Miten 50v on näin vaikea laihtua edes paria kiloa reilusta ylipainosta?
Liikun kolmesti viikossa (sali, crossfit). Ruokavaliota muokattu, ei täydellinen mutta entiseen verrattuna parempi.
Olen ollut 20kg hoikempi 40v, ilman liikuntaa. Ruokavalio aikalailla sama.
Kommentit (450)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Laske kaloreita. Muuten menee mutu-meiningiksi. Vain siten saat tietää, paljonko nyt syöt ja paljonko pitäisi vähentää/muokata syömistä, että laihtuisit
Mistä tiedät ihan tarkasti, mikä on kulutuksesi? Ei sitä voi tietää.
Siihen on olemassa laskureita, joissa huomioidaan pituus, paino, arkiaktiivisuus ja liikunnan määrä. Siitä saa suuntaa antavan kulutuksen. Itellä nuo laskurit antaa liian ison lukeman, mutta kuitenkin suuntaa-antavan arvion.
Voit myös laskea kaloreita nykyisestä ruokavaliostasi, niin saat totuudenmukaisemman käsityksen, että onko ruokavaliosi terveellinen, kevyt tmv. Ihan mutua tommonen, että keski-ikä ja ihan itestään lihoin. Aineenvaihdunta ei hidastu mitenkään merkittävästi vielä 50-vuotiaana. Monella vaan elintaso nousee, enemmän rasvaista ja prosessoitua ruokaa ja liikunta minimissä.
Ja jos tämä yksinkertainen matematiikka ei onnistu ominvoimin, kannattaa hankkia valmentaja. 20kg ei ole tullut yhdessäyössä niin se vaatii aikaa ja pitkäjänteisyyttä laihduttaa.Elimistö ei kylläkään toimi tuolla "yksinkertaisella matematiikalla"
Ootko kokeillut kalorinlaskentaa enemmänkuin kaksi päivää? Suurimmalle osalle kalorinlaskenta antaa täsmällisempää tietoa siitä- että paljonko kaloreita menee suusta sisään -kuin se, että arvelee: syön samoin kuin ennenkin. Tietysti jos haluaa jäädä kiinni tekosyihin niin ei ole pakko laihduttaa. Ei ole pakko laskea kaloreita. Voi jatkaa valittamista.
Murto-osalla ihmisistä voi olla jokin aineenvaihdunnallinen sairaus tai aineenvaihduntaan vaikuttava sairaus-mutta sit pitääkin mennä lääkäriin, jos näin on ja paino huitelee hurjassa ylipainossa.Hyvin monella on insuliiniresistenssi, ja monella naisella on sekä raudanpuutetta että kilpirauhasen vajaatoiminta.
Ylipäätään ihminen on paljon monimutkaisempi laite kuin pelkkä polttouuni.
Sit jos on insuliiniresistenssi, sen hoitomuotoja ovat liikunta ja laihdutus. Liikunta parantaa insuliiniherkkyyttä.
Jos laihtuminen ei kemiallisista syistä kerran ole mahdollinen insuliiniresistenssin kanssa, niin silloin laihdutus ei ole hoitokeino. Ensin pitää saada sokerit kuntoon, sitten vasta voi laihtua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse olen onnistunut laihtumaan yli 40 kiloa tuossa iässä. Ruokavaliohan se on, mikä on avain, ei ne liikunnat niin kovin paljon painoa laske. Lihaskunnon ylläpito toki muuten tärkeää vaihdevuosissa ja niiden jälkeen. Itse laihdutin ihan vaan kalorinsaantia seuraamalla ja rajaamalla. Tiukka täytyi olla ainakin viimeiset 15-20 kg, eikä vähän tehdä poikkeuksia. Mutta en mä mitään äärimmäisen erikoista tehnyt tyyliin jättänyt hiilareita pois tai rasvaa minimiin. Sain syödä mitä tahansa kalorirajojeni sisällä.
Jaksatko laittaa esimerkkejä päivän ruoista?
Mulla oli siinä loppuvaiheessa 1500 kcal / päivä rajaus. Alussa 2100, mutta kun kroppa pieneni, täytyi kaloreitakin vähentää. 1500 kcal:illa tykkäsin pitää seuraavaa rytmiä:
- Aamupala 300 kcal
- Lounas 500 kcal
- Päivällinen 500 kcal
- Iltapäivän välipala 200 kcal
Tein niin, että listasin itselleni ryhmän "valmiiksi laskettuja" kunkin kategorian aterioita, niin että ei joka kerta tarvi alkaa erikseen laskea kaloreita, ja valitsin niistä.
Mutta tällainen vaikka olisi voinut olla tavallinen päivä:
- Aamupala: Kaurapuuro, raejuustoa tai mozzarellaa, maapähkinävoita, marjoja/hedelmiä
- Lounas: Makkarakeitto, 2 viipaletta leipää
- Iltapäivän välipala: 2 rkl hummusta, kasvistikkuja (esim. kurkku, paprika, porkkana), muutama suolakeksi
- Päivällinen: Nuudeleita ja wokkiruokaa vihanneksista ja jostain proteiinista, tulinen kastike
Tosiaan kannattaa oman maun mukaisia aterioita kerätä listalleen, ja riittävän helppoja ja nopeita valmistaa, että tulee tehtyä arjen kiireissä. 10-12 oli minusta hyvä määrä per kategoria, sitten voi ajan mittaan vaihtaa vähän jos kyllästyy syömään samoja.
Tässä esim. mun 200 kcal välipalojen lista, sisältää myös herkkuja: 1) Kreikkalainen jogurtti, 1 tl hunajaa, marjoja/hedlemiä, 2) 2 keitettyä munaa, vihannestikkuja, 3) Karjalanpiirakka ja 2 porkkanaa 4) 2 rkl hummusta, kasvistikkuja, 3-5 suolakeksiä 5) Proteiinismoothie: 2 dl mantelimaitoa, mitallinen proteiinijauhetta, pakastemarjoja, 6) Riisikakku, maapähkinävoita ja banaanisiivuja, 7) Raejuustoa 1 dl + 5 suolakeksiä, 8) Valion jäätelötuutti 9) Pieni leivonnainen kuten minicroissant tai pieni korvapuusti (esim. Pullavan sitruuna-vanilja 160 kcal) 10) 20 g tummaa suklaata ja mansikoita
Mä lihoisin valaaksi tuolla hiilarimäärällä. Mulla toimii vhh ja pätkäpaasto, sekä puolen tunnin kävelylenkki joka päivä, pinttia sitten kun tuo käsi on taas kunnossa. Olen erittäin herkkä insuliinille, joten syön paljon tärkkelyksettömiä kasviksia perunan, pastan ja riisin tilalla.
N52
Kukaan ei kyllä liho valaaksi 1500 kilokalorilla päivässä. Sellaista ihmettä ei ole vielä missään aineenvaihduntatutkimuksissa havaittu. Toki joku esim. kilpirauhasen vajaatoimintaa tms. aineenvaihduntaa hidastavaa sairautta sairastava voi olla noilla kilokaloreilla lievästi ylipainoinen, vaikka useimmille ne on laihdutuskalorit. Mutta että lihoisi valaaksi, ei mahdollista.
1500kcal on keski-ikäisen naisen peruskulutus, ei mikään laihdutuskalorimäärä.
Mä laihdutan syömällä 1800-2000 kaloria. Hyvin toimii. Missään vaiheessa ei mennä alle 1700
Sama, ja välillä syön 2500 kcal, silloin kun kulutus menee lähelle 3000 kcal. Keskikulutukseni on 2400 kcal/ vrk, joten on pakkokin syödä tarpeeksi. Nimittäin jos on liian suuri vaje, se kostautuu makeanhimona ja suden nälkänä. Eli jos kovan kulutuksen päivä, syön vöhuntään n 6 krt/ vrk ja normaalisti aina se 5 ateriaa päivässä. Jos elimistö menee stressitilaan ja kortisoli nousee, niin se kuulemma kerryttää juuri vatsamakkaroita helposti keski-ikäisellä. Pahimmassa tapauksessa siis voi käydä niin, että mitä enemmän treenat ja vähemmän syöt, sitä vähemmän laihdut. Tämän kun on ottanut huomioon niin sitkeätkin kilot on tippuneet hitaasti mutta varmasti
Mistä tiedät kulutuksesi noin tarkasti?
Älykello
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Elimistö ei kylläkään toimi tuolla "yksinkertaisella matematiikalla""
Ei, mutta sen oman kulutuksen laskemiseen on helppo tapa. Kirjaa kaikki syömänsä kalorit, ja seuraa painon kehitystä. Siitä voi sitten laskea, mikä on oma yksilöllinen kulutus.
Tämä yksinkertainen konemalli on jo historiaa. Mikäli painonhallinta olisi näin helppoa, ei olisi ylipainoisia ihmisiä.
Niin painonhallinta ja laihdutus vaatii pitkäjänteisyyttä ja omistautumista asialle. Siinä ei auta puolivillainen asenne. Koko elämäntapa pitää remontoida: nukkuminen, ihmissuhteet, stressinhallinta, vaihdevuosioireet jne. Mutta lopulta se on matematiikkaa. Vai auttaako teitä tuo asenne, jossa koko ajan keksitään syitä, miksei painonhallinta voi onnistua?
Ei siinä ole kyse asenteesta, vaan todellisuudesta. Valtaosa ylipainoisista on jo tehnyt kaiken tuon, korjannut ruokavalion, lisännyt liikuntaa ja unta. Silti paino ei laske. Siinä kohtaa sitten aletaan etsiä syytä, jotta ylikiloista pääsisi lopulta eroonkin.
Eli syy-seuraus -suhde meni eripäin kuin oletit. Ensin on ongelma ja sitten vasta aletaan etsiä syitä, ei päinvastoin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onhan se helppoa muuttaa elämäntapoja, jos on tosiaan syönyt aiemmin karkkia, sipsiä ja hampurilaisia jatkuvasti. Liikuntaakin on helppo lisätä, jos voi vaihtaa hissin portaisiin ja alkaa kävellä kauppaan.
Tässä nyt kumminkin aika monella on jo terveelliset elämäntavat, askelmäärät ovat jo niin korkeita, ettei niitä ole järkevää lisätä, ja ruokamääriäkin on jo vähennetty niin, että seuraavaksi alkaakin tulla jo oikeasti kova nälkä. Sitä ei nimittäin suositella sitä kittuuttamista kovassa nälässä. Niin ja punttiksellakin on jo ruvettu käymään.
Silloin on konstit kyllä vähissä. Se epätoivon tunne on myös merkittävä, kun elää terveellisemmin kuin ikinö elämässään, eikä se näy yhtään missään. Väkisinkin alkaa miettiä, onko terveellisyyden määritelmässä jotain vikaa. Vai kuuluuko tämä nyt sitten vaan vanhenemiseen.Tätä eivät nuoret personal trainerit ymmärrä: nainen saattaa elää aivan kuten ennenkin eli liikkuu riittävästi, syö terveellisesti ja on normaalipainoinen. Silti paino nousee vaihdevuosissa. Itselleni kävi näin ja oli melkoinen näpäytys omalle egolle. Naishormoneilla on niin valtava vaikutus naisten metaboliaan.
Minulle paras ratkaisu oli kala-kasvispainotteinen ruokavalio sekä kevyt treeni. Naurattaa nämä pt:t, jotka tyrkyttävät raskasta lihaskuntotreeniä vv-ikäisille naisille. Ei ei ja ei.
Itse asiassa lihaskuntotreeniä ja raskasta sellaista suositellaan vaihdevuosi-iässä ja siitä eteenpäin. Lihaksia tarvitsee vanhuudessa! Esim. Jos joutuu petipotilaaksi, on sitten reserviä mistä ottaa.
Joku keppijumppa tai kevyt voimistelu on yhtä tyhjän kanssa terveelle 50-v naiselle. Kyllä pitäisi pystyä 50v nostamaan penkistä 40kg ja maasta 80kg, kyykätä 50kg. Mielummin enemmänkin
No jaa, mitään tarkkoja kiloja nyt ei kannata heitellä, riippuu paljon siitäkin kauanko on treenannut ja millainen treenitausta on. Itse aloitin 13.1. treenit lähes 3v liikkumattomuuden jälkeen ja minä teen jalkaprässiä nyt 190kg, penkissä sarjaa 50kg mutta maasta en vedä yhtään, koska alaselkä on rikki. Mulla on vuosien treenitausta, joten vasta-alkaja ei voi voi, eikä kannata verrata tuloksia. Mutta siitä olen samaa mieltä, että lihaskuntotreeni sopii kaikenikäisille, se on fakta
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä olen pienentänyt ruoka-annoksiq, lisännyt kasviksia, juon vettä ja menen lenkille, jos näläntunne yrittää iskeä ennen ruoka-aikaa. On toiminut hyvin ja laihdutin 15 kg ja ne kilot eivät ole tulleet takaisin.
Mulla ainakin näläntunne iskee illalla, kun yritän lopettaa syömisen. Maha on täynnä, mutta kroppa on paniikissa luullen, ettei ole saatu tarpeeksi energiaa. Eikä varmaan olekaan saatu niin paljoa energiaa, että saavutettu varastorasva säilyisi.
No anna iskeä! Nälän tunne on ihan normali asia jossain kohdissa päivää.
"Kroppa on paniikissa". Voihan vee teidän kanssa.
Huomaa, ettet ole koskaan kokenut sitä. Se on samanlainen tunne kuin nesteenvajauksen aiheuttama jano. Kun saat vesilasin huulillesi, kulautat pakonomaisesti kaiken, vaikka olisit jostakin syystä tehnyt päätöksen juoda vain puolet.
Se johtuu hormoneista ja siksi laihdutuslääkkeet toimivat. Ne poistavat tuon kehon paniikin ja siksi laihduttaja pystyy lopettamaan syömisen siinä kohtaa, kun on saanut sopivan määrän energiaa. Ilman lääkettä syö pakonomaisesti niin kauan, että kehon paniikki sammuu.
Jos laihdutus olisi noin yksinkertaista kuin kuvittelet, ei kukaan olisi ylipainoinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse olen onnistunut laihtumaan yli 40 kiloa tuossa iässä. Ruokavaliohan se on, mikä on avain, ei ne liikunnat niin kovin paljon painoa laske. Lihaskunnon ylläpito toki muuten tärkeää vaihdevuosissa ja niiden jälkeen. Itse laihdutin ihan vaan kalorinsaantia seuraamalla ja rajaamalla. Tiukka täytyi olla ainakin viimeiset 15-20 kg, eikä vähän tehdä poikkeuksia. Mutta en mä mitään äärimmäisen erikoista tehnyt tyyliin jättänyt hiilareita pois tai rasvaa minimiin. Sain syödä mitä tahansa kalorirajojeni sisällä.
Mulla oli siinä loppuvaiheessa 1500 kcal / päivä rajaus. Alussa 2100, mutta kun kroppa pieneni, täytyi kaloreitakin vähentää. 1500 kcal:illa tykkäsin pitää seuraavaa rytmiä:
- Aamupala 300 kcal
- Lounas 500 kcal
- Päivällinen 500 kcal
Tein niin, että listasin itselleni ryhmän "valmiiksi laskettuja" kunkin kategorian aterioita, niin että ei joka kerta tarvi alkaa erikseen laskea kaloreita, ja valitsin niistä.
- Aamupala: Kaurapuuro, raejuustoa tai mozzarellaa, maapähkinävoita, marjoja/hedelmiä
- Iltapäivän välipala: 2 rkl hummusta, kasvistikkuja (esim. kurkku, paprika, porkkana), muutama suolakeksi
- Päivällinen: Nuudeleita ja wokkiruokaa vihanneksista ja jostain proteiinista, tulinen kastike
Tosiaan kannattaa oman maun mukaisia aterioita kerätä listalleen, ja riittävän helppoja ja nopeita valmistaa, että tulee tehtyä arjen kiireissä. 10-12 oli minusta hyvä määrä per kategoria, sitten voi ajan mittaan vaihtaa vähän jos kyllästyy syömään samoja.
Tässä esim. mun 200 kcal välipalojen lista, sisältää myös herkkuja: 1) Kreikkalainen jogurtti, 1 tl hunajaa, marjoja/hedlemiä, 2) 2 keitettyä munaa, vihannestikkuja, 3) Karjalanpiirakka ja 2 porkkanaa 4) 2 rkl hummusta, kasvistikkuja, 3-5 suolakeksiä 5) Proteiinismoothie: 2 dl mantelimaitoa, mitallinen proteiinijauhetta, pakastemarjoja, 6) Riisikakku, maapähkinävoita ja banaanisiivuja, 7) Raejuustoa 1 dl + 5 suolakeksiä, 8) Valion jäätelötuutti 9) Pieni leivonnainen kuten minicroissant tai pieni korvapuusti (esim. Pullavan sitruuna-vanilja 160 kcal) 10) 20 g tummaa suklaata ja mansikoita
Mä lihoisin valaaksi tuolla hiilarimäärällä. Mulla toimii vhh ja pätkäpaasto, sekä puolen tunnin kävelylenkki joka päivä, pinttia sitten kun tuo käsi on taas kunnossa. Olen erittäin herkkä insuliinille, joten syön paljon tärkkelyksettömiä kasviksia perunan, pastan ja riisin tilalla.
N52
Kukaan ei kyllä liho valaaksi 1500 kilokalorilla päivässä. Sellaista ihmettä ei ole vielä missään aineenvaihduntatutkimuksissa havaittu. Toki joku esim. kilpirauhasen vajaatoimintaa tms. aineenvaihduntaa hidastavaa sairautta sairastava voi olla noilla kilokaloreilla lievästi ylipainoinen, vaikka useimmille ne on laihdutuskalorit. Mutta että lihoisi valaaksi, ei mahdollista.
Peruskulutus on se, minkä kulutat petipotilaana. Päälle aktiivisuudesta tuleva kulutus.
Tästä päästäänkin siihen, että jos arki on passiivista toimistotyötä, sit vapaa-ajalla kotona sohvalla istumista, niin ei ihme, että on pa@&dskassa kunnossa. Varmasti iskee korkeat sokerit jne
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onhan se helppoa muuttaa elämäntapoja, jos on tosiaan syönyt aiemmin karkkia, sipsiä ja hampurilaisia jatkuvasti. Liikuntaakin on helppo lisätä, jos voi vaihtaa hissin portaisiin ja alkaa kävellä kauppaan.
Tässä nyt kumminkin aika monella on jo terveelliset elämäntavat, askelmäärät ovat jo niin korkeita, ettei niitä ole järkevää lisätä, ja ruokamääriäkin on jo vähennetty niin, että seuraavaksi alkaakin tulla jo oikeasti kova nälkä. Sitä ei nimittäin suositella sitä kittuuttamista kovassa nälässä. Niin ja punttiksellakin on jo ruvettu käymään.
Silloin on konstit kyllä vähissä. Se epätoivon tunne on myös merkittävä, kun elää terveellisemmin kuin ikinö elämässään, eikä se näy yhtään missään. Väkisinkin alkaa miettiä, onko terveellisyyden määritelmässä jotain vikaa. Vai kuuluuko tämä nyt sitten vaan vanhenemiseen.Tätä eivät nuoret personal trainerit ymmärrä: nainen saattaa elää aivan kuten ennenkin eli liikkuu riittävästi, syö terveellisesti ja on normaalipainoinen. Silti paino nousee vaihdevuosissa. Itselleni kävi näin ja oli melkoinen näpäytys omalle egolle. Naishormoneilla on niin valtava vaikutus naisten metaboliaan.
Minulle paras ratkaisu oli kala-kasvispainotteinen ruokavalio sekä kevyt treeni. Naurattaa nämä pt:t, jotka tyrkyttävät raskasta lihaskuntotreeniä vv-ikäisille naisille. Ei ei ja ei.
Sinulla toimii noin. Vaihdevuosissa estrogeenin väheneminen vähentää lihasmassaa, mikä pienentää aineenvaihduntaa. Ratkaisu? Kehittävä ja ylläpitävä lihaskuntotreeni. Saa se olla raskastakin.
En kirjoittanut, että lihaskuntotreeniä ei saisi tehdä, vaan raskasta treeniä tulisi välttää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse asiassa lihaskuntotreeniä ja raskasta sellaista suositellaan vaihdevuosi-iässä ja siitä eteenpäin. Lihaksia tarvitsee vanhuudessa! Esim. Jos joutuu petipotilaaksi, on sitten reserviä mistä ottaa.
Joku keppijumppa tai kevyt voimistelu on yhtä tyhjän kanssa terveelle 50-v naiselle. Kyllä pitäisi pystyä 50v nostamaan penkistä 40kg ja maasta 80kg, kyykätä 50kg. Mielummin enemmänkinNo jaa, mitään tarkkoja kiloja nyt ei kannata heitellä, riippuu paljon siitäkin kauanko on treenannut ja millainen treenitausta on. Itse aloitin 13.1. treenit lähes 3v liikkumattomuuden jälkeen ja minä teen jalkaprässiä nyt 190kg, penkissä sarjaa 50kg mutta maasta en vedä yhtään, koska alaselkä on rikki. Mulla on vuosien treenitausta, joten vasta-alkaja ei voi voi, eikä kannata verrata tuloksia. Mutta siitä olen samaa mieltä, että lihaskuntotreeni sopii kaikenikäisille, se on fakta
No nuo painot oli nyt vaan suuntaa antavia. Käsittämätöntä, miten huonossa fyysisessa kunnossa moni keski-ikäinen on ja sitä vielä normalisoidaan vetoamalla ikään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinulla toimii noin. Vaihdevuosissa estrogeenin väheneminen vähentää lihasmassaa, mikä pienentää aineenvaihduntaa. Ratkaisu? Kehittävä ja ylläpitävä lihaskuntotreeni. Saa se olla raskastakin.
En kirjoittanut, että lihaskuntotreeniä ei saisi tehdä, vaan raskasta treeniä tulisi välttää.
Älä nyt viitsi. Jos olet terve, ei ole mitään syytä olla treenaamatta kunnolla, eli nostella isoja painoja
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joku keppijumppa tai kevyt voimistelu on yhtä tyhjän kanssa terveelle 50-v naiselle. Kyllä pitäisi pystyä 50v nostamaan penkistä 40kg ja maasta 80kg, kyykätä 50kg. Mielummin enemmänkinNo jaa, mitään tarkkoja kiloja nyt ei kannata heitellä, riippuu paljon siitäkin kauanko on treenannut ja millainen treenitausta on. Itse aloitin 13.1. treenit lähes 3v liikkumattomuuden jälkeen ja minä teen jalkaprässiä nyt 190kg, penkissä sarjaa 50kg mutta maasta en vedä yhtään, koska alaselkä on rikki. Mulla on vuosien treenitausta, joten vasta-alkaja ei voi voi, eikä kannata verrata tuloksia. Mutta siitä olen samaa mieltä, että lihaskuntotreeni sopii kaikenikäisille, se on fakta
Minä rikoin vasemman käteni punttitreenissä, nyt odotellaan, milloin käsi parantuu. Sillä aikaa ei siis treenata.
Muutenkaan en pidä kovasta treenistä, ne vievät mut ylikierroksille ja yöunet kärsii. Astangajooga on mulle parasta lihaskuntotreeniä, kunhan nyt saan tuon käden kuntoon, että voin tehdä punnerruksia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Elimistö ei kylläkään toimi tuolla "yksinkertaisella matematiikalla""
Ei, mutta sen oman kulutuksen laskemiseen on helppo tapa. Kirjaa kaikki syömänsä kalorit, ja seuraa painon kehitystä. Siitä voi sitten laskea, mikä on oma yksilöllinen kulutus.
Tämä yksinkertainen konemalli on jo historiaa. Mikäli painonhallinta olisi näin helppoa, ei olisi ylipainoisia ihmisiä.
Niin painonhallinta ja laihdutus vaatii pitkäjänteisyyttä ja omistautumista asialle. Siinä ei auta puolivillainen asenne. Koko elämäntapa pitää remontoida: nukkuminen, ihmissuhteet, stressinhallinta, vaihdevuosioireet jne. Mutta lopulta se on matematiikkaa. Vai auttaako teitä tuo asenne, jossa koko ajan keksitään syitä, miksei painonhallinta voi onnistua?
Ei siinä ole kyse asenteesta, vaan todellisuudesta. Valtaosa ylipainoisista on jo tehnyt kaiken tuon, korjannut ruokavalion, lisännyt liikuntaa ja unta. Silti paino ei laske. Siinä kohtaa sitten aletaan etsiä syytä, jotta ylikiloista pääsisi lopulta eroonkin.
Eli syy-seuraus -suhde meni eripäin kuin oletit. Ensin on ongelma ja sitten vasta aletaan etsiä syitä, ei päinvastoin.
Auttaako tuo huonon kunnon puolustelu pääsemään parempaan kuntoon?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä rikoin vasemman käteni punttitreenissä, nyt odotellaan, milloin käsi parantuu. Sillä aikaa ei siis treenata.
Muutenkaan en pidä kovasta treenistä, ne vievät mut ylikierroksille ja yöunet kärsii. Astangajooga on mulle parasta lihaskuntotreeniä, kunhan nyt saan tuon käden kuntoon, että voin tehdä punnerruksia.
Voit treenata jalkoja
Itse olen myös 50v, paino pudonnut vuoden alusta kymmenisen kiloa ja jalkaprässissä meni tänään vain 150 kg x 16, mutta onnistuu se silläkin painolla näköjään. Valintoja, rehellisyyttä itselle ja tiukkaa tsemppiä treeneihin.
Vierailija kirjoitti:
Itse olen myös 50v, paino pudonnut vuoden alusta kymmenisen kiloa ja jalkaprässissä meni tänään vain 150 kg x 16, mutta onnistuu se silläkin painolla näköjään. Valintoja, rehellisyyttä itselle ja tiukkaa tsemppiä treeneihin.
Aika hyvin! Ja pitkä sarja
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
- Aamupala 300 kcal
- Lounas 500 kcal
- Päivällinen 500 kcal
N52
Mä laihdutan syömällä 1800-2000 kaloria. Hyvin toimii. Missään vaiheessa ei mennä alle 1700
Ahaa. No ole iloinen, että saat syödä noin paljon. Jos itse haluisin laihduttaa, saisin syödä max 1000 kcal päivässä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos ei paino putoa, pitää syödä hieman vähemmän. Ei siihen muuta selitystä ole.
Kuka haluaa elää loppuelämänsä nälässä? En minä ainakaan.
Mikään ruoka ei maistu yhtä hyvältä kuin hoikkuus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sitä voi syödä vaikka sipsejä päivän. Juju on siinä, että niitä ei voi syödä kovin paljoa. Ruoka kannattaa ajatella polttoaineena, ei nautintoaineena. Asennemuutos.
Kyllä minä ainakin haluan nauttia ruuasta ja elämästä. Hyvä ruoka, parempi mieli!
En ole koskaan laskenut kaloreita, enkä aloita sitä nytkään. Koska en ole ylipainoinen, siihen ei ole mitään tarvetta.
Vhh+pätkäpaasto+1/2 tuntia liikuntaa joka päivä on mun toimiva keino.
N52
Olet laihdutusketjussa kertoaksesi, että sun ei tarvi laihduttaa ja normaalipainoisena pysyminen on tosi helppoa. Ehkä joku toinen paikka olisi parempi tällä ulostulolle
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos ei paino putoa, pitää syödä hieman vähemmän. Ei siihen muuta selitystä ole.
Kuka haluaa elää loppuelämänsä nälässä? En minä ainakaan.
Mikään ruoka ei maistu yhtä hyvältä kuin hoikkuus.
Fiksusti sanottu, mutta viisikymppisenä lihoo, vaikka söisi vain salaattia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä laihduin näin:
1900kcal pv
10 000 askelta/pv
3 salitreeniä viikossa (isoja lihasryhmiä)
1 aerobinen treeni/vko
1hiit/viikko
Mä lihoisin tolla.
T: pienikokoinen nainen + vajaatoiminta.
Ootko edes ylipainoinen? Lyhyt ja vähän liikkuva ei kuluta paljoakaan. Ja jos lihasmassaa on vähän
Olen, mutta alle 10 kg.
Muuten noin, mutta kulutus voi muuttua, jos ruoan kalorimäärä tai koostumus muuttuu.