Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mistä täysikäinen yksin asuva lukiolainen voi saada rahaa kesällä?

Vierailija
16.03.2026 |

Olenko ymmärtänyt oikein, niin kesältä ei saa opintotukea eikä myöskään asumislisää. Kesätöitä on nuori hakenut, mutta ei ole päässyt edes haastatteluihin.

Mistä lukiolainen voisi saada taloudellista helpotusta kesän ajaksi?

Kommentit (80)

Vierailija
21/80 |
16.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Poimilla mustikoita ja myymällä niitä. Minun poikani keräsi viime kesänä ämpäritolkulla. 10 litran ämpärillisestä saa helposti 50-60 euroa.

Millä kustansi auton.

minkä auton.. Fillarikin on keksitty ja jalat.

Vierailija
22/80 |
16.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/80 |
16.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä lähdin aikoinani joka ainoa vuosi kesätöihin Saksaan. Samalla opin kieltä. Pienissä hotelleissa Pohjois-Saksassa löytyy aina kesätöitä ja on huone ja ruoka samalla mukana, ei tartte etsiä enempää. Kyllä oli niin mukavaa aikaa kolmena kesänä ja sen jälkeen muutinkin ekonomina sitten pysyvästi Saksaan töihin. Myös tietty etelä-Saksasta löytyy, mutta murteet ovat sellaisia, että niitä ei heti opi. 

Vierailija
24/80 |
16.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siivoustyötkin taitaa olla ulkomaalaisille, laitoshuoltajan koulutuksen saaneille ja vähintään 5 v alan kokemusta omaaville. Aikakin ysärin lamassa vaadittiin siivoustyössä 18v. ikää. Ei taida enää vaatia.

Vierailija
25/80 |
16.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai niin ja monelta siivoojalta vaaditaan ajokorttia ja omaa autoa.

Vierailija
26/80 |
16.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

OF/ teens

Vierailija
27/80 |
16.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toimeentulotuki. Jos opintolainaa ei ole nostettu, sitten se huomioidaan tuloksi siltä osin kun se on nostettavissa, tosin lukiolaisilla se taitaa olla 31.5. asti nostettavissa joka tapaukesssa.

Vierailija
28/80 |
16.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Poimilla mustikoita ja myymällä niitä. Minun poikani keräsi viime kesänä ämpäritolkulla. 10 litran ämpärillisestä saa helposti 50-60 euroa.

Millä kustansi auton.

Joo,tässähän tää tuli. Kukaan ei asu lähellä metsää,pyörän tarakalla ei ämpäri pysy tai kahvalla,bussissa ei voi 10 litran ämpäriä kantaa. Mitään vetokärryjä ei ole keksitty. Ei siis voi kukaan autoton kerätä marjoja. 

Vierailija
29/80 |
16.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija
30/80 |
16.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt vaan isompaa vaihetta silmään ja todellakin soittelee ja lähettelee sähköposteja. Ravintolat ja tapahtumajärjestäjät, henkilöstövuokrausfirmat, mistäpäin ootte ... kaupungin puutarhaosasto ja varhaiskasvatuspuolelta, koulujen leiritoiminta, leikkipuistot... Edelleen pommittaisin kauppoja..

Tsemppiä etsintään. Toivottavasti löytyy mieluinen.

Vierailija
31/80 |
16.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma tytär 18 vuotiaana lukiolaisena oli kotiavussa töissä. Tuntipalkka oli 20 euroa ja tunnit sai valita. Hän ei tehnyt mitään terveydenhuollollisia juttuja, eikä tarvinnut siivota. Lähinnä seuraneiteilyä muutamalle rouvalle, pyörätuoli tyypille ja kehitysvammaiselle lapselle. Ulkoilua ja kaupassakäyntiä. Yhdellä kävi ulkoiluttamassa koiran kolmesti viikossa.

Vierailija
32/80 |
16.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sehän se tässä on, kun tämä nuori tekisi mielellään töitä, mutta eipä vain pääse töihin. Esimerkkinä on hyvä, että seurakunnalle haki lähes 1000 ihmistä, joista 30 arvottiin haastatteluun ja paikan sai 20. Nyt on tosi heikko päästä siis kesäduuniin, jos ei ole nepovauva. Korkeakouluunkin on helpompi päästä kuin töihin. 

Lukiolaisen kuuluu vielä nauttia elämästä ja nuoruudesta. Monessa työssä vaaditaan 18v. ikää ja ihan syystä. Lukiolaisena kannattaa keskittyä siihen kouluun (ja seurusteluun). Työ kyllä tulee myöhemmin.

Tämä lukiolainen on siis jo täysikäinen. 

ap

Vierailija
33/80 |
16.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisiko tutuilla tai sukulaisilla hanttihommia? Itse tein lukiolaisena yksittäisiä siivous(mm.muuttosiivous) keikkoja tutuille, lapsenvahtihommia olisi ollut enemmänkin tarjolla. Olin myös lehtimyyjänä, jossa oli peruspalkka(joskin pieni), että jotain sain kasaan. Yhtenä kesänä olin myös nepovauva 2 viikon ajan ;)

Teininä jaettiin sukulaisen firman mainoksia taloihin ja saatiin siitä jotain pikkusummia per jaettu mainos.

Olisiko ketään tuttua yrittäjää, joka voisi pientä hommaa tarjota, esim somemarkkinointia tms?

Vierailija
34/80 |
17.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Perustoimeentulotuki?

Opiskelija ei saa toimeentulotukea, sillä opintolaina lasketaan tuloksi, vaikka sitä ei olisi edes hakenut saati nostanut.

35/80 |
17.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Monelle ei taida tuo marjojen kerääminen käydä,kun siinä pitää tehdä työtä rahan eteen ( ennenkin on ehdotettu monelle täällä). Eräs vanhempi patisti oman teinin keräämään marjoja, et se vanhempi osti ne siltä 30e ämpäri. Kyllä kuulemma keräs,et sai löpöä mopoon. Ehkä parin satasen edestä keräsi.  Mä olisin ittekki voinu yks kesä myydä paljon suppilovahveroita,kun niitä oli eikä malttanut lopettaa et mulla ei enää takakonttiin mahtunut, mut mä annoin niitä työkavereille.

Lukiolaisen kesä alkaa kesäkuun alussa ja loppuu elokuun ekan viikon jälkeen. Mustikkakausi yleensä alkaa vasta heinäkuun puolivälin jälkeen. Ei oikein mustikkamyynnillä saa hankittua kesäkuun ruokia ja vuokraa. Suppilovahveroita alkaa olla vasta syyskuun loppupuolella - minähän KESÄNÄ olet niitä noin paljon keräänyt? Loppusyksystä niitä yleensä on sitten kottikärrykaupalla kerättäväksi.

Kiusa se on pienikin kiusa

Vierailija
36/80 |
17.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olisiko tutuilla tai sukulaisilla hanttihommia? Itse tein lukiolaisena yksittäisiä siivous(mm.muuttosiivous) keikkoja tutuille, lapsenvahtihommia olisi ollut enemmänkin tarjolla. Olin myös lehtimyyjänä, jossa oli peruspalkka(joskin pieni), että jotain sain kasaan. Yhtenä kesänä olin myös nepovauva 2 viikon ajan ;)

Teininä jaettiin sukulaisen firman mainoksia taloihin ja saatiin siitä jotain pikkusummia per jaettu mainos.

Olisiko ketään tuttua yrittäjää, joka voisi pientä hommaa tarjota, esim somemarkkinointia tms?

Millään pienellä somemarkkinoinnilla ei makseta vuokraa ja ruokaa.

Itsellä kotona asuva 18v lukiolainen ja edes vapaaehtoishommia (järkeviä) ei tunnu löytyvän. 

Vierailija
37/80 |
17.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kesätöitä on tosiaan vaikeaa saada, mutta meidän tyypit on ollu töissä mansikkatiloilla, hoitanu muksuja, tehny siivous- ja pihahommia, sekä olleet henk.koht. avustajina. Tulevana suvena lukiolainen ja yo-opiskelija menee kauppapuutarhalle aina heinäkuun alkuun saakka, ja sen jälkeen toinen menee heinäkuuks vahtiin sukulaismuksuja ja toinen elokuuks marjatilalle. 

Vierailija
38/80 |
17.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tästä on hirveesti iloa ja hyötyä kesä- ja heinäkuun.

Niin on.  Ehtii tienata hyvin ennen koulun alkua, mutta on kyllä oikeaa työtä.

Vierailija
39/80 |
17.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täysi-ikäinen lukiolainen voisi asua vanhempiensa kanssa niin ainakin vuokrarahat säästyisivät. 

Vierailija
40/80 |
17.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Millään pienellä somemarkkinoinnilla ei makseta vuokraa ja ruokaa.

Itsellä kotona asuva 18v lukiolainen ja edes vapaaehtoishommia (järkeviä) ei tunnu löytyvän. 

No alku se on pienikin homma. Ei voi heti olettaa, että kaikki opiskelijat saavat täysiaikaisen työn ja ne pienrtkin työt voi poikia lisää suositusten ja puskaradion kautta. Itselläkin tulot koostuivat pienistä puroista. Mikä on järkevä vapaaehtoistyö sitten? Eikö kaikki ole kotiinpäin?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kaksi kaksi