Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mistä täysikäinen yksin asuva lukiolainen voi saada rahaa kesällä?

Vierailija
16.03.2026 |

Olenko ymmärtänyt oikein, niin kesältä ei saa opintotukea eikä myöskään asumislisää. Kesätöitä on nuori hakenut, mutta ei ole päässyt edes haastatteluihin.

Mistä lukiolainen voisi saada taloudellista helpotusta kesän ajaksi?

Kommentit (80)

Vierailija
41/80 |
17.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakin täällä maalla porukkaa tarvittaisiin taimien istutukseen ja helppoihin metsänhoitotöihin, pieniin maalaus- ja korjaushommiin, mummojen pihanurmikoiden leikkaamiseen ja kukkapenkin kitkemiseen, siimaleikkurin tai viikatteen heilutteluun ja räystäskourujen putsailuun näin vain muutamia mainitakseni. Ketään vaan tälläiset työt ei kiinnosta vaikka kyllä niistä maksettaisiin. 

Vierailija
42/80 |
17.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Poimilla mustikoita ja myymällä niitä. Minun poikani keräsi viime kesänä ämpäritolkulla. 10 litran ämpärillisestä saa helposti 50-60 euroa.

Tästä on hirveesti iloa ja hyötyä kesä- ja heinäkuun.

Niin on.  Ehtii tienata hyvin ennen koulun alkua, mutta on kyllä oikeaa työtä.

Niillä marjanpoimintatöillä ei makseta kesä- ja heinäkuun palkkaa eikä elämistä, sillä niitä töitä pystyy alkaa tekemään vasta joskus heinäkuun puolivälissä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/80 |
17.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Poimilla mustikoita ja myymällä niitä. Minun poikani keräsi viime kesänä ämpäritolkulla. 10 litran ämpärillisestä saa helposti 50-60 euroa.

Tästä on hirveesti iloa ja hyötyä kesä- ja heinäkuun.

Niin on.  Ehtii tienata hyvin ennen koulun alkua, mutta on kyllä oikeaa työtä.

Niillä marjanpoimintatöillä ei makseta kesä- ja heinäkuun palkkaa eikä elämistä, sillä niitä töitä pystyy alkaa tekemään vasta joskus heinäkuun puolivälissä.

Ensinnäkin hedelmä- ja marjatiloilla tarvitaan aina työväkeä, samoin vihannestiloilla, ja esim. viikonloppuapukin olisi tervetulletta. Omatoimisesti voi mustikat, puolukat, hillat, karpalot ja sienet kerätä vaikka iltaisin ja viikonloppuisin. Rahat pannaan säästöön tulevan potentiaalisen työttömän kesän varalle. Mä itse olen ollut joka syyspuoli perunan- ja sipulinnostossa, sekä kerännyt sieniä ihan urakalla 💶

Vierailija
44/80 |
17.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vanhemmilta. Jos ei asu enää vanhemmillaan niin sitten yhteiskunnalta.

Kuoleeko ne vanhemmat, kun lapsi muuttaa kotoa, vai miksei ne voi auttaa yksin asuvaa lastaan??

Meillä 19v tekee töitä koulun ohella koko ajan saadakseen rahaa ja aikoo olla koko kesän töissä. Maksan silti osan hänen vuokrastaan kesällä. 

Vierailija
45/80 |
17.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Millä kustansi auton.

minkä auton.. Fillarikin on keksitty ja jalat.

Ootko muuten monesti kuljettanut filsulla esim. 4 täyttä ämpäriä marjoja? 

Vierailija
46/80 |
17.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhemmat ovat elatusvelvollisia toisen asteen opiskelijan suhteen. Jos lapsi ei saa vanhemmiltaan mitään taloudellista apua, hän voi vaatia oikeusteitse koulutusavustusta molemmilta vanhemmiltaan. Nämä terveiset voit kertoa lapsellesi. 

Vierailija
47/80 |
17.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei pidä väheksyä lyhytaikaisiakaan, jopa satunnaisia työmahdollisuuksia vaikka niistä saatu korvaus olisi pieni tai kyseessä vapaaehtoistyö. CV:n kartuttaminen on tärkeää, sillä aina se ahkera nuori saa tulevaisuudessakin paremmin töitä kuin se pärsheellään istunut ja työttömyydestä vinkunut. Vinkki: moni vanhus kaipaa seuraa, ulkoiluttajaa ja asioilla käyvää. 

Vierailija
48/80 |
17.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Millä kustansi auton.

Saisit nyt saatane edes yhden ämpärillisen kerättyä niin sekin olisi jo jotain. 

Vierailija
49/80 |
17.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä maalla kaikki reippaat nuoret työllistyvät, jos vaan haluavat. Töitä on paljon ja tekijöitä vähän.

Vierailija
50/80 |
17.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten tuo on kenenkään ongelma? Its eon muuttanut omilleen

Vähän ohi aiheen, mutta yksi kaverini muutti omilleen ihan vaan, koska halusi hyvään lukioon ja omalla peräperselandella ei ollut kuin yksi heikkotasoinen lukio. Luulisin, että aika moni lukiolainen muuttaa vastaavista syistä omilleen. Tämä kaverini on muuten nykyisin lääkäri. Kannatti muuttaa hyvän lukion perässä.

Vierailija
51/80 |
17.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No siinä on kesäkuu ja osa heinäkuuta ilman rahaa..

Vierailija
52/80 |
17.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten tuo on kenenkään ongelma? Its eon muuttanut omilleen

Vähän ohi aiheen, mutta yksi kaverini muutti omilleen ihan vaan, koska halusi hyvään lukioon ja omalla peräperselandella ei ollut kuin yksi heikkotasoinen lukio. Luulisin, että aika moni lukiolainen muuttaa vastaavista syistä omilleen. Tämä kaverini on muuten nykyisin lääkäri. Kannatti muuttaa hyvän lukion perässä.

Oma lapseni muutti urheilun perässä kesken lukion, monen sadan kilometrin päähän. Eli on monia syitä, miksi lukiolainen muuttaa pois lapsuudenkodista.

Mutta me vanhemmat kyllä tuimme häntä taloudellisesti

Vierailija
53/80 |
17.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kavereille ja sukulaisille voi mainostaa, että nuori olisi töitä vailla. Oma tyttäreni on saanut ansioita ja arvokasta työkokemusta, kun on auttanut esim. juhlien järjestämisessä. On tarjoillut, keittänyt kahvia, tiskannut, valmistanut tarjottavia.

Yksi mahdollisuus on ottaa yhteyttä paikallisiin urheiluseuroihin ja kysyä, tarvitaanko siellä nuoria esim. tapahtumanjärjestelytehtäviin, myymään buffissa, keittämään kahvia, siivoamaan. 

Kannattaa käydä myös kysymässä paikallisissa pikaruokapaikoissa paikan päällä, tarvitaanko siellä työvoimaa. Nämä paikat eivät yleensä mainosta töistä missään.

Facen ryhmissä voi myös tarjota esim. ikkunan- tai matonpesua. 

MLL:n lastenhoitopalvelu on myös yksi tapa työllistyä, eli ilmoittautua sinne ja käydä kurssi. Se on keikkaluontoista työtä, mutta usein perheet käyttävät samaa hoitajaa.

4H-yhdistyksen kautta voi alkaa kevytyrittäjäksi ja tehdä juuri näitä keikkahommia.

CV:ssä tällainen oma-aloitteisuus on sitten myöhemmin aika iso plussa.

Vierailija
54/80 |
17.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

4H:lla on myös lemmikinhoitopalvelu, jonka kautta voi saada töitä koiran- tai kissanhoitajana.

Vierailija
55/80 |
17.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä kävin lukion n. 60km päässä kotootani ja asuin ekan vuoden solukämpässä ja 2 seuraavaa vuokrayksiössä. Joka kesä annettiin mun asunto Airbnb:lle kuin myös lukuloman ajaksi. Sain mukavat tulot. 

Vierailija
56/80 |
17.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sehän se tässä on, kun tämä nuori tekisi mielellään töitä, mutta eipä vain pääse töihin. Esimerkkinä on hyvä, että seurakunnalle haki lähes 1000 ihmistä, joista 30 arvottiin haastatteluun ja paikan sai 20. Nyt on tosi heikko päästä siis kesäduuniin, jos ei ole nepovauva. Korkeakouluunkin on helpompi päästä kuin töihin. 

Lukiolaisen kuuluu vielä nauttia elämästä ja nuoruudesta. Monessa työssä vaaditaan 18v. ikää ja ihan syystä. Lukiolaisena kannattaa keskittyä siihen kouluun (ja seurusteluun). Työ kyllä tulee myöhemmin.

Tämä lukiolainen on siis jo täysikäinen. 

ap

Mitä jankutat? Elätä lapsesi.

Vierailija
57/80 |
17.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Myymällä persettä...

Vierailija
58/80 |
17.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Millä kustansi auton.

Kyllä mä kerään. Monta ämpäriä kerralla ja kuljetan ne autolla. Jos filsulla hakee yhden ämpärin kerrallaan, menee paljon enemmän aikaa siihen edes takaisin polkemiseen, kuin keräämiseen... 

Vierailija
59/80 |
17.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mie on monena kesänä pyytäny suvun nuorisoo tulemaan muutamaks päiväks mummon eli miun luo. Kyllä hyö tuloo, mutta sitten kun ehotan että täyttäsivät halkoliiterin, ajasivat nurmikon, kerreisivät omput ja viinimarjat, lähtisivät miun kanssa sienimehtään tai hillasuolle tai muuta pikkusta ihan kivvoo hommoo niin ei huvita, ei jakseta, ei kiinnosta. Mummon paistamat pullat ja tekemä ruoka kyl kelepoo, mutta kun pitäs pöytä raivata ja tiskikone täyttöö niin puhelin kiinnostaa enempi. Tää mäni ohi aiheen, mutta mikä nuorii vaivoo kun ei ees ommoo mummoo autella? Kuinka paljon pitäis mukuloille maksoo? Kaikkiin hommiin mihin ite en pysty pittää kuttuu vieras ukko niitä tekemmään. 

Vierailija
60/80 |
17.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Millä kustansi auton.

Kyllä mä kerään. Monta ämpäriä kerralla ja kuljetan ne autolla. Jos filsulla hakee yhden ämpärin kerrallaan, menee paljon enemmän aikaa siihen edes takaisin polkemiseen, kuin keräämiseen... 

Aika kova. Sieniä kyllä nopeastikin aikamoisen läjän kerää, mutta kyllä marjametsässä saa kykkiä pidemmän kaavan mukaan että yksikin ämpäri on täynnä, ainakin jos kerää suht puhtaana käsin eikä poimurilla. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yhdeksän seitsemän