Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten 50v on näin vaikea laihtua edes paria kiloa reilusta ylipainosta?

Vierailija
15.03.2026 |

Liikun kolmesti viikossa (sali, crossfit). Ruokavaliota muokattu, ei täydellinen mutta entiseen verrattuna parempi.

Olen ollut 20kg hoikempi 40v, ilman liikuntaa. Ruokavalio aikalailla sama. 

Kommentit (137)

Vierailija
41/137 |
15.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pasta, riisi, peruna pois niin mitäs sitä sitten syö ruoalla? Entä leivän määrä?

Mä syön noita ja olen laihtunut.

Täällä aiemmin kirjoittanut yli 40 kg esivaihdevuosi-iässä laihduttanut, söin todellakin myös vapaasti hiilariruokia, ja laihduin. Kunhan pidin kiinni kokonaiskalorien rajoituksistani.

Vierailija
42/137 |
15.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pätkäpaasto ei sovi, jos on kilpirauhasen vajaatoiminta tai raudanpuute. Kilpirauhanen menee vielä vajaammalle.

Meneekö? Pitääkin seurata. Syön vain muutaman kerran päivässä ja vajaatoiminta. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/137 |
15.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse olen onnistunut laihtumaan yli 40 kiloa tuossa iässä. Ruokavaliohan se on, mikä on avain, ei ne liikunnat niin kovin paljon painoa laske. Lihaskunnon ylläpito toki muuten tärkeää vaihdevuosissa ja niiden jälkeen. Itse laihdutin ihan vaan kalorinsaantia seuraamalla ja rajaamalla. Tiukka täytyi olla ainakin viimeiset 15-20 kg, eikä vähän tehdä poikkeuksia. Mutta en mä mitään äärimmäisen erikoista tehnyt tyyliin jättänyt hiilareita pois tai rasvaa minimiin. Sain syödä mitä tahansa kalorirajojeni sisällä.

Jaksatko laittaa esimerkkejä päivän ruoista?

Mulla oli siinä loppuvaiheessa 1500 kcal / päivä rajaus. Alussa 2100, mutta kun kroppa pieneni, täytyi kaloreitakin vähentää. 1500 kcal:illa tykkäsin pitää seuraavaa rytmiä:

- Aamupala 300 kcal

- Lounas 500 kcal

- Päivällinen 500 kcal

- Iltapäivän välipala 200 kcal

Tein niin, että listasin itselleni ryhmän "valmiiksi laskettuja" kunkin kategorian aterioita, niin että ei joka kerta tarvi alkaa erikseen laskea kaloreita, ja valitsin niistä. 

Mutta tällainen vaikka olisi voinut olla tavallinen päivä:

- Aamupala: Kaurapuuro, raejuustoa tai mozzarellaa, maapähkinävoita, marjoja/hedelmiä

- Lounas: Makkarakeitto, 2 viipaletta leipää

- Iltapäivän välipala: 2 rkl hummusta, kasvistikkuja (esim. kurkku, paprika, porkkana), muutama suolakeksi

- Päivällinen: Nuudeleita ja wokkiruokaa vihanneksista ja jostain proteiinista, tulinen kastike

Tosiaan kannattaa oman maun mukaisia aterioita kerätä listalleen, ja riittävän helppoja ja nopeita valmistaa, että tulee tehtyä arjen kiireissä. 10-12 oli minusta hyvä määrä per kategoria, sitten voi ajan mittaan vaihtaa vähän jos kyllästyy syömään samoja.

Tässä esim. mun 200 kcal välipalojen lista, sisältää myös herkkuja: 1) Kreikkalainen jogurtti, 1 tl hunajaa, marjoja/hedlemiä, 2) 2 keitettyä munaa, vihannestikkuja, 3) Karjalanpiirakka ja 2 porkkanaa 4) 2 rkl hummusta, kasvistikkuja, 3-5 suolakeksiä 5) Proteiinismoothie: 2 dl mantelimaitoa, mitallinen proteiinijauhetta, pakastemarjoja, 6) Riisikakku, maapähkinävoita ja banaanisiivuja, 7) Raejuustoa 1 dl + 5 suolakeksiä, 8) Valion jäätelötuutti 9) Pieni leivonnainen kuten minicroissant tai pieni korvapuusti (esim. Pullavan sitruuna-vanilja 160 kcal) 10) 20 g tummaa suklaata ja mansikoita

Mä lihoisin valaaksi tuolla hiilarimäärällä. Mulla toimii vhh ja pätkäpaasto, sekä puolen tunnin kävelylenkki joka päivä, pinttia sitten kun tuo käsi on taas kunnossa. Olen erittäin herkkä insuliinille, joten syön paljon tärkkelyksettömiä kasviksia perunan, pastan ja riisin tilalla.

N52

Vierailija
44/137 |
15.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos nykyiset tavat ei toimi, kokeile jotain muuta. 

Monella ylipainoisella on ummetusta ja muidenkin on hyvä puhdistaa suolisto: ota esim 3 iltana kunnolla maitohappo/probioottia tai vaikka fruktolaxia. Tämä voi laukaista myönteisen kierteen, syö erilaisia hedelmiä, tuoreita yrttejä vaikka tuoretta persiljaa, selleriä ym. Hyvä että vatsassa on mahdollisimman monenlaisia bakteereja.

Vierailija
45/137 |
15.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pasta, riisi, peruna pois niin mitäs sitä sitten syö ruoalla? Entä leivän määrä?

Ne määrät ja kuinka usein merkkaavat eniten. Ateria koon ei tulisi ylittää oman nyrkin kokoa ja kolmea ateriaa päivässä ei tarvitse kukaan. Kaksi joskus jopa yksi terveellinen ateria riittää.

Vierailija
46/137 |
15.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pätkäpaasto ei sovi, jos on kilpirauhasen vajaatoiminta tai raudanpuute. Kilpirauhanen menee vielä vajaammalle.

Myöskään tiukka hiilarien karsiminen ei kannata, jos on kilpirauhasen vajaatoimintaa. Kokeilin joskus nuorempana karppausta ja olin välillä ihan sairaan huonovointinen ja vain leipäviipale tms. helpotti oloa. Myöhemmin luin, että kilppariongelmainen tarvitsee riittävästi hiilareita, jotta elimistö toimii kunnolla.

Vierailija
47/137 |
15.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Johtuu väärästä ja ihmislajille sopimattomasta ruokavaliosta. Syö rasvaista lihaa, vettä ja suolaa - äläkä mitään muuta - niin laihdut.

Vierailija
48/137 |
15.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

No älä! Ja sitten jos sen pari-kolme-viisi kiloa saa jollain ilveellä veks niin kappas että se lähtee joko jostain sellaisesta paikasta ettei sitä huomaa peilistä eikä vaatteista tai sitten se kaikki lähtee naamasta / leukaperistä / kaulasta eli naama alkaa roikkua oikein kunnolla.

Vierailija
49/137 |
15.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse olen onnistunut laihtumaan yli 40 kiloa tuossa iässä. Ruokavaliohan se on, mikä on avain, ei ne liikunnat niin kovin paljon painoa laske. Lihaskunnon ylläpito toki muuten tärkeää vaihdevuosissa ja niiden jälkeen. Itse laihdutin ihan vaan kalorinsaantia seuraamalla ja rajaamalla. Tiukka täytyi olla ainakin viimeiset 15-20 kg, eikä vähän tehdä poikkeuksia. Mutta en mä mitään äärimmäisen erikoista tehnyt tyyliin jättänyt hiilareita pois tai rasvaa minimiin. Sain syödä mitä tahansa kalorirajojeni sisällä.

Jaksatko laittaa esimerkkejä päivän ruoista?

Syön kaloriloita ja proteiiniloita.  Niillä pitäisi kuulemma jaksaa ja laihtua.

Vierailija
50/137 |
15.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Myöskään tiukka hiilarien karsiminen ei kannata, jos on kilpirauhasen vajaatoimintaa. Kokeilin joskus nuorempana karppausta ja olin välillä ihan sairaan huonovointinen ja vain leipäviipale tms. helpotti oloa. Myöhemmin luin, että kilppariongelmainen tarvitsee riittävästi hiilareita, jotta elimistö toimii kunnolla.

Höpö höpö, hiilihydraattien karsiminen ja runsasrasvainen ruokavalio korjaa kilpirauhasongelmat. Hashimoton tautia hoidetaan nimenomaan keto/karnivore-ruokavaliolla.

Vierailija
51/137 |
15.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

https://www.is.fi/terveys/art-2000011875409.html

Ensimmäinen muutosten aalto 44 v  liittyi sydän- ja verisuonitauteihin liittyvien molekyylien sekä kofeiinin, alkoholin ja rasvan aineenvaihduntaan osallistuvien molekyylien toimintaan.

Noin 60 vuoden iässä havaittu toinen muutosaalto liittyi immuunisäätelyyn sekä kehon hiilihydraattien aineenvaihduntaan ja munuaisten toimintaan osallistuvien molekyylien toiminnan heikentymiseen.

Ihon ja lihasten havaittiin vanhenevan kiihtyvällä tahdilla molemmissa ikävaiheissa.

Vierailija
52/137 |
15.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ne määrät ja kuinka usein merkkaavat eniten. Ateria koon ei tulisi ylittää oman nyrkin kokoa ja kolmea ateriaa päivässä ei tarvitse kukaan. Kaksi joskus jopa yksi terveellinen ateria riittää.

Tiedän tuon. Syön yht. 4 krt päivässä. Yksi niistä on ateria

Vierailija
53/137 |
15.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Noinhan se tuppaa menemään.

Ei välttämättä. Itse olen kyllä hoikempi kuin parikymppisenä.

N51

Mä painoin parikymppisenä 52 kiloa. Pituutta 168 cm.

Nyt painan 46-vuotiaana 75 kiloa.

Vierailija
54/137 |
15.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Johtuu väärästä ja ihmislajille sopimattomasta ruokavaliosta. Syö rasvaista lihaa, vettä ja suolaa - äläkä mitään muuta - niin laihdut.

Näin on, hiilihydraatit lihottaa ja pöhöttää sekä mädättää hampaat. Ihminen ei tarvitse hiilihydraatteja ravinnostaan laisinkaan.

Vierailija
55/137 |
15.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todella vaikeaa on. Ennen laihtui sen 2-3 kiloa nätisti viikossa,parissa vähän tarkemmin syömisiä katsomalla. Nyt pitää kituuttaa laihtuakseen kilon ja jos pari päivää lipsuu esim reissussa niin tuplana tullut takaisin. 

Vierailija
56/137 |
15.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Todella vaikeaa on. Ennen laihtui sen 2-3 kiloa nätisti viikossa,parissa vähän tarkemmin syömisiä katsomalla. Nyt pitää kituuttaa laihtuakseen kilon ja jos pari päivää lipsuu esim reissussa niin tuplana tullut takaisin. 

Mitäs vedät HH-paskaa kitusiisi.

Vierailija
57/137 |
15.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kauheaa selittelyä koko keskustelu täynnä. Pari kiloahan lähtee suunnilleen suolan määrä puolittamalla, jolloin nestettä sitoutuu vähemmän. Onko se sitten haluttua laihtumista vai ei, riippuu varmaan aika paljon siitä onko kilot, tietty rasvaprosentti, yleinen fyysinen suorituskyky tai joku muu asia sitten homman prioriteettina.

Vierailija
58/137 |
15.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla ainakin meni. Pätkäpaastosin 3 viikkoa ja menin verikokeisiin. Kilpirauhanen eli TSH oli mennyt vajaasta 4:sta 6,7:aan.

Vierailija
59/137 |
15.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaverini alkoi laihtumaan n 55 v muuttamalla ruokavaliota terveelliseksi. Sitä ennen söi mäkkärissä, monta munkkia kerralla yms. 
Hän kaksi vuotta puhui minulle terveydestä, ja minä söin samaa, mutta en laihtunut. Koska söin jo perusterveellisesti. 

kokeilin kaikkea sen jälkeen, kun täytin 50.  Söin rasvasieppareita, ei auttanut, varmaan siksi, koska en syö rasvaista ruokaa. Pätkäpäästosin, mutta ei, koska en koskaan aiemminkiaan ollut syönyt iltaisin. Lisäsin liikkumista, mutta ei. Vähensin syömistä 30 %, mutta ei. 

Sitten vähensin hiilarit. En vähentänyt syömistä, enkä lisännyt liikuntaa, mutta lopetin jauhot ja sokerin, pastan ja riisin, ja perunan. Muuten söin ihan normaalisti, hiilareita tuli päivässä 70-100. 

Ensimmäistä kertaa 50 ikävuoden jälkeen paino alkoi tippumaan. Eikä ole nälkä, koska syön kuten ennenkin (sen 30 % vähemmän kuin nuorena). Kai minulla oli insuliiniresistenssi, vaikka olin vain lievästi ylipainoinen. En olisi ikinä uskonut: sokerit eivät koskaan ole olleet koholla.

Ei ne sokerit vielä tuossa vaiheessa olekaan koholla, koska haima erittää vielä insuliinia, jotta verensokeri pysyisi normaalilla tasolla. Tuota voi jatkua parikymmentä vuotta, eikä ole muita oireita kuin vyötärölihavuus tai aterianjälkeinen väsymys. Sitten kun haima väsyy, eli betasolut alkaa tuhoutua, niin insuliinintuotanto heikkenee pikkuhiljaa, lopulta sokeriarvot alkaa nousta ensin esidiabetestasolle ja jos muutosta hiilarimääriin ei vieläkään tule, alkaa diabetes.

Viidenkympin tietämillä naisten insuliiniherkkyys vähenee, kun estrogeenituotanto loppuu. Se aiheuttaa pikkuhiljaa kerääntyvät kilot, koska insuliinin ollessa koholla kroppa ei voi polttaa rasvaa.

Vierailija
60/137 |
15.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kauheaa selittelyä koko keskustelu täynnä. Pari kiloahan lähtee suunnilleen suolan määrä puolittamalla, jolloin nestettä sitoutuu vähemmän. Onko se sitten haluttua laihtumista vai ei, riippuu varmaan aika paljon siitä onko kilot, tietty rasvaprosentti, yleinen fyysinen suorituskyky tai joku muu asia sitten homman prioriteettina.

Suola on ihmiselle välttämätöntä, HH-kuona taas ei. Hiilihydraatit nollaan niin painokin laskee.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi seitsemän kolme