Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Nuoret kahdestaan junaan? Vaihto Pieksämäellä

Vierailija
16.03.2026 |

Hei! 
Olisin kaverin kanssa matkustamassa ensimmäistä kertaan keskenämme (ilman vanhempia) junalla. Tarkoitus olisi menne Mikkelistä Jyväskylään. Siinä olisi yksi vaihto, 35min Pieksämäellä.  Haluaisin kokemuksia tästä matkasta/Pieksämäen asemasta, onko siellä helppo vaihtaa/onko se kuinka iso. En ole aiemmin tuolla asemalla käynyt. Onko jotakin muita vinkkejä junalla matkustamiseen, kun ei ole vanhempia mukana. Onko ylipäätään turvallista mennä? Ja ollaan tosiaan molemman 15-vuotiaita tyttöjä?

Kommentit (33)

Vierailija
1/33 |
16.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eipä tuo asema kovin iso ole. Pari laituria,niin eiköhän sitä jostain taulusta näe mille laiturille juna pysähtyy.

Vierailija
2/33 |
16.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todella uskottavaa, että 15v tyttö tulisi Vauva-lehden keskustelupalstalle kyselemään neuvoja. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/33 |
16.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun itse olin 16v joskus 30v sitten lensin yksin Lontoo Heathrow ja sieltä metrolla vielä tietylle pysäkille mistä sukulaiset tulivat hakemaan. Eikä ollut edes kännyköitä!

Vierailija
4/33 |
16.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ei ole samalta laiturilta eri puolelta jatko niin rappuset alas ja oikean laiturinumeron kohdalta rappuset ylös.  Eli rautateiden alla menee tunneli.

Jos haluatte ostaa maailman parhaat ranskikset niin siinä keskustan puoleisessa päässä tunnelista kun tulette ulos on Jr pikaruokapaikka, tarkistakaa toki aukioloajat ensin netistä. Paketti mukaan ja takaisin tunnelin kautta laiturille.

Hyvin menee ja kahden on turvallisempaa kuin yksin.

Vierailija
5/33 |
16.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun lapsi onnistui junanvaihdossa 13-vuotiaana Tampereella.

Pieksämäen asema on kyllä TODELLA pieni, siellä ei voi eksyä.

Vierailija
6/33 |
16.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pieksämäellä on kuselta haiseva asematunneli, jonka kautta vaihto onnistuu kätevästi, mutta ei sinne tarvitse välttämättä edes mennä. Kannattaa katsoa Google mäpsistä ja VR:n sivuilta vähän paikkoja.

Itse Pieksämäen asemahan on oikeastaan hyvinkin suuri, jos otetaan koko ratapiha huomioon. Erittäin keskeinen rautatien solmukohta Suomessa, mutta henkilöliikenteelle se on hyvin yksinkertainen.

Vierailija
7/33 |
16.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

VR.n matkalla applikaatio on hyvä. Kertoo miltä raiteelta junat lähtee ja liput voi aktivoida itse, ei tarvitse odotella konnaria lippuja tsekkaamaan.

Vierailija
8/33 |
16.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noin pienellä asemalla 99% matkustajajunista lähtee siitä samalta raiteelta. Huoli pois! 

Mun lapsi oli 15-vuotiaana yksin Ruotsissa vaihtojaksolla, jonne matkusti kahden puolitutun luokkakaverin kanssa junalla vaihtaen Tampereella, laivalla Tukholmaan, siellä bussilla keskustaan, pääasemalta junalla eri kaupunkiin vaihtaen junaa matkalla. Ja sama toisin päin kotimatkalla. Hyvin selvisivät.

Vierailija
9/33 |
16.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun itse olin 16v joskus 30v sitten lensin yksin Lontoo Heathrow ja sieltä metrolla vielä tietylle pysäkille mistä sukulaiset tulivat hakemaan. Eikä ollut edes kännyköitä!

Miten se asia tähän kuuluu?

Vierailija
10/33 |
16.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos kaikista kommenteista! Uskallamme varmasti siis lähteä. :)

Ap

Vierailija
11/33 |
16.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Junalla pääsee kätevämmin kumminkin tässä tapauksessa.  Miksi koukata Lontoon kautta?

Vierailija
12/33 |
16.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

VR.n matkalla applikaatio on hyvä. Kertoo miltä raiteelta junat lähtee ja liput voi aktivoida itse, ei tarvitse odotella konnaria lippuja tsekkaamaan.

Paitsi alennuslippuja (opiskelija, eläkeläinen) ei pysty aktivoimaan itse.

Vierailija
13/33 |
16.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Noin pienellä asemalla 99% matkustajajunista lähtee siitä samalta raiteelta. Huoli pois! 

Mun lapsi oli 15-vuotiaana yksin Ruotsissa vaihtojaksolla, jonne matkusti kahden puolitutun luokkakaverin kanssa junalla vaihtaen Tampereella, laivalla Tukholmaan, siellä bussilla keskustaan, pääasemalta junalla eri kaupunkiin vaihtaen junaa matkalla. Ja sama toisin päin kotimatkalla. Hyvin selvisivät.

Mun lapsi ajoi kaverinsa kanssa 15 vuotiaana skoottereilla Kuopiosta Kuusamon kautta Rovaniemelle ja takaisin Oulun kautta.

16 vuotiaana sitten kävivät Nordkapissa kevareilla.

Vierailija
14/33 |
16.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole vuosiin matkustanut junalla, mutta ainakin ennen konnarilta pystyi kysymään neuvoja junan vaihtoon. Ja usein he neuvoivat kysymättäkin kun näkivät junalipun kohteesta että edessä on vaihto.

Vierailija
15/33 |
16.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ole vuosiin matkustanut junalla, mutta ainakin ennen konnarilta pystyi kysymään neuvoja junan vaihtoon. Ja usein he neuvoivat kysymättäkin kun näkivät junalipun kohteesta että edessä on vaihto.

Kuulutti kun 25v tauon jälkeen syksyllä kuljin junalla.

Vierailija
16/33 |
16.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

totennäköisesti ette osaa ja sitten teiän äitinne ottaa yhteyttä iltalehteen ja itkee kun te itkitte siellä pimeällä asemalla ja konnari oli tyly ja juna lähti.

Vierailija
17/33 |
16.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vielä parempi on juliadata.fi. VR:n appi on kylläkin parantunut viime vuosina eikä Juliaa tarvi enää läheskään joka matkalla. 

Vierailija
18/33 |
16.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pieksämäki on niin pieni kaupunki, että sinä ennätät siinä puolessa tunnissa kävelemään keskustan toiselle puolelle ja takaisin. Eli jos pysyt laiturialueella, sulle jää jopa luppoaikaa. Lisäksi ennen asemalle tuloa konnari kuuluttaa vaihtojunan laiturin, koska Pieksämäki on virallinen risteysasema.

Vierailija
19/33 |
16.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiitos kaikista kommenteista! Uskallamme varmasti siis lähteä. :)

Ap

Nyt sitten kiireesti opettelemaan muitakin aikuisten taitoja. 

Vierailija
20/33 |
16.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nopea kyssäri: miksi lapsesi ei matkustanut metrolla Gärdetin asemalta suoraan T-Centraleniin ja siitä junaan? Miks toi bussi?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yhdeksän yhdeksän