Miten 50v on näin vaikea laihtua edes paria kiloa reilusta ylipainosta?
Liikun kolmesti viikossa (sali, crossfit). Ruokavaliota muokattu, ei täydellinen mutta entiseen verrattuna parempi.
Olen ollut 20kg hoikempi 40v, ilman liikuntaa. Ruokavalio aikalailla sama.
Kommentit (156)
Vierailija kirjoitti:
Noinhan se tuppaa menemään.
Ei välttämättä. Itse olen kyllä hoikempi kuin parikymppisenä.
N51
Kaverini alkoi laihtumaan n 55 v muuttamalla ruokavaliota terveelliseksi. Sitä ennen söi mäkkärissä, monta munkkia kerralla yms.
Hän kaksi vuotta puhui minulle terveydestä, ja minä söin samaa, mutta en laihtunut. Koska söin jo perusterveellisesti.
kokeilin kaikkea sen jälkeen, kun täytin 50. Söin rasvasieppareita, ei auttanut, varmaan siksi, koska en syö rasvaista ruokaa. Pätkäpäästosin, mutta ei, koska en koskaan aiemminkiaan ollut syönyt iltaisin. Lisäsin liikkumista, mutta ei. Vähensin syömistä 30 %, mutta ei.
Sitten vähensin hiilarit. En vähentänyt syömistä, enkä lisännyt liikuntaa, mutta lopetin jauhot ja sokerin, pastan ja riisin, ja perunan. Muuten söin ihan normaalisti, hiilareita tuli päivässä 70-100.
Ensimmäistä kertaa 50 ikävuoden jälkeen paino alkoi tippumaan. Eikä ole nälkä, koska syön kuten ennenkin (sen 30 % vähemmän kuin nuorena). Kai minulla oli insuliiniresistenssi, vaikka olin vain lievästi ylipainoinen. En olisi ikinä uskonut: sokerit eivät koskaan ole olleet koholla.
Olen kohta ja 60 ja vuodessa lähti 25 kg ruokavaliomuutoksella. Säännöllinen liikunta on kuulunut elämään jo ennen sitä.
Sinulla ei ole tarpeeksi kalorivajetta. Kannattaa vähentää ruoasta saamaasi energiaa ja/tai lisätä kulutusta liikunnalla. Edellinen vaihtoehto jälkimmäistä helpompi.
Pasta, riisi, peruna pois niin mitäs sitä sitten syö ruoalla? Entä leivän määrä?
Vierailija kirjoitti:
Jos ei paino putoa, pitää syödä hieman vähemmän. Ei siihen muuta selitystä ole.
Millä selität, että tismalleen samalla ruokavaliolla ja liikunnan määrällä, joidenkin lääkkeiden käyttö voi nostaa tai laskea painoa? Olisiko hormoneilla, nestetasapainolla, aineenvaihdunnalla mitään osuutta asiaan?
Vierailija kirjoitti:
Kyllä se niistä syödyistä kaloreista johtuu, perinteisesti. Ei mitään selittelyjä.
Se johtuu siitä, että lihasmassan määrä on alkanut radikaalisti vähentyä. Sen vuoksi voimatreeni ja ruokavalio, jossa on proteiinia 1,5 grammaa x oman kehon BMI 22-25 vaikuttaa parhaiten kehonkoostumukseen. Kannattaisi tarkkailla vyötärönympärysmittaa eikä niitä kiloja. Sillä on merkitystä, ettei laihduta omaa lihasmassaansa pois ja itselleen osteoporoosia. Se vyötärönympärys alle 90 senttiä on ihan hyvä ohjenuora vielä tänäänkin kaikille naisille. Kuitenkin terveimmät löytyvät painoindeksistä 26-28 kun ikää on enemmän kuin 50 vuotta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuon ikäisenä ruuansulatus hidastuu huomattavasti. Energian saanti tulee puolittaa mikäli haluat laihtua ja liikuntaa pari tuntia joka päivä. Vähempi vain ylläpitää jos sitäkään. Kokeile pätkäpaastoa,vähintään 16t, 20-22t vielä parempi.
Pätkäpaastoa 20-22 tuntia, kuulostaa todella epäterveeltä.
Tuohan on syömishäiriö uudella nimellä lanseerattuna.
Vierailija kirjoitti:
Pasta, riisi, peruna pois niin mitäs sitä sitten syö ruoalla? Entä leivän määrä?
Kasviksia, jogurttia, pähkinöitä. Leipä kokonaan pois.
Mun naapurissa asuu hirmu laiha mummo
Mitä enemmän ikää, sen vähemmillä kaloreilla pitää olla.
Olen ratkaissut sen syömällä kolmena päivänä viikosta n. 400 kcal, ja muuten syön normaalisti, niin ei tule puutostiloja.
Paino putoaa n. 0,5 kg viikossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse olen onnistunut laihtumaan yli 40 kiloa tuossa iässä. Ruokavaliohan se on, mikä on avain, ei ne liikunnat niin kovin paljon painoa laske. Lihaskunnon ylläpito toki muuten tärkeää vaihdevuosissa ja niiden jälkeen. Itse laihdutin ihan vaan kalorinsaantia seuraamalla ja rajaamalla. Tiukka täytyi olla ainakin viimeiset 15-20 kg, eikä vähän tehdä poikkeuksia. Mutta en mä mitään äärimmäisen erikoista tehnyt tyyliin jättänyt hiilareita pois tai rasvaa minimiin. Sain syödä mitä tahansa kalorirajojeni sisällä.
Jaksatko laittaa esimerkkejä päivän ruoista?
Mulla oli siinä loppuvaiheessa 1500 kcal / päivä rajaus. Alussa 2100, mutta kun kroppa pieneni, täytyi kaloreitakin vähentää. 1500 kcal:illa tykkäsin pitää seuraavaa rytmiä:
- Aamupala 300 kcal
- Lounas 500 kcal
- Päivällinen 500 kcal
- Iltapäivän välipala 200 kcal
Tein niin, että listasin itselleni ryhmän "valmiiksi laskettuja" kunkin kategorian aterioita, niin että ei joka kerta tarvi alkaa erikseen laskea kaloreita, ja valitsin niistä.
Mutta tällainen vaikka olisi voinut olla tavallinen päivä:
- Aamupala: Kaurapuuro, raejuustoa tai mozzarellaa, maapähkinävoita, marjoja/hedelmiä
- Lounas: Makkarakeitto, 2 viipaletta leipää
- Iltapäivän välipala: 2 rkl hummusta, kasvistikkuja (esim. kurkku, paprika, porkkana), muutama suolakeksi
- Päivällinen: Nuudeleita ja wokkiruokaa vihanneksista ja jostain proteiinista, tulinen kastike
Tosiaan kannattaa oman maun mukaisia aterioita kerätä listalleen, ja riittävän helppoja ja nopeita valmistaa, että tulee tehtyä arjen kiireissä. 10-12 oli minusta hyvä määrä per kategoria, sitten voi ajan mittaan vaihtaa vähän jos kyllästyy syömään samoja.
Tässä esim. mun 200 kcal välipalojen lista, sisältää myös herkkuja: 1) Kreikkalainen jogurtti, 1 tl hunajaa, marjoja/hedlemiä, 2) 2 keitettyä munaa, vihannestikkuja, 3) Karjalanpiirakka ja 2 porkkanaa 4) 2 rkl hummusta, kasvistikkuja, 3-5 suolakeksiä 5) Proteiinismoothie: 2 dl mantelimaitoa, mitallinen proteiinijauhetta, pakastemarjoja, 6) Riisikakku, maapähkinävoita ja banaanisiivuja, 7) Raejuustoa 1 dl + 5 suolakeksiä, 8) Valion jäätelötuutti 9) Pieni leivonnainen kuten minicroissant tai pieni korvapuusti (esim. Pullavan sitruuna-vanilja 160 kcal) 10) 20 g tummaa suklaata ja mansikoita
Mites tuo jaksaminen ja tapahtuuko esim. napostelua tai voileipien ahmimista sitten väsyneenä? Väsymys voi johtua huonoista unista tai sairauksista, kuten kilpirauhasen vajaatoiminnasta.
Kuukauden karppauskuuri on hyvä tapa aloittaa laihduttaminen. Ei kannata sitä rasvaakaan liikaa ahmia, vähärasvaista protskua. Meinaan karpatessa lähtee hiilarit ja niiden aiheuttama pöhö, mikä voi keventää oloa sen 10kg, ja mahdollinen rasvamaksakin kiittää.
Ai niin. Onhan alko lopetettu?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos ei paino putoa, pitää syödä hieman vähemmän. Ei siihen muuta selitystä ole.
Millä selität, että tismalleen samalla ruokavaliolla ja liikunnan määrällä, joidenkin lääkkeiden käyttö voi nostaa tai laskea painoa? Olisiko hormoneilla, nestetasapainolla, aineenvaihdunnalla mitään osuutta asiaan?
Lihasmassan määrä on laskenut iän myötä ja tilalle on tullut rasvaa. Naisilla rasvaa on luonnostaan enemmän ja eroa ei helposti huomaa peilistä tai vaa'asta. Lihakset vaativat enemmän ylläpitoa energian muodossa kuin rasva.
Luin jostain että kaurapuuro lihottaa, pitääkö paikkansa. Luin myös että kauramaito sama juttu. Mistä näitä tietää.
Vierailija kirjoitti:
Luin jostain että kaurapuuro lihottaa, pitääkö paikkansa. Luin myös että kauramaito sama juttu. Mistä näitä tietää.
No ei pidä paikkaansa. Ne no molemmat varsin vähäkalorisia elintarvikkeita. Ja kyllä se on niin, että kulutettujen ja syötyjen kalorien tasapaino sen lopulta määrää, miten paino kehittyy.
Vierailija kirjoitti:
Mä syön noita ja olen laihtunut.
Vierailija kirjoitti:
Puuro ei lihota. Kaurajuomissa on sokeria.
Vierailija kirjoitti:
Liikkuminen käy kyllä haastavaksi, jos vielä annoskokoja pienentää. Nyt jo osa vaihdettu salaattiin. Puuro päivittäin. Mutta jotain täytty yrittää. 2h en kyllä ehdi päivässä liikkua töiden ym ohella.
Mutta yllätyin, vaikka tästä aina on puhuttu. Ikä todella vaikuttaa.
Ap
Kun pitää itsensä kiireisenä ei nälkää edes huomaa ja mahalaukku supistuu kun syö vähemmän, puuroa et tarvitse mihinkään. Päivässä on 24t, kun osan liikunnasta vaihtaa hyötyliikuntaan saa helposti pari tuntia päivässä liikuttua. Nämä on valintoja joita tulee tehdä mikäli haluaa laihtua, tätä faktaa ei pääse karkuun.
Pätkäpaasto ei sovi, jos on kilpirauhasen vajaatoiminta tai raudanpuute. Kilpirauhanen menee vielä vajaammalle.