Mistä täysikäinen yksin asuva lukiolainen voi saada rahaa kesällä?
Olenko ymmärtänyt oikein, niin kesältä ei saa opintotukea eikä myöskään asumislisää. Kesätöitä on nuori hakenut, mutta ei ole päässyt edes haastatteluihin.
Mistä lukiolainen voisi saada taloudellista helpotusta kesän ajaksi?
Kommentit (80)
Poimilla mustikoita ja myymällä niitä. Minun poikani keräsi viime kesänä ämpäritolkulla. 10 litran ämpärillisestä saa helposti 50-60 euroa.
Vierailija kirjoitti:
Poimilla mustikoita ja myymällä niitä. Minun poikani keräsi viime kesänä ämpäritolkulla. 10 litran ämpärillisestä saa helposti 50-60 euroa.
Monelle ei taida tuo marjojen kerääminen käydä,kun siinä pitää tehdä työtä rahan eteen ( ennenkin on ehdotettu monelle täällä). Eräs vanhempi patisti oman teinin keräämään marjoja, et se vanhempi osti ne siltä 30e ämpäri. Kyllä kuulemma keräs,et sai löpöä mopoon. Ehkä parin satasen edestä keräsi. Mä olisin ittekki voinu yks kesä myydä paljon suppilovahveroita,kun niitä oli eikä malttanut lopettaa et mulla ei enää takakonttiin mahtunut, mut mä annoin niitä työkavereille.
Vanhemmiltää joiden velvollisuus auttaa lastaan kun kerran sen lapsen teki. Ei ole meidän muiden vikaa että olet tehnyt ja kasvattanut kyvyttömän ja osaamattoman henkilön joka ei saa töitä. Sano sille että lopeta nirsoilu ja ota mikä tahansa työ vastaan niin saa rahaa. Ja kyllä vaikka se olisi niitä raskaita likasia vuorotöitä mistä ei tienaa kauheasti mutta siittä kuitenkin jotain maksetaan
Töitä kannattaa kysyä kaupoista , tapahtumista joita rakennetaan. Olen kesäisin ollut monia tapahtumia rakentamassa.
Siivoustöitä saa melkein aina, kannattais tosiaan lopettaa nirsoilu ja ottaa vaikka siivous-työ vastaan! Siinä oppii ettei ole mikään prinsessa, vaan ihminen kuten muut ja oppii arvostamaan kaikkia ammatteja, kun niitä tekee itse. Wolt-kuski voi olla varmaan myös vaihtoehto tms :D.
Vierailija kirjoitti:
Töitä kannattaa kysyä kaupoista , tapahtumista joita rakennetaan. Olen kesäisin ollut monia tapahtumia rakentamassa.
Nykynuoret ei jaksa nostaa kuin älypuhelimen ilmaan korkeintaan.
Vierailija kirjoitti:
Millä kustansi auton.
Lastenhoitotyötä saa aina, jos on luotettava.
Sehän se tässä on, kun tämä nuori tekisi mielellään töitä, mutta eipä vain pääse töihin. Esimerkkinä on hyvä, että seurakunnalle haki lähes 1000 ihmistä, joista 30 arvottiin haastatteluun ja paikan sai 20. Nyt on tosi heikko päästä siis kesäduuniin, jos ei ole nepovauva. Korkeakouluunkin on helpompi päästä kuin töihin.
Vanhemmilta. Jos ei asu enää vanhemmillaan niin sitten yhteiskunnalta.
Vierailija kirjoitti:
Siivoustöitä saa melkein aina, kannattais tosiaan lopettaa nirsoilu ja ottaa vaikka siivous-työ vastaan! Siinä oppii ettei ole mikään prinsessa, vaan ihminen kuten muut ja oppii arvostamaan kaikkia ammatteja, kun niitä tekee itse. Wolt-kuski voi olla varmaan myös vaihtoehto tms :D.
Wolt-kuskiksi ei varmaan pääse, koska luvat ovat ulkomaalaisille. Näin Wolt vastuullisena yrityksenä kannattaa suomalaisten nuorten työllisyyttä. Heräisi tämäkin yritys jo yritysvastuuseen!
Vierailija kirjoitti:
Tästä on hirveesti iloa ja hyötyä kesä- ja heinäkuun.
Vierailija kirjoitti:
Sehän se tässä on, kun tämä nuori tekisi mielellään töitä, mutta eipä vain pääse töihin. Esimerkkinä on hyvä, että seurakunnalle haki lähes 1000 ihmistä, joista 30 arvottiin haastatteluun ja paikan sai 20. Nyt on tosi heikko päästä siis kesäduuniin, jos ei ole nepovauva. Korkeakouluunkin on helpompi päästä kuin töihin.
Lukiolaisen kuuluu vielä nauttia elämästä ja nuoruudesta. Monessa työssä vaaditaan 18v. ikää ja ihan syystä. Lukiolaisena kannattaa keskittyä siihen kouluun (ja seurusteluun). Työ kyllä tulee myöhemmin.
Metsähallitukselle taimia istuttamaan
Miten tuo on kenenkään ongelma? Its eon muuttanut omilleen
Jos ei ole kesätöitä, niin ainoaksi mahdollisuudeksi jäänee hakea ja nostaa opintolainaa vielä kevään aikana ja säästää ne kesäksi. Lukio-opintoja tuskin pystyy suorittamaan kesäopintoina.
Tai sitten vanhemmat avustaa.