Oliko näiden hallituksen tukileikkauksien tavoite ihan oikeasti että ihmiset joutuvat kodittomaksi?
Minä itken, ihan oikeasti. Niin omasta kuin tuttavienkin puolesta. Kaksi kaveria on heittänyt lusikat nurkkaan tämän vuoden puolella oman käden kautta, kolme on jäänyt kodittomaksi, kaksi tekee pimeänä seksityötä jne. Kaikki vielä 1-2v. sitten ihan perusduuneissa ok palkalla työskenteleviä, nyt luottotiedot menneenä eikä elämäniloa enää ole.
Itselläni on nyt tilanne se, että on pakko muuttaa autoon asumaan. Jäin viime syksynä työttömäksi kun firma, jossa olin vakituisena, meni konkurssiin. Olen ollut Kelan tuilla (työmarkkinatuki) ja pieni tt-tuki siihen päälle jotta se yksinasuvan perusosa täyttyy. Asun vuokralla tosi syrjässä 400e+sähkö ja nyt talven aikana kävi niin että kela ei maksanutkaan kuin pienen osan sähkölaskuista ja näin ollen ne ehtivät siirtymään perintään. Perintätoimistosta hoetaan että "maksat ne viivästyskorot, maksat vain, maksa, maksa maksa". Sähkölaskuni ei ole edes kohtuuttomat (siirtoineen 60-90kk), sillä en pitänyt talossa lämmitystä talvella vaan minulla oli vuokranantajan puut joilla lämmitin. Kylppärissä oli pakko pitää lattialämmitystä tai se olisi homehtunut.
Viime viikolla tuli kelasta viestiä että eivät maksa kotivakuutusta. Vuokranantaja taas vaatii laajan kotivakuutuksen, joka nyt on n.14e/kk ja se ylittää sallitut rajat parilla eurolla. En saa halvempaa kun luottotiedot meni ja se pitää maksaa kerralla.
Mitä tässä enää tekee, olen jo miettinyt jotain todella pahaa että pääsen valtionlaitokseen ruuan ja avun piiriin. En jaksa enää, kesän voin asua autossa, mutta entäs kun talvi tulee taas?
Kommentit (98)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikä kellään näistä ole tietenkään vanhempia, sisaruksia tai ystäviä jotka voisivat auttaa rahallisesti tai ottaa yöpymään luokseen ettei tarvitsisi kodittomana elää. Yhteiskunnalta ollaan aina vaatimassa kaikki muttei tavalliset ihmisetkään ole valmiita auttamaan edes läheisiään.
Se joka neuvoo lainaa sukulaisilta niin ota huomioon ei kaikilla ole vai täytyykö mennä haudalle rahalainausta pyytää? Itse olen tämän laittanut ihan Sos. Hakemukseen on kuollut lähisukulainen, niin tietysti vain hylkäsi hakemus että silleen. On tietysti muita osa työttömiä ja toki yritetty, niin välit katkesi siihen kun sisarukselta lainaa yrittää. Ei kukaan lainaa mitään. Eikä vaikka maksaisi takaisin.
Jos sukulaisetkaan eivät lainaa sinulle niin luuletko, että tuntemattomat lainaisivat? Ethän sinäkään lainaisi tuntemattomille edes yhtä euroa.
Elämä on suunnittelua. Mitä teit nuorena ja energisenä kun olisi pitänyt pedata asiat hyvään vanhuuteen?
"Oliko näiden hallituksen tukileikkauksien tavoite ihan oikeasti että ihmiset joutuvat kodittomaksi?"
Kokoomusta, persuja, RKP:tä ja KD.tä ei yksinkertaisesti kiinnosta joutuvatko.
Vierailija kirjoitti:
"Oliko näiden hallituksen tukileikkauksien tavoite ihan oikeasti että ihmiset joutuvat kodittomaksi?"
Kodittomat eivät ole heidän äänestäjiään, joten yksi hailee.
Kannattaa miettiä mitä puoluetta Ei äänestä ensi vuonna. Yrityksiä menee nurin ja Petteri on tyytyväinen
Vastahan tässä myytiin kerrostalo-osake kahdella tonnilla. En tiedä vastikkeesta mutta tuskin on neljää sataa. Okei, sijainti on jossain Juukassa mutta mitä väliä. Siellä ei ole töitä mutta tämän palstan naiset ei saa töitä missään niin että ihan sama. Ja se on kuitenkin oikea asunto jossa lämmitys pelaa ja vesi tulee ja menee.
V ittu, että naiset on avuttomia nykyään. Sietääkin kuolla.
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa miettiä mitä puoluetta Ei äänestä ensi vuonna. Yrityksiä menee nurin ja Petteri on tyytyväinen
Ja Suomi-tuotteita ei kannata ostaa Petterin iloksi
Vierailija kirjoitti:
Me saamme 13 v pojan kanssa 800 e kk jolla maksan laskut, ruuat ja pojan menot. Se jää vuokran omavastuun jälkeen toimeentulotuesta. Harmi ettette ole yh vanhempia niin pääsisitte hyville tuloille. Lapsesta ei tietenkään ole kuluja eikä hän syö mitään.
"Me saamme 13 v pojan kanssa 800 e kk jolla maksan laskut, ruuat ja pojan menot. Se jää vuokran omavastuun jälkeen toimeentulotuesta. Harmi ettette ole yh vanhempia niin pääsisitte hyville tuloille. Lapsesta ei tietenkään ole kuluja eikä hän syö mitään."
Me ollaan keskituloa pienemmillä tuloilla. Meidän perheessä jää asumisen jälkeen käyttöön 500 € / hlö. Tuolla rahalla maksaa minimikulujen lisäksi hyvän auton, ulkona syömistä, yhdelle kalliin harrastuksen, lapsille arkivaatteiden lisäksi myös nätit takit ja siistimmät kengät sekä kesälle että talvelle. Nuo kaikki ja paljon muuta voisi karsia, jos olisi rahasta tiukkaa.
Jos joku valittaa miten 800 € kahdelle on vähän, niin on kyllä tyhjästä valittaja.
"Oliko näiden hallituksen tukileikkauksien tavoite ihan oikeasti että ihmiset joutuvat kodittomaksi?
Minä itken, ihan oikeasti. Niin omasta kuin tuttavienkin puolesta. Kaksi kaveria on heittänyt lusikat nurkkaan tämän vuoden puolella oman käden kautta, kolme on jäänyt kodittomaksi, kaksi tekee pimeänä seksityötä jne. Kaikki vielä 1-2v. sitten ihan perusduuneissa ok palkalla työskenteleviä, nyt luottotiedot menneenä eikä elämäniloa enää ole.
Itselläni on nyt tilanne se, että on pakko muuttaa autoon asumaan. Jäin viime syksynä työttömäksi kun firma, jossa olin vakituisena, meni konkurssiin. Olen ollut Kelan tuilla (työmarkkinatuki) ja pieni tt-tuki siihen päälle jotta se yksinasuvan perusosa täyttyy. Asun vuokralla tosi syrjässä 400e+sähkö ja nyt talven aikana kävi niin että kela ei maksanutkaan kuin pienen osan sähkölaskuista ja näin ollen ne ehtivät siirtymään perintään. Perintätoimistosta hoetaan että "maksat ne viivästyskorot, maksat vain, maksa, maksa maksa". Sähkölaskuni ei ole edes kohtuuttomat (siirtoineen 60-90kk), sillä en pitänyt talossa lämmitystä talvella vaan minulla oli vuokranantajan puut joilla lämmitin. Kylppärissä oli pakko pitää lattialämmitystä tai se olisi homehtunut.
Viime viikolla tuli kelasta viestiä että eivät maksa kotivakuutusta. Vuokranantaja taas vaatii laajan kotivakuutuksen, joka nyt on n.14e/kk ja se ylittää sallitut rajat parilla eurolla. En saa halvempaa kun luottotiedot meni ja se pitää maksaa kerralla.
Mitä tässä enää tekee, olen jo miettinyt jotain todella pahaa että pääsen valtionlaitokseen ruuan ja avun piiriin. En jaksa enää, kesän voin asua autossa, mutta entäs kun talvi tulee taas?"
Käytkö äänestämässä vaaleissa? Jokaisen nukkuvan äänestäjän ääni menee näet lyhentämättömänä kokoomuksen ja RKP:n laariin, koska heidän kannattajansa äänestävät ja jokainen äänestämättä jättävä nostaa näiden puolueiden ääniosuutta lisäten todennäköisyyttä että kokoomus ja RKP ovat hallituksessa tekemässä kovaa oikeistopolitiikkaa, kokoomus on päähallituspuolue ja maassa on kokoomusjohtoinen oikeistohallitus, kuten nyt.
Gallupissa kysyttäessä niistä jotka nukkuivat vaaleissa yli 40% äänestäisi Sdp:tä.
Mieti siis kaksi kertaa nukutko vaalit.
Nyt en ihan ymmärrä. Jos saat täydet tuet, mihin ne ovat kadonneet? Kyllä niillä joten kuten elää
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Me saamme 13 v pojan kanssa 800 e kk jolla maksan laskut, ruuat ja pojan menot. Se jää vuokran omavastuun jälkeen toimeentulotuesta. Harmi ettette ole yh vanhempia niin pääsisitte hyville tuloille. Lapsesta ei tietenkään ole kuluja eikä hän syö mitään.
Monella työssäkäyvällä ei asumiskulujen jälkeen paljoa enempää.
T. 11 v. tytön äiti
Älä selitä. Lapsilisä on sulla 170 e ja elatustuki päälle eli n 400 e Kelan minimilläkin. Jos palkkasi on nettona vaikka 1900 e kk jika on pieni ( oletan että olet pienipalkkainen) yhteensä se on 2300 e kk elatustuen ja lapsilisän kanssa.
Jos asumismenonne ovat tuosta kaksin vaikka 1000 e ( joka on paljon) jää vielä 1300 e. Siinä on 500 e eroa meidän tuloihin.
1900e/kk nettona on ei ole pieni palkka, vaan keskitasoinen.
Minunkin mielestäni 1900 nettopalkka on keskitasoa, vähän alle mediaanipalkan. Ja 2300 ylittää pienituloisuusrajan.
Ihmisiltä tuntuu kadonneen ymmärrys, mikä on paljon ja mikä vähän. Tulkaa nyt vielä sanomaan, ettei kukaan Suomessa saa kokopäivätyöstä 2000 bruttona tai se on korkeintaan teinille helposta kesätyöstä maksettavaa leikkirahaa ja aikuisten palkka on vähintään 3000. Kannustaa töihin menemiseen tällainen todellakin joo...
Pienituloisuusrajat
1 aikuinen, 1 alle 14-v. lapsi kuukausitulot (ei pelkkä palkka) 1 912,75 euroa
Oletko pienituloinen? Tässä menee nyt raja
Pienituloiset ovat entistä pienituloisempia, Tilastokeskuksen luvuista selviää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kodittomat eivät ole heidän äänestäjiään, joten yksi hailee.
Niin ei vaikuta Orpon tai Purran kavereihin. Mutta kyllä moni sellainen heitäkin äänestää, vaikka eivät näiden äänestämisestä hyödy ja heillä on siihen oikeus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikä kellään näistä ole tietenkään vanhempia, sisaruksia tai ystäviä jotka voisivat auttaa rahallisesti tai ottaa yöpymään luokseen ettei tarvitsisi kodittomana elää. Yhteiskunnalta ollaan aina vaatimassa kaikki muttei tavalliset ihmisetkään ole valmiita auttamaan edes läheisiään.
Se joka neuvoo lainaa sukulaisilta niin ota huomioon ei kaikilla ole vai täytyykö mennä haudalle rahalainausta pyytää? Itse olen tämän laittanut ihan Sos. Hakemukseen on kuollut lähisukulainen, niin tietysti vain hylkäsi hakemus että silleen. On tietysti muita osa työttömiä ja toki yritetty, niin välit katkesi siihen kun sisarukselta lainaa yrittää. Ei kukaan lainaa mitään. Eikä vaikka maksaisi takaisin.
Jos sukulaisetkaan eivät lainaa sinulle niin luuletko, että tuntemattomat lainaisivat? Ethän sinäkään lainaisi tuntemattomille edes yhtä euroa.
Elämä on suunnittelua. Mitä teit nuorena ja energisenä kun olisi pitänyt pedata asiat hyvään vanhuuteen?
En ole koskaan ollut energinen, koska synnyin väärille vanhemmille. Elämä on selviytymistaistelua. Noh, ensi kerralla yritän valita paremmin.
- eri
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole koskaan ollut energinen, koska synnyin väärille vanhemmille. Elämä on selviytymistaistelua. Noh, ensi kerralla yritän valita paremmin.
- eri
Ja tässä jälleen palstan vakioteema jonka oleellisena sisältönä on: 1) Jonkun muun vika, 2) Jonkun muun pitää auttaa.
Kyseessä on sinun ainutkertainen elämäsi. Miten aiot elää sen? Miltä haluat elämäsi näyttävän 20 vuoden päästä, ja mitä tekoja se vaatii sinulta, että saavutat haaveesi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työttömyyskorvaus, asumistuki ja toimeentulotuki. Mun kaveri pärjää noilla ja vuokra 600 euroa. Vähäiseen halpaan ruokaan riittää. Ihmettelen eikö ap saa saman verran.
Eivät kaikki saa työttömyyskorvaus, itse joutunut taistella sen eteen ja oltava 24h tavoitettavissa tai lakkautus. Ja asumistuki saa vain tiettyyn sopimukseen, on useita asumismuotoja joihin ei. Säännöt on liian tiukat tehty niin ettei tuen saanti onnistu.
Mainitsetko jonkun tällaisen asumismuodon mihin ei tukea saa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työttömyyskorvaus, asumistuki ja toimeentulotuki. Mun kaveri pärjää noilla ja vuokra 600 euroa. Vähäiseen halpaan ruokaan riittää. Ihmettelen eikö ap saa saman verran.
Eivät kaikki saa työttömyyskorvaus, itse joutunut taistella sen eteen ja oltava 24h tavoitettavissa tai lakkautus. Ja asumistuki saa vain tiettyyn sopimukseen, on useita asumismuotoja joihin ei. Säännöt on liian tiukat tehty niin ettei tuen saanti onnistu.
Mainitsetko jonkun tällaisen asumismuodon mihin ei tukea saa?
Tukea ei saa jos maksaa vuoran pimeästi käteisellä. Tukea ei saa myöskään jos vuokraa itselleen tilan joka ei virallisesti ole asunto; varasto, kesämökki yms. Nämä tuli helpoti mieleen. Varmasti muitakin on. Varmaankaan leirintäalueen vuokraan ei tukea saa, vaikka siellä asuisi ja vuokrasopimus tehtynä.
-eri
Täällä missä asun saa asuntoja alle 400 vuokralla kk. Ei voi joutua kodittomaksi, pitää vaan muuttaa.
Tosiasiassa ohje muuttaa johonkin muualle, on vain ongelman lakaisua maton alle. Työttömän pitäisi lähteä kasvukeskuksista joko maaseudulle, jossa vielä isompi työttömyys tai jopa ulkomaille, missä myös sama laskukausi ja omat työttömät. Ei mitään järkeä.