Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Minkä pitäisi muuttua, että alkaisit yrittäjäksi?

15.03.2026 |

Yrittäminen vaikuttaa jollain tapaa mysteeriltä monille, voisiko siihen saada jostain vähän kannustusta?

Kommentit (55)

Vierailija
41/55 |
15.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tarvita muuta kuin riittävästi kysyntää ja maksavia asiakkaita. Kaikki muu on helppoa. Itsellä oli yritykset 1980- luvun ja 1990- luvun lopuilla. Oli todella helppo aloittaa yritys koska lopettava toimija vain myi työkalut ja tarvikeet kohtuuhinnalla eikä tarvinnut ostaa mitään turhaa firmaa tai brändiä eikä tarvinnut ottaa velkaa niihin vaan aloitin nollasta. Oli entinen vakiintunut asiakaskunta ja töitä todella hyvin, en tehnyt pitkiä päiviä, vain kymmentuntisia, laskin työaikaan tavaroiden noudot ja kaiken yritystoimintaan liittyvän. Siis joka minuutista piti saada palkka. Viikonloput pyhitin perheelle täysin. Puhelimeen vastasin kuitenkin lähes aina ja pyrin olemaan joustava.

42/55 |
15.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

korma de la korma kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ikäsyrjintä alkaa tilastollisesti kohdallani hieman reilun 10 vuoden kuluttua. Silloin on kuitenkin vielä 15-20 vuotta työuraa jäljellä. Tavoitteena on siihen mennessä pohtia hyvä liikeidea, ja ryhtyä yrittäjäksi. Plus asuntolainat on silloin jo makseltu jne. Toivottavasti yrittäjyyttä tuetaan silloin jo enemmän.

Ihan hyvä ajatuskulku. Eihän se yrittäminen toki mahdotonta ole nytkään, pitää tietenkin tehdä kotitehtävät kunnolla ennen kuin teettää käyntikortit.

Takataskussa on jo kolme liikeideaa, joista yhden voisin aloittaa sivutoimisena ja se voisi tuottaa pitkään passiivista tuloa pienellä työmäärällä. Sen voisi ainakin sitten kokoaikaistaa, jos homma lähtisi lentoon.

Kuulostaa ihan suunnitelmalta. Kannatan lämpimästi pienesti aloittamista, siinä ei joudun niin helposti pulaan investointien kanssa, jos ei lähdäkään niin vauhdikkaasti liikkeelle.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
43/55 |
15.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei tarvita muuta kuin riittävästi kysyntää ja maksavia asiakkaita. Kaikki muu on helppoa. Itsellä oli yritykset 1980- luvun ja 1990- luvun lopuilla. Oli todella helppo aloittaa yritys koska lopettava toimija vain myi työkalut ja tarvikeet kohtuuhinnalla eikä tarvinnut ostaa mitään turhaa firmaa tai brändiä eikä tarvinnut ottaa velkaa niihin vaan aloitin nollasta. Oli entinen vakiintunut asiakaskunta ja töitä todella hyvin, en tehnyt pitkiä päiviä, vain kymmentuntisia, laskin työaikaan tavaroiden noudot ja kaiken yritystoimintaan liittyvän. Siis joka minuutista piti saada palkka. Viikonloput pyhitin perheelle täysin. Puhelimeen vastasin kuitenkin lähes aina ja pyrin olemaan joustava.

Kuulostaa aivan ihanteelliselta tilanteelta, valmis paketti!

Vierailija
44/55 |
15.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitäisi syntyä uudelleen yritteliääseen ja menestyneeseen perheeseen, josta saisi hyvät yrittäjägeenit ja tukea uralla. 

Vierailija
45/55 |
15.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin jo melkein viisitoista vuotta. Vuokrafirmat veivät työt, ja minä putosin suojaverkkojen ohi. Kaikki omaisuus meni, samoin terveys ja hyvä maine.

Minua estää lähtemästä yrittäjäksi muun muassa se, että olen fyysisesti työkyvytön (työtön työnhakija). Ilman autoa en voisi tehdä työtäni. Olen myös vielä melko pitkään velkasaneerauksessa. Osaan kummatkin ammattini perusteellisesti, mutta olen luonteeltani surkea myyjä, ja pitäisi olla todella hyvä myyjä, jotta saisi kaupaksi tällaisen lannistuneen kuusikymppisen kehäraakin. Varsinkin potentiaaliset yritysasiakkaat saattaisivat ottaa selvää taustoistani ja päätyisivät johonkuhun muuhun palveluntuottajaan. 

Oli minulla monta kivaa yrittäjävuotta. Voisin jopa sanoa, että ne olivat elämäni parhaita vuosia. Harmi, että ne loppuivat katastrofiin ja tekivät minusta rutiköyhän loppuiäkseni.

Vierailija
46/55 |
15.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

korma de la korma kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen (yksin)yrittäjä, mutta toivoisin, että minullakin olisi varaa pitää sairauslomaa esimerkiksi flunssan iskiessä, pitää kesälomaa edes viikon verran yhtä kyytiä ilman että joudun miettimään, onko seuraavan kuun eläkemaksuja varaa maksaa. 

Toivoisin, että minullakin olisi jonkinlainen mahdollisuus ansiosidonnaiseen työttömyyskorvaukseen vaikka nyt 25 yrittäjävuoden jälkeen. 

Toivoisin, että voisin työntekijöiden tavoin mennä (työterveys)lääkärille, mutta menenkin yksityislääkärille ja maksan jokaisesta käynnistä 100-200 e omalta pankkitililtä.

Toivoisin, että kuukausittaisilla 600 euron eläkemaksuilla saisin eläkettä enemmän kuin 1300 euroa, joka tällä hetkellä on arvio.

Toivoisin, että työnantajat arvostaisivat vuosien yrittäjyyttä sen sijaan, että pitäisivät sitä nollakokemuksena. Koska yrittäjyys on sen verran raskasta, että mielelläni menisin töihin.

Mielenkiintoista. Olen usein pohtinut mikä saa jaksamaan yrittämistä, jos ei pääse esimerkiksi lomalle. Työterveys kyllä kannattaa järjestää itsellekin, säästät melkoisesti, kun et ensin maksa tuloveroja palkasta, jolla maksat lääkärin. Vai menikös se edes näin toiminimellä? Itse en uskaltasi harkita muuta kuin osakeyhtiötä.

Työterveys ei koske toiminimiyrittäjiä. Jaksettava on, koska laskut on maksettava ja ruokaa on saatava pöytään. Esimerkiksi eläkemaksuista ei ole taukoa kesälomalla(kaan). Menisin töihin, jos joku ottaisi, mutta tässä iässä ja vuosien yrittämisen jälkeen, kukaan ei ota.

Vierailija
47/55 |
15.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Verotuksen pitäisi muuttua.
Tällä hetkellä ihmisen on tehtävä kolme tuntia töitä ostaakseen tunnin yrittäjän palveluja. Siksipä niitä ei osteta.

48/55 |
15.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Verotuksen pitäisi muuttua.
Tällä hetkellä ihmisen on tehtävä kolme tuntia töitä ostaakseen tunnin yrittäjän palveluja. Siksipä niitä ei osteta.

Ihan uskottavaa, verotus hidastaa palvelujen käyttöönottoa, pienituloiset on melko tehokkaasti ajettu niiden ulkopuolelle. Yritysmaailmassa taas voi yritysten välillä myydä ja tarjota palveluja joustavammin, kun arvonlisävero ei niin kovasti rasita.

Vierailija
49/55 |
15.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Just tästä miehen kanssa juteltiin. Emme kumpikaan ole perehtyneet yrittäjyyteen, eikä kummalakaan ole siihen juuri haluakaan. Tuli vaan puheeksi, että Amerikassa jokainen voi alkaa yrittäjäksi, ottaa lainaa ja jos ei menestykään, niin tekee henkilökohtaisen konkurssin. Muutaman vuoden (olikohan peräti vain viisi?) päästä velat annetaan anteeksi ja voit jälleen yrittää. Lainaa on toki vaikeampi saada vielä muutama vuosi. Naureskeltiin, että tuohan olisi unelma, voitais kumpikin pykätä oma yritys, kun kannattamattomuus ei veisi koko elämää viemäriin. Ei ihmekään, että siellä on paljon menestyjiä, kun uskalletaan yrittää!

Suomessa konkurssi taitaa tarkoittaa 10v velkojen maksua? 

Sen verran yrittäjät ovat valittaneet olojaan, yel-maksuja ja ties mitä, ettei todellakaan houkuta.

50/55 |
15.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä Yhdysvalloissa on todellakin selvästi helpompaa yrittää, mutta mielestäni enemmän vielä vaikuttaa se omatoimisuus ja usko itseen, joka on aivan eri tasolla Suomessa. Täällä jos keskivertoihmiseltä kysyy olisiko kiinnostavia liikeideoita, niin monelta ei tule yhtään mieleen, kulttuuri ei juuri arvosta yrittämistä.

Osakeyhtiön konkurssi koskee vain yhtiötä, menetät vain siihen sijoittamasi rahat, et ole yrityksen veloista henkilökohtaisesti vastuussa. Jos konkurssissa sinut määrätään liiketoimintakieltoon, hommat jää toviksi, muussa tapauksessa voit aloittaa uuden yrityksen vaikka seuraavana päivänä.

Vierailija
51/55 |
15.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

oma luonteeni pitäisi muuttua ahneemmaksi, röyhkeämmäksi ja kierommaksi jotta menestyisin yrittäjänä.

Tarkoitat oikeasti että sinun tulee olla ahkera, innovaatinen ja rohkea.

52/55 |
15.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olin jo melkein viisitoista vuotta. Vuokrafirmat veivät työt, ja minä putosin suojaverkkojen ohi. Kaikki omaisuus meni, samoin terveys ja hyvä maine.

Minua estää lähtemästä yrittäjäksi muun muassa se, että olen fyysisesti työkyvytön (työtön työnhakija). Ilman autoa en voisi tehdä työtäni. Olen myös vielä melko pitkään velkasaneerauksessa. Osaan kummatkin ammattini perusteellisesti, mutta olen luonteeltani surkea myyjä, ja pitäisi olla todella hyvä myyjä, jotta saisi kaupaksi tällaisen lannistuneen kuusikymppisen kehäraakin. Varsinkin potentiaaliset yritysasiakkaat saattaisivat ottaa selvää taustoistani ja päätyisivät johonkuhun muuhun palveluntuottajaan. 

Oli minulla monta kivaa yrittäjävuotta. Voisin jopa sanoa, että ne olivat elämäni parhaita vuosia. Harmi, että ne loppuivat katastrofiin ja tekivät minusta rutiköyhän loppuiäkseni.

Onpa kurja kuulla, hommissa saattaa tosiaan tulla vastaan yllätyksiä, joihin ei aina voi varautua, kuten tuo vuokratyöbuumi.

Vierailija
53/55 |
15.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

yel uudistus pitää korjata. Byrokratiaa pitää karsia reippaasti. 

Alv on liian korkea, kaikkia luokkia reippaasti alaspäin.

Nämä nyt ainakin 

Vierailija
54/55 |
15.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen (yksin)yrittäjä, mutta toivoisin, että minullakin olisi varaa pitää sairauslomaa esimerkiksi flunssan iskiessä, pitää kesälomaa edes viikon verran yhtä kyytiä ilman että joudun miettimään, onko seuraavan kuun eläkemaksuja varaa maksaa. 

Toivoisin, että minullakin olisi jonkinlainen mahdollisuus ansiosidonnaiseen työttömyyskorvaukseen vaikka nyt 25 yrittäjävuoden jälkeen. 

Toivoisin, että voisin työntekijöiden tavoin mennä (työterveys)lääkärille, mutta menenkin yksityislääkärille ja maksan jokaisesta käynnistä 100-200 e omalta pankkitililtä.

Toivoisin, että kuukausittaisilla 600 euron eläkemaksuilla saisin eläkettä enemmän kuin 1300 euroa, joka tällä hetkellä on arvio.

Toivoisin, että työnantajat arvostaisivat vuosien yrittäjyyttä sen sijaan, että pitäisivät sitä nollakokemuksena. Koska yrittäjyys on sen verran raskasta, että mielelläni menisin töihin.

Miksi ihmeessä et ole ottanut yrityksen nimiin työterveyttä?

55/55 |
15.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

oma luonteeni pitäisi muuttua ahneemmaksi, röyhkeämmäksi ja kierommaksi jotta menestyisin yrittäjänä.

Tarkoitat oikeasti että sinun tulee olla ahkera, innovaatinen ja rohkea.

No nuo ominaisuudet mieltäisin minäkin ihan kohtuullisiksi vaatimuksiksi yrittäjälle ja miksei työntekijällekin.