisesta, että keittiö ei ole erillinen koppi, mutta en kuitenkaan niin että keittiö on vain yksi seinä olkkarissa.
Vierailija kirjoitti:
Tietenkin siksi, että siinä yhdistää olohuoneen ja keittiön samaan huoneeseen. Ja itse pidän sellaisesta, että keittiö ei ole erillinen koppi, mutta en kuitenkaan niin että keittiö on vain yksi seinä olkkarissa.
Ei kai kukaan mitään koppia nyt haluakaan. Pitää sinne mahtua myös ruokapöytä ja tilaa oleskella. Mutta kallistahan se toki on.
Keittiö olohuoneessa ei ole viihtyisä.
Esim. 50-luvun kerrostaloasunnot ovat usein jotenkin vetoavampia juuri siksi, että niissä on keittiö.
Erillinen keittiö vaatii paljon neliöitä, ja neliöt maksavat. Osta yhtä makuuhuonetta suurempi asunto ja remontoi siihen hyvä keittiö. Joissakin vanhoissa on myös yhä palvelijanhuoneita, ne voi yhdistää keittiöön myös, jos se alkuperäinen on turhan pieni.
Vierailija kirjoitti:
Pitää avata lompakkoa isommalle jos haluaa erillisen keittiön. Monella ei ole varaa.
Nykyään tehdään avokeittiöitä myös isoihin asuntoihin, kun koko kiinteistö saneerataan. Samoin suuriin omakotitaloihin. Täysin järjetöntä. En ikinä hankkisi suurempaa asuntoa, jossa on avokeittiö. Keittiön ovet on saatava kiinni.
Mä en ole suuri kokkailija, pärjään ihan hyvin pienelläkin keittiöllä... Mut en todellakaan halua keittiön kaappeja olkkariin!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nykyään tehdään avokeittiöitä myös isoihin asuntoihin, kun koko kiinteistö saneerataan. Samoin suuriin omakotitaloihin. Täysin järjetöntä. En ikinä hankkisi suurempaa asuntoa, jossa on avokeittiö. Keittiön ovet on saatava kiinni.
Mulle se ovi itsessään on aika turha, mut haluan kuitenkin oman huoneen sille keittiölle. Että se on se ruoanlaittotila jossa tehdään keittiöjuttuja. Olohuoneessa taas sitten vietetään muuta aikaa, ja sen pitää olla viihtyisä. Keittiö ei minulla saa näkyä olohuoneesta.
Erillinen keittiö olis kyllä ihana, mut ei vain ole varaa jollen halua muuttaa jonnekin kauemmas... Ehkä seuraavaan asuntoon sit.
Avokeittiön on kyllä grynderit hyvin saaneet markkinoitua "muodikkaana" juttuna massoille. Sen pointti on aivan puhtaasti rahan säästäminen ja suuremmat katteet. Tiedän, koska olin ysärillä mukana niitä markkinoimassa. 😁
Pointti oli nimenomaan se, että miten saadaan myytyä halvempaa samaan hintaan.
Seinäkeittiö 12 m2 "olohuoneessa" on ihan idioottimain2n mutta hyvin suunniteltuna toimii 40-50m2 tilassa.
Meillä on L muotoisessa tilassa oh+rt+avokeittiö 20+12+22m2, yhteensä 54m2 ja keittiössä ihan kaapistot 3 seinällä ja saareke keskellä. Kaapistot on iha. omassa tilassaan vaikka yksi seinä olohuonern suuntaan puttuukin.
Ehdottomasti neljänteenkin taloomme/asuntoon tulee avokeittiö, meille ehdoton
Vierailija kirjoitti:
Seinäkeittiö 12 m2 "olohuoneessa" on ihan idioottimain2n mutta hyvin suunniteltuna toimii 40-50m2 tilassa.
Meillä on L muotoisessa tilassa oh+rt+avokeittiö 20+12+22m2, yhteensä 54m2 ja keittiössä ihan kaapistot 3 seinällä ja saareke keskellä. Kaapistot on iha. omassa tilassaan vaikka yksi seinä olohuonern suuntaan puttuukin.
Ehdottomasti neljänteenkin taloomme/asuntoon tulee avokeittiö, meille ehdoton
No ei se kyllä toimi suuremmassakaan. Miten kukaan haluaa keittiön häiriötä siihen oleskelutilaan jossa on tarkoituksena viettää mukavaa aikaa perheen kesken ilman häiriötä?
Nykyään noita rakennetaan jopa kalliisiin asuntoihin, kyllähän ne aika paljon arvokkuutta syövät. Halvan tuntuinen fiilis tulee heti.
Pienissä tuon ymmärtää kyllä kun neliöt rajallisia...