Miten 50v on näin vaikea laihtua edes paria kiloa reilusta ylipainosta?
Liikun kolmesti viikossa (sali, crossfit). Ruokavaliota muokattu, ei täydellinen mutta entiseen verrattuna parempi.
Olen ollut 20kg hoikempi 40v, ilman liikuntaa. Ruokavalio aikalailla sama.
Kommentit (451)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onhan se helppoa muuttaa elämäntapoja, jos on tosiaan syönyt aiemmin karkkia, sipsiä ja hampurilaisia jatkuvasti. Liikuntaakin on helppo lisätä, jos voi vaihtaa hissin portaisiin ja alkaa kävellä kauppaan.
Tässä nyt kumminkin aika monella on jo terveelliset elämäntavat, askelmäärät ovat jo niin korkeita, ettei niitä ole järkevää lisätä, ja ruokamääriäkin on jo vähennetty niin, että seuraavaksi alkaakin tulla jo oikeasti kova nälkä. Sitä ei nimittäin suositella sitä kittuuttamista kovassa nälässä. Niin ja punttiksellakin on jo ruvettu käymään.
Silloin on konstit kyllä vähissä. Se epätoivon tunne on myös merkittävä, kun elää terveellisemmin kuin ikinö elämässään, eikä se näy yhtään missään. Väkisinkin alkaa miettiä, onko terveellisyyden määritelmässä jotain vikaa. Vai kuuluuko tämä nyt sitten vaan vanhenemiseen.Kannattaa tosiaan oikeesti miettiä sitä ruuan SISÄLTÖÄ ja "terveellisyyttä"
Pelkkä vähentäminen ei auta, nälkäisenä ei kukaan pitkään jaksa.
Mutta kun on jo miettinyt. Siitä tässä ketjussa on kyse.
Jäänyt sitten pelkäksi miettimiseksi, ilman korjausta.
Ei se olekaan vaikeaa, jos vaan päättää tehdä sen oikeasti, jokaisen pitää löytää se oma motivaation lähteensä. Hormonitoiminnat, nesteen kertymiset jne. ovat ihan höpötystä, koska muuttuu se miestenkin testosteronin tuotanto oleellisesti iän myötä eikä mitenkään vähiten juuri sen lihomisen takia. Siistimpi ruokavalio, sopiva määrä liikunta pitkäjänteisesti, ei liian iso tai pieni määrä, ja riittävä uni yhdessä riittää aina.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onhan se helppoa muuttaa elämäntapoja, jos on tosiaan syönyt aiemmin karkkia, sipsiä ja hampurilaisia jatkuvasti. Liikuntaakin on helppo lisätä, jos voi vaihtaa hissin portaisiin ja alkaa kävellä kauppaan.
Tässä nyt kumminkin aika monella on jo terveelliset elämäntavat, askelmäärät ovat jo niin korkeita, ettei niitä ole järkevää lisätä, ja ruokamääriäkin on jo vähennetty niin, että seuraavaksi alkaakin tulla jo oikeasti kova nälkä. Sitä ei nimittäin suositella sitä kittuuttamista kovassa nälässä. Niin ja punttiksellakin on jo ruvettu käymään.
Silloin on konstit kyllä vähissä. Se epätoivon tunne on myös merkittävä, kun elää terveellisemmin kuin ikinö elämässään, eikä se näy yhtään missään. Väkisinkin alkaa miettiä, onko terveellisyyden määritelmässä jotain vikaa. Vai kuuluuko tämä nyt sitten vaan vanhenemiseen.Kannattaa tosiaan oikeesti miettiä sitä ruuan SISÄLTÖÄ ja "terveellisyyttä"
Pelkkä vähentäminen ei auta, nälkäisenä ei kukaan pitkään jaksa.
Mutta kun on jo miettinyt. Siitä tässä ketjussa on kyse.
Jäänyt sitten pelkäksi miettimiseksi, ilman korjausta.
Minäkin olen miettinyt sekä tehnyt korjauksia. Kerroin tästä sivulla 2. Pointti on, ettei ne korjaukset toimi kuten ennen.
Itsellä uni vaikuttaa todella paljon. Pikkulapsiaikana en saanut nukuttua kuin pätkiä ja heräilin jatkuvasti yöllä, söin pitääkseni itseni hereillä ja paino nousi. Öitten tasaannuttua laihduin ihan huomaamatta. Nyt vaihdevuosi-iässä heräilen taas öisin ja saman tien paino nousee. Väsyneenä tarvii energiaa, ja sen jotenkin tulkitsee näläksi, vaikka parempi olisi saada levättyä ja palautua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä en ole huomannut että 50v ikä vaikuttaisi laihtumiseen. Paino nousi selkävaivojen vuoksi, olin pitkään ihan vuodepotilas. Nyt olen treenannut salilla tammikuun puolesta välistä saakka 4krt/vko. En käy puntarilla, otan muutoskuvia ja vaatteista huomaa, että tulosta tulee. En ole millään kitukuurilla, vaan syön 4krt/pvä plus palautusjuoma ja homma toimii. Tähän tulee nyt lisäksi aerobinen, eli kävelen juoksumatolla useamman kerran viikossa 0.5-1h. Kesällä sitten vielä päälle golfia.
Homma ei toimi, jos en syö tarpeeksi. Tämä alku on keskitytty siihen, että olen päässyt treenaamaan nousujohteisesti ja kroppa on alkanut käyttämään ruoan polttoaineeksi. Kitudieetillä tämä ei onnistuisiLiikuntamääräsi ovatkin aika mahtavia, etenkin tuo salille 4krt/vko. Ei onnistu ihan jokaiselta.
Jos ei 4h viikossa saa omaan liikuntaan panostettua, niin se on kyllä ihan höpöpuhetta
Olen eri, mutta minun on vaikea panostaa 4 x 1 h liikuntaa viikossa. Koska se vaatii
- 4 h liikuntaa
- 2 h matkat
- 4 h suihku + pitkien hiusten puljaus.
10 h viikossa on paljon, jos aikoo tehdä elämässä muutakin kuin käydä töissä, tehdä monipuolista ruokaa ja liikkua.
Jos sinne salille tuntuu ylivoimaiselta 30min per suunta tekee sitten kotona. Käsipainot,juoksumatto,pyörä,lenkit tmv. Työssäkäyvä voi elää 8-8-8h elämää ja siitä jää arkena 40tuntia viikossa ja viikonloppuna 32tuntia omaa valinnaista aikaa puuhastella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Menopaussi. Sen jälkeen vaikea laihtua.
Ellei ole Aira Samulin -tyyppiä. Sellaista hoikkaa ja solakkaa läpi elämän ysikymppiseksi.
Jossain lehtiartikkelissa kyseinen henkilö kertoi, että käy puntarilla joka aamu. Jos painoa oli tullut lisää vähensi päivän syömisiä.
Näin toimii moni hoikka,reagoidaan heti. Lisäksi Samulin oli ikiliikkuja,paloi energiaa levossakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen kohta ja 60 ja vuodessa lähti 25 kg ruokavaliomuutoksella. Säännöllinen liikunta on kuulunut elämään jo ennen sitä.
Mutta sulla olikin jo vaihdevuodet takana.
Hmm, en tiedä onko. Koskaan ei ole ollut mitään oireita, muuta kuin että vuodot loppui 20 vuotta sitten ja nykyisin tosi lyhyet yöunet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä en ole huomannut että 50v ikä vaikuttaisi laihtumiseen. Paino nousi selkävaivojen vuoksi, olin pitkään ihan vuodepotilas. Nyt olen treenannut salilla tammikuun puolesta välistä saakka 4krt/vko. En käy puntarilla, otan muutoskuvia ja vaatteista huomaa, että tulosta tulee. En ole millään kitukuurilla, vaan syön 4krt/pvä plus palautusjuoma ja homma toimii. Tähän tulee nyt lisäksi aerobinen, eli kävelen juoksumatolla useamman kerran viikossa 0.5-1h. Kesällä sitten vielä päälle golfia.
Homma ei toimi, jos en syö tarpeeksi. Tämä alku on keskitytty siihen, että olen päässyt treenaamaan nousujohteisesti ja kroppa on alkanut käyttämään ruoan polttoaineeksi. Kitudieetillä tämä ei onnistuisiLiikuntamääräsi ovatkin aika mahtavia, etenkin tuo salille 4krt/vko. Ei onnistu ihan jokaiselta.
Jos ei 4h viikossa saa omaan liikuntaan panostettua, niin se on kyllä ihan höpöpuhetta
Olen eri, mutta minun on vaikea panostaa 4 x 1 h liikuntaa viikossa. Koska se vaatii
- 4 h liikuntaa
- 2 h matkat
- 4 h suihku + pitkien hiusten puljaus.
10 h viikossa on paljon, jos aikoo tehdä elämässä muutakin kuin käydä töissä, tehdä monipuolista ruokaa ja liikkua.Jos sinne salille tuntuu ylivoimaiselta 30min per suunta tekee sitten kotona. Käsipainot,juoksumatto,pyörä,lenkit tmv. Työssäkäyvä voi elää 8-8-8h elämää ja siitä jää arkena 40tuntia viikossa ja viikonloppuna 32tuntia omaa valinnaista aikaa puuhastella.
Niin minä teenkin kotona. Vähintään 4-5 krt viikossa. Ei siksi, että itse sali on ylivoimaista, vaan se on ylivoimaista, miten salilla käynti kertautuu.
Jos on mitään syytä epäillä uniapneaa, suosittelen hakeutumaan tutkimuksiin sen takia.
Olen itse viisikymppinen ja sain vähän aikaa sitten CPAP laitteen. Vointi muuttui heti sitä käytettyäni ainakin 10 vuotta takaisin ajassa ja monet pikkuvaivat lievittyivät. Tunnen kuinka laitteen käyttäminen nukkuessa saa vatsalihakseni toimimaan ja selvästi paino putoaa helpommin. Ei tuo laite tee taikatemppuja, mutta se voi auttaa jos ikääntyminen on aiheuttanut aiempaa huonompaa terveyttä. Se työntää ilmaa keuhkoihin nukkuessa ja sitten keuhkot toimivat selvästi paremmin myös valveilla ollessa ja jaksaa muutenkin paremmin.
Vierailija kirjoitti:
Itsellä insuliiniresistenssi selkeästi. Nyt kun katson taaksepäin syömisiäni ja annoskokojani, en yhtään ihmettele, että paino on huidellut korkealla ja kroppa näyttänyt turpealta norpalta. Karkkia, sipsiä, virvoitusjuomia, tuoremehuja, pullaa, kakkua, keksejä, jätskiä, lounasravintolan ruokia iso lautanen tupaten täynnä, leipäkasoja illalla useillä täytteillä, alkoholia, monta lautasellista ruokaa kotona kun on niin hyvää...tätä kun tankkaa vuosittain lähes joka päivä niin alkaa ne kilot kertymään. Keho ei ole toiminut lainkaa. Oireet: jalkojen turvotus, varsiluomet kaulalla, en hikoillut, pinkeä raskausvatsaa muistuttava kumpu ( en tuntenut vatsalihaksiani, mitkään muutkaan lihakset eivät ottaneet treeniä vastaan), korkea verenpaine, kohonnut kolesteroli, rytmihäiriöt, maksa ei toiminut kunnolla (verenvuototaipumus, mustelmaherkkyys), ylipaino, väsymys, unihäiriöt. Lääkärit sanoi, että pitäisi laihduttaa mutta kukaan ei kertonut miten.
Jätin lisätyn sokerin pois, siitä alkoi pikkuhiljaa parantuminen, paino tippui ylimääreisen nesteen myötä n. 5 kg itsestään, vyötärö alkoi kaventua. Nyt ole vielä matkalla, menossa kohti normaalipainoa ja tervettä kroppaa. Verenpainelääkkeet on historiaa, nukun yöni hyvin, vyötärön ympärys on 76 cm tällä hetkellä yms.
Miettikää, ei ne kilot tule menopaussin vuoksi vaan siitä mitä suuhun laittaa.
Suosittelen ruokapäiväkirjan pitoa, jos ei jaksa kirjoittaa kaikkea kuvaa ne ja tekee kansion. Nykyään kaikilla on puhelin vieressä. Tekee tätä pari kolme viikkoa ja katsoo taaksepäin mitä tuli syötyä. Siinä on suurimmalle osalle vastsus missä ongelma piilee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse olen onnistunut laihtumaan yli 40 kiloa tuossa iässä. Ruokavaliohan se on, mikä on avain, ei ne liikunnat niin kovin paljon painoa laske. Lihaskunnon ylläpito toki muuten tärkeää vaihdevuosissa ja niiden jälkeen. Itse laihdutin ihan vaan kalorinsaantia seuraamalla ja rajaamalla. Tiukka täytyi olla ainakin viimeiset 15-20 kg, eikä vähän tehdä poikkeuksia. Mutta en mä mitään äärimmäisen erikoista tehnyt tyyliin jättänyt hiilareita pois tai rasvaa minimiin. Sain syödä mitä tahansa kalorirajojeni sisällä.
Jaksatko laittaa esimerkkejä päivän ruoista?
Mulla oli siinä loppuvaiheessa 1500 kcal / päivä rajaus. Alussa 2100, mutta kun kroppa pieneni, täytyi kaloreitakin vähentää. 1500 kcal:illa tykkäsin pitää seuraavaa rytmiä:
- Aamupala 300 kcal
- Lounas 500 kcal
- Päivällinen 500 kcal
- Iltapäivän välipala 200 kcal
Tein niin, että listasin itselleni ryhmän "valmiiksi laskettuja" kunkin kategorian aterioita, niin että ei joka kerta tarvi alkaa erikseen laskea kaloreita, ja valitsin niistä.
Mutta tällainen vaikka olisi voinut olla tavallinen päivä:
- Aamupala: Kaurapuuro, raejuustoa tai mozzarellaa, maapähkinävoita, marjoja/hedelmiä
- Lounas: Makkarakeitto, 2 viipaletta leipää
- Iltapäivän välipala: 2 rkl hummusta, kasvistikkuja (esim. kurkku, paprika, porkkana), muutama suolakeksi
- Päivällinen: Nuudeleita ja wokkiruokaa vihanneksista ja jostain proteiinista, tulinen kastike
Tosiaan kannattaa oman maun mukaisia aterioita kerätä listalleen, ja riittävän helppoja ja nopeita valmistaa, että tulee tehtyä arjen kiireissä. 10-12 oli minusta hyvä määrä per kategoria, sitten voi ajan mittaan vaihtaa vähän jos kyllästyy syömään samoja.
Tässä esim. mun 200 kcal välipalojen lista, sisältää myös herkkuja: 1) Kreikkalainen jogurtti, 1 tl hunajaa, marjoja/hedlemiä, 2) 2 keitettyä munaa, vihannestikkuja, 3) Karjalanpiirakka ja 2 porkkanaa 4) 2 rkl hummusta, kasvistikkuja, 3-5 suolakeksiä 5) Proteiinismoothie: 2 dl mantelimaitoa, mitallinen proteiinijauhetta, pakastemarjoja, 6) Riisikakku, maapähkinävoita ja banaanisiivuja, 7) Raejuustoa 1 dl + 5 suolakeksiä, 8) Valion jäätelötuutti 9) Pieni leivonnainen kuten minicroissant tai pieni korvapuusti (esim. Pullavan sitruuna-vanilja 160 kcal) 10) 20 g tummaa suklaata ja mansikoita
Mä lihoisin valaaksi tuolla hiilarimäärällä. Mulla toimii vhh ja pätkäpaasto, sekä puolen tunnin kävelylenkki joka päivä, pinttia sitten kun tuo käsi on taas kunnossa. Olen erittäin herkkä insuliinille, joten syön paljon tärkkelyksettömiä kasviksia perunan, pastan ja riisin tilalla.
N52
Kukaan ei kyllä liho valaaksi 1500 kilokalorilla päivässä. Sellaista ihmettä ei ole vielä missään aineenvaihduntatutkimuksissa havaittu. Toki joku esim. kilpirauhasen vajaatoimintaa tms. aineenvaihduntaa hidastavaa sairautta sairastava voi olla noilla kilokaloreilla lievästi ylipainoinen, vaikka useimmille ne on laihdutuskalorit. Mutta että lihoisi valaaksi, ei mahdollista.
En puhunutkaan kaloreista vaan hiilareista. Perintönä tullut hiilareiden huono sietokyky ei laske kaloreita, vaan insuliini pysyy koholla liiasta hiilarimäärästä. Silloin ei kyllä laihdu mihinkään suuntaan, sen olen nyt 25 vuodessa omasta haimastani oppinut.
Vierailija kirjoitti:
Kaalikeitto ilman sokeria suolaa mausteita ja lihaa . Sitä syö aina kun nälkä. Nolla kaloria. Vettä. Huomaat kyllä viikon päästä että nyt lähtee rasva.
Tuolla dieetillä lähtee hiuksetkin. En usko että se on ap:n tavoite, tai kenenkään naisen, kun laihdutetaan.
Ihan samalla tavalla lähti 20 kg 50 vuotiaana kuin 35. Suurin osa ihmisistä luulee syövänsä vähän, mutta kun pitää kirjaa kaikesta napostelusta, voipi kalorimäärä yllättää. Toinen ongelma on 2000 kcal esimerkkiruokavalio. Toimistotyötä tai vastaavaa tekevä nainen ei pääse lähellekään tuollaista kalorikulutusta ilman päivittäistä liikuntaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Väsymys voi johtua liiasta sokerista, kilpirauhasesta tai diapetes. Raudan puute. Pinaatti auttaa. Puuro.
Pinaatti lähinnä ryövää elimistöstä ravinteita eikä rauta ole pinaatissa ihmisen hyödynnettävässä muodossa. Parasta on syödä lihaa ja eläinrasvastaa; korjaantuu sekä diabetes että kilpirauhas- ja muut hormoniongelmat.
Älä levitä virheellistä tietoa, se voi olla vaarallista. Joku vähän tyhmempi saattaa uskoa, alkaa syödä lihaa ja rasvaa ja jättää Metforminit tai Thyroxinit syömättä.
Vierailija kirjoitti:
Ihania ohjeita tässä ketjussa. Pätkäpaasto 22h... mitä hittoa! "Elääkö' joku näin? Vai heittelee vaan täällä jotain järjettömyyksiä?
Ei tuollaisia ohjeita voi ottaa vakavissaan. Ainakin toivon ettei kukaan ala noudattaa tuollaista.
Tarkoitus on laihtua pysyvästi ja terveellisesti. Ei sillon pidä alottaa mitään kitudieettejä, mitä ei voi noudattaa loppuelämäänsä.
Ap:kin on ilmeisesti vain vähän ylipainoinen, jolloin on kyse tyyliin vain kymmenen kilon tiputtamisesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itsellä sama, paitsi että en ole ylipainoinen. Haluaisin laihtua 2-4 kg. Ei onnistu, vaikka liikun, sekä syön vähän. Olen tähän asti ollut aina superhoikka, nyt tullut kiloja vaikka en ole muuttanut mitään.
Ilmeisesti kaikilla vähän sama. N
Tiputan 4 kiloa helposti kuukaudessa. Tiputa kalorit 1000:een päivässä, ei tarvi edes urheilla yhtään ja laihdut kilon viikossa. Muista vetää vitamiineja ettei tule puutostiloja. Kilo viikossa on aika extreme.
Niin, sinä laihduit tuolla dieetillä. Jos laihduit tuolla dieetillä kilon viikossa, sun peruskulutus päivässä on ollut n 2000 kcal, mikä on todella paljon naiselle. Sinä et tiedä hänen kulutustaan tai kokoaan, et voi millään taata hänen laihtuvan kuten sinä teit.
Vierailija kirjoitti:
Olen 148 cm pitkä, ja lihon jos syön yli 1400 kaloria per päivä, jos haluan laihtua 0,5 kg/viikko saan syödä vain 900 kaloria per päivä. Ikää 51 v.
En jaksa mitään kitudiettiä 900 kalorilla, se tarkoittaisi jatkuvaa nälkää.
Painoa tuli 20 kg, vaikka ruokavalio ei ole muuttunut siitä kun olin nelikymppinen. Vaihdevuosissa kun vaan aineenvaihdunta hidastui.
Olen jo jättänyt roskaruoan, höttöhiilarit, limsat ja mehut, makeutetut jugurtit ja rahkat, murot ja myslit, makkarat, einesruoat, pullat, jäätelöt, keksit, ruokajuomana vain vesi ja rasvaton piimä, kahvi rasvattomalla maidolla. Syön paljon salaatteja ja keittoruokia. Syön lautasmallin mukaisesti puolet kasviksia, ja 1/4 hiilaria ja 1/4 proteiinia ja mahdollisimman värikästä ja monipuolista ruokaa.En syö mitään ultraproaessoitua ruokaa. Ei noutoruokaa yms. Ei majoneeseja tai muita kaloritiheitä juttuja.
Syön aamupalan, lounaan, päivällisen ja iltapalan. Syön pieniä annoksia, ruokaa n 3 DL, ei välipaloja. Nukun 8-9 tuntia yössä. Veriarvot normaalit.
Mitäs tässä vielä pitäisi tehdä??
Tilanteesi on hankala.
Jos olisin sinä, en edes yrittäisi laihtua noin nopeasti. Tähtää kilon laihtumiseen kuussa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä laihduin helposti. Muutin ruokavaliota terveellisemmäksi..
55v.
Minä en pysty enää muuttamaan ruokavaliota terveellisemmäksi. Harrastan säännöllisesti liikuntaa ja lisäksi hyötyliikuntaa aina kun mahdollista. En tupakoi enkä käytä alkoholia. Mutta ne muutamat ylimääräiset kilot, jotka on tulleet salakavalasti vyötärölle ja reisiin muutaman viime vuoden aikana näillä samoilla elämäntavoilla, ei lähde mihinkään.
T: toinen 55-v.
Sama. Askelia tulee päivässä 8000 - 10000, kunnon salitreeni useamman kerran viikossa, hyötyliikunta maksimissa. Syön kolmesti päivässä enkä myöskään voi muuttaa rupkavaliota tän terveellisemmäksi. 45 v ikään asti sain syödä mitä huvitti ja miten paljon vaan ja pysyin 62 kg:n painossa. Siitä lähtien on paino noussut vaikka olen syömiseni koittanut optimoida. Nyt painoa on 68 kg. Haamuraja on 70, jos sen ylittyy niin v*t*tus on suunnaton, kun tässä kumminkin parhaani yritän. N54
Odottakaa vuosikymmen. Sitten olette bmi:n mukaan normaalipainoisia. Vanhemmille ihmisille on eri rajat.
Vierailija kirjoitti:
Mä laihduin näin:
1900kcal pv
10 000 askelta/pv
3 salitreeniä viikossa (isoja lihasryhmiä)
1 aerobinen treeni/vko
1hiit/viikko
Mä lihoisin tolla.
T: pienikokoinen nainen + vajaatoiminta.
Jep. Ja minä valitsen mukavan elämän. Jumppaan kotona juuri niin kauan, ettei hiki nouse hiuspohjaan. Liki päivittäin.