Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten 50v on näin vaikea laihtua edes paria kiloa reilusta ylipainosta?

Vierailija
15.03.2026 |

Liikun kolmesti viikossa (sali, crossfit). Ruokavaliota muokattu, ei täydellinen mutta entiseen verrattuna parempi.

Olen ollut 20kg hoikempi 40v, ilman liikuntaa. Ruokavalio aikalailla sama. 

Kommentit (561)

Vierailija
521/561 |
17.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Luin jostain että kaurapuuro lihottaa, pitääkö paikkansa. Luin myös että kauramaito sama juttu. Mistä näitä tietää. 

No ei pidä paikkaansa. Ne no molemmat varsin vähäkalorisia elintarvikkeita. Ja kyllä se on niin, että kulutettujen ja syötyjen kalorien tasapaino sen lopulta määrää, miten paino kehittyy. 

Jos on taipumus kakkostyypin diabetekseen, niin kyllä kaura lihottaa. Siinä kun on paljon hiilihydraatteja ja vähän proteiinia ja rasvaa.

No otappa selvää kaurasta. Se on yksi suositelluimmista puuron muodossa aamuisin db:ta sairastavalle. 

No mulle se ei sopisi, koska kaura on pahin närästäjä.

Vierailija
522/561 |
17.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei hemmetti näitä juttuja. Ei ihme, että meillä on niin paljon raihnaita vanhuksia ja lihavia ihmisiä, kun tietämys ja ohjeet on tätä luokkaa. Jos ootte hakanneet päätänne seinään kituuttamalla salaateilla, keitoilla, muilla vähillä nälkäkuolemakuureilla, niin eikö yhtään käy mielessä, että kannattaisi kokeilla jotain muuta? Mä voin luvata, että jos alat treenaamaan salilla ja päälle vaikka kävelyä ja sulle tehdään ruokavalio, niin laihdut varmasti, jos noudatat sitä. Et viikossa, etkä kuukaudessa, mutta viimeistään 6kk päästä peilistä katsoo muuttunut ihminen. Lisäksi se treeni alkaa ajan myötä tuomaan myös henkisesti virtaa

Mehän nimenomaan olemme noudattaneet niitä virallisterveellisiä ohjeita ja huomanneet, etteivät ne enää toimi 40+ iässä. Osalla ne eivät toimineet nuorenakaan.

Keto ei muuten ole mitään pään hakkaamista seinään, vaan ihan normaali ruokavalio ja tuottaa ihan normaalin olotilan, poislukien ehkä tilanteet, joissa kropassa on vähän liikaa ketoaineita. Silloin voi syödä pienen määrän hiilareita, mutta pieni määrä riittää niin, ettei ketoosi edes lopu siihen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
523/561 |
17.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Luin jostain että kaurapuuro lihottaa, pitääkö paikkansa. Luin myös että kauramaito sama juttu. Mistä näitä tietää. 

No ei pidä paikkaansa. Ne no molemmat varsin vähäkalorisia elintarvikkeita. Ja kyllä se on niin, että kulutettujen ja syötyjen kalorien tasapaino sen lopulta määrää, miten paino kehittyy. 

Jos on taipumus kakkostyypin diabetekseen, niin kyllä kaura lihottaa. Siinä kun on paljon hiilihydraatteja ja vähän proteiinia ja rasvaa.

No otappa selvää kaurasta. Se on yksi suositelluimmista puuron muodossa aamuisin db:ta sairastavalle. 

Nää on varmaan niitä samoja ohjeita, joiden mukaan diabeetikon pitäisi syödä leipää ja perunaa ja välttää rasvaa.

Vierailija
524/561 |
17.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No. Mä syön määrällisesti miltei saman verran kuin aina.

Mutta. Olen karsinut ruokatarjonnasta sen 100-200 g suklaata päivässä. Syön silti välillä, mutta en övereitä ja tummaa suklaata enemmän.

Jättänyt pois limpparin.

Lisännyt liikuntaa jonkin verran (käytännössä kävelyä + pyöräilyä - jumpannut olenkin aina).

Paino pudonnut 2 vuodessa 2 kuukaudessa 8 kiloa. Tekee 16 cm pois vyötäröltä. Kehitys on laskusuuntainen: hitaasti mutta varmasti.

Miten 8 kg voi poistaa vyötäröltä 16 senttiä?

Kun minä olen laihtunut 5 kg, niin vyötäröltä on lähtenyt 5 cm. 

Oli mistä lähteä.

Piti kaivaa maksa esiin.

En nyt mahda mitään sille, mutta 2 cm per kilo. Onko velvollisuuteni todistaa tämä tapahtunut tosiasia sinulle?

Vierailija
525/561 |
17.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

mielenkiintoista. Luulin, että geenien vaikutus olisi 30-40 %. Ei ihme, että olen nykyään ihan saman kokoinen kuin edesmennyt äitini, eli + 10 kg. Nuorena ajattelin, että pysyn automaattisesti koko elämäni normipainossa. 

https://yle.fi/a/74-20215653
Pajunen lisää, että geenit vaikuttavat 4070 prosenttisesti normaalipainossa pysymiseen.

Ruuan sisältö vaikuttaa 100%

Ei vaikuta. Aikanaan 43-kiloisena söin päivittäin sipsejä, keksejä ja suklaata. Oli pakko, koska muuten oli niin kamala nälkä koko ajan. Silti en lihonut yhtään.

Nyt 30 vuotta myöhemmin en syö tuollaisia ruokia edes kuukausittain. Kunnon ruokakin on nykyään kevyempää ja syön sitä alle puolet tuon ajan määristä. Ei auta, painan 68 kiloa eikä se lähde mihinkään.

Lihasteoria ei muuten selitä asiaa, nykyään minulla on paljon enemmän lihaksia kuin tuolloin. Penkistä nousee rauta paljon kevyemmin ja kyykyissä voi laittaa niskaan painoa enemmän kuin nuorena uskoin ikinä pystyväni, vaikka on tätä massaa jo omastakin takaa. Lihakset eivät tietenkään selitä kuin osan nykyisestä painostani, mutta tuo teoria, että lihominen johtuisi lihasten vähenemisestä, on ihan selvästi väärä.

.

Vanhemmiten tapahtuva lihominen johtuu pitkälti perusaineenvaihdunnan hidastumisesta, ja suurin syy tähän on nimenomaan lihasmassa hupeneminen (sarkopenia).

Tässä prosessi lyhyesti:

Lihas on polttomoottori: Lihaskudos kuluttaa levossa huomattavasti enemmän energiaa kuin rasvakudos.

Massa vähenee: Noin 30 ikävuoden jälkeen ihminen menettää keskimäärin 38 % lihasmassastaan vuosikymmenessä, jos sitä ei aktiivisesti ylläpidä.

Kulutus laskee: Kun "moottori" pienenee, keho tarvitsee vähemmän kaloreita. Jos syöt saman verran kuin nuorempana, ylimäärä varastoituu rasvaksi.

Muita vaikuttavia tekijöitä:

Hormonit: Estrogeenin (naisilla) ja testosteronin (miehillä) lasku muuttaa aineenvaihduntaa ja ohjaa rasvaa helpommin vyötärölle.

Aktiivisuuden lasku: Arki muuttuu usein huomaamatta staattisemmaksi.

Solutason muutokset: Solujen energiatehtaat, mitokondriot, voivat muuttua vähemmän tehokkaiksi.

Hyvä uutinen on, että tätä voi jarruttaa merkittävästi voimaharjoittelulla ja riittävällä proteiinin saannilla.

Palsta on taas tiputtanut edelliseltä viivan pois, pitäisi olla 3:sta 8:aan prosenttiin. Joten ei lihasmassan väheneminen valtaisaa ole viisikymmentä vuotiailla.

Ja sitten siinä on vielä tuo JOS sitä lihasmassaa ei aktiivisesti ylläpidä. Suurin osa nykynaisista pitää aktiivisesti yllä lihasmassaansa, joten kato ei ole edes 0,3 viiva 0,8 prosenttia vuodessa. Itse asiassa katoa ei ole monella ollenkaan, vaan lihasmassa kasvaa, koska ihminen käyttää lihaksiaan. 

Tämähän on se syy, miksi viisikymppiset ovat usein vahvoja ja rotevan oloisia verrattuna nuoriin. Vaikka lihasmassa kertyy hitaasti, sitä kertyy vuosikymmenten aktiivisen elämän aikana lopulta ihan silmin nähden aika paljon.

Sekoitatkohan lihasmassan läskiin? 

En sekoita. Mutta monet sekoittavat siinä mielessä, että kuvittelevat lihaksikkaan ihmisen olevan väkisinkin rasvaton. Näinhän asia ei ole. Ihminen voi olla hyvinkin lihaksikas näyttämättä silti ollenkaan fitnesskisaajalta, koska samalla ihmisellä voi olla sekä hyvät ja vahvat lihakset että sitä ylimääräistä. Ja usein onkin.

Jos kärsit tästä vinoumasta, saat ehkä paremman tuntuman asiaan, jos mietit, kuka pystyisi auttamaan sohvan kantamisessa tai ketä vastaan et haluaisi tapella. 

Vierailija
526/561 |
17.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No. Mä syön määrällisesti miltei saman verran kuin aina.

Mutta. Olen karsinut ruokatarjonnasta sen 100-200 g suklaata päivässä. Syön silti välillä, mutta en övereitä ja tummaa suklaata enemmän.

Jättänyt pois limpparin.

Lisännyt liikuntaa jonkin verran (käytännössä kävelyä + pyöräilyä - jumpannut olenkin aina).

Paino pudonnut 2 vuodessa 2 kuukaudessa 8 kiloa. Tekee 16 cm pois vyötäröltä. Kehitys on laskusuuntainen: hitaasti mutta varmasti.

Helppohan se on laihtua vähentämällä ruokavaliosta pois suklaat ja limpparin, jos on syönyt suklaata ja limpparia.

Aivan. Niinhän mä tein. Mulla on kavereita, joilla on pysynyt elämässä sekä suklaa että kilot (olemme tästä keskustelleet).

Kun viime kesänä jätin limpparin, putosi heti 2 kg. Syksy meni siinä, kun pitelin sen 2 kg pois. Nyt pikkuhiljaa on lähtenyt kolmaskin kilo. Pyrin siihen, ettei se tule takaisin. Hidasta, mutta toimii. Mihinkään kilo viikossa -juttuihin en lankea enää. On niistä sen verran kokemusta, että olen oppinut itselleni sopivan systeemin: Ei kuureja vaan elintapojen korjaus.

Liikunnan merkitys näkyy siinä, että jos aikoo liikkua, täytyy syödä hillitysti jaksaakseen sen lenkin ja jumpan. Sen jälkeen on niin hyvä olo, ettei viitsi pilata sitä syömällä liikaa. 

Vierailija
527/561 |
17.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo on vähän eri juttu. Tämän ketjun aiheena oli se, jos ei syö suklaata eikä juo limpparia, eikä ole muutakaan vastaavaa pahetta mistä vähentää tai korjata yhtään mitään, mutta silti ne kilot on ja pysyy.

Vierailija
528/561 |
17.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuo on vähän eri juttu. Tämän ketjun aiheena oli se, jos ei syö suklaata eikä juo limpparia, eikä ole muutakaan vastaavaa pahetta mistä vähentää tai korjata yhtään mitään, mutta silti ne kilot on ja pysyy.

Itse ainakin kuvittelin, etten noita muka syö kuin harvoin mutta tarkemmin kun aloin tutkimaan asioita niin niitä menikin. usein ja paljon, lisäksi annoskoon oli valtavia. 

Vierailija
529/561 |
17.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei tarvitse olla pahe, terveellistäkin ruokaa voi syödä yli kulutuksensa. Sitten sitä on vain vähennettävä.

Vierailija
530/561 |
17.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä selätin 2-tyypin diabeteksen ruokavaliomuutoksilla ja samalla pudotin painoakin 20 kg ja täysjyväkaura sekä täysjyväruis kuuluivat  ja kuuluvat edelleen ruokavaliooni enkä edes laske päivittäisiä hiilareita koska niitä ei tarvitse pelätä, kun valitsee hiilarit oikein.  Korkeaglygeemiset ruoka-aineet (esim. peruna) nostavat herkästi  2-tyypin diabetikolla sokeriarvoa.

Kaura on myös korkeaglykeeminen ruoka-aine ja joillakin se nostaa verensokerin korkealle. Nämä ovat yksilöllisiä juttuja, eikä kaikilla sokerit nouse samoista ruoka-aineista.

Minun tietääkseni kaura ei kyllä ole korkean glygeemin indeksin ruokaa vaan päin vastoin. Kaikki ei kaikille sovi ja jokaisen aikuisen pitää näissä ruoka-asioissa kuulostella omaa vatsaansa, mutta joihin ruoka-aineisiin voi vatsakin ajan kanssa myös tottua.

Vierailija
531/561 |
17.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sillä aikaa kun täällä on väitelty mikä toimii, mä kävin tekemässä viikon tokan treenin, join palkkarin ja söin kolmannen kerran tälle päivälle. Saatan vielä käydä illan päälle lyhyen kävelyn tekemässä juoksumatolla ja syön iltapalan. Eipä tartte keksiä täällä tekosyitä

👍

Vierailija
532/561 |
18.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä selätin 2-tyypin diabeteksen ruokavaliomuutoksilla ja samalla pudotin painoakin 20 kg ja täysjyväkaura sekä täysjyväruis kuuluivat  ja kuuluvat edelleen ruokavaliooni enkä edes laske päivittäisiä hiilareita koska niitä ei tarvitse pelätä, kun valitsee hiilarit oikein.  Korkeaglygeemiset ruoka-aineet (esim. peruna) nostavat herkästi  2-tyypin diabetikolla sokeriarvoa.

Kaura on myös korkeaglykeeminen ruoka-aine ja joillakin se nostaa verensokerin korkealle. Nämä ovat yksilöllisiä juttuja, eikä kaikilla sokerit nouse samoista ruoka-aineista.

Minun tietääkseni kaura ei kyllä ole korkean glygeemin indeksin ruokaa vaan päin vastoin. Kaikki ei kaikille sovi ja jokaisen aikuisen pitää näissä ruoka-asioissa kuulostella omaa vatsaansa, mutta joihin ruoka-aineisiin voi vatsakin ajan kanssa myös tottua.

Esimerkiksi pikakaurahiutaleiden gi on suunnilleen sama kuin valkoisen sokerin. Mutta eihän kukaan sitä syö. Peruskaurahiutaleiden gi on keskitasoa. 

Vierailija
533/561 |
18.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sillä aikaa kun täällä on väitelty mikä toimii, mä kävin tekemässä viikon tokan treenin, join palkkarin ja söin kolmannen kerran tälle päivälle. Saatan vielä käydä illan päälle lyhyen kävelyn tekemässä juoksumatolla ja syön iltapalan. Eipä tartte keksiä täällä tekosyitä

Onko sulla juoksumatto kotona vai asutko kuntosalin lähellä? 

Vierailija
534/561 |
18.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näiden ketjujen on ongelma on se, ettei oteta huomioon elämäntilannetta. 

Työssäkäyvää ja vapaa-ajalla sairaan  lapsen ja vanhempian hoitajaa neuvotaan urheilemaan neljästi viikossa. 
Viiden lapsen yksinhuoltajaa neuvotaan ostamatta jääkaappiin mitään ylimääräistä.

Herkkuja rakastaa neuvotaan kieltäytymään kaikista herkuista. 
Italiassa asuvaa neuvotaan olemaan syömään jauhoja.
tms. 

Ei se niin toimi, jos haluaa pysyviä tuloksia. Jokaisen pitää muuttaa elämäänsä siten kuin se itselle toimii.

Mutta silloin on turha sanoa, että mikään ei toimi. Itsekin olen ollut yh ja mun viikkoon kyllä kuului liikunta. Se meni esim Vauvalle raapustelun, telkkarin katsomisen tms. edelle. Nämä on edelleen valintoja. Kyllä mä olisin huolissani, jos olisin lihava ja täysin rapakuntoinen yh. Mitä niille lapsille käy, jos mä sairastun vakavasti tai kuolen, koska en pidä itsestäni huolta

Mä en kyllä pystynyt harrastamaan liikuntaa niillä viikoilla, kun puoliso oli työmatkalla ja olin yksin lasten kanssa. En voi jättää lapsia yksin käydäkseni lenkillä tai salilla. Kotona jumppaaminen taas on niin ja näin, kun mukulat pyörivät jaloissa. Sitäkin toki jonkin kerran tein, mutta se ei ole sama asia kuin yksin suoritettava liikunta. Plus kotitöihin meni noilla viikoilla käytännössä koko aika, ei siinä vain ollut aikaa leikkiä lasten kanssa. Hyvä, jos sulla oli erilaista.

Vierailija
535/561 |
18.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pätkäpaasto ei sovi, jos on kilpirauhasen vajaatoiminta tai raudanpuute. Kilpirauhanen menee vielä vajaammalle.

Miten raudanpuute liittyy siihen?

T. Raudanpuutteinen uupunut

Mistä rauta?

Syö kokolihaa. Siitä rauta useimmilla imeytyy hyvin.

Naudanliha on hyvä silloin, kun rauta on alhainen.

Naudan maksa on vielä parempi, samoin veriletut ja musta makkara. Purkistakin toki voi ottaa, mutta moni saa vatsavaivoja rautalisistä. Linsseissä on muuten myös ihan mukavasti rautaa.

Vierailija
536/561 |
18.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Proteiinineuvo käy järkeen, mutta käytännössä on täysi työ saada syödyksi edes yksi gramma proteiinia per (normaalipainoinen) painokilo. Tuo 1,5 grammaa on täysi mahdottomuus. Siinä tulee mukana jo paljon enemmän ruokaa kuin olen syönyt enää aikoihin, ja kun olen lihonut näilläkin, niin syömisen lisääminen ei oikein ole vaihtoehto.

Proteiinia saa jauheena ja proteiinijuomina ja -patukoina.

Tässä iässä voi saada munuaisongelman, jos syö tuollaisia valmisteita. Ei kiitos, turvaudun jatkossakin lihaan, kalaan ja maitotuotteisiin.

Niinpä. Niitä ei saa syötyä liikaa, vaan keho sanoo stop, kun on saatu tarpeeksi proteiinia.

Miten liikaa syöty proteiini muuttuu kehossa? Siinä on kaksi vaihetta. Minä tiedän, kysyn sinulta? Elimistö ei sano stop! 

Mulle tulee kylläinen olo proteiinista, joten en pysty syömään sitä enempää kuin tarvin. Toki jollakin toisella tilanne voi olla erilainen. 

Vierailija
537/561 |
18.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Laihdutin 15kg 9kk aikana. Ensin kalorit nostettiin 2500/pvä ja siitä lähettiin 5 viikon välein tiputtamaan. Missään kohtaa ei menty alle 1700 kalorin. Olen 168 cm, 9kk jälkeen painoin 59kg ja olin hyvässä kunnossa. Salitreeniä 4krt/vko, kävelyä päälle aina kun huvitti. Alussa paino nousi 3kg ja sen jälkeen lähti tippumaan. Pitkäjänteistä hommaa, mutta tulosta tulee. Jos mä söisin jotain täälläkin mainittuja kalorimääriä, ei todellakaan toimisi edes oma hormonitoiminta noilla määrillä, saati muuten kroppa

Nyt pitää muistaa, että kaikki eivät käy salilla. Tuo 1700kcal voi toisia lihottaa roimasti. Ei välttämättä pysy edes tämän hetkisessä painossa. Salitreeni nostattaa aina kcal tarvetta.

Se olikin vinkki, että kannattaisi kokeilla sitä salitreeniä jos ei mikään muu tunnu auttavan. Ja 1700 kaloria ei lihota jos sun aineenvaihdunta toimii. Jos sä olet jojoillut ja kituutellut vuosia, sun elimistö on säästöliekillä. Silloin se kroppa varastoi ne vähäisetkin rasvat. Siksi suositellaan kunnon treeniä: elimistössä aineenvaihdunta pelaa, saat syödä järkevän määrän ruokaa. 

Toisaalta treeni voi myös lisätä kortisolin eli stressihormonin määrää. Kortisoli saa kehon käyttämään lihaksia ja muuntamaan sen sokeriksi, joten stressi estää laihtumista.

Vierailija
538/561 |
18.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Laihdutin 15kg 9kk aikana. Ensin kalorit nostettiin 2500/pvä ja siitä lähettiin 5 viikon välein tiputtamaan. Missään kohtaa ei menty alle 1700 kalorin. Olen 168 cm, 9kk jälkeen painoin 59kg ja olin hyvässä kunnossa. Salitreeniä 4krt/vko, kävelyä päälle aina kun huvitti. Alussa paino nousi 3kg ja sen jälkeen lähti tippumaan. Pitkäjänteistä hommaa, mutta tulosta tulee. Jos mä söisin jotain täälläkin mainittuja kalorimääriä, ei todellakaan toimisi edes oma hormonitoiminta noilla määrillä, saati muuten kroppa

Nyt pitää muistaa, että kaikki eivät käy salilla. Tuo 1700kcal voi toisia lihottaa roimasti. Ei välttämättä pysy edes tämän hetkisessä painossa. Salitreeni nostattaa aina kcal tarvetta.

Se olikin vinkki, että kannattaisi kokeilla sitä salitreeniä jos ei mikään muu tunnu auttavan. Ja 1700 kaloria ei lihota jos sun aineenvaihdunta toimii. Jos sä olet jojoillut ja kituutellut vuosia, sun elimistö on säästöliekillä. Silloin se kroppa varastoi ne vähäisetkin rasvat. Siksi suositellaan kunnon treeniä: elimistössä aineenvaihdunta pelaa, saat syödä järkevän määrän ruokaa. 

Toisaalta treeni voi myös lisätä kortisolin eli stressihormonin määrää. Kortisoli saa kehon käyttämään lihaksia ja muuntamaan sen sokeriksi, joten stressi estää laihtumista.

Kohtuus kaikessa. 

Vierailija
539/561 |
18.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruokapäiväkirjaa pitämällä näet, mitä oikeesti syöt.

Vierailija
540/561 |
18.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihminen pysyy normaalipainoisena vain, jos liikkuu, syö terveellisesti ja sen verran, kun kuluttaa. Kaikki muu on selityksiä, jos ei joku sairaus lihota. Vaihdevuodet ei ole sairaus. 

N50