Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Jokainen voi itse vaikuttaa omalla käyttäytymisellään työllisyyteen. Älkää käyttäkö itsepalvelukassoja!

Vierailija
17.03.2026 |

Paikallisen K-supermarketin kauppias paljasti että heille palkataan tänä vuonna kaksi kesätyöntekijää vähemmän koska asiakkaat ovat siirtyneet niin paljon itsepalvelukassoille. Miettikää kuinka monta jää palkkaamatta jossain Citymarketin kokoisessa kaupassa! 

Kommentit (61)

Vierailija
41/61 |
30.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos menee ihmiskassalle, niin toivottavaa on, että saa rauhassa pakata kassinsa. Mulla tulee aina tunne että sitä kiiruhdetaan. Haluan lajitella rauhassa. En ole edes vanhus, vaan en vaan sullo kaikkea samaan kassiin kun isot ostokset. Jos se ihmiskassalla onnistuu niin ok. 

Vierailija
42/61 |
30.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mites sitten, jokuhan sen automaattikassan kaupalle myy, asentaa, huoltaa, päivittää, vartijat niiden käyttöä valvoo ymym hekö saavat jäädä työttömiksi?

Kyllä on kovin vähäistä tuon työn osuus vs. kaupan jokapäiväinen palvelutyö. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/61 |
30.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vinkki sosiaalisesti ahdistuneille, jotka välittää työtilanteesta : tilaa kotiin niin joku työntekijä joutuu tekemään ostoksesi ja työllisyys nousee!

Vierailija
44/61 |
30.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suosin pikakassaa, koska miksi seisoisin kassajonossa? Odotan innolla uudistusta, missä voin kaupassa skannata ostokseni puhelimellani ja pakata ne ostoskassiin samalla, kun etenen kaupassa. Nettitilausten ja lisäpalvleuiiden kasvun myötä suuremmissa kaupoissa on minusta enemmän työntkeijöitä kuin ennen. Lisäksi ihmisille voidaan tarjota liikkuvampaa sekä mielekkäämpää työtä kuin kassalla istuminen. Ihminen ei tuo siinä kassalla mitään lisäarvoa prosessiin. 

Sä et ihan oikeasti usko tilastoja? Työpaikat ovat vähentyneet kaupan alalla ja syynä on etenkin automatisoinnin lisääntyminen. 

Mistä tulkitset automatisoinnin olevan syyllinen? Lähi k-marketissa on edelleen normaalisti yksi henkilö töissä. Aasennettu pikakassa ei tätä tilannetta muuttanut mitenkään, mutta nyt sen yksinäisen työntekijän ei tarvitse lopettaa muita tehtäviä kassalle siirtymisen takia tai pakettejaa noutavien taakse ei tarvitse mennä jonoon, kun voi nopeasti päästä pikakassan kautta.

Ulkomailta tai verkkokaupoista tilaaminen on varmasti syönyt kaupan alan työpaikkoja. Muista, että kaupan alaa on muutakin kuin ruokakaupat. Miten moni myymälä on vaihtanut pienempiin tiloihin koittaessaa karsia kustannuksia ja samalla työntekijöiden tarve vähenee.  

Vierailija
45/61 |
30.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

IP-kassat on muinaista tekniikkaa ja aiheuttaa vaan turhaa jonottamista. Parempia ratkaisuja tarvitaan ja osassa kaupoista niitä onneksi jo onkin.

Vierailija
46/61 |
30.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kylläpä käytän, koska en jaksa jonottaa sillä yhdellä ainoalla auki olevalla kassalla, josta myydään tupakat ja veikkaukset, ja vanhukset maksaa kolikoilla, ja joka toiselta on joku omenapussi punnitsematta. 

Mitä useampi jonottaa sitä todennäköisemmin avataan toinen kassa. 

Olen siinä vaiheessa jo poistunut kaupasta, enkä ole sitä näkemässä. Eikä ne siihen toiselle kassalle uutta työntekijää palkkaa, vaan se toinen kutsutaan hyllyttämästä kassalle. 

Ahaa, miksi sitten henkilökunnan määrä pienenee itsepalvelukassojen myötä? 

Toisekseen esimerkiksi isoissa marketeissa on usein erikseen hyllyttäjiä jotka ei edes tee kassatyötä. 

Ahaa, en pysty vaikuttamaan isojen markettien tilanteeseen, kun en sellaisissa käy. 

Itse olen huomannut, että henkilökunnan määrä on aika sama (tai jopa lisääntynyt koska vuokratyö) kassojen ja hyllyttäjien lisäksi on myös ostosten kerääjiä. Sieltä kassoilta on siirrytty muihin hommiin ja kassalle kutsutaan sieltä muista hommista. Ruuhkahuipuissa on enemmän kassoja auki, mutta sillon harvemmin käyn kaupassa. 

Eli mitenkään et pysty hyväksymään tilastoja joiden mukaan väkeä on nyt vähemmän? Ne kerääjätkin on usein osa-aukaisia ja kun asiakas et tule enää itse kauppaan, kassatyötä tarvitaan vähemmän. 

No täytyykö mun nyt sitten alkaa ajamaan sinne lähimpään Prismaan 45 min jonottamaan kassalle, että saadaan työllisyys paranemaan? Joo en. Edelleenkin maksan pienen ostoksen oman marketin pikakassalle, jos yksi kassa auki ja jonoa. Muuten, täällä niitä pikakassoja on kuusi ja yleensä ne on tyhjillään. 

Vierailija
47/61 |
30.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vinkki sosiaalisesti ahdistuneille, jotka välittää työtilanteesta : tilaa kotiin niin joku työntekijä joutuu tekemään ostoksesi ja työllisyys nousee!

Saanko kotiinkuljetuksen ja keräilyn ilmaiseksi, kun ei oikein olisi niihin varaa? Tosin en kyllä ole sosiaalisesti ahdistunutkaan, mutta käytän pikakassaa tilanteissa, joissa se hyödyttää minua. 

Vierailija
48/61 |
30.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kylläpä käytän, koska en jaksa jonottaa sillä yhdellä ainoalla auki olevalla kassalla, josta myydään tupakat ja veikkaukset, ja vanhukset maksaa kolikoilla, ja joka toiselta on joku omenapussi punnitsematta. 

lidlissä tarjottiin itsepalvelukassaa , jonosta kukaan ei mennyt , hetken päästä avattiin toinen ihmiskassa , pakotus itsetehtäviin kassatuksiin yritettiin

Vierailija
49/61 |
30.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eih, pliiis, menkää nimenomaan sinne itsepalvelukassalle! Meille koko ajan sysätään lisää ja lisää hommia, jotka pitäisi saada siinä kassatyön ohessa tehtyä, vaikka asiakasmäärä kasvaa koko ajan eikä työaikaa tule sekuntiakaan lisää. Kiirettä vaan pahentaa se jokainen, joka tulee palvelukassalle "ettei teiltä työt lopu". No ei lopu, mutta hermot kohta loppuu! 

Samaa se on meidän siivousfirmassa, työt kasaantuu, työaika vähenee, saa juosta hiki hatussa paikasta toiseen sillä aikaa johtajat vetelee kakkukahvit ja naureskelee. Asiakkaat valittaa, pomo kyttää ja hiillostaa yms. Lisää väkeä ei palkata vaan yksittäiset tekijät joutuu tekemään aina vaan lisää ja lisää. 

Vierailija
50/61 |
30.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi maksaisin tuotteista enemmän vain jotta joku nainen on työllistettynä?

Käyvätkö tuota vaativat palveluasemilla ja maksavat tankkauksesta ja auton ikkunoiden perusta sille miehelle siellä? Ai typerä ajatus?

Niin

Vierailija
51/61 |
30.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Saanko kotiinkuljetuksen ja keräilyn ilmaiseksi, kun ei oikein olisi niihin varaa? Tosin en kyllä ole sosiaalisesti ahdistunutkaan, mutta käytän pikakassaa tilanteissa, joissa se hyödyttää minua. 

Miten minulla sitten on varaa vaikka elän tukien varassa? Maksaako sun asuminen ja muut liikaa?

Vierailija
52/61 |
30.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos menee ihmiskassalle, niin toivottavaa on, että saa rauhassa pakata kassinsa. Mulla tulee aina tunne että sitä kiiruhdetaan. Haluan lajitella rauhassa. En ole edes vanhus, vaan en vaan sullo kaikkea samaan kassiin kun isot ostokset. Jos se ihmiskassalla onnistuu niin ok. 

Ai, itellä tuli enemmän kiireen tuntu noilla itsepalvelujutuilla, myyjä siinä vieressä kyttäämässä ja hankalasti kuitilla ulos. Enpä oo enää käyttänyt pitkään aikaan, enkä käytä.

Vierailija
53/61 |
30.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Veikkaan että se todennäköisyys on ja pysyy tasan nollassa koska lähikaupassa on tasan yksi kassapiste. 

Vierailija
54/61 |
30.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän kaupungissa haettiin siivooja terveyskeskukseen, työnantaja sol siivousfirma.

Vierailija
55/61 |
30.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omat laitoshuoltajat on liian kalliita niin sairaalat vaihtavat omat siivoojat siivousfirmoihin.

Vierailija
56/61 |
30.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kehitys kehittyy ja tekohengittämällä ei mikään kuoleva työ tule jatkumaan loputtomiin.

Vierailija
57/61 |
30.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen siinä vaiheessa jo poistunut kaupasta, enkä ole sitä näkemässä. Eikä ne siihen toiselle kassalle uutta työntekijää palkkaa, vaan se toinen kutsutaan hyllyttämästä kassalle. 

Toisekseen esimerkiksi isoissa marketeissa on usein erikseen hyllyttäjiä jotka ei edes tee kassatyötä. 

Ahaa, en pysty vaikuttamaan isojen markettien tilanteeseen, kun en sellaisissa käy. 

Itse olen huomannut, että henkilökunnan määrä on aika sama (tai jopa lisääntynyt koska vuokratyö) kassojen ja hyllyttäjien lisäksi on myös ostosten kerääjiä. Sieltä kassoilta on siirrytty muihin hommiin ja kassalle kutsutaan sieltä muista hommista. Ruuhkahuipuissa on enemmän kassoja auki, mutta sillon harvemmin käyn kaupassa. 

Eli mitenkään et pysty hyväksymään tilastoja joiden mukaan väkeä on nyt vähemmän? Ne kerääjätkin on usein osa-aukaisia ja kun asiakas et tule enää itse kauppaan, kassatyötä tarvitaan vähemmän. 

Mutta onko kaupan alan vähentyneet työpaikat ip-kassojen takia? Muista, että kaupan alaa on muutakin kuin ruokakaupat. Lisäksi jos työntekijä ei ole kaupan palkkalistoilla, vaan rekryfirman palveluksessa, niin onko hän kaupan alalla töissä? Mikä osuus kaupan alan työpaikoista on ylipäänsä karsiutunut verkkokauppojen kasvun tai vähentyvien myymälöiden takia? 

Vierailija
58/61 |
30.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmistyö on kallista, automaatti halpa. En niin hölmö ole että alkaisin maksaa tippiä kaupan kassalle jos saan sen halvemmalla itsetehden. 

Vierailija
59/61 |
30.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei pienene. Meille on tullut lisää ip-kassoja ja samaan aikaan myös henkilökunnan määrä on kasvanut. Nyt on 12kpl ip-kassoja, kun alkuun niitä oli 4. Työtehtäviä on kyllä vähän muokattu, mutta vuorot tai tekijöiden määrä ei ole vähentynyt. Myös kasvava ruuan verkkokauppa vaatii koko ajan enemmän aikaa ja tekijöitä. 

No teidän tilanne on sitten hyvin poikkeuksellinen. Oletko siis itse henkilökuntaa ja tiedät hyvin vai onko tuo asiakkaan mutua? Kokonaiskuvassa henkilökunnan määrä on vähentynyt paljon. 

Täkäläisessä Citymarketissa väki on vähentyneet 80 prosenttiin vain parissa-kolmessa vuodessa. Myynti ei kuitenkaan ole vähentynyt. 

Kyllä olen itse henkilökuntaa, eikä tämä ole mitään mutuilua. Onkos tuo Cittarin 20% vähentyminen fakta vai oletus? Voi liittyä tietysti ketjuunkin, mutta meillä eri ketjussa kyllä palkataan koko ajan lisää jengiä. Myymälöiden sisällä tehtäviä kyllä on muokattu ja äkkiseltään joku voisi ajatella, että väkeä on vähennetty, mutta ei ole. 

Vierailija
60/61 |
30.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihmistyö on kallista, automaatti halpa. En niin hölmö ole että alkaisin maksaa tippiä kaupan kassalle jos saan sen halvemmalla itsetehden. 

Paljonko maksat ylimääräistä asioidessasi palvelukassalla?

Ps. ne itsepalvelukassat ei todellakaan ole halpoja.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yksi kaksi