Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

IS: Lapsettomat kertovat karuista kokemuksista työelämässä

Kommentit (33)

Vierailija
21/33 |
16.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toisaalta lapsettomat ( naiset ) eivät ole kohdanneet raskaussyrjintää työelämässä. 

Toisaalta monet ovat tulleet syrjityksi tuosta syystä jo pyrkiessään sinne työelämään.

Vierailija
22/33 |
16.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toisaalta lapsettomat ( naiset ) eivät ole kohdanneet raskaussyrjintää työelämässä. 

Joka ikistä nuorta tai nuorehkoa naista epäillään ja oletetaan lisääntyjäksi. Yhden duunin sain, kun tuttu kollega oli etukäteen kertonut pomolle mun olevan steriili.

Toisen kollegan puhelin soi taukoamatta kun sen kouluikäiset lapset oli niin avuttomia, etteivät osanneet olla yksin kotona 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/33 |
16.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

40 vuotta ollut työelämässä, eikä koskaan tullut esille, että lapsettomia jotenkin lomissa väheksyttäisiin.

Harva edes miettii työkavereiden perhe-elämää, onko lapsia tai ei. Ihan tasapuolisesti lomat jaettu.

Miesvaltainen työpaikka, oletan. Olen ollut sekä mies- että naisvaltaisissa paikoissa töissä ja naisvaltaisissa on ollut enemmän tuota mutta kun minä -lomashowta jopa siihen malliin, että pakolliset sovitut työt jäävät joskus tekemättä.

Vierailija
24/33 |
16.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

kaikki tietyssä iässä olevat naiset kokevat tuota syrjintää.

Vierailija
25/33 |
16.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On kyllä ihmeellistä valitusta näiltä lapsettomilta. Suomi on marisijoiden maa. Olisivat iloisia, että on työpaikka, monilla ei ole.

Silloin kun itsellä ei ollut lapsia, minua ei todellakaan haitannut, jos nämä lapselliset pitivät lomiaan lasten ollessa lomalla. Menin mielellään lomille ulkomaille, kun siellä ei ollut ruuhkaa. 

Monella voi olla muutakin lomatekemistä kuin matkailu. Moni lapseton joutuu hoitamaan omia vanhempiaan, kun lapselliset sisarukset haluavat matkailla perhelomillaan jne ja nämä lapselliset sisarukset tunkevat omia lapsiaan lapsettoman sisaruksen hoidettavaksi, jotta pääsevät itse aikuismatkalle.

Vierailija
26/33 |
16.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huono esimies työpaikalla, jos ei osaa katsoa, että loma-ajat jakaantuu tasapuolisesti, esim. muutkin saa pitää joskus heinäkuussa lomia kuin vain lapselliset työntekijät.

Vierailija
27/33 |
16.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapsetonhan sitä vasta kohtaakin. Ei vakinaisteta tai edes palkata, koska tulee kuitenkin heti raskaaksi. 

Vierailija
28/33 |
16.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole kyllä itseäni koskaan häirinnyt, että ne joilla on kouluikäisiä lapsia lomailevat koulun loma-aikoina. Päinvastoin, itse lomailen juurikin mielummin muulloin, kun matkat ovat silloin vähän halvempia, lennoilla harvemmin osuu istuimen selkänojaa potkivaa tenavaa taakse istumaan, kotimaan kylpylöissä on paremmin tilaa jne. 

Koululaisilla on lomaa myös kesäkuussa, mutta jostain syystä koululaisten vanhemmat eivät halua lomailla kesäkuussa vaan aina heinäkuussa.

Päiväkodit ovat auki kesäkuussa ja koululaisten kesäkerhoja järjestetään ennen juhannusta. Monesti lapsia on monen ikäisiä.

Vierailija
29/33 |
16.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole kyllä itseäni koskaan häirinnyt, että ne joilla on kouluikäisiä lapsia lomailevat koulun loma-aikoina. Päinvastoin, itse lomailen juurikin mielummin muulloin, kun matkat ovat silloin vähän halvempia, lennoilla harvemmin osuu istuimen selkänojaa potkivaa tenavaa taakse istumaan, kotimaan kylpylöissä on paremmin tilaa jne. 

Koululaisilla on lomaa myös kesäkuussa, mutta jostain syystä koululaisten vanhemmat eivät halua lomailla kesäkuussa vaan aina heinäkuussa.

Monesti pienille koululaisille on järjestetty vielä heinäkuussa kesäkerhoja. Tällaisia kerhoja ei enää heinäkuussa ollut. Päättyivät yleensä joko juhannukseen tai kesäkuun loppuun. 

Vierailija
30/33 |
16.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Enpä ole moiseen törmännyt. Sote-alalla useammassa paikassa olen ollut töissä, ja lomat on aina olleet kiertävät ja työvuorot samankaltaiset kaikilla. 

Niin, jos luit jutun kyselyyn oli vastannut 89 henkilöä.

Niin, vastaako kyselyyn tyytyväiset vai tyytymättömät. Kuinka edustava tuollainen kysely on? 

Vierailija
31/33 |
16.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en hakisi heinäkuulle lomaa ellei olisi pakko. 

Vierailija
32/33 |
16.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ja esim heinäkuu on myös ihan parasta aikaa olla töissä, kun muut lomailee. 

Ja pitää itse lomaa elokuussa, Suomessa yleensä hyvät kelit ja Euroopassa elokuussa erinomaiset kesäkelit ja paljon tapahtumia. Jos liika lämpö haittaa jää Suomeen tai lomailee muualle syyskuussa mikä usein lempeän lämmintä vaikka Kreikassa. Kesäkin tuntuu pidemmältä kun pitää lomat silloin kun muut palaavat töihin.

Vierailija
33/33 |
16.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On kyllä ihmeellistä valitusta näiltä lapsettomilta. Suomi on marisijoiden maa. Olisivat iloisia, että on työpaikka, monilla ei ole.

Silloin kun itsellä ei ollut lapsia, minua ei todellakaan haitannut, jos nämä lapselliset pitivät lomiaan lasten ollessa lomalla. Menin mielellään lomille ulkomaille, kun siellä ei ollut ruuhkaa. 

Monella voi olla muutakin lomatekemistä kuin matkailu. Moni lapseton joutuu hoitamaan omia vanhempiaan, kun lapselliset sisarukset haluavat matkailla perhelomillaan jne ja nämä lapselliset sisarukset tunkevat omia lapsiaan lapsettoman sisaruksen hoidettavaksi, jotta pääsevät itse aikuismatkalle.

Moni taas hoitaa lapsensa Ihan itse. Mitään apua kaukana asuvasta suvusta ei ollut. Toisaalta, ei kyllä ollut mitään tarvetta aikuisten lomille, koko perheen reissut olivat mukavia. Niitä suunniteltiin yhdessä. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi seitsemän kaksi